EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

217

ljch zprávcü, a néktefi nepfikladnosti svou to vzdélávaji, bud na cestách, jarmarcich atd.

Třetí. Poněvadž naši v zapletení mnohých světských ouřadů také bývají (co Daniel u dvora krále Babilonského), i nemožné jim v těch ouřadech světských a službách dvor- ských všeho utéci a časem nezprzniti se atd., y čemž musí litování býti a na nich mimo jiné snášíno.

Čtvrté. Ustavičnými berněmi, šacuňky obtiZeni jsouc, již živností, jak mohou, užívati chtějí, zvlášt šeňku. A ty mnohé jim (nad způsob Bratří starých) z příčin nových propuštěny býti musily atd., aniž se jináč živiti mohou. I čímž je nadávati?

Páté. Obecnost slużebniki některých a domácnost se pány, žerty, jídla, pití atd., z čehož potom těžce se trestati dadí.

Rada a napomůžení jiné býti nemůž než pilné učení, jakby vsickni v svých povoláních pobožně živi býti měli, jako sv. Jan žoldnéřům radil. A aby se nikoli nedopouštělo těch živ- nosti jakýchžkoli vésti s hříchem, jako šeňkovati ve dny ne- dělní, a s dopuštěním své vůle lidem lehkým a zlotřilým atd. Připíjení kněží jedněch k druhým, někdy ku pánům, všelijak mezi námi a pány našimi kažena a stavována býti mají. - stupkové zjevni zfizené napravováni aby byli, knéZi obráceni k knize kněžské a listu starému, lid k nápravě tištěné napsá- ním krátkým a ran Božích jdoucích předložením. A tak aby služebníci živější služby činili, a příkladnější v obcování byli.

O oddavcích neřádně prvé sešlých, a též o křtu sebranců.

Zdá se, že kdežby ti tak prohřešilí byli kající, a k tomu se opravdově volající, a kdyžby podle Božího vyrčení svoji býti chtěli (jakož zákon Boží , neb pojmi neb věno dej), že mají býti a mohou oddáváni, a neodstrkäni aneb k kněžím na posměch a rouhání odsilàni, zvlášť poněvadž ten způsob oddávání víc jest politicum institutum. A těch potom tak zplo- zené děti také křtíti, totiž brzáky a ranuše. Ale aby vesměs pankharti lehkých osob, nikdy na stav manželský a oprav- dové pokání nemyslících křtění býti měli, vidí se, že není na to vydán Kristů křest, a tak lehce jim nesluší šafovati, ale utikati takovych kftśni, letby na opravdové pokání se oddali. Protož i tu pilné rozšafnosti sluhám církve jest potřebí.

Leta Páně 1565.

V shromáždění starších rozjímáno o confessi Augšpurské a naší, byl-liby jaký rozdíl mezi nimi, a mělaliby od nás při- jata býti, kdyby o to na nás dotíráno býti mělo?



Text viewManuscript line view