EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
217

[2]
ljch zprávcü, a néktefi nepfikladnosti svou to vzdélávaji, bud
[3]
na cestách, jarmarcich atd.

[4]
Třetí. Poněvadž naši v zapletení mnohých světských
[5]
ouřadů také bývají (co Daniel u dvora krále Babilonského),
[6]
i nemožné jim v těch ouřadech světských a službách dvor-
[7]
ských všeho utéci a časem nezprzniti se atd., y čemž musí
[8]
litování býti a na nich mimo jiné snášíno.

[9]
Čtvrté. Ustavičnými berněmi, šacuňky obtiZeni jsouc, již
[10]
živností, jak mohou, užívati chtějí, zvlášt šeňku. A ty mnohé
[11]
jim (nad způsob Bratří starých) z příčin nových propuštěny
[12]
býti musily atd., aniž se jináč živiti mohou. I čímž je nadávati?

[13]
Páté. Obecnost slużebniki některých a domácnost se
[14]
pány, žerty, jídla, pití atd., z čehož potom těžce se trestati dadí.

[15]
Rada a napomůžení jiné býti nemůž než pilné učení, jakby
[16]
vsickni v svých povoláních pobožně živi býti měli, jako sv.
[17]
Jan žoldnéřům radil. A aby se nikoli nedopouštělo těch živ-
[18]
nosti jakýchžkoli vésti s hříchem, jako šeňkovati ve dny ne-
[19]
dělní, a s dopuštěním své vůle lidem lehkým a zlotřilým atd.
[20]
Připíjení kněží jedněch k druhým, někdy ku pánům, všelijak
[21]
mezi námi a pány našimi kažena a stavována býti mají. -
[22]
stupkové zjevni zfizené napravováni aby byli, knéZi obráceni
[23]
k knize kněžské a listu starému, lid k nápravě tištěné napsá-
[24]
ním krátkým a ran Božích jdoucích předložením. A tak aby
[25]
služebníci živější služby činili, a příkladnější v obcování byli.

[26]
O oddavcích neřádně prvé sešlých, a též o křtu
[27]
sebranců.

[28]
Zdá se, že kdežby ti tak prohřešilí byli kající, a k tomu
[29]
se opravdově volající, a kdyžby podle Božího vyrčení svoji
[30]
býti chtěli (jakož zákon Boží , neb pojmi neb věno dej),
[31]
že mají býti a mohou oddáváni, a neodstrkäni aneb k kněžím
[32]
na posměch a rouhání odsilàni, zvlášť poněvadž ten způsob
[33]
oddávání víc jest politicum institutum. A těch potom tak zplo-
[34]
zené děti také křtíti, totiž brzáky a ranuše. Ale aby vesměs
[35]
pankharti lehkých osob, nikdy na stav manželský a oprav-
[36]
dové pokání nemyslících křtění býti měli, vidí se, že není na
[37]
to vydán Kristů křest, a tak lehce jim nesluší šafovati, ale
[38]
utikati takovych kftśni, letby na opravdové pokání se oddali.
[39]
Protož i tu pilné rozšafnosti sluhám církve jest potřebí.

[40]
Leta Páně 1565.

[41]
V shromáždění starších rozjímáno o confessi Augšpurské
[42]
a naší, byl-liby jaký rozdíl mezi nimi, a mělaliby od nás při-
[43]
jata býti, kdyby o to na nás dotíráno býti mělo?


Text viewFacsimile