EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

207

kud to může a byti neb nebyti. Sumou, pokudZ pravdy (kterouZ Pán Büh Jednoté dal poznati, uzivati i k ni slouZiti) ktefí maji, potud a v tom od nich se nedélíme, ale to dobré s nimi máme; a zase pokudžby při kterých co pravdě od- porného bylo, potud s nimi nejsme.

Z těch příčin šíře i dále rozjímáno :

Poněvadž v Polště nyní dvoji se nalezaji evangelikove, kteříž jedni i druzí Jednotu k sobě táhnou a piipojiti usiluji, totiž jedni ti, jenž se držeti praví Augustanské confessi, a druzi Calvina, tak jakž i prvé se Jednotě dálo, když německy confessí naše byla vydána a dvakrát tištěna rozdílně, pročež Svýcaři k Bratřím posílali: k kterým tedy naše přiznání býti a pokud? Też jak a Gim kterých odbýváno býti v mluveních s nimi?

Po dlouhém těch věcí rozsuzovani zavirano na tomto: Ačkoli srovnání toho a jako v tovaryšství vjití předků na- šich s doktorem Martinem Luterem a pomocníky jeho, potom též s doktorem Martinem Bucerem a jeho tovaryši nehaníme ani pobihàme, ale to, na čemž sme spolu zůstali, nepohnutě držeti míníme, totiž abychom my zůstávali apoštolé čeští atd., a oni totiž Luterovi pomocníci a učedlnici atd. němečtí, dobře o sobě smýšlejíce i Pánu Bohu se jedni za druhé modlice; však že jsou nás ještě bližší evangelíkové ti, kteříž Calvina následují, s nimi naše v Kožmínku snešení leta Páně 1555 stalo se.

Ale že pak obojí ti s sebou nejsou v lásce, ale protivice se jední proti druhým, obojí nás k sobě táhnou; onino podle smluv s Luterem stalych, tito pak podle smluv v Kożminku učiněných, a my k kterým bychom se koli cele připojili, dru- hým kiivda by se zdála, a my snad u nich za neupřímé po- čtení bychom byli; protož majíce toho hodné příčiny, zustávatí miníme v své obzvláštnosti Jednoty a řádu Kristova, v ničem, ničímž ji naprzniti nedopouštějíce s tím doufáním, že ten, číž dilo v Jednoté jest, nedopustí toho, aby Jordan od moře kte- réhokoli poziin atd. byti mél. Domlouvajicim se pak na to Luterovym ucedlniküm bud tém v Turyni, bud jiným těm po- dobnym, toto pfedkládáno a jich tim odbyvano býti, že my je máme za slouhy Bozí a lid jich poslouchající za kře- stany pravé, mezi nimiZ téZ jako 1 jinde mezi jinými učení Kristovo majícími |. Bůh vyvolené své s mnohými mrt- vými oudy, jako pšenici s koukolem smíšené.

Však abychom my s nimi právě se a cele ve všem srov- nali a spojili, a mezi lidem jich poslouchajícim a nás, též mezi služebníky Páně lidu v Jednotě a jimi aby žádného rozdílu nebylo, to že nyní ještě býti nemůž z příčin mnohých.



Text viewManuscript line view