[1] |
|
---|
[2] |
kud to může a má byti neb nebyti. Sumou, pokudZ té pravdy
|
---|
[3] |
(kterouZ Pán Büh Jednoté dal poznati, uzivati i k ni slouZiti)
|
---|
[4] |
ktefí maji, potud a v tom od nich se nedélíme, ale to dobré
|
---|
[5] |
s nimi máme; a zase pokudžby při kterých co té pravdě od-
|
---|
[6] |
porného bylo, potud s nimi nejsme.
|
---|
[7] |
Z těch příčin šíře i dále rozjímáno :
|
---|
[8] |
Poněvadž v Polště nyní dvoji se nalezaji evangelikove,
|
---|
[9] |
kteříž jedni i druzí Jednotu k sobě táhnou a piipojiti usiluji,
|
---|
[10] |
totiž jedni ti, jenž se držeti praví Augustanské confessi, a
|
---|
[11] |
druzi Calvina, tak jakž i prvé se Jednotě dálo, když německy
|
---|
[12] |
confessí naše byla vydána a dvakrát tištěna rozdílně, pročež
|
---|
[13] |
Svýcaři k Bratřím posílali: k kterým tedy naše přiznání má
|
---|
[14] |
býti a pokud? Też jak a Gim kterých odbýváno býti má
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
Po dlouhém těch věcí rozsuzovani zavirano na tomto:
|
---|
[17] |
Ačkoli srovnání toho a jako v tovaryšství vjití předků na-
|
---|
[18] |
šich s doktorem Martinem Luterem a pomocníky jeho, potom
|
---|
[19] |
též s doktorem Martinem Bucerem a jeho tovaryši nehaníme
|
---|
[20] |
ani pobihàme, ale to, na čemž sme spolu zůstali, nepohnutě
|
---|
[21] |
držeti míníme, totiž abychom my zůstávali apoštolé čeští atd.,
|
---|
[22] |
a oni totiž Luterovi pomocníci a učedlnici atd. němečtí, dobře
|
---|
[23] |
o sobě smýšlejíce i Pánu Bohu se jedni za druhé modlice;
|
---|
[24] |
však že jsou nás ještě bližší evangelíkové ti, kteříž Calvina
|
---|
[25] |
následují, s nimi naše v Kožmínku snešení leta Páně 1555
|
---|
[26] |
|
---|
[27] |
Ale že pak obojí ti s sebou nejsou v lásce, ale protivice
|
---|
[28] |
se jední proti druhým, obojí nás k sobě táhnou; onino podle
|
---|
[29] |
smluv s Luterem stalych, tito pak podle smluv v Kożminku
|
---|
[30] |
učiněných, a my k kterým bychom se koli cele připojili, dru-
|
---|
[31] |
hým kiivda by se zdála, a my snad u nich za neupřímé po-
|
---|
[32] |
čtení bychom byli; protož majíce toho hodné příčiny, zustávatí
|
---|
[33] |
miníme v své obzvláštnosti Jednoty a řádu Kristova, v ničem,
|
---|
[34] |
ničímž ji naprzniti nedopouštějíce s tím doufáním, že ten, číž
|
---|
[35] |
dilo v Jednoté jest, nedopustí toho, aby Jordan od moře kte-
|
---|
[36] |
réhokoli poziin atd. byti mél. Domlouvajicim se pak na to
|
---|
[37] |
Luterovym ucedlniküm bud tém v Turyni, bud jiným těm po-
|
---|
[38] |
dobnym, toto má pfedkládáno a jich tim odbyvano býti, že
|
---|
[39] |
my je máme za slouhy Bozí a lid jich poslouchající za kře-
|
---|
[40] |
stany pravé, mezi nimiZ téZ jako 1 jinde mezi jinými učení
|
---|
[41] |
Kristovo majícími |. Bůh má vyvolené své s mnohými mrt-
|
---|
[42] |
vými oudy, jako pšenici s koukolem smíšené.
|
---|
[43] |
Však abychom my s nimi právě se a cele ve všem srov-
|
---|
[44] |
nali a spojili, a mezi lidem jich poslouchajícim a nás, též mezi
|
---|
[45] |
služebníky Páně lidu v Jednotě a jimi aby žádného rozdílu
|
---|
[46] |
nebylo, to že nyní ještě býti nemůž z příčin mnohých.
|
---|