EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

186

Suma všeho toho tato jest: Abychom se všickni starší od prvního biskupa do čtvrtého tak chovali, jakž o tom vy- měření dekretu bratrského jest.

Naposledy spoluradní v Pánu nejmilejší napomenutí zvláštní a pobožné k nám čtyřem učinili; abychom všech nesvorností se varovali, jednoty svaté ostřihali, aby nebylo říkáno: Tento jest Cefů a druhý Pavlů atd. To od nich přijavše k tomu sme se oblíbeně poddali.

Item. Z příčin tu nahodilých připomenuto a obnoveno to, že zpravování kněží atd. v svědomí vlastně starším krajů - leżi. chtěl-liby kněz v tom užiti toho i z nižších starších, jest mu to volné, zvlášť když by prvé zprávce svědomí jeho byl. Svědomí jahnů a učedlníků svých každý kněz zpraviti může, avšak proto i jahen i učedlník svobodu k staršímu kněžskému míti .

O jednomyslnosti a řádu.

Napomenuli sme se, ano i zapsání otců z dekretu před- lożili, aby jednomyslnosti a řádu od nás pilně pro vzdělání Jednoty ostříháno bylo.

Jednomyslnost záležeti v učení jednostejném a jedi- ném plné pravdy podstatné i služebné zřízeného spasení. - leží u víře obecné křesťanské v slovu zdravém bez ouhony. A tu sme se ponukli, abychom k svým kázáním i kněží pilně přihlídali, jednomyslné učení vynášeti pracovali, bludů něja- kých a kacířství nevynášeli ; ano v tom sebe vespolek zvlášť mladší pamatovali i napravovali atd.

Strany řádu tímž zapsáním v dekretě zpravovati se máme leta Páně 1526; pořádek toliko věcí, k nimž zření míti máme, k opravé pfivodice, totiZto, že my služebníci přední zření o všecko ku P. Bohu míti máme, potom ku pismüm svatým, Ducha BoZiho vnuknutím zfízené sepsanym a v canonu se zdržujícím, potom klidem, osvíceným pravdou a řádem posvá- zaným a sjednoceným, smysl pravdy majícím, a mistrovství příkladu prvotní církve povědomým. A odtud také naše služby vyplývati a lidu docházeti mají.

Potom všickni na svých místech stojíce jim dosti k vyš- ším rovným neb nižším činiti, více sobě neosobovati, výše se nenáležitě nesázeti ani pod titulem, že někdo starší jest, v něco nového se nevydávatí a neobyčejného v Jednotě předně strany učení a potom i zpravování, jakž se to nachäzivalo při - kterých všetečných lidech, a že jim vše sluší mějících, totiž kázati jako přednějším starším a zpravovati po zbořích Páně.



Text viewManuscript line view