EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
186

[2]
Suma všeho toho tato jest: Abychom se všickni starší od
[3]
prvního biskupa do čtvrtého tak chovali, jakž o tom vy-
[4]
měření dekretu bratrského jest.

[5]
Naposledy spoluradní v Pánu nejmilejší napomenutí zvláštní
[6]
a pobožné k nám čtyřem učinili; abychom všech nesvorností
[7]
se varovali, jednoty svaté ostřihali, aby nebylo říkáno: Tento
[8]
jest Cefů a druhý Pavlů atd. To od nich přijavše k tomu sme
[9]
se oblíbeně poddali.

[10]
Item. Z příčin tu nahodilých připomenuto a obnoveno to,
[11]
že zpravování kněží atd. v svědomí vlastně starším krajů -
[12]
leżi. chtěl-liby kněz v tom užiti toho i z nižších starších,
[13]
jest mu to volné, zvlášť když by prvé zprávce svědomí jeho
[14]
byl. Svědomí jahnů a učedlníků svých každý kněz zpraviti
[15]
může, avšak proto i jahen i učedlník svobodu k staršímu
[16]
kněžskému míti .

[17]
O jednomyslnosti a řádu.

[18]
Napomenuli sme se, ano i zapsání otců z dekretu před-
[19]
lożili, aby jednomyslnosti a řádu od nás pilně pro vzdělání
[20]
Jednoty ostříháno bylo.

[21]
Jednomyslnost záležeti v učení jednostejném a jedi-
[22]
ném plné pravdy podstatné i služebné zřízeného spasení. -
[23]
leží u víře obecné křesťanské v slovu zdravém bez ouhony.
[24]
A tu sme se ponukli, abychom k svým kázáním i kněží pilně
[25]
přihlídali, jednomyslné učení vynášeti pracovali, bludů něja-
[26]
kých a kacířství nevynášeli ; ano v tom sebe vespolek zvlášť
[27]
mladší pamatovali i napravovali atd.

[28]
Strany řádu tímž zapsáním v dekretě zpravovati se máme
[29]
leta Páně 1526; pořádek toliko věcí, k nimž zření míti máme,
[30]
k opravé pfivodice, totiZto, že my služebníci přední zření o
[31]
všecko ku P. Bohu míti máme, potom ku pismüm svatým,
[32]
Ducha BoZiho vnuknutím zfízené sepsanym a v canonu se
[33]
zdržujícím, potom klidem, osvíceným pravdou a řádem posvá-
[34]
zaným a sjednoceným, smysl pravdy majícím, a mistrovství
[35]
příkladu prvotní církve povědomým. A odtud také naše služby
[36]
vyplývati a lidu docházeti mají.

[37]
Potom všickni na svých místech stojíce jim dosti k vyš-
[38]
ším rovným neb nižším činiti, více sobě neosobovati, výše se
[39]
nenáležitě nesázeti ani pod titulem, že někdo starší jest, v něco
[40]
nového se nevydávatí a neobyčejného v Jednotě předně strany
[41]
učení a potom i zpravování, jakž se to nachäzivalo při -
[42]
kterých všetečných lidech, a že jim vše sluší mějících, totiž
[43]
kázati jako přednějším starším a zpravovati po zbořích Páně.


Text viewFacsimile