184
starších, s podpisem jmena svého každý. Starší pak dávali
třikrát. Nejprvé toho večera zapečetíc s cifrou, 1. potom ráno
před kněžími po druhé 2., a potom po třetí po nich 3. pro
polepšení soudu, kdež poslední hlas mrtví první. Od samých
pak jahnů B. Jan Černý na síni přijal hlasy pravené. A když
hlasové byli ohledání a všickni snešeni starších, kněží i jahnů
na tyto tři hlasové nejvíc připadli: na Jiřího Izraele, na Jana
Blahoslava, na Václava Čecha. Ač jiní drahně hlasů měli,
však tito nejvíc, zvlášť první dva a Cech po nich. Pročež Ce-
chovi po biskupich hned prvni hlas a místo dáno jest v ouzké
radě. Těmto pak dvěma oznámeni jsou losové, a oni je při-
jali s mnohou omluvou a s bázní, totiž Izrael a Blahoslav.
Na zejtří pak v pátek po modlitbách obecných vyhlášení
se toho stalo v zboru, že jest Pán Bůh naplnil modlitby věr-
ných svých a přidal k prácem přednějším Jednoty dvě hodné
osoby, kteréž 1 hned zavolány jsou. A tu podle příkladu a
zapsání otců řízeni a potvrzeni jsou k požívání prvotnosti mezi
kněžími v ouřadu biskupském.
V témž shromáždění dána odpověď pánům polským tu
přítomným na tyto věci:
Maji-li Augspurskou apologii pfijiti, naší propustíce? Od-
povéd: NijakZ, ale pfedse se drŻeti nasi, a to z těchto příčin:
Jedno, již sme se v tom pronesli v té apologii (přičteno by
nám bylo, že sme nestálí) nebo jest i králi podána i jiným;
druhé, neplná jest a nedokonalá Augustanská confessi v mno-
hých věcech, kteréž i jmenovány byly; naše dokonalejší k zprávě
svédomí, onano nepostaóovala zvlá&t strany řádu a kázně.
Treti, jiź mnozi jini confessi psali jako Sasové, kniZe Wirtem-
berské a t. d. Ctvrté, naše apologi přijata od Wittemberských,
od Královeckych, téZ v KoZminku.
А tak rada dána Polákům, přijdeli zvlášť v sněmu, aby
sprostnost zachovali: totiž oznámiti že své confessí se nemíní
pustiti pro příčiny svrchu položené. Příkladové také jsou po-
dobní otců, kteříž v podobných příčinách podobně činíivali.
Druhy artikul. Méli-liby povoliti, aby povoláni byli Calvin
a Filip do Polsky a t. d. k učinění narovnání mezi evange-
liky a našimi a t. d. Odpověď: Netřeba toho, již prvé jest
srovnáni nás sluteriany, v Wittemberce s Luterem a s jinými,
téZ s Bucerem, Calvinem atd. Též v Kožmínku slíbili evan-
gelici, že již více naši apologí přesuzovati nebudou, a žádnému
přesuzovati nepošlí neb nedadí, ale že přijímají ji.
Tfeti artikul. Méli-liby evangelíci postavování kaplanů svých
pfed biskupem povoliti? Odpovéd. Nikoli, neb to jest podvod.
Oteüm našim před padesáti lety toho bylo podáváno, ale za-
vrhli a nepřijali toho. Lest jest v tom papeženců. Příklad na