EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
184

[2]
starších, s podpisem jmena svého každý. Starší pak dávali
[3]
třikrát. Nejprvé toho večera zapečetíc s cifrou, 1. potom ráno
[4]
před kněžími po druhé 2., a potom po třetí po nich 3. pro
[5]
polepšení soudu, kdež poslední hlas mrtví první. Od samých
[6]
pak jahnů B. Jan Černý na síni přijal hlasy pravené. A když
[7]
hlasové byli ohledání a všickni snešeni starších, kněží i jahnů
[8]
na tyto tři hlasové nejvíc připadli: na Jiřího Izraele, na Jana
[9]
Blahoslava, na Václava Čecha. jiní drahně hlasů měli,
[10]
však tito nejvíc, zvlášť první dva a Cech po nich. Pročež Ce-
[11]
chovi po biskupich hned prvni hlas a místo dáno jest v ouzké
[12]
radě. Těmto pak dvěma oznámeni jsou losové, a oni je při-
[13]
jali s mnohou omluvou a s bázní, totiž Izrael a Blahoslav.

[14]
Na zejtří pak v pátek po modlitbách obecných vyhlášení
[15]
se toho stalo v zboru, že jest Pán Bůh naplnil modlitby věr-
[16]
ných svých a přidal k prácem přednějším Jednoty dvě hodné
[17]
osoby, kteréž 1 hned zavolány jsou. A tu podle příkladu a
[18]
zapsání otců řízeni a potvrzeni jsou k požívání prvotnosti mezi
[19]
kněžími v ouřadu biskupském.

[20]
V témž shromáždění dána odpověď pánům polským tu
[21]
přítomným na tyto věci:

[22]
Maji-li Augspurskou apologii pfijiti, naší propustíce? Od-
[23]
povéd: NijakZ, ale pfedse se drŻeti nasi, a to z těchto příčin:
[24]
Jedno, již sme se v tom pronesli v apologii (přičteno by
[25]
nám bylo, že sme nestálí) nebo jest i králi podána i jiným;
[26]
druhé, neplná jest a nedokonalá Augustanská confessi v mno-
[27]
hých věcech, kteréž i jmenovány byly; naše dokonalejší k zprávě
[28]
svédomí, onano nepostaóovala zvlá&t strany řádu a kázně.
[29]
Treti, jiź mnozi jini confessi psali jako Sasové, kniZe Wirtem-
[30]
berské a t. d. Ctvrté, naše apologi přijata od Wittemberských,
[31]
od Královeckych, téZ v KoZminku.

[32]
А tak rada dána Polákům, přijdeli zvlášť v sněmu, aby
[33]
sprostnost zachovali: totiž oznámiti že své confessí se nemíní
[34]
pustiti pro příčiny svrchu položené. Příkladové také jsou po-
[35]
dobní otců, kteříž v podobných příčinách podobně činíivali.

[36]
Druhy artikul. Méli-liby povoliti, aby povoláni byli Calvin
[37]
a Filip do Polsky a t. d. k učinění narovnání mezi evange-
[38]
liky a našimi a t. d. Odpověď: Netřeba toho, již prvé jest
[39]
srovnáni nás sluteriany, v Wittemberce s Luterem a s jinými,
[40]
téZ s Bucerem, Calvinem atd. Též v Kožmínku slíbili evan-
[41]
gelici, že již více naši apologí přesuzovati nebudou, a žádnému
[42]
přesuzovati nepošlí neb nedadí, ale že přijímají ji.

[43]
Tfeti artikul. Méli-liby evangelíci postavování kaplanů svých
[44]
pfed biskupem povoliti? Odpovéd. Nikoli, neb to jest podvod.
[45]
Oteüm našim před padesáti lety toho bylo podáváno, ale za-
[46]
vrhli a nepřijali toho. Lest jest v tom papeženců. Příklad na


Text viewFacsimile