[1] |
|
---|
[2] |
starších, s podpisem jmena svého každý. Starší pak dávali
|
---|
[3] |
třikrát. Nejprvé toho večera zapečetíc s cifrou, 1. potom ráno
|
---|
[4] |
před kněžími po druhé 2., a potom po třetí po nich 3. pro
|
---|
[5] |
polepšení soudu, kdež poslední hlas mrtví první. Od samých
|
---|
[6] |
pak jahnů B. Jan Černý na síni přijal hlasy pravené. A když
|
---|
[7] |
hlasové byli ohledání a všickni snešeni starších, kněží i jahnů
|
---|
[8] |
na tyto tři hlasové nejvíc připadli: na Jiřího Izraele, na Jana
|
---|
[9] |
Blahoslava, na Václava Čecha. Ač jiní drahně hlasů měli,
|
---|
[10] |
však tito nejvíc, zvlášť první dva a Cech po nich. Pročež Ce-
|
---|
[11] |
chovi po biskupich hned prvni hlas a místo dáno jest v ouzké
|
---|
[12] |
radě. Těmto pak dvěma oznámeni jsou losové, a oni je při-
|
---|
[13] |
jali s mnohou omluvou a s bázní, totiž Izrael a Blahoslav.
|
---|
[14] |
Na zejtří pak v pátek po modlitbách obecných vyhlášení
|
---|
[15] |
se toho stalo v zboru, že jest Pán Bůh naplnil modlitby věr-
|
---|
[16] |
ných svých a přidal k prácem přednějším Jednoty dvě hodné
|
---|
[17] |
osoby, kteréž 1 hned zavolány jsou. A tu podle příkladu a
|
---|
[18] |
zapsání otců řízeni a potvrzeni jsou k požívání prvotnosti mezi
|
---|
[19] |
kněžími v ouřadu biskupském.
|
---|
[20] |
V témž shromáždění dána odpověď pánům polským tu
|
---|
[21] |
|
---|
[22] |
Maji-li Augspurskou apologii pfijiti, naší propustíce? Od-
|
---|
[23] |
povéd: NijakZ, ale pfedse se drŻeti nasi, a to z těchto příčin:
|
---|
[24] |
Jedno, již sme se v tom pronesli v té apologii (přičteno by
|
---|
[25] |
nám bylo, že sme nestálí) nebo jest i králi podána i jiným;
|
---|
[26] |
druhé, neplná jest a nedokonalá Augustanská confessi v mno-
|
---|
[27] |
hých věcech, kteréž i jmenovány byly; naše dokonalejší k zprávě
|
---|
[28] |
svédomí, onano nepostaóovala zvlá&t strany řádu a kázně.
|
---|
[29] |
Treti, jiź mnozi jini confessi psali jako Sasové, kniZe Wirtem-
|
---|
[30] |
berské a t. d. Ctvrté, naše apologi přijata od Wittemberských,
|
---|
[31] |
od Královeckych, téZ v KoZminku.
|
---|
[32] |
А tak rada dána Polákům, přijdeli zvlášť v sněmu, aby
|
---|
[33] |
sprostnost zachovali: totiž oznámiti že své confessí se nemíní
|
---|
[34] |
pustiti pro příčiny svrchu položené. Příkladové také jsou po-
|
---|
[35] |
dobní otců, kteříž v podobných příčinách podobně činíivali.
|
---|
[36] |
Druhy artikul. Méli-liby povoliti, aby povoláni byli Calvin
|
---|
[37] |
a Filip do Polsky a t. d. k učinění narovnání mezi evange-
|
---|
[38] |
liky a našimi a t. d. Odpověď: Netřeba toho, již prvé jest
|
---|
[39] |
srovnáni nás sluteriany, v Wittemberce s Luterem a s jinými,
|
---|
[40] |
téZ s Bucerem, Calvinem atd. Též v Kožmínku slíbili evan-
|
---|
[41] |
gelici, že již více naši apologí přesuzovati nebudou, a žádnému
|
---|
[42] |
přesuzovati nepošlí neb nedadí, ale že přijímají ji.
|
---|
[43] |
Tfeti artikul. Méli-liby evangelíci postavování kaplanů svých
|
---|
[44] |
pfed biskupem povoliti? Odpovéd. Nikoli, neb to jest podvod.
|
---|
[45] |
Oteüm našim před padesáti lety toho bylo podáváno, ale za-
|
---|
[46] |
vrhli a nepřijali toho. Lest jest v tom papeženců. Příklad na
|
---|