150
Druhé : Obecný smysl mezi Bratřími jest v Jednotě, vy-
znalý a zapsaný v spisu o cirkvi, že římská církev má troje
věci. Jedny na prosto zlé, druhé zlé spolu s dobrými smíšené,
a třetí předce dobré. Z toho vyznávají, že jest stalo se od těch,
které jsou na prosto zlé (jako modlářství a hříchové smrtelní)
odstoupení, a ty věci, kteréž jsou smíšené, dobré se zlými, že
jsou očistili; a ty že jsou mezi jinými věcmi i svátosti. A ne-
pokládá se, aby je zhola opustili neb zavrhli: ale že je očistili
a k tomu v Jednotu shromáždili se, aby toho což dobrého, od
čehož neodstoupili spolu s tím, což poškvrněného a smíšeno
se zlym, ocistili, v společnosti svaté požívali, opustivše všecko
zlé sobě vědomé, a od něho odstoupivše i očistivše se dokonale.
Třetí příčina složení opětování křtu v Jednotě jsou uči-
telé a kazatelé čtení svatého, kteréž Bůh vzbuditi ráčil v kra-
jinách okolních německých. Kteříž z příčiny novokřtěncův
mluvili i psali proti tomu opětování křtu, dovodíce, že aë Cy-
prian svatý po kacířích s svými biskupy v Africe křest opě-
tovati; však že svatý Augustin proti tomu psal, i jiní staří
ucitelé ve Vla&ich.
A potom brzy po smrti svatého Cypriana zastaveno a opu-
štěno to křtu opětování. A aniž kdy v církvi obecné usouzeno
a držáno, než po částkách z příčin kacířův někteří po druhé
křtili, a nejvíce kacíři sami mezi sebou jedni po druhých. Až
i těchto předšlých let pod zámyslem čtení svatého kázání v kra-
jinách německých novokřtěnci povstali a rozličná kacířství
stará, Arianská, Novacianská, Donatistská vzkřísili a rozsili,
ti také to znovukřtění velmi obnovili a utvrzovali, ale v smy-
slu zlém, na vyhlazení křtu dítek, i na potupu všech přílišnou,
kdož se s nimi v tom nesrovnávají.
Čtvrtá příčina. Že křest u Římanů drží se býti Kristů, a
od Krista Pána pošlý, ustanovený a vydaný jest, a ne od pa-
peZe, ani od Jeronyma, ani Augustina, a křtí se v jmenu Tro-
Jice svaté, ane v jiném Gim jmenu. Protoż toho opétovati neni
potfebi, .neZ toliko to opustiti a zavrci, coZ pti tom nalepáno
od Antikrista. Neb jestliZeby pro ty pKídavky a ceremonie vymy-
šlené od lidí všetečných, měl přestati býti Kristů, a aby hned
Kristovým nebyl jmenován, takt by i jiné svátosti v týž soud
a úsudek musily přivedeny býti.
Pátá příčina. Nenalezá se toho v písmě svatém, aby to
podruhé křtění pošlo z apoštťolův aneb po apoštolech z těch,
kteříž právě po Kristu Pánu a jeho apoštolech šli, a tím uče-
ním ve čtení svatém vydaným ode Pána právě, věrně a upfimé
se řídili a zpravovali i jiné. Než zjevné jest, 7e z kacifüv a
jich příčin povstalo.
Sestá příčina. Má při tom pilně váženo býti a souzeno,