EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

150

Druhé : Obecný smysl mezi Bratřími jest v Jednotě, vy- znalý a zapsaný v spisu o cirkvi, že římská církev troje věci. Jedny na prosto zlé, druhé zlé spolu s dobrými smíšené, a třetí předce dobré. Z toho vyznávají, že jest stalo se od těch, které jsou na prosto zlé (jako modlářství a hříchové smrtelní) odstoupení, a ty věci, kteréž jsou smíšené, dobré se zlými, že jsou očistili; a ty že jsou mezi jinými věcmi i svátosti. A ne- pokládá se, aby je zhola opustili neb zavrhli: ale že je očistili a k tomu v Jednotu shromáždili se, aby toho což dobrého, od čehož neodstoupili spolu s tím, což poškvrněného a smíšeno se zlym, ocistili, v společnosti svaté požívali, opustivše všecko zlé sobě vědomé, a od něho odstoupivše i očistivše se dokonale.

Třetí příčina složení opětování křtu v Jednotě jsou uči- telé a kazatelé čtení svatého, kteréž Bůh vzbuditi ráčil v kra- jinách okolních německých. Kteříž z příčiny novokřtěncův mluvili i psali proti tomu opětování křtu, dovodíce, že Cy- prian svatý po kacířích s svými biskupy v Africe křest opě- tovati; však že svatý Augustin proti tomu psal, i jiní staří ucitelé ve Vla&ich.

A potom brzy po smrti svatého Cypriana zastaveno a opu- štěno to křtu opětování. A aniž kdy v církvi obecné usouzeno a držáno, než po částkách z příčin kacířův někteří po druhé křtili, a nejvíce kacíři sami mezi sebou jedni po druhých. i těchto předšlých let pod zámyslem čtení svatého kázání v kra- jinách německých novokřtěnci povstali a rozličná kacířství stará, Arianská, Novacianská, Donatistská vzkřísili a rozsili, ti také to znovukřtění velmi obnovili a utvrzovali, ale v smy- slu zlém, na vyhlazení křtu dítek, i na potupu všech přílišnou, kdož se s nimi v tom nesrovnávají.

Čtvrtá příčina. Že křest u Římanů drží se býti Kristů, a od Krista Pána pošlý, ustanovený a vydaný jest, a ne od pa- peZe, ani od Jeronyma, ani Augustina, a křtí se v jmenu Tro- Jice svaté, ane v jiném Gim jmenu. Protoż toho opétovati neni potfebi, .neZ toliko to opustiti a zavrci, coZ pti tom nalepáno od Antikrista. Neb jestliZeby pro ty pKídavky a ceremonie vymy- šlené od lidí všetečných, měl přestati býti Kristů, a aby hned Kristovým nebyl jmenován, takt by i jiné svátosti v týž soud a úsudek musily přivedeny býti.

Pátá příčina. Nenalezá se toho v písmě svatém, aby to podruhé křtění pošlo z apoštťolův aneb po apoštolech z těch, kteříž právě po Kristu Pánu a jeho apoštolech šli, a tím uče- ním ve čtení svatém vydaným ode Pána právě, věrně a upfimé se řídili a zpravovali i jiné. Než zjevné jest, 7e z kacifüv a jich příčin povstalo.

Sestá příčina. při tom pilně váženo býti a souzeno,



Text viewManuscript line view