EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
150

[2]
Druhé : Obecný smysl mezi Bratřími jest v Jednotě, vy-
[3]
znalý a zapsaný v spisu o cirkvi, že římská církev troje
[4]
věci. Jedny na prosto zlé, druhé zlé spolu s dobrými smíšené,
[5]
a třetí předce dobré. Z toho vyznávají, že jest stalo se od těch,
[6]
které jsou na prosto zlé (jako modlářství a hříchové smrtelní)
[7]
odstoupení, a ty věci, kteréž jsou smíšené, dobré se zlými, že
[8]
jsou očistili; a ty že jsou mezi jinými věcmi i svátosti. A ne-
[9]
pokládá se, aby je zhola opustili neb zavrhli: ale že je očistili
[10]
a k tomu v Jednotu shromáždili se, aby toho což dobrého, od
[11]
čehož neodstoupili spolu s tím, což poškvrněného a smíšeno
[12]
se zlym, ocistili, v společnosti svaté požívali, opustivše všecko
[13]
zlé sobě vědomé, a od něho odstoupivše i očistivše se dokonale.

[14]
Třetí příčina složení opětování křtu v Jednotě jsou uči-
[15]
telé a kazatelé čtení svatého, kteréž Bůh vzbuditi ráčil v kra-
[16]
jinách okolních německých. Kteříž z příčiny novokřtěncův
[17]
mluvili i psali proti tomu opětování křtu, dovodíce, že Cy-
[18]
prian svatý po kacířích s svými biskupy v Africe křest opě-
[19]
tovati; však že svatý Augustin proti tomu psal, i jiní staří
[20]
ucitelé ve Vla&ich.

[21]
A potom brzy po smrti svatého Cypriana zastaveno a opu-
[22]
štěno to křtu opětování. A aniž kdy v církvi obecné usouzeno
[23]
a držáno, než po částkách z příčin kacířův někteří po druhé
[24]
křtili, a nejvíce kacíři sami mezi sebou jedni po druhých.
[25]
i těchto předšlých let pod zámyslem čtení svatého kázání v kra-
[26]
jinách německých novokřtěnci povstali a rozličná kacířství
[27]
stará, Arianská, Novacianská, Donatistská vzkřísili a rozsili,
[28]
ti také to znovukřtění velmi obnovili a utvrzovali, ale v smy-
[29]
slu zlém, na vyhlazení křtu dítek, i na potupu všech přílišnou,
[30]
kdož se s nimi v tom nesrovnávají.

[31]
Čtvrtá příčina. Že křest u Římanů drží se býti Kristů, a
[32]
od Krista Pána pošlý, ustanovený a vydaný jest, a ne od pa-
[33]
peZe, ani od Jeronyma, ani Augustina, a křtí se v jmenu Tro-
[34]
Jice svaté, ane v jiném Gim jmenu. Protoż toho opétovati neni
[35]
potfebi, .neZ toliko to opustiti a zavrci, coZ pti tom nalepáno
[36]
od Antikrista. Neb jestliZeby pro ty pKídavky a ceremonie vymy-
[37]
šlené od lidí všetečných, měl přestati býti Kristů, a aby hned
[38]
Kristovým nebyl jmenován, takt by i jiné svátosti v týž soud
[39]
a úsudek musily přivedeny býti.

[40]
Pátá příčina. Nenalezá se toho v písmě svatém, aby to
[41]
podruhé křtění pošlo z apoštťolův aneb po apoštolech z těch,
[42]
kteříž právě po Kristu Pánu a jeho apoštolech šli, a tím uče-
[43]
ním ve čtení svatém vydaným ode Pána právě, věrně a upfimé
[44]
se řídili a zpravovali i jiné. Než zjevné jest, 7e z kacifüv a
[45]
jich příčin povstalo.

[46]
Sestá příčina. při tom pilně váženo býti a souzeno,


Text viewFacsimile