[1] |
|
---|
[2] |
Druhé : Obecný smysl mezi Bratřími jest v Jednotě, vy-
|
---|
[3] |
znalý a zapsaný v spisu o cirkvi, že římská církev má troje
|
---|
[4] |
věci. Jedny na prosto zlé, druhé zlé spolu s dobrými smíšené,
|
---|
[5] |
a třetí předce dobré. Z toho vyznávají, že jest stalo se od těch,
|
---|
[6] |
které jsou na prosto zlé (jako modlářství a hříchové smrtelní)
|
---|
[7] |
odstoupení, a ty věci, kteréž jsou smíšené, dobré se zlými, že
|
---|
[8] |
jsou očistili; a ty že jsou mezi jinými věcmi i svátosti. A ne-
|
---|
[9] |
pokládá se, aby je zhola opustili neb zavrhli: ale že je očistili
|
---|
[10] |
a k tomu v Jednotu shromáždili se, aby toho což dobrého, od
|
---|
[11] |
čehož neodstoupili spolu s tím, což poškvrněného a smíšeno
|
---|
[12] |
se zlym, ocistili, v společnosti svaté požívali, opustivše všecko
|
---|
[13] |
zlé sobě vědomé, a od něho odstoupivše i očistivše se dokonale.
|
---|
[14] |
Třetí příčina složení opětování křtu v Jednotě jsou uči-
|
---|
[15] |
telé a kazatelé čtení svatého, kteréž Bůh vzbuditi ráčil v kra-
|
---|
[16] |
jinách okolních německých. Kteříž z příčiny novokřtěncův
|
---|
[17] |
mluvili i psali proti tomu opětování křtu, dovodíce, že aë Cy-
|
---|
[18] |
prian svatý po kacířích s svými biskupy v Africe křest opě-
|
---|
[19] |
tovati; však že svatý Augustin proti tomu psal, i jiní staří
|
---|
[20] |
|
---|
[21] |
A potom brzy po smrti svatého Cypriana zastaveno a opu-
|
---|
[22] |
štěno to křtu opětování. A aniž kdy v církvi obecné usouzeno
|
---|
[23] |
a držáno, než po částkách z příčin kacířův někteří po druhé
|
---|
[24] |
křtili, a nejvíce kacíři sami mezi sebou jedni po druhých. Až
|
---|
[25] |
i těchto předšlých let pod zámyslem čtení svatého kázání v kra-
|
---|
[26] |
jinách německých novokřtěnci povstali a rozličná kacířství
|
---|
[27] |
stará, Arianská, Novacianská, Donatistská vzkřísili a rozsili,
|
---|
[28] |
ti také to znovukřtění velmi obnovili a utvrzovali, ale v smy-
|
---|
[29] |
slu zlém, na vyhlazení křtu dítek, i na potupu všech přílišnou,
|
---|
[30] |
kdož se s nimi v tom nesrovnávají.
|
---|
[31] |
Čtvrtá příčina. Že křest u Římanů drží se býti Kristů, a
|
---|
[32] |
od Krista Pána pošlý, ustanovený a vydaný jest, a ne od pa-
|
---|
[33] |
peZe, ani od Jeronyma, ani Augustina, a křtí se v jmenu Tro-
|
---|
[34] |
Jice svaté, ane v jiném Gim jmenu. Protoż toho opétovati neni
|
---|
[35] |
potfebi, .neZ toliko to opustiti a zavrci, coZ pti tom nalepáno
|
---|
[36] |
od Antikrista. Neb jestliZeby pro ty pKídavky a ceremonie vymy-
|
---|
[37] |
šlené od lidí všetečných, měl přestati býti Kristů, a aby hned
|
---|
[38] |
Kristovým nebyl jmenován, takt by i jiné svátosti v týž soud
|
---|
[39] |
a úsudek musily přivedeny býti.
|
---|
[40] |
Pátá příčina. Nenalezá se toho v písmě svatém, aby to
|
---|
[41] |
podruhé křtění pošlo z apoštťolův aneb po apoštolech z těch,
|
---|
[42] |
kteříž právě po Kristu Pánu a jeho apoštolech šli, a tím uče-
|
---|
[43] |
ním ve čtení svatém vydaným ode Pána právě, věrně a upfimé
|
---|
[44] |
se řídili a zpravovali i jiné. Než zjevné jest, 7e z kacifüv a
|
---|
[45] |
|
---|
[46] |
Sestá příčina. Má při tom pilně váženo býti a souzeno,
|
---|