Druhé zlé služba k poctě a k pokloně modloslužebné.
Třetí že se k tomu slouží, aby proti přikázání Božímu
modlitby dály se ve mnohém říkání 1 nerozumným jazykem,
a to svatým i světicem, obrazům malovaným neb rytým, svá-
tostem a účinkům lidským, a ve jmeno svatých, světic, a ne
ve jmeno Pána Krista u víře pravé, jedinému Bohu v Trojici
svaté, a Trojici v jednotě Božské. A na druhou stranu, Ze se
slouží ku překážce. Jedno, že se modlitby nemohou činiti je-
dnomyslně v shromáždění pro rozmnožení mnohých oltářův
proti přikázaní Páně i proti příkladu Pána Krista i apoštol-
skému. Také pro povyky, zvuky i hudby, v rozličném říkání,
zpívání, čítání, šeptání, žehnání, přenášení, obracování, v po-
zdvihování svátosti, kterouž lid za Boha maje, poklonu i mo-
dlitbu činí. A tak mnohým obyčejem, činěním, malováním, ří-
káním, drahostem lid divaje se, oči, uši toliko pase a překážku
má modliti se v duchu a v pravdě společně.
Ctvrté zlé, zcestné a bludné učení pod písmy svatými a
smysly lidmi vymyšlenými odvozujícími tajně od pravdy víry
a zřízeného spasení a přivozujícími k marnému náboženství,
k mylné naději, k domnění nejistému místo víry, a ku poctě
falešné, aby se lid pokojil v žádostech tělesných a v marno-
stech světských.
Pátě zlé jest falešné věření a mylná naděje v požívání
služebnosti kostelních, kdež kněží v nich rod nový podstatný
a moc věka budoucího i oučastnost těla a krve jeho 1 všelikou
milost a pravdu zakládají bytně, až i spasení života věčného:
a že bez nich žádný milosti a pravdy ani spasení nedojde.
Při nichž se mnohá ustanovení lidská svatokupecká a modlář-
ská vedou za přikázání Boží.
Tyto a jiné příčiny jsou odstoupení od sluh a služebnosti
kněžského přisluhování kněží těch, jenž sobě kněžství Kri-
stovo podstatné osobili lestně, ježto ani duchovního kněž-
ství v lidu věřícím, ani v sobě samých neznají a nevedou
v pravdě jeho.
0 příčinách obzvláštního shromáždění.
Nuzná potřeba zřízeného spasení dojiti, aby služba i po-
moc mohla býti podstatě víry, lásky i naděje, k dojití milo-
sti 1 pravdy, v Kristu skrze Ducha svatého ku poznání i
k požívání a v tom k zachování, k věčnému životu, aneb aby
se služba dála spravedlnosti povinné, spravedlnosti Kristem
zasloužené, spravedlnosti z víry dané, spravedlnosti poZivané,
spravedlnosti ostříhané k věčnému životu. A ta služba aby se