69
0 poslušenství přijímajících svátostí z sněmu davniho,
V kterémžkoli lidu, od kterýchžkoli zprávcův a pastýřův
kdo přijímá naučení a svátosti béře, má poslušenství z víry
zachovati, svornost a jednotu v svazku pokoje. Neb Pán Ježíš
věda všecky věci, netoliko přítomné, ale i budoucí, řekl: Kdo
vás slyší, mne slyší a t. d., znaje to, že málo těch bude, kte-
řížby uměli spravedlivě souditi a ne podle tváří. Protož z po-
třeby spasení má zachováno býti poslušenství služebníkům
církve, lečby jich kdo neznal. A kdožby se nemohl dověřiti
spravedlivého soudu podle řádu Pána Krista, má také nesmčti
svátostí přijímati od nich.
Leta Páně 1494. Přitom mlaveno jest o svátosti těla a
krve Pána Krista, abychom jednomyslně držali a věřili, kdež
se tou svátostí přisluhuje podle zřízení a úmysla Pána Ježíše
Krista, aby věřeno bylo srdcem a vyznáváno ústy, že chléb
jest tělo Kristovo a víno krev jeho, posvátně totiž, figurně neb
znamenaně, podobně tomu, jako i jiné řeči Páně vypravují, že
on jest cesta, dvéfe, on skála i beránek. A tu abychom sami
rozuméjice, co jest tělo a krev přijímati posvátně, lidem to
také vypravovali; neb můž to býti při někom, aby jedl a pil
duchovně, a posvátně nic, a někdo posvátně toliko a ne du-
chovně, a někdo posvátně i duchovně spolu, a někdo ani du
chovně ani posvátně.
Vyznání v listu psaném králi podle zůstání
společného. Z též víry obecné křesťanské, v písmě svatém
založené, věříme i ústy vyznáváme, že kdeżkoli podle usta-
vení smyslu i úmyslu Pána Ježíše děje se od služebníků cíir-
kve vysvědčení slovy Páně, jenž dí: Tot jest télo mé, tot jest
krev má, že ten chléb posvátný jest tělo Pána Ježíše za nás
zrazené na smrt, a víno posvátné jest krev jeho vylitá na od-
puštění hříchův. To vyznání víry naší má řeč Pána Ježíše od
evangelistů i od svatého Pavla zapsanou.
Také vyznáváme z víry, že to tělo a krev Pána Ježíše
má přijímáno býti podle ustavení Páně a církve svaté první
pod obojí způsobou chleba a vína na památku téhož Krista
umučeného 1 vylití krve jeho, jakož dí: To čiňte na mé spo-
lupamatování. A jakož apoštol dí: Kolikrátkoli budete jísti
chléb tento a kalich Páně píti, smrt Pánč zvčstovati budete,
až i přijde.
1. A to vše pro účastnost pravdy duchovní, o niž
svatý Jan Evangelista svědčí. A pro pojištění, dání, brání,
přijímání i požívání skrze víru v naději též pravdy Páně, slovy
vysvědčené, jakož dí: Vezměte a jezte, to jest tělo mé, kte-