EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

268

předešlého uvolení naplněna býti skutečně. Co se pak knih jeho dotýče, kteréž v Fulnece jsou, uznáno, že on již práva k nim nemá, poněvadž jest je Bratřím starším v Mo- ravě zápisem oddal za náklad, kterýž na něj byl učiněn. Z strany zboru poznaňského povoleno jest, aby byl jedním nějakým služebníkem oboji řeč umějícím opatřen.

Appendix o Tertulianovi. Tertulian v Polště ještě déle v stálosti úmysla býti zkušován, a potom, bylli-by stálý a upří- mný nalezen, müZe někde do Moravy k škole obrácen býti.

Jan Amplias diakon, doktor. Poněvadž o své ujmě k do- ktorství se obrátil, a není naděje již, aby chtěl poslouchati, jemu býti domluveno od Bratří polských.

M. Mikuláš žádal s staršími se shledati, aby své některé stížnosti, kteréž v Evančicích předložil. Což když se stalo, oznámil, že on školy zpravovati nemůže, a že jemu nejedny věci těžké jsou. Zejmena pak tyto:

1. Místo k škole nepřípadné pro zlé povětří a časté ne- moci žáků.

2. Drahota náramná a nemožnost jeho v živnosti.

3. Že neví jak spojiti žáků domácích s jinými městskými. Ukázáno mu, že jsou otcove nerädi, Ze sobě to místo tak vy-

se Bratří v tom. A i hned pilným a zdravým soudem jsou ty dvě

slova i smysl jich od Jednoty zavrženy, a nalézají se proti nim vydané zjevné dekrety. A jmenovitě leta Páně 1499 (sto let dochází) na synodě brandejském za cizí a táborský smysl to jest odsouzeno a s polože- ním rozdílu mezi figurným a posvátným mluvením (inter praedicationem figuratam et sacramentalem, guae est apostolo communicatio corporis non signum) proti těm dvěma slovom tak svorně od Jednoty jest concludová- no a v dekrétě zapsáno těmito slovy: V tom sjití mluveno o smyslu při svátosti těla Páně nápodobně k kněžím táborským; než zuostáno na tom, aby ten smysl nebyl vypravován a zvláště těmi slovy: chleb jest tělem Kristovým, jako Kristus jest skála, cesta, dveře. Hactinus verba decreti. Protož na kterých slovech Jednota se nesrovnala, anobrž i proti nim dekret vydala, sluší nám jich zanechati, jestli ne výrodkami ale vlast- ními syny Jednoty býti a zůstávati chceme. A druhé i pro tu příčinu, že budeme-li slov těch znamenaně afigurně uZivati i způsob mluvení figurního

a duchovního s posvátným míchati, a ovšem o posvátném užívání tak

nehodných jako i hodných pravého těla Páně i o rozdílnosti požívání

duchovního od posvátného smyslu Jednoty v konfessí naší zapsaného budeme-li odstupovati, tytule táboritův, habrovanitův, kalvinistův žádným způsobem bychom neušli; ale smyslu písma svatého i Jednoty naší vždy- cky vlastnímu i předkuom svým v ném protivni bychom se stali. Již, díka Bohu, Jednota naše nejní babou vždycky se učící; dorostla za otcův našich a paměti naší ve stu letech po svém nastání v dokonalosti učení Kristova, a došla již takové perfekcí v zdravém smyslu písma svatého při všech artikulích i v řádu svatém, žese ničeho netřeba od jiných jednot učiti, ale ona jiné jednoty učiti již by mohla.

Sie state in Domino charissimi, ne circumferamini quolibet vento doctrinae.



Text viewManuscript line view