[1] |
|
---|
[2] |
předešlého uvolení naplněna má býti skutečně. Co se pak
|
---|
[3] |
knih jeho dotýče, kteréž v Fulnece jsou, uznáno, že on již
|
---|
[4] |
práva k nim nemá, poněvadž jest je Bratřím starším v Mo-
|
---|
[5] |
ravě zápisem oddal za náklad, kterýž na něj byl učiněn. —
|
---|
[6] |
Z strany zboru poznaňského povoleno jest, aby byl jedním
|
---|
[7] |
nějakým služebníkem oboji řeč umějícím opatřen.
|
---|
[8] |
Appendix o Tertulianovi. Tertulian má v Polště ještě déle
|
---|
[9] |
v stálosti úmysla býti zkušován, a potom, bylli-by stálý a upří-
|
---|
[10] |
mný nalezen, müZe někde do Moravy k škole obrácen býti.
|
---|
[11] |
Jan Amplias diakon, doktor. Poněvadž o své ujmě k do-
|
---|
[12] |
ktorství se obrátil, a není naděje již, aby chtěl poslouchati,
|
---|
[13] |
má jemu býti domluveno od Bratří polských.
|
---|
[14] |
M. Mikuláš žádal s staršími se shledati, aby své některé
|
---|
[15] |
stížnosti, kteréž má v Evančicích předložil. Což když se stalo,
|
---|
[16] |
oznámil, že on školy zpravovati nemůže, a že jemu nejedny
|
---|
[17] |
věci těžké jsou. Zejmena pak tyto:
|
---|
[18] |
1. Místo k škole nepřípadné pro zlé povětří a časté ne-
|
---|
[19] |
|
---|
[20] |
2. Drahota náramná a nemožnost jeho v živnosti.
|
---|
[21] |
3. Že neví jak spojiti žáků domácích s jinými městskými.
|
---|
[22] |
Ukázáno mu, že jsou otcove nerädi, Ze sobě to místo tak vy-
|
---|
[23] |
se Bratří v tom. A i hned pilným a zdravým soudem jsou ty dvě
|
---|
[24] |
slova i smysl jich od Jednoty zavrženy, a nalézají se proti nim vydané
|
---|
[25] |
zjevné dekrety. A jmenovitě leta Páně 1499 (sto let dochází) na synodě
|
---|
[26] |
brandejském za cizí a táborský smysl to jest odsouzeno a s polože-
|
---|
[27] |
ním rozdílu mezi figurným a posvátným mluvením (inter praedicationem
|
---|
[28] |
figuratam et sacramentalem, guae est apostolo communicatio corporis non
|
---|
[29] |
signum) proti těm dvěma slovom tak svorně od Jednoty jest concludová-
|
---|
[30] |
no a v dekrétě zapsáno těmito slovy: V tom sjití mluveno o smyslu při
|
---|
[31] |
svátosti těla Páně nápodobně k kněžím táborským; než zuostáno na
|
---|
[32] |
tom, aby ten smysl nebyl vypravován a zvláště těmi slovy: chleb jest
|
---|
[33] |
tělem Kristovým, jako Kristus jest skála, cesta, dveře. Hactinus verba
|
---|
[34] |
decreti. Protož na kterých slovech Jednota se nesrovnala, anobrž i proti
|
---|
[35] |
nim dekret vydala, sluší nám jich zanechati, jestli ne výrodkami ale vlast-
|
---|
[36] |
ními syny Jednoty býti a zůstávati chceme. A druhé i pro tu příčinu, že
|
---|
[37] |
budeme-li slov těch znamenaně afigurně uZivati i způsob mluvení figurního
|
---|
[38] |
a duchovního s posvátným míchati, a ovšem o posvátném užívání tak
|
---|
[39] |
nehodných jako i hodných pravého těla Páně i o rozdílnosti požívání
|
---|
[40] |
duchovního od posvátného smyslu Jednoty v konfessí naší zapsaného
|
---|
[41] |
budeme-li odstupovati, tytule táboritův, habrovanitův, kalvinistův žádným
|
---|
[42] |
způsobem bychom neušli; ale smyslu písma svatého i Jednoty naší vždy-
|
---|
[43] |
cky vlastnímu i předkuom svým v ném protivni bychom se stali. Již,
|
---|
[44] |
díka Bohu, Jednota naše nejní babou vždycky se učící; dorostla za
|
---|
[45] |
otcův našich a paměti naší ve stu letech po svém nastání v dokonalosti
|
---|
[46] |
učení Kristova, a došla již takové perfekcí v zdravém smyslu písma
|
---|
[47] |
svatého při všech artikulích i v řádu svatém, žese jí ničeho netřeba od
|
---|
[48] |
jiných jednot učiti, ale ona jiné jednoty učiti již by mohla.
|
---|
[49] |
Sie state in Domino charissimi, ne circumferamini quolibet vento
|
---|
[50] |
|
---|
[51] |
|
---|