258
i) Kveton vždy žádá, aby nějak lépe opatřen byl. Odpo-
věditi, že při prvním usouzení zuostáváme, totiž aby na tom,
což mu učiněno, dosti měl, pakli kde své lepší ví, aby opravil.
11. Věci polské.
B. Simeon ptá se, má-li se do Lobzenice přenésti na byt,
poněvadž místa v Ostrorojci (jakž praví) jemu dlouho nebude,
prvé tehdy nežliby nepřátelé na něj připadli a jakž hrozí i
s ním i s věcmi bratrskými, jak by se jim libilo, nezacházeli.
Odpověď. Nevědouce jak místně pro nejedny příčiny nějakého
jistého o té věci nálezu učiniti a zvláště, nebylo-liby nad tím
1 zboru Ostrojského i jiných ministrů i pánů zhoršení: za nej-
lepší soudíme, aby i starší, i ministrové, i patronové toho pilně
posoudili a snesli-li by se na tom, aby se B. Simeon odebrati
mohl, my že proti tomu nebudeme; mezi tím, dokudž by tam
byl, nepřestávalo-li by zvláště nebezpečenství věci bratrské i
své, aby pomalu někam jinam vypravoval.
Zbor Poznaňský. Zbor Poznaňský Bratra Girka nikoli míti
nechce a zvláště Polský, a velice k němu jest zuražen, tak
že pro něho, když tam starší byli, ku posluhování jíti ne-
chtěli. Má-li odtud vzat a přenešen býti jinam, když se zdá,
že k tomu hodných příčin nemají, a na druhou stranu zdá se,
že, nestane-li se jim, čeho žádají, že sotva, jakž hrozí, k lute-
rianům se neobráti. Zuostáno na tom, aby zboru Polskému
dán byl za zprávce i za hospodáře domu bratrského B. Ma-
těj Ryba a B. Girk do Leštna. O německého kazatele mají
tam ještě Bratří společně pilně rozmluviti, a někoho jiného,
bude-li hodnější než B. Libika, tam dáti, tak však, aby Němci
na něm přestati bez pohoršení mohli. U
O synod. Synod chtí míti na svatého Michala v Samotu-
lách a tam voliti do rady mezi starší někoho; též zříditi mi-
nistry a i nižších stupňů služebníky, byli-li by kteří hodni.
Povoleno, že se to muože státi, a za dobré usouzeno, aby
k tomu casu vypraveni byli tam z spolku našeho B. Jakub
Narcissus a B. Samuel Sušický, to však aby v mlčení všeli-
jak bylo.
O vraZedlniky. Mélo-liby jaké zvláštní pokání vražedlní-
kům, na něž moc světa nesahá, podobné jako v papeźstvu
ukládáno býti mimo vyloučení? Nového, něco neobyčejného
do Jednoty se uvoditi nemá, jako sou rozličné papeženců neb
moci světa při tom pokuty, ale na kázni, kterouž vedeme, do-
sti míti; takového vyloučiti zjevně v zboru a třeba si i ze
zboru, dokavadž by Pána Boha, přátel zabitého i zboru Bo-
žího neuspokojil, nepřijímati.