EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

237

protož aby o to pečováno bylo je spořádati a zregistrovati, a v jednu knihu uvésti pro lepší snadnost v nesnadných přech ohledovati, co jest kdy o tom souzeno.

Rozjímáno o časy synodů, kdy by bývati měly buď nás starších, nebo i ministrů i čeládek? Po nejedněch toho i jiného rozmítání na tom zůstáno, že není snadné toho deter- minovati, protož aby to v moci starších zůstávalo. Oni vidouc potřeby i čas k tomu aby obmýšleli, buď po dioecesích (Set¥ice piíhodnosti) neb nékde generalem synodum convocare. O: tom zápis viz leta 1545.

Corpus doctrinae.

Předloženo bylo od Bratří z Polsky, poněvadž sjednocení tam s evangelíky v Sudoměři učinili, při čemž nemalá zmínka byla, jestliže by příčiny někdy jim nastaly, aby spolu corpus doctrinae psali a ze spolku jednomyslně publikovali, i rozji- mano, co činiti mají, byliliby ktomu přidržáni; psáti-li co no- vého čili se přiznati k psaným prvé knihám tak jmenovaným- k Wittemberskému neb Pruskému. Tou příčinou bychom - děli, jaké jest corpus doctrinae S PonévadZ jest polsky vytištěno, čteno v témž shromáždění, a nalezen smysl Jednotě odporný v něm, jako exorcism, ubiguitas, a o dobrých skut- cích. Protož k němu se přihlašovati a jeho za svůj smysl při- jíti nemůžeme.

Bratří pak naši v Polště, budouli přinucování tam s nimi něco spisovati, mají směřovati k tomu, aby psáno bylo to, což v confessi nafi za smysl náš jest vyznáno. A takové sepsání kdyžby učiněno bylo, obmýšleti to mají, aby nám bylo ode- sláno, aby potom i od nás souzeno bylo a z jednomyslnosti vyšlo.

O víře dítek křest přijímajících.

Příčinami ne jedněmi jsouc i napomínání od theologů wittemberských, abychom se v tom artikuli vysvětlili; poně- vadž i latinská confessí vydána býti , rozjímali sme pilně artikul ten, a na tom jednomyslně se snesli, věřiti i vyznáva- ti, že křest k přítomné víře dítek dává se, a ony že nemají víry odsuzovány býti, a to z těch příčin :

1. Poněvadž modlitby přede křtem k Kristu Pánu oběto- vány bývají za to, aby ráčil dítky skrze Ducha svátého znovu zroditi k účastnosti svého předrahého zasloužení a k losu sva- tých svých pfipojiti. A po modlitbách ustavení v dovérnosti se činí, že to hned přítomně i potom budoucně Kristus Pán pro jmeno své svaté naplňuje a naplňovati bude podle slibů svých. Podle toho, jest-liže je znovu porozuje a k účastnosti své přivodí, takét je darem tímto víry pravé daří.



Text viewManuscript line view