237
protož aby o to pečováno bylo je spořádati a zregistrovati, a
v jednu knihu uvésti pro lepší snadnost v nesnadných přech
ohledovati, co jest kdy o tom souzeno.
Rozjímáno o časy synodů, kdy by bývati měly buď nás
starších, nebo i ministrů až i čeládek? Po nejedněch toho i
jiného rozmítání na tom zůstáno, že není snadné toho deter-
minovati, protož aby to v moci starších zůstávalo. Oni vidouc
potřeby i čas k tomu aby obmýšleli, buď po dioecesích (Set¥ice
piíhodnosti) neb nékde generalem synodum convocare. O: tom
zápis viz leta 1545.
Corpus doctrinae.
Předloženo bylo od Bratří z Polsky, poněvadž sjednocení
tam s evangelíky v Sudoměři učinili, při čemž nemalá zmínka
byla, jestliže by příčiny někdy jim nastaly, aby spolu corpus
doctrinae psali a ze spolku jednomyslně publikovali, i rozji-
mano, co činiti mají, byliliby ktomu přidržáni; psáti-li co no-
vého čili se přiznati k psaným prvé knihám tak jmenovaným-
k Wittemberskému neb Pruskému. Tou příčinou bychom vě-
děli, jaké jest corpus doctrinae S PonévadZ jest polsky
vytištěno, čteno v témž shromáždění, a nalezen smysl Jednotě
odporný v něm, jako exorcism, ubiguitas, a o dobrých skut-
cích. Protož k němu se přihlašovati a jeho za svůj smysl při-
jíti nemůžeme.
Bratří pak naši v Polště, budouli přinucování tam s nimi
něco spisovati, mají směřovati k tomu, aby psáno bylo to,
což v confessi nafi za smysl náš jest vyznáno. A takové sepsání
kdyžby učiněno bylo, obmýšleti to mají, aby nám bylo ode-
sláno, aby potom i od nás souzeno bylo a z jednomyslnosti vyšlo.
O víře dítek křest přijímajících.
Příčinami ne jedněmi jsouc i napomínání od theologů
wittemberských, abychom se v tom artikuli vysvětlili; poně-
vadž i latinská confessí vydána býti má, rozjímali sme pilně
artikul ten, a na tom jednomyslně se snesli, věřiti i vyznáva-
ti, že křest k přítomné víře dítek dává se, a ony že nemají víry
odsuzovány býti, a to z těch příčin :
1. Poněvadž modlitby přede křtem k Kristu Pánu oběto-
vány bývají za to, aby ráčil dítky skrze Ducha svátého znovu
zroditi k účastnosti svého předrahého zasloužení a k losu sva-
tých svých pfipojiti. A po modlitbách ustavení v dovérnosti
se činí, že to hned přítomně i potom budoucně Kristus Pán
pro jmeno své svaté naplňuje a naplňovati bude podle slibů
svých. Podle toho, jest-liže je znovu porozuje a k účastnosti
své přivodí, takét je darem tímto víry pravé daří.