[1] |
|
---|
[2] |
protož aby o to pečováno bylo je spořádati a zregistrovati, a
|
---|
[3] |
v jednu knihu uvésti pro lepší snadnost v nesnadných přech
|
---|
[4] |
ohledovati, co jest kdy o tom souzeno.
|
---|
[5] |
Rozjímáno o časy synodů, kdy by bývati měly buď nás
|
---|
[6] |
starších, nebo i ministrů až i čeládek? Po nejedněch toho i
|
---|
[7] |
jiného rozmítání na tom zůstáno, že není snadné toho deter-
|
---|
[8] |
minovati, protož aby to v moci starších zůstávalo. Oni vidouc
|
---|
[9] |
potřeby i čas k tomu aby obmýšleli, buď po dioecesích (Set¥ice
|
---|
[10] |
piíhodnosti) neb nékde generalem synodum convocare. O: tom
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
|
---|
[13] |
Předloženo bylo od Bratří z Polsky, poněvadž sjednocení
|
---|
[14] |
tam s evangelíky v Sudoměři učinili, při čemž nemalá zmínka
|
---|
[15] |
byla, jestliže by příčiny někdy jim nastaly, aby spolu corpus
|
---|
[16] |
doctrinae psali a ze spolku jednomyslně publikovali, i rozji-
|
---|
[17] |
mano, co činiti mají, byliliby ktomu přidržáni; psáti-li co no-
|
---|
[18] |
vého čili se přiznati k psaným prvé knihám tak jmenovaným-
|
---|
[19] |
k Wittemberskému neb Pruskému. Tou příčinou bychom vě-
|
---|
[20] |
děli, jaké jest corpus doctrinae S PonévadZ jest polsky
|
---|
[21] |
vytištěno, čteno v témž shromáždění, a nalezen smysl Jednotě
|
---|
[22] |
odporný v něm, jako exorcism, ubiguitas, a o dobrých skut-
|
---|
[23] |
cích. Protož k němu se přihlašovati a jeho za svůj smysl při-
|
---|
[24] |
|
---|
[25] |
Bratří pak naši v Polště, budouli přinucování tam s nimi
|
---|
[26] |
něco spisovati, mají směřovati k tomu, aby psáno bylo to,
|
---|
[27] |
což v confessi nafi za smysl náš jest vyznáno. A takové sepsání
|
---|
[28] |
kdyžby učiněno bylo, obmýšleti to mají, aby nám bylo ode-
|
---|
[29] |
sláno, aby potom i od nás souzeno bylo a z jednomyslnosti vyšlo.
|
---|
[30] |
O víře dítek křest přijímajících.
|
---|
[31] |
Příčinami ne jedněmi jsouc i napomínání od theologů
|
---|
[32] |
wittemberských, abychom se v tom artikuli vysvětlili; poně-
|
---|
[33] |
vadž i latinská confessí vydána býti má, rozjímali sme pilně
|
---|
[34] |
artikul ten, a na tom jednomyslně se snesli, věřiti i vyznáva-
|
---|
[35] |
ti, že křest k přítomné víře dítek dává se, a ony že nemají víry
|
---|
[36] |
odsuzovány býti, a to z těch příčin :
|
---|
[37] |
1. Poněvadž modlitby přede křtem k Kristu Pánu oběto-
|
---|
[38] |
vány bývají za to, aby ráčil dítky skrze Ducha svátého znovu
|
---|
[39] |
zroditi k účastnosti svého předrahého zasloužení a k losu sva-
|
---|
[40] |
tých svých pfipojiti. A po modlitbách ustavení v dovérnosti
|
---|
[41] |
se činí, že to hned přítomně i potom budoucně Kristus Pán
|
---|
[42] |
pro jmeno své svaté naplňuje a naplňovati bude podle slibů
|
---|
[43] |
svých. Podle toho, jest-liže je znovu porozuje a k účastnosti
|
---|
[44] |
své přivodí, takét je darem tímto víry pravé daří.
|
---|