EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
237

[2]
protož aby o to pečováno bylo je spořádati a zregistrovati, a
[3]
v jednu knihu uvésti pro lepší snadnost v nesnadných přech
[4]
ohledovati, co jest kdy o tom souzeno.

[5]
Rozjímáno o časy synodů, kdy by bývati měly buď nás
[6]
starších, nebo i ministrů i čeládek? Po nejedněch toho i
[7]
jiného rozmítání na tom zůstáno, že není snadné toho deter-
[8]
minovati, protož aby to v moci starších zůstávalo. Oni vidouc
[9]
potřeby i čas k tomu aby obmýšleli, buď po dioecesích (Set¥ice
[10]
piíhodnosti) neb nékde generalem synodum convocare. O: tom
[11]
zápis viz leta 1545.

[12]
Corpus doctrinae.

[13]
Předloženo bylo od Bratří z Polsky, poněvadž sjednocení
[14]
tam s evangelíky v Sudoměři učinili, při čemž nemalá zmínka
[15]
byla, jestliže by příčiny někdy jim nastaly, aby spolu corpus
[16]
doctrinae psali a ze spolku jednomyslně publikovali, i rozji-
[17]
mano, co činiti mají, byliliby ktomu přidržáni; psáti-li co no-
[18]
vého čili se přiznati k psaným prvé knihám tak jmenovaným-
[19]
k Wittemberskému neb Pruskému. Tou příčinou bychom -
[20]
děli, jaké jest corpus doctrinae S PonévadZ jest polsky
[21]
vytištěno, čteno v témž shromáždění, a nalezen smysl Jednotě
[22]
odporný v něm, jako exorcism, ubiguitas, a o dobrých skut-
[23]
cích. Protož k němu se přihlašovati a jeho za svůj smysl při-
[24]
jíti nemůžeme.

[25]
Bratří pak naši v Polště, budouli přinucování tam s nimi
[26]
něco spisovati, mají směřovati k tomu, aby psáno bylo to,
[27]
což v confessi nafi za smysl náš jest vyznáno. A takové sepsání
[28]
kdyžby učiněno bylo, obmýšleti to mají, aby nám bylo ode-
[29]
sláno, aby potom i od nás souzeno bylo a z jednomyslnosti vyšlo.

[30]
O víře dítek křest přijímajících.

[31]
Příčinami ne jedněmi jsouc i napomínání od theologů
[32]
wittemberských, abychom se v tom artikuli vysvětlili; poně-
[33]
vadž i latinská confessí vydána býti , rozjímali sme pilně
[34]
artikul ten, a na tom jednomyslně se snesli, věřiti i vyznáva-
[35]
ti, že křest k přítomné víře dítek dává se, a ony že nemají víry
[36]
odsuzovány býti, a to z těch příčin :

[37]
1. Poněvadž modlitby přede křtem k Kristu Pánu oběto-
[38]
vány bývají za to, aby ráčil dítky skrze Ducha svátého znovu
[39]
zroditi k účastnosti svého předrahého zasloužení a k losu sva-
[40]
tých svých pfipojiti. A po modlitbách ustavení v dovérnosti
[41]
se činí, že to hned přítomně i potom budoucně Kristus Pán
[42]
pro jmeno své svaté naplňuje a naplňovati bude podle slibů
[43]
svých. Podle toho, jest-liže je znovu porozuje a k účastnosti
[44]
své přivodí, takét je darem tímto víry pravé daří.


Text viewFacsimile