EN | ES |

Facsimile view

1081


< Page >

224

pořádkem to nejde, ale kdežkoli na kterém místě stojí, vše dobře jest.

Páté. Pro uvarování mnohých škod z toho pocházejících,

jako pohoršení, rušení svazku lásky, jednomyslnosti, různic, nesnází a nepokoje, netoliko mezi lidem obecným ale i mezi služebníky vyššími 1 nižšími. Co pak toho mezi cizými jest, ne bez potupy pravdy o tom se mlčí. Šešté. Proto abychom proti našemu vlastnímu křesťan- skému společnému vyznání nečinili; poněvadž v prvním arti- kuli confessí naší v tom sme se ohlásili, Ze sme netoliko ta čtení přijali, ale podle nich služby vedeme. Z čehož jestližeby jinak činěno bylo, toto by pojiti mohlo, Zeby spravedlivé to o nás mluvili, že jiné mluvíme a jinak činíme. Item. Příčina bylaby nepřátelům k utrhání dána, že se měníme co měsíc, že jsme vetešníci, a že jsme od starších Bratří odstoupili své- myslně, a s žádným z křesťanstva Ze se nesrovnáváme, a strach z toho hrozného a většího pokušení.

Sedmé. A byť pak i to změnění býti mohlo, což nepo- dobné jest, tedy příčiny přítomné, čas, místo, a příhodnost toho nedopouští, na čež také přepilné šetření býti .

Není dáno kněžím odpovědi.

A protož zůstalo to v zavěšení na ouzké radě, poněvadž se ta kniha Bratra Johannesa (Sumovnik řečená) zpravuje a soudí, se to vykoná. Neb vzíti jim z rukou obvyklý pořá- dek a jiného nedati atd., větší by zpletek byl.

Doplnění v Přerově leta 1566,

Ne tak domácích věcí velebíme, jako bychom bez nedo- statku byli, nýbrž k nedospělostem se známe, a napravovati hotovost máme i slibujeme, aniž též toho tupime, co Pán Bůh jinde dobrého dělá a , ale příčinu sobě dáváme k ohledo- vání obojího známosti a vděčnému užívání domácího. A což by i tam dobrého nalezeno bylo, aby společným úsudkem ohle- dáno i přijato bylo, a tak již mezi domácím Jednoty místo mělo a naše sloulo. A to proto, abychom byli pravá a řádná Jednota, ne jako kněží, kteříž toho i onoho se chápají atd.; an B. Lukáš starý říkával, že v Jednotě vše našel a odtud bral; víme že z starých doktorů i celé paragrafy a stránky v své spisy vkládal, ale bez pochyby že od otců prvé přijaté. Nebo nám nikoli nesluší starých otců našich zamitati.

A po nich jako po B. Rehofovi potomni mnohé věci strany učení i služebných řádů k nápravě a k doplnění při- vodili (apo nás též učiní potomci naši), však se jich neodčí- tali; a my tak podobně činiti máme.



Text viewManuscript line view