[1] |
|
---|
[2] |
pořádkem to nejde, ale kdežkoli na kterém místě stojí, vše
|
---|
[3] |
|
---|
[4] |
Páté. Pro uvarování mnohých škod z toho pocházejících,
|
---|
[5] |
jako pohoršení, rušení svazku lásky, jednomyslnosti, různic,
|
---|
[6] |
nesnází a nepokoje, netoliko mezi lidem obecným ale i mezi
|
---|
[7] |
služebníky vyššími 1 nižšími. Co pak toho mezi cizými jest, ne
|
---|
[8] |
bez potupy pravdy o tom se mlčí.
|
---|
[9] |
Šešté. Proto abychom proti našemu vlastnímu křesťan-
|
---|
[10] |
skému společnému vyznání nečinili; poněvadž v prvním arti-
|
---|
[11] |
kuli confessí naší v tom sme se ohlásili, Ze sme netoliko ta
|
---|
[12] |
čtení přijali, ale podle nich služby vedeme. Z čehož jestližeby
|
---|
[13] |
jinak činěno bylo, toto by pojiti mohlo, Zeby spravedlivé to
|
---|
[14] |
o nás mluvili, že jiné mluvíme a jinak činíme. Item. Příčina
|
---|
[15] |
bylaby nepřátelům k utrhání dána, že se měníme co měsíc,
|
---|
[16] |
že jsme vetešníci, a že jsme od starších Bratří odstoupili své-
|
---|
[17] |
myslně, a s žádným z křesťanstva Ze se nesrovnáváme, a
|
---|
[18] |
strach z toho hrozného a většího pokušení.
|
---|
[19] |
Sedmé. A byť pak i to změnění býti mohlo, což nepo-
|
---|
[20] |
dobné jest, tedy příčiny přítomné, čas, místo, a příhodnost
|
---|
[21] |
toho nedopouští, na čež také přepilné šetření býti má.
|
---|
[22] |
Není dáno kněžím odpovědi.
|
---|
[23] |
A protož zůstalo to v zavěšení na ouzké radě, poněvadž
|
---|
[24] |
se ta kniha Bratra Johannesa (Sumovnik řečená) zpravuje a
|
---|
[25] |
soudí, až se to vykoná. Neb vzíti jim z rukou obvyklý pořá-
|
---|
[26] |
dek a jiného nedati atd., větší by zpletek byl.
|
---|
[27] |
Doplnění v Přerově leta 1566,
|
---|
[28] |
Ne tak domácích věcí velebíme, jako bychom bez nedo-
|
---|
[29] |
statku byli, nýbrž k nedospělostem se známe, a napravovati
|
---|
[30] |
hotovost máme i slibujeme, aniž též toho tupime, co Pán Bůh
|
---|
[31] |
jinde dobrého dělá a má, ale příčinu sobě dáváme k ohledo-
|
---|
[32] |
vání obojího známosti a vděčnému užívání domácího. A což
|
---|
[33] |
by i tam dobrého nalezeno bylo, aby společným úsudkem ohle-
|
---|
[34] |
dáno i přijato bylo, a tak již mezi domácím Jednoty místo
|
---|
[35] |
mělo a naše sloulo. A to proto, abychom byli pravá a řádná
|
---|
[36] |
Jednota, ne jako kněží, kteříž toho i onoho se chápají atd.;
|
---|
[37] |
an B. Lukáš starý říkával, že v Jednotě vše našel a odtud
|
---|
[38] |
bral; ač víme že z starých doktorů i celé paragrafy a stránky
|
---|
[39] |
v své spisy vkládal, ale bez pochyby že od otců prvé přijaté.
|
---|
[40] |
Nebo nám nikoli nesluší starých otců našich zamitati.
|
---|
[41] |
A ač po nich jako po B. Rehofovi potomni mnohé věci
|
---|
[42] |
strany učení i služebných řádů k nápravě a k doplnění při-
|
---|
[43] |
vodili (apo nás též učiní potomci naši), však se jich neodčí-
|
---|
[44] |
tali; a my tak podobně činiti máme.
|
---|