EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
224

[2]
pořádkem to nejde, ale kdežkoli na kterém místě stojí, vše
[3]
dobře jest.

[4]
Páté. Pro uvarování mnohých škod z toho pocházejících,

[5]
jako pohoršení, rušení svazku lásky, jednomyslnosti, různic,
[6]
nesnází a nepokoje, netoliko mezi lidem obecným ale i mezi
[7]
služebníky vyššími 1 nižšími. Co pak toho mezi cizými jest, ne
[8]
bez potupy pravdy o tom se mlčí.
[9]
Šešté. Proto abychom proti našemu vlastnímu křesťan-
[10]
skému společnému vyznání nečinili; poněvadž v prvním arti-
[11]
kuli confessí naší v tom sme se ohlásili, Ze sme netoliko ta
[12]
čtení přijali, ale podle nich služby vedeme. Z čehož jestližeby
[13]
jinak činěno bylo, toto by pojiti mohlo, Zeby spravedlivé to
[14]
o nás mluvili, že jiné mluvíme a jinak činíme. Item. Příčina
[15]
bylaby nepřátelům k utrhání dána, že se měníme co měsíc,
[16]
že jsme vetešníci, a že jsme od starších Bratří odstoupili své-
[17]
myslně, a s žádným z křesťanstva Ze se nesrovnáváme, a
[18]
strach z toho hrozného a většího pokušení.

[19]
Sedmé. A byť pak i to změnění býti mohlo, což nepo-
[20]
dobné jest, tedy příčiny přítomné, čas, místo, a příhodnost
[21]
toho nedopouští, na čež také přepilné šetření býti .

[22]
Není dáno kněžím odpovědi.

[23]
A protož zůstalo to v zavěšení na ouzké radě, poněvadž
[24]
se ta kniha Bratra Johannesa (Sumovnik řečená) zpravuje a
[25]
soudí, se to vykoná. Neb vzíti jim z rukou obvyklý pořá-
[26]
dek a jiného nedati atd., větší by zpletek byl.

[27]
Doplnění v Přerově leta 1566,

[28]
Ne tak domácích věcí velebíme, jako bychom bez nedo-
[29]
statku byli, nýbrž k nedospělostem se známe, a napravovati
[30]
hotovost máme i slibujeme, aniž též toho tupime, co Pán Bůh
[31]
jinde dobrého dělá a , ale příčinu sobě dáváme k ohledo-
[32]
vání obojího známosti a vděčnému užívání domácího. A což
[33]
by i tam dobrého nalezeno bylo, aby společným úsudkem ohle-
[34]
dáno i přijato bylo, a tak již mezi domácím Jednoty místo
[35]
mělo a naše sloulo. A to proto, abychom byli pravá a řádná
[36]
Jednota, ne jako kněží, kteříž toho i onoho se chápají atd.;
[37]
an B. Lukáš starý říkával, že v Jednotě vše našel a odtud
[38]
bral; víme že z starých doktorů i celé paragrafy a stránky
[39]
v své spisy vkládal, ale bez pochyby že od otců prvé přijaté.
[40]
Nebo nám nikoli nesluší starých otců našich zamitati.

[41]
A po nich jako po B. Rehofovi potomni mnohé věci
[42]
strany učení i služebných řádů k nápravě a k doplnění při-
[43]
vodili (apo nás též učiní potomci naši), však se jich neodčí-
[44]
tali; a my tak podobně činiti máme.


Text viewFacsimile