facie ad faciem, menciuntur
male.!
119 dicunt, quod in sacramento Jehenne Rose, femme dudit Simon
altaris non est verum corpus Becquet, qui soustenoit que le
Christi2 . . . sacrement de l’autel que le prestre
celebre n’estoit rien que abus,3
Tassart Fourdin qui avoit un
livre par lequel il ne croioit po-
int au sacrement de l'autel,4
Vidíme, že v názorech „Vespertilionistů“ a francouzských sek-
tářů jest naprostá shoda a to právě v oněch nejrázovitějších. Při-
kročme nyní k otázce vzniku českého pikardství.
Předně po stránce vnější. Víme, že k nám přišli roku 1418
sektáři zvaní obecně Pikardi. Že byli původu cizího vysvítá z toho,
že jim v Praze nikdo nerozuměl. Dle Vavřince z Březové byl jejich
vüdcem ,vir latinus*.5 Lasifiusó pak zaznamenal, Ze dle vypravo-
vání sektářů „byli vyhnáni z vlasti k vůli evangeliu“. To zcela
dobře odpovídá dějinám inkvisice v severní Francii. Roku 1416
konala se v Tournai a o rok později (1417) v Lille” Je tudiZ
velmi pravděpodobno, co praví Papoušek: Přišli k nám „guidam
de Misna, alii de Pikardia, alii de Anglia.“8 Jak vidno, Papoušek
rozeznává přesně dle zeměpisného původu sektářů a nelze pochy-
bovati, Że sektáři dle něho přišlí z Pikardie jsou totožni s Pikardy
u Vavřince z Březové. To potvrzuje námi nalezený oběžník z Tournai
psaný jedním Valdenským předákem vrátivším se na podzim 1420
z Prahy.
Srovnávejme nyní učení a praxi českých Pikardů s francouz-
skými.
. intelligens sacrum panem et le sacrement de l'autel que le
vinum et non corpus et sangui- prestre celebre n'estoit rien que
nem Christi? . . . abus10
1 Neumann, 41.
2U. d., 45.
3 Beuzart, 471.
4U. m.
5FRB, V, 431.
6 Beausobre, Dissertation sur les Adamites v Lenfantové: L'histoire de la
guerre des Hussites etc. 265.
7 Duverger, La Vauderie dans les Etats de Philippe le Bon, 24,
8 Hôfler, Geschichtsschreiber der hussit. Bewegung, III, 159.
» FRB, V, 430.
10U. m.
20