EN | ES |

Facsimile view

Francouzská Hussitica

AuthorAugustin Neumann
Date1923
LanguageCzech

< Page >

prý neví, jak se jim zalibiti, a jakmile se jejich poselstvo vrátí z Čech, hned je bude s radosti vitati.

Z těchto slov je patrno tolik: Chastellain přiznává, že církevní život potřebuje nápravy, ale nikdy nepfistoupi na reformu husitskou, neb Češi, její nositelé, jsou národem kacířským, který napra- viti nejprve sebe sama.

A jako o celém průběhu jednání Francouzi dobře věděli, tak rovněž byli dobfe zpraveni i o tragickém jeho konci: o bitvě u Lipan.

Jak známo, dal koncil rozeslati do všech zemí zprávu o porážce Táboritů. S takovým dopisem se shledáváme v rukopise departe- mentální knihovny v Orléansu. Pravděpodobně se jedná o první list, jejž Zikmund poslal v příloze svého dopisu do Basileje. Názor Francouzů o porážce radikálů tlumočí Monstrelet,1 tka: Zatim pfiśly od koncilu velmi radostné zprávy, že Pražané byli od českých pánů na hlavu poražení a zabito pfi tom bylo asi osm deset tisíc osob a s nimi asi 600 mužů, které poslal koncil na pomoc. A brzy nato byli zabiti dva kněží, kteří byli hejtmany bludařů, z nichž jeden se jmenoval Protestus du Tabouret (Prokop Holý) a druhý Lupus a s nimi šest tisíc z jejich sekty. Tak bylo tedy dobyto velké město Praha a očištěna s velkou částí země od netvorů. Češi pošlou zástupce ke koncilu, aby se jim dostalo rozhřešení a utvrzení ve víře katolické. Z krátké této zprávy vidno, jak hrozné bylo tehdy mínění o Češích ve Francii. Proto dvojnásobně těší slova o hlavním městě království, které v očích tak velikého od- půrce bylo přece jenom la grand'cité de Prague. Po stránce hi- storické jest zajímavo zjistiti aspoň přibližně velikost posily ode- slané koncilem do Čech, jakož i názor Monstreletův na výsledek dalších jednání s koncilem: absoluce a obnova katolictví. Sektáři francouzští však nahlíželi na porážku Táboritů jinak. Vysvítá to z explicitu valdenské bible v Grenoblu chované. Byla ukončena roku 1434 ,quo eciam anno fratres sunt prostrati*.2 U jedněch tedy Táboři považováni za netvory, druzí se k nim hlásili, jako k bratřím.

Při bitvě lipanské nelze opominouti mlčením věci, jež se odehrá- valy v zákulisí koncilu. Jak jsme se již při traktátě De justificatione vocationis Bohemorum zmínili, vyjednávali basilejští otcové tajně se všemi katolickými panovníky od hranic francouzských po území polské. Zvláště pak anonymní pisatel se zmiňuje o vévodovi

! Buchon, Choix de chroniques etc, Chroniques d'Enguerrand de Monstrelet,

II, 679, kap. 151. ? Berger, u. d., 411.

44



Text viewManuscript line view