to
jsem
nesměl
ale
přitom
říct
pochopitelně,
to
by
mu
nerozuměli,
ale
protože,
protože
to
říkal
tak,
aby
mu
rozuměli,
tak
se
k
sobě
vracel
se
s
ať
se
se
do
té
nevinosti
odkud
přišel,
že
si
myslel
že
on
z
věčnosti
vyšel
jako
Ježíš
proto
aby
nám
dal
například
kdyby
na
věčnosti
zůstal
jako
Kristus
tak
nám
nebyl
příkladný,
ne?
Ale
každý
avatar
sestupuje
sem,
aby
nám
dal
příklad.
No
a
to
se
mu
podařilo,
příklad
dal
jsem
vám
říkám,
říká
on
ne?
Toto
slovo
tam
je,
přiklad
dal
jsem
vám.
A
ten
příklad
e
chtěli
ti
jeho
žáci
následovat
až
do
strhání
těla,
a
on
jim
ukazoval,
hmhee
kdyby
neodešel
opět
maličko
neuzříte
mě,
ne?
Opět
maličko
uzříte
mě
to
znamená
teď
musím
odejít,
ne?
Čili,
e
kdybychom
chtěli
říct
Ježíšem
a
ke
Kristu
e
tak
a
tak
by
právem
a
církev
exkomunikovala,
ja
bych
taky
exkomunik
exkomunikoval
protože
takhle
to
není
myšleno.
Ten
Ježíš
si
byl
vědom
Krista
a
byl
v
něm.
Jenom
že
lidem
musí
ukazovat,
že
k
němu
jde.
To
ten
rozdíl,
to
je
ten
rozdíl
oproti
nám.
My
jsme
do
té
míry
se
svou
bytostí
se
svym
vědomím
odděleni
od
boha,
že
opravdu
s
stím
svým
vědomím
se
musíme
vracet.
On
už
o
sobě
říkál
já
a
otec
jedno
jsme
už
v
době
kdy
tam
jako
teprve
šel,
no
to
si
přeci
protiřečí.
Jak
byl
s
ním
za
jedno,
když
tam
teprve
měl
vstoupit
,e
on
totiž
dobře
rozeznával
to
to
bychom
museli
vzít
zase
celé
jeho
učení
a
nevytrhnout
z
toho
jednu
myšlenku
,projev
a
tím
byl
Ježíš,
od
boha
a
tím
byl
Kristus
a
teď
musel
mluvit
za
oba
dva.
Za
toho
jed
jednoho,
který
bůbec
nemluví
a
to
byl
Kristus
,za
toho
druhýho,
ktery
j
je
schopen
mluvit
a
to
je
Ježíš.
A
věřte
mi
že
mnoha
lidem
bylo
velice
dobře
pomoženo
tím
že
k
nim
mluvil
Ježíš.
Ne
jenom
v
době
kdy
tady
chodil
po
světě
ale
i
teď
třeba
ve
dvacátém
století
že
s
Ježíšem
si
promlouvali,
ne?
Měli
by
si
ale
uvědomovat
že
se
nestýkali
s
Kristem,
nybrž
s
Ježíšem,
že
to
prostředek
.A
víte
co
dalo
práci
milýmu
Totabkulimu
dostat
Rama
Krišnu
vod
matky
Káli
se
kterou
sem
si
povídal,
ne?
Někam
za
ni,
za
projev
za
projev
sal
ho
za
projev.
A
považoval
to
ze
nutné,
za
ten
projev
ho
dostat
tak
a
když
přišli
z
Rovněž
tak
on
měl
za
nutné
za
projev
ho
dostat
,čili
nešel
Ježíš
ke
Kristu
,to
je
blud
,nýbrž
povišoval
stav,
stav
který
byl
lidský
v
podstatě
s
ňákými
postupně
svišujícími
se
úchylkami
za
stav
božský
který
e
má
je,
se
liší
od
lidského
tím
že
je
beze
změn
,je
beze
změn
čili
jestli
bychom
chtěli
říct,
to
co
je
schopno
změn
šlo
k
tomu
co
je
beze
změny
tak
pak
je
to
správné,
Ježíš
šel
ke
Kristu
.A
jestliže
to
co
je
schopno
změn
nikam
nemusí
jít
aby
vešlo
do
toho
co
je
prosto
změn
tak
e
při
tomto
způsobu
pojetí
to
není
blud
nýbrž
je
to
to
co
jsme
tu
často
vykládali
e
že
vlny
na
oceanu
jsou
tímtéž
oceanem,
který
se
nevlní.
Ano,
ano?
e
Na
cestě
poznání
pokud
bychom
mohly
takhle
abstraktně
vo
ní
mluvit
,no
to
je
trošičku
školské.
no
cestě
poznání
vždycky
je
zapotřebí
aby
člověk
ustoupil
jednak
od
jednak
od
formy
a
stupně
dosavadního
poznávání
.To
znamená
s
tím
co
považuju
za
své
a
s
čám
se
ztotožňuju.
Jelikož
kdyby
člověk
například
neodstoupil
od
svého
porozumění
věcem
jenom
kdyby
se
s
tím
zpokojil
a
zůstal
v
tom
nemůže
nastat
poznání.
My
jsme
si
řekly
že
cesta
k
poznání
vede
přes
porozumění,
ale
že
je
třeba
se
dastat
na
kraj
porozumění,
od
tamt
uďelat
skok
z
porozumění
do
poznání
,čili
opustit
veškeré
porozumění.
Ježíš
Kristus
toto
ukázat,
protože
musel
ukázat
všechny
cesty
na
jednou,
to
bylo
velice
obtížné
jednou
osobou
všechno
ukázat
a
my
si
to
musíme
rozplést
co
kam
patří,
ne?
On
ukázal
na
cestě
poznání,
že
v
okamžiku
smrti
na
kříži
nepoznávál,
nebyl
spojen
s
bohem
protože
musel
také
od
porozumění
a
musel
to
ukázat,
přejít
do
poznání,
do
totálního
poznání
ovšem
tam
to
byla
vrcholná
fáze
ne?
A
tototéž
se
m
stalo
určitým
způsobem
v
Jordánu
jistě
to
o
tom
ani
po
chyby
máme
o
tom
jenom
kusou
zprávu,
ale
té
by
se
dalo
vyvodit,
co
tady
říkam.
Kdežto
na
cestě
lásky
je
tomu
jinak
e
kdo
miluje,
vychází
soustavně
ze
sebe,
jinak
nemiluje
,čili
není
svůj
a
proto
je
jediný,
kterému
hrozí,
v
uvozovkách,
přitom
posledním
soudu
že
bude
věčně
spasen,
že
na
věky
spásen,
jinému
to
nehrozí
tomu
poznalému
to
nehrozí,
že?
Nikomu
jinému,
než
jemu
.Vy
jste
daly
jíst
tomuhle,
a
mě
jste
daly
jíst.
To
bylo
z
lásky,
to
sme
to
to
neďelaly
jenom
pro
ňákej
ksicht,
ne?
Z
lasky
k
tomu
trpícímu
dali
někomu
jíst,
někomu
dali
pít,
někoho
navštívili
v
zahaři,
někoho
nemosného
a
tak
dále
a
to
všechno
udělali
pro
Krista.
To
je
jako
když
děláme
rovnou
pro
něho
něco,
to
je
jiná
činost
než
pouhá
činost.
To
je
projev
lásky
a
on
tento
projev
lasky
Ježíš
bez
krizově
staví
na
nejvyšší
úroveň
o
které
praví,
že
vede
rovnýma
nohama
ke
spasiní
.Nepraví
že
napřed
museli
prodělat
ňáký
těžkosti
,nic
tam
neříká
a
na
svatým
Janu
je
to
taky
vidět
kdežto
na
všech
ostatních
třebas
na
svatým
Pavlu
je
vidět,
že
musem
prodělat
toto,
tyto
krize
protože
on
už
předtím
než
se
dostal
do
ruky
Ježíše
Krista
už
prošel
dost
daleko
cestou
poznání,
on
byl
žákem
Gamalierovím,
který
ho
učil,
učil
ho.
Byl
poučován
on
měl
porozoměl
hluboce
starému
zákonu
jeho
smyslu
a
svatý
Pavel
byl
tím
jak
a
považoval
to
za
správné
protože,
když
nám
to
předváděl
co
to
je
vlastně
porozumění
starému
zákonu,
že
je
něco
jiného
než
co
my
tam
vyčteme.
Tam
on
musem
byli
nadšen,
pochopitelně.
On
byl
opravdu
tím
chycen.
No
a
teďka
se
mu
tady
e
ukazovala
dalsí
forma
poznání.
Totiž
do
vyšší
poznání
čím
vstupuje,
s
tím
od
tamtud
vycházíme
ale
na
vyšší
úrovni.
To
jmse
často
říkaly,
né
z
ničím
jiným,
když
tam
vejdete
branou
dosavadního
poznání
vyjdete
odtamtud
na
vyšší
úrovni
zase
poznalý.
Kdežto
při
lásce
nemusíte
vůbec
vědět
ee
proč
to
dě
e,
že
to
děláte
pro
boha.
Vžyť
to
tam
je
jasný,
byli
naprosto
nepoznalí
ty
lidi.
Kdy
jsme
tě
pane
viděli
hladovět,
kdy
jsme
tě
pane
viděli
,no
neviděli.
Ale
ano,
to
jsem
byl
já
tamto.
To
jim
teprve
musel
říct.
To
se
obešlo,
úplně
se
to
obešlo
bez
toho
druhu
poznání
které
ja
tady
kážu
a
trerým
šel
třeba
svatý
Pavel.
Takže
od
vás
já
musím
chtít
sebezápor
jako
on
to
chtěl
od
svých
žáků.
Ježíš
Kristus
protože
věděl
že
tou
láskou
neoplívají
a
to
jim,
protože
se
neznají
,láska
vyžaduje
sebepoznání,
ne
poznání
boha,
sebepoznání.
Ten
člověk
který
miluje,
ten
hluboce
poznává
sama
sebe
vtom
smyslu,
ne
ve
všech
smyslech
že
ví
ten
trpící,
to
je
jako
kdybych
to
byl
já.
Kdybych
já
trpěl,
taky
bych
potřeboval
tu
pomoc,
ne?
a
proto
mu
tu
pomuc
poskytnu
a
bez
jakýkoliv
přemýšlení,
bez
jakéhokoli
rozboru
mu
poskytuje
pomoc
vy
jste
samarytán
ošetřující
nepřítele
to
je
tam
všechno
známo
.Tu
ty
věci
já
budu
muset
hluboce
poprojednat
na
té
cestě
A
teďka
zatím
se
potýkam
jenom
s
tím
sebeurčením
e
s
tím
pšedurčením,
to
ja
musím
opravit
a
se
správným
zaměřením
víry
,protože
láska
je
postavená
na
jedné
předurčenosti,
na
víře.
Bez
víry
se
láska
neobejde
,ten
totiž,
který
miluje,
ten
věří
v
ňáký
idelál.
Nemusí
to
být
Bůh,
rozumíte?
Ten
věří
že
je
správné
to
co
dělá
,že
když
miluje
třeba
nepřítele,
že
mu
pomůže,
je
to
správné
neví
proč
to
na
tom
nezáleží
ale
věří
to.
Kdyby
tomu
nevěřil,
tak
by
to
neudělal
,ruku
v
ruce
lásce
s
láskou
jde
víra
ale
musí
být
správně
účinná
,musí
být
zaměřená
jako
účinna,
živá
víra
tomu
říkají
v
evangeliich
a
epištolách,
svatý
Jan,
svatý
Jakub,
ne?
Živá
a
pak
samozdřejmě
to
jde
bezkrizově.
Tak
to
je
asi
všecko.
Víte
dobře,
že
Ježíš
o
sobě
řekl,
že
nepřišel
starý
zákon
zruši,
nybrž
naplnit.
A
e
ti
proroci,
to
znamená
zavěcenci
starozakonní
slibovali
spasitele,
spasitele,
spasitele
slibovali,
mesiaše
a
to
z
toho
důvodu,
že
ten
mě
spasí
a
teď
si
všiměme
co
vom
vlastně
přidal,
jakým
spůsobem
naplnil
ten
starý
zákon.
Říká,
že
dům,
že
ty
přísné
zákony,
které
stanovil
Mojžíš
že
před
Mojžíšem
neexistovaly.
To
si
tam
prosím
přečtěte,
ja
jsem
to
tam
teďka
citoval
někde,
i
kde
to
je,
ja
nevím
přesně
ale
je
to
tam.
Že
tyto
zákony
byly
pro
tak
tvrdé,
že
nemilovaly
a
bylo
třeba
k
tomu
aby
se
mohl
stát
vůbec
spasitelem
naučit
ty
lidi
ty
židy
milovat
Čili
nesmíme
si
myslet
že
je
to
jediná
cesta
ale
že
je
to
největší
překážka
na
cestě,
když
člověk
nemiluje,
ano?
Největší
překážka
a
ee
Že
ale
milovat
je
velice
záležitost
obtížná
protože
člověk
se
má
rád.
Velice
se
má
rád.
A
tím
že
se
přiměje
k
tomu
aby
miloval
bez
ohledu
na
sebe,
opouští
sama
sebe
čili
plní
řádově
nejlépe
to
ten
sebezápor.
S
aktivní
způsobem
plní,
že
přitom
je
činný
láskyplně.
Kdežto
my
se
kolikrát
snažíme
o
sebezápor
e
takovým
řek
bych
školským
spůsobem,
ne?
že
s
toho
nikdo
nic
nema,
ne?my
taky
ne
pochopitelně
ale
já
tím
nechci
říct
,že
by
láska
byla
jinou
cestou
ale
že
je
to
naplnění
starého
zákona
kde
ta
láska
musela
ustupovat
do
pozadí
protože
v
hystorickych
podmínkách
v
jakých
žili
staří
židé
e
ta
láska
tam
moc
nenohla
kvést
protože
oni
se
jedině
bránili,
museli
znát
nepřítele,
kdyby
ho
nerozeznávali
tak
je
sežral
z
odpušťením
a
no
tak,
nebyli
tam
podmínky
.Kdežto
Ježíš
Kristut
e
první
se
ocitl
v
podmínkách,
kdy
mohl
požadovat
od
svých
následovníku
něco
jiného,
protože
věděl
že
ti
budou
žít
v
jiných
podmínkách,
že
už
lidstvo
dorostlo
do
lásky
asi
tak.
A
jestliže
on
říká
že
jedine
ti
budou
spaseni,
kdo
milovali
vlastně
a
nikdo
jiní.
Tak
si
to
musíme
přebrat
asi
tím
způsobem
že
on
mluví
o
smyslu
svého
zákroku
tady.
Von
jako
avatar
musel
ukázat
k
čemu
tady
byl.
Aby
naplnil
starý
zákon
láskou
,nemohl
nám
ukázat,
že
něco
jiného
je
stejně
závažného.
Proto,
v
tom
co
on
dělal
a
v
tom
co
mu
ukazoval,
nejzávažnější
je
láska,
o
tom
není
pochyby.
Tím
nechtěl
říci
že
by
bylo
možno
,že
by
nebylo
možný
jít
jinou
cestou.
Svytý
Tomáš
chtěl
především
poznávat
a
vom
ho
proto
nezavrhl,
on
tam
Ježíš
Kristus
vysvětluje
tyto
věci
přímo
činy.
On
mu
říka
no
tak,
zřejmě
asi
Tomaši
jsi
ne
mě
neměl
moc
rád,
když
o
pochybuješ
o
tom,
že
se
to
opravdu
mohlo
stát.
To
tam
není
napsáno
bibli,
ale
ten
smysl
to
má,
ale
tady
si
vlož
ruce,
prst
do
mé
dlaně
a
tak
dále
a
do
boku
dlaň
svou
a
tak
dále
a
uvidíš
že
je
to
pravda,
že
že
jsem
to
který
vstal
z
mrtvých
.Čili
nezavíral
cestu
pro
poznání
.Poznej
si
to,
to
bylo
poznání,
to
byla
zkušenost
.On
ho
ved
ke
zkušenosti.
A
zásadně
své
učedníky
ved
ke
skušenostem,
nevěřil
na
jejich
lásku,
vůbec
ne,
nedal
na
ní,
naopak
jí
vyvracel,
u
svatýho
Petra,
si
myslel
že
ho
miluje,
nebyla
to
pravda.
Nevyvracel
jí
e
u
to
Jana
a
když
mu
tam
vyčítali
že
se
k
nim,
k
němu
chová
jinak,
ne?e
Tak
on
říkal
že
tomu
nemůžou
rozumět,
protože
on
zvolil
lepší
cestu
a
to
též
praví
o
Marii
že
Marťe,
že
oni
sloužili
svým
způsobem
soustavně.
No
a
když
člověk
nezná
Boha
nestýká
se
s
ním,
tak
musí
sloužit
bližnímu,
to
je
ta
služba
takže
já
bych
byl
měl
býval
už
ce
cestě
činnosti
mluvit
o
láskyplné
službě,
ne?
Jsem
si
netroufal,
protože
jsem
nevysvětlil
lásku.
Ja
jsem
tam
říkal,
kde
jsi
to,
kde
jsi
to
sebral?
Ja
jsem
tam
někde
řekl,
ve
mezi
řádky
ale
to
mě
ujelo.
Ale
ve
skutečnosti
to
tam
má
být
jenže
mě
to
ujelo,
že
to
má
být
později.
a
potom
budu
říkat,
a
on
si
teprve
vzpoměl
na
lásku,
vůbec
né,
on
si
ho
,on
to
rozložil
jo,
ten
chlap.
Jinak
se
s
tím
vypořádal
se
s
tím
po
svým,
ano?
Tak
to
vás
nesmi
prosím
vás
mýlit,
že
se
takhle
prostě
s
tím
vypořádám.
Tak,
od
toho
tady
byla
řeč
je
průběžným
jevem
u
každého
člověka
i
při
menších
a
méně
dosažených
zaležitostech
jako
je
třeba
jsou
fyzická
smrt.
Bojí
se
smrti.
Bojí
se
úrazu,
bojí
se
ještě
možná
menších
věcí
a
tak
není
divu
že
jekmile
jednou
oběvi
on,
že
tady
nejde
o
pouhou
fyzickou
smrt,
tady
jde
o
smrt,
která
přesahuje
rámec
jednoho
fyzického
života
že
jde
o
smrt
já,
které
e
sahá
svými
kořeny
za
hranice
života
a
které
v
sobě
tají
nebo
za
nímž
stojí
nastřádány
zkušenosti
které
jsou
širší
než
lidsky
život
ale
ž
teď,
o
kterých
člověk
ani
nevěděl
,teď
se
mu
ale
ty
zkušenosti
projevý
a
zch
ve
chvíli,
kdy
se
projeví
,tak
on
je
má
opustit.
Tak
mu
připadá
a
plným
právem
že
má
být
úplně
vykořeněn
z
vesmíru
né
z
ňák
pouhého
lidského
těla.
Že
se
má
ocitnout
mimo
hranice
času
a
prostoru
.Kdo
to
nezažil,
tak
neví
co
je
to
za
strašný
úkol,
úděl
být
najednou
vyvržen
ze
všeho
stvořeného.
Protože
nemá
zkušenosti
z
nestvořeným
vůbec
žádné
a
najednouje
před
tím
úkolem
nebo
před
tou,
před
tím,
úkol
to
není
ale
před
tím
puzením
vnitřním,
kterému
nemůže
odolat
a
to
ho
žene
pryč
z
času
a
prostoru
to
znamená,
smaže.
To
je
to,
z
čeho
měl
strach
Masarik,
že
nechce
být
metafyzickou
kaší
po
smrti,
ano?
Tento
strach
člověka
z
tý
metafyzické
kaše
e
prostoupí
takovým
způsobem,
že
to
obyčejně
nesnese
a
uteče.
Ale
kdyby
ono
se
to
dalo
zmoci
jedním
zátahem,
ono
se
vstupuje
do
stále
hlubších
vrstev
toho
já
,až
k
těm
nejjemnějsím
vlnkám
nesmí
zůstat
z
toho
já
vůbec
nic
,ani
ty
nejkrásnejší
myšlenky,
ajiry
ani
ty
nejkrásnější
předsevzetí,
ani
nic
prostě
co
je
jeho
a
pak
samozdřejmě
popadá
člověka
strach.
A
proti
tomu
je
jediná
obrana,
že
do
toho
nevztupuje
sám.
Vite?
To
jsme
si
vždycky
tady
řikaly,
že
když
se
bojí,
tak
se
opře
vědomě
o
pomoc
Ježíšovu.
Že
on
tento
strach
prodělával
v
tom
okamžiku
kdy
byl
v
té
zahradě,
ne?a
modlil
se
ne
má
ale
stále
ale
uleví
mi
tento
krok,
jestli
je
to
možné
.A
krví
se
potil,
to
zřejmě
nebylo
prosto
strachu
,když
se
někdo
krví
potí
to
musí
být
hrozný
vnitřní
vtav
.Čili
zase
tato
dramatizace
zevní
byla
obrazem
vnitřních
stavů
,víte?
To
je
nám
tady
velice
zřejmé.
A
člověk
také
při
tomto
stavu
vnitřím
prodělává
podobnou
krizi
že,
nechci
říct,
že
se
krví
potí
ale
stane
se
horší
věc,
že
se
vzdává
něco
o
čem
jediném
ví
že
existuje
a
proto
se
bojí
že
nebude
existovat
.Tak
tady
mám
jednu
myšlenku,
kterou
bych
chtěl
zodpovědět,
ovšem
ona
souvisí
z
mnoha
jinými
myšlenkami,
které
jsem
mezitím
řekl,
a
nebudu
ji
moci
samotnou
říci.
Třeba
já
zodpovím
napřed
to,
co
jss-
jste
mně
řekl
vy,
třebas
když
se
modlíme
v
Otčenáši:
"chléb
náš
vezdejší",
tak
je
to
naprosto
nesmyslné,
a
třeba
to
děláme
možná
poctivě,
tohleto
zrovna
tohleto
jediné
z
Otčenáše,
protože
nám
o
tom
de,
tak
se
nesmíme
divit,
že...
že
chléb
vezdejší
nepřijde
ani
z
nebe
ani
vodnikud,
naopak
já
můžu
při
této
do-
upřímně
míněné
modlitbě
zemřít
hlady.
A
vodnikud
pomoc
nepřijde,
protože
nepředchází
ten
řád
hodnot.
Není
to
zařazeno
do
toho
řádu
hodnot,
v
jakém
to
vidí
Ježíš
a
v
jaké
souvislosti
on
to
doporučuje.
On
dop-
doporučuje
tuhletu
modlitbu
"chléb
náš
vezdejší",
v
nějaké
souvislosti.
V
souvislosti
toho,
co
předchází
řádově,
ale
taky
i
v
souvislosti
toho,
co
následuje.
Protože
my
si
myslíme
jako,
že
ten
řád
hodnot,
který
jest
třeba
splnit
od
shora
až
k
tomu
chlebu,
a
to,
co
potom
dále,
že
už
jako
na
tom
nahoře
nemůže
nic
měnit.
Není
pravda.
I
ta
poslední
poučka
mění
hodnotu
té
modlitby,
to
znamená
účinnost
té
modlitby
o
"chléb
vezdejší",
tak
to
myslím.
Takže
dejme
tomu,
kdybych
si
teďka
vzal
takovou
nějakou
myšlenku:
"posvěť
se
jméno
tvé",
tak
samozřejmě
toto
vůbec
není
možné
provést.
Já
začnu
jenom
od
začátku
to
probírat,
ne
až
do
konce,
především
bez
toho,
co
předchází.
Bez
ctění
toho,
bez
dodržování
toho,
co
je
tam
napřed
před
tím:
"posvěť
se
jméno
tvé".
A
před
tím
je:
"Otče
náš,
jenž
jsi
na
nebesích,
posvěť
se
jméno
tvé".
To
znamená,
já
mohu
posvěcovat
jméno
Boží
jenom
tehdy,
i
když
dneska
nevím
jak,
na
tom
vůbec
nezáleží,
že
nevím,
co
to
je.
Já
ho
mohu
posvěcovat
jenom
tehdy,
když
se
utíkám
ke
svému
Bohu
jako
k
Otci,
jako
ke
svému
zdroji
svého
života,
ne?
e
To
Otec,
to
je
symbol
zdroje
života,
ke
zdroji
svého
života,
ke
zdroji
všeho,
co
mám,
protože
bez
Otce
bych
neexistoval,
že
ano?
A
jestliže
se
k
němu
utíkám,
musím
taky
vědět,
kde
ten
Otec
je,
v
jakém
stavu
on
se
nachází.
Abych
se
nedivil,
že
se
s
ním
nesetkávám,
že
totiž
je
ve
stavu
nebe,
to
znamená
ve
stavu
klidu,
ve
kterém
já
nejsem.
A
protože
nejsem
ve
stavu
klidu,
tak
jsem
tou
vlnkou
na
oceánu,
a
nejsem
tou
hloubkou,
ve
které
von
je,
ne?
A
proto
se
nikdy
nesetkáme.
A
tak
toto
když
si
takhle
trošičku
uvědomím,
tak
potom
sám
přijdu
k
ná-
názoru,
co
to
je
asi:
"posvěť
se
jméno
tvé",
že...
že
to
je
vlastně
úcta
k
tomu,
k
té
funkci,
k
té
moci
Boží.
Ve
starověku,
jak
jsem
vám
předváděl
včera,
jméno
vždycky
bylo
symbolem,
a
ještě
v
tom
Otčenáši
je
také,
symbolem
určité
moci
a
určitého
uskutečnění,
určitého
nadání.
Tak
například:
"nebudeš
se
jmenovat
Jakob",
ne?
Budeš
se
jmenovat
Izrael.
To
znamená
"Bůh
vítězí".
To
znamená,
byla
mu
dána
moc
tomu
Jakobovi,
aby
byl
nositelem,
aby
udržel
tuto
sílu,
aby
byl
nositelem
této
síly,
která
je
schopná
vítězit.
Aby
poznával,
to
je
jiná
stránka
věci,
ne
jenom
být
nositelem,
že
Bůh
je
činitel,
jak
jsem
to
vykládal
p-
z
této
stránky
včera,
a
to
tak,
že
z
různých
stránek
se
to
muselo
vysvětlit.
A
vždycky
je
to
správný,
když
se
to-
z
opravdu
ze
správný
strany
vysvětluje.
A
tak,
když
já
takhle
napřed
vím,
že
nemodlím-li
se,
nebo
nepřeji-li
si
obracet,
povznášet
svou
mysl
do
stavu
nebe,
do
stavu
Otcova,
do
Otcova,
když
nemířím
do
Otcova
domu,
bych
tak
řekl,
svou
myslí
aspoň.
Když
říkám
Otčenáš,
ale
je
mi
jedno,
že
je
za
horama,
tak
nemohu
posvěcovat
jeho
jméno.
A
naopak,
když
budu
vyslovovat
to
m-
Otčenáš
v
tom
smyslu
jako
touha
po
Otci,
jako
když
ho
vopravdu
volám,
když
to
nebude
forma,
to
nebude
deklarování
nýbrž
volání
po
jeho
domově,
po
jeho
přítomnosti,
tak
samovolně
z
toho
vyplyne
posvěcení
jména,
protože
už
tím,
že
k
němu
jdu,
světím
jméno.
A
tím
že
světím
jeho
jméno,
dostávám,
jak
jsem
tam
u
toho
Jakoba
vo
tom
mluvil,
moc,
která
z
toho
vyplývá
a
tak
dále.
Tam
bude,
dobře.