Na
tento
vznešený
okruh
Jeho
lásky
a
poznání.
Poodešli
trošičku,
dovolte
mi,
od
člověka
tak
zvíře,
které
poznává
jiným
způsobem
než
člověk,
my
si
myslíme,
že
je
to
méněcennější
způsob
chabější
způsob,
což
se
mýlíme
tedy,
on
je
to
jiný
způsob,
to
je
výraz
pro
to,
jiným
způsobem
než
člověk,
někdy
dokonalejším.
tak
zase
bychom
šli
k
celé
škále
druhů
poznávání
které
řídí
Bůh.
Tím,
že
za
tím
stojí.
že
stojí
za
nějakým
tvorem
který
je
v
transformátorem
nějaké
obecné
síly
že
to
představme
si
to
jako
elektřinu,
která
probíjí
z
nějaké
elektrárny
a
je
rozváděna
různými
elektromotory
k
nějakým
agregátům,
které
žene.
A
tak
to
je
pohled,
který
je
nám
taky
upřen,
protože
my
si
nikdo
nedovedeme
vžít
do
postavení
zvířete,
do
postavení
rostliny,
tím
méně
do
postavení
nerostu
nebo
buňky,
to
vůbec
nám
nejde
to
všechno
je
jednání
Boží,
na
základě..
na
podkladě....na
základě
toho,
nebo
z
gruntu
tu
a
v
tom,
z
gruntu
všeho
je
bůh
cestou
silou
nerozlišenou.
která
do
všeho
proudí
silou
uvědomovací.
Mluvili
jsme
o
síle
lásky,
o
síle
uvědomovací.
Stejně
tak
bych
řekl
bych
takovém
napětí
existenčním.
celá
existence
potřebuje
aby
mohla
vůbec
být
aby
existovala
mimo
Boha,
potřebuje
být
držena
v
šachu
nějak,
mimo
něj.
To
On
taky
dělá.
On
kdyby
se
svého
tvorstva,
tak
by
to
mělo
za
ná...za
následek,
že
by
to
splasklo
jako
bublina,
no
to
už
já
nebudu
vysledovat
proč,
to
by
byla
dlouhá
přednáška,
to
představa
to
tady
právě
proto
že
on
to
ze
sebe
zbyde
je
říkají
Indové.
On
to
drží
v
šachu
tím
výdechem.
Až
to
začne
vdechovat,
tak
to
do
Něho
zase
zajde.
Ralaja -
vesmírná
milost
se
tomu
říká,
ne?
proces
probíhá
simultánně.
On
vydechuje
vdechuje,
jenom
Indové
pomáhali
to
tím
rozložením
dva
úkony
k
tomu
aby
to
lidé
vůbec
pochopili.
Vesmírová
noc
existuje
zároveň
s
vesmírovým
dnem.
někoho
už
je
noc
a
pro
někoho
začíná
den.
Tak
je
to
v
tom
stvořeném,
neboť
všechno
je
postaveno
na
nějaké
idei,
nebo
na
nějakých
idejích.
Ty
ideje
samy
o
sobě
mají
nějakou
funkční
hodnotu,
to
znamená,
jakmile
ta
idea,
ta
idej,
je
na
určité
úrovni,
prosim
vás,
já
jsem
tady
mluvil
o
brontosauru
hraje
svou
roli
tak
ten
brontosaurus
zmizí
z
našeho
povrchu
my
říkáme,
změnily
se
přírodní
podmínky,
no,
to
je
pravda,
a
on
to
nemohl
to
neměl
dost
žrádla
třeba,
musel
zahynout
to
je
pravda
ale
nepřišli
jsme
na
kloub
Tomu
proč
to
svět
byl
že
tam
byla
nějaká
idea,
která
dohrála
svou
roli.
To
jste...
to
z
toho
není
vidět.
Čili
my
taky
můžeme
těžko
usuzovat
o
jednání
Božím,
my
se
nemůžeme
v
něm
vyznat,
protože
nikdo
nemá
možnost
pohlédnout
na
tyto
Platónské
ideje,
jak
on
říkal,
on
o
tom
něco
věděl
ten
Platón,
ze
kterých
všechno
vzniklo.
jednání
Boží
je
pro
nás
proto
bychom
mu
neměli
mít
za
zlé,
že
nechává
někoho
na
holičkách
a
někoho
se
ujímá.
případ
nesdílnosti
nebo
netýkavosti
z
jedno
strasti
božího
zásahu
nebo
protekčnosti
výjimečnosti
Jeho
činnosti,
to
vůbec
ne.
My
já
si
zmíním
při
tom,
na
jeden
výrok
Inea
Thakhana,
když
tady
mám
Pavla,
tak
jsem
si
na
to
zrovna
vzpomněl,
že
totiž
jednou
mistr
duchovní
se
procházel
se
svým
žákem
po
břehu
moře.
a
ten
žák
nařízeno
toho
mistra
neoslovit.
Protože
v
té
ne
které
ten
mistr
byl,
a
ten
žák
taky,
dobu
mistr
na
žáka
nepromluvil,
než
uznal
za
vhodný,
za
vhodného,
aby
se
mohlo
mluvit.
A
to
byla
ještě
doba
kdy
on
k
němu
nemohl
mluvit,
si
řekl
já
ho
oslovit,
jinak
bych
byl
vyloučen
ze
školy.
A
ten
žák
najednou
vidí
blízko
břehu,
ale
v
patřičné
vzdálenosti,
ty
lidi
se
nemohli
zachránit,
topící
se
loď.
A
tak
se
dívá,
jestli
to
vidí
mistr.
A
mistr
se
taky
tak
dívá,
ten
mistr
se
taky
tak
dívá
na
tu
loď
a
vůbec
nezasahuje,
a
vůbec
nepomáhá
těm
topícím.
A
z
z
toho
byl
velice
smutný
ten
žák.
A
když
večer
směl
promluvit
k
mistru,
tak
se
ho
ptá
proč
jsi
nezasáhl,
a
on
ty
nevíš,
že
to
byla
pirátská
loď,
která
chtěla
přepadnout
poutníky
svaté
cestě
do
Mekky.
A
proto
jsem
ji
nechal
utopit.
A
my
neznáme
jednu
věc
u
Boha,
kterou
nikdy
nepoznáme,
že
u
Něho,
budoucnost
je
přítomná,
minulost
je
přítomná,
všechno
je
v
ideálním
stavu
v
Něm
přítomné.
ví
co
my
nevíme
a
nikdy
to
vědět
nebudeme.
Tak
co
se
nám
zdá
nespravedlivé,
vzhledem
on
je
ustavičně
přítomný
s
minulostí
i
budoucností,
může
a
musí
jednat
jinak,
jinak
je
strašně
nespravedlivý.
Čili
usuzovat
o
nespravedlnosti
Boží
to
je
to
nejhroznější,
čeho
se
můžeme
dopustit.
Dále
bych
chtěl
říci,
když
konečně
vidíme,
že
na
naši
modlitbu
Bůh
odpověděl,
kladně,
že
ji
neměli
bychom
ze...
usuzovat,
byla
správná
a
účinná.
také
my
máme
obrovskou
magickou
moc,
si
můžeme
bez
pomoci
Boží,
mnoho
lidí,
mnoho
věcí
vymodlit,
nejsou
v
plánu
Božím.
Tedy
mi
dokonce
zasahujeme
proti
tomu,
to
je
takovou
moc
obrovskou
máme
propůjčenu
propůjčenu
od
Boha,
máme
tak
zvanou
vlastní
vůli.
A
v
tomto
případě
zamotáváme
to,
čemu
říkáme
vlastní
osud.
Když
se
lidi
modlí
za
věcích
kterým
nerozumí,
jestli
jsou
dobré
nebo
špatné,
tak
by
si
měli
uvědomovat,
že
na
sebe
přivolávají
kolikrát
metlu,
jak
říkají
Boží,
metlu,
kterou
si
sami
ale
upletly,
tím
že
způsobili,
že
jejich
prosby
byli
vyslyšeny.
osobně
netroufal,
se
za
něco,
o
sice
sice
nejsem
jist
je
to
ve
vůli
A
opravdu
ta
moje
prosebná
zřídka
kdy,
je
prosebnou
modlitbou,
si
netroufám
Pánu
Bohu
napovídat.
To
není
furianství
to
není
pokora,
nýbrž
to
je
jenom
určitá
míra
poznání,
která,
ze
které
vyplívá
asi
tohleto.
Kdybych
se
obrátil
na
na
nějakého
tak
je
pravděpodobné,
neboť
on
je.
Spojen
s
bohem
a
je
to
ale
individualita
je
pravděpodobné
že
to
vyslyšení
této
modlitby,
by
bylo
snazší,
než
když
se
obrátím
na
boha
to...
to
mnoho
lidí
pozorovalo.
Proč?
Protože
ten
svatý
je
zkonkretizovaná
boží
zkonkretizovaná
a
konkrétně
ji
zasahuje,
víte?
Já
vám
chtěl
zpřístupnit
pojetí
činnosti
Boží,
která
nemá
který
Bůh,
o
kterém
tady
mluvím
ten
všechno
udržuje
sice,
ale
nějak
zvnitřku,
všechno
miluje
ale
také
nějak
zvnitřku.
Já
jsem
vysvětlil,
co
to
je
zvnitřku,
že
poskytuje
látku
k
tomu,
aby
člověk
mohl
milovat,
že
jo?
To
je
všechno
zvnitřku.
Taky
v
existenci
je...
jde
to
zvnitřku,
jsme
tady
přece
říkali,
to
nebudeme
dlouze
vykládat,
taky
zvnitřku.
Čili
to
není
zásah
nikde
a
my
na
Něho
najednou
chceme
zásah.
To
nevíme
kdo
vlastně
ten
Bůh.
A
pak
se
naší
ujímá
nějaký
svatý
obyčejně.
A
svatá
Terezie
z
Lisieux
prosila
jsem
v
hodinách
těžkosti
Otce,
Boha
Syna,
Ducha
Svatého,
nikdo
mi
nepomohl,
všichni
mně
opustili,
to
byl
žalostný
stav,
píše
v
Dějinách
duše,
v
tom
spise.
Požádala
jsem
Pannu
Marii,
opravdu
jsem
byla
vyslyšena
a
utěšena.
A
ta
až
do
poslední
chvíle
mého
života.
To
krátce
před
smrtí
tohleto
napsala.
My
ještě
jiný
tak
bylo,
protože
nesmrtelná
duše
nemůže
člověka
opustit,
jinak
by
okamžitě
a
panna
A
Panna
Maria
je
tou
nesmrtelnou
duší.
je
taky
zindividualizovaným
Bohem
už
že
ano,
a
proto
má
k
člověku
blíže.
Ale
já
vás
nechci
odlákávat
boha
nechci
nechci
vás
zbavovat
poměru
k
k
Bohu,
správnému
poměru
k
Bohu,
to
ne,
naopak
věřte
tak
to
cítím,
abyste
od
Boha
nechtěli
nejapně
to
vám
nemůže
poskytnout,
to
není
ve
funkci
podstaty
Boží.
Ve
funkci
povahy
Boží
je
podstatné
K
tomu
má
On
své
pomocníky,
aby
to
nepodstatné
dělali.
Ty
jsou
v
tom
okruhu
toho
nepodstatného
například
ti
svatí.
Ty
jsou
svědky
boží,
nejsou
tou
podstatou
boží,
celou,
tou
veškerou
mocí.
když
se
ukazuje
že
na
přímluvu
svatého
se
stane
co
svědčí
o
obrovské
moci
boží,
tak
to
je
v
pořádku,
je
v
tom
obrovská
moc
boží,
ale
byla
vyprovokována
konkrétně
tím
svatým.
Já
bych
ale
ubývání
svatým
má
má
svoji
dožít
to
tedy
katolická
věkem
dobře
ví
tak
že
by
ho
to
neměli
mít
za
zlé
že
na
to
jsou
důkazy
že
tomu
takhle
je
to
říká
ale
mě
stačí
když
tento
stává
se
to
je
že
o
jednání
božím
nikdy
nemůžeme
udělat
útlém
obrázek
protože
je
to
jednání
vycházející
podstaty
boží
a
co
z
něho
proniká
až
do
našeho
vědomí
už
je
proseto
nositelem
stvořeným
čili
už
to
nemůžeme
nazvat.
Tím
podstatným
nýbrž
už
modifikovaným
poměrně
mi
nemějme
nikdy
za
zlé
třeba
světci
že
líčí
pána
boha
po
svém
na
to
má
on
právo
to
že
to
poznání
které
od
boha
přijal
procedil
svou
osobností
je
také
za
zlé
že
každý
když
to
je
velký
světec
měl
oblast
lásky
ve
které
vynikal
a
měl
svůj
způsob
kterou
kterým
projevoval
lásky
ani
jeden
světel
stejným
způsobem
jako
druhý
tady
byl
můj
sienská
svatýho
františka
lenivé
pater
kde
je
každý
jiným
způsobem
miloval
ale
všichni
brali
od
boha
vědomě
svýmu
k
tomu
aby
milovali
rozhodnete
myslel
že
miluje
je
veliká
odvážnost
někdo
má
toto
poznání
že
není
to
on
který
miluje
to
bůh
který
miluje
takže
on
je
schopen
něco
z
toho
malinko
reprodukovat.
Když
je
si
někdo
vědom
toho
že
on
nežije
nýbrž
jenom
do
tý
míry
do
jaké
míry
je
odvozen
jeho
život
od
ta
božím
ten
se
vědomí
že
on
nepoznává
jenom
nepoznávám
do
té
míry
do
jaké
míry
se
přelévá
poznání
boží
do
něho
to
má
do
jaké
bůh
je
schopen
po
unést
toto
tuto
uvědomovací
sílu
nerozlišenou
boží
tak
pak
takovýto
člověk
zaručeně
nebude
domýšlivý
kdybych
vynikal
největší
moudrostí
a
všichni
před
ním
klesaly
na
noh
na
kolena
hrůzou
nad
jeho
velikostí
moudrostí
a
ne
čím
vším
tak
on
se
bude
divit.
Že
to
dělají
protože
všechna
ta
jeho
věi
tím
měla
patřit
to
který
je
to
hotovosti
ovšem
původcem
nevim
to
je
úžasná
pokora
na
stane
boží
že
on
nemůže
být
přistižen
příčiny
protože
on
je
za
to
nic
v
podstatě
je
to
v
tom
tom
projevu
je
jenom
podstatou
věcí
tak
sem
a
ne
konkrétním
projevem
rozumíte
a
my
jsme
se
ten
to
konkrétní
projev
prosívá
mě
o
jednání
božím
vůbec
nemůžeme
udělat
správnou
stavby
se
dalo
pochopit.
Jakým
způsobem
je
bůh
je
tím
činitel
my
si
o
sobě
myslíme
že
něco
děláme
že
já
tady
mluvím
to
si
myslím
že
mluvím
a
ani
vám
nenapadne
pomyslet
že
i
tady
je
bůh
jediným
činitelem
a
že
když
já
budu
muset
prti
křivě
že
on
při
tom
bude
jediným
činitelem
a
když
já
budu
mluvit
dobře
on
byl
jediným
čte
a
že
to
nebude
jeho
vina
že
já
jsem
to
pokroutil
nebo
řekl
do
přítomní
stavová
činitelem
ale
to
ta
tě
věc
o
to
mi
elektrárnou
která
mi
dodává
k
tomu
ech
já
tady
bylo
a
jako
jediným
činitelem
tak
jediným
minulým
taky
v
tomto
smyslu
se
museli
analogicky
už
provézt
a
tak
to
je
jedinou
existencí
takže
já
mohu
mluvit
o
máje
ano
v
tomto
smyslu
mohu
mluvit
o
máje
jako
o
klamu
toto
to
je
klam
ovšem
pozor
na
na
není
to
tak
jak
jsem
vám
to
předsta
zase
té
indie
nýbrž
jenom
to
veškeré
máji
je
neklamná
proto
ta
veškerý
projev
i
efemerních
je
neklamná.
Že
každá
relativnost
stojí
na
nějaké
na
nějakém
absolutní
nějaké
absolutní
potom
a
proto
my
můžeme
klidně
také
říci
že
toto
není
klam
nýbrž
je
to
skutečnost
pravá
jenomže
ne
jediná
na
podstatná
s
odvozena
nebyly
bylo
řečeno
nic
latiny
odvozeno
to
kladná
odvozená
ano
nebo
závislá
ta
máme
závislé
pro
mě
nástupcem
vopačně
hodil
to
má
atomizace
a
do
toho
a
opravdu
je
bůh
nasadí
no
hodnotu
tak
se
mění
ta
druhá
řekli
tom
ty
odnesl
ho
měl
mám
tady
dotaz
může
tato
bytost
naše
lidská
která
se
pohybuje
v
relativnu
v
ničem
jiném
než
v
projeveném.
Postihnout
nějaké
absolutní
ne
absolutní
pravda
nebo
tak
něco
která
v
tom
relativnu
není
obsažena
nikde
a
nikdy
se
tam
byla
nevyskytne
není
tam
ani
se
nemůžeme
jít
do
tam
dopátrat
ta
tam
není
je
to
možné
to
je
právě
to
mi
zázračný
počne
musíme
se
nenávist
to
svýho
všem
zlační
a
to
ne
že
ten
vývoj
toho
relativního
došel
v
člověku
tak
daleko
že
on
může
tento
vývoj
zvrátit
že
on
může
opustit
celé
relativno
pro
to
vědomí
které
má
které
prýští
ze
zdroje.
A
když
se
toho
podrží
tak
se
ocitne
mimo
veškerého
zlatý
a
najde
pravdu
by
to
tam
přece
to
pouště
kde
to
obojí
rekapitulace
cesty
lásky
pro
pavla
té
nadpis
jo
tak
my
jsme
tady
celý
týden
povídali
o
cestě
lásky
abychom
dokončili
to
co
není
napsáno
tak
já
zrekapituluju
velice
tučné
celou
tu
cestu
lásku
protože
si
to
nemáš
napsáno
řek
bych
asi
tohleto
cesta
lásky
oproti
cestě
činnosti
by
se
mohla
lišit
pro
člověka
činného
jenom
v
tom
že
by
konal
láskyplně.
Protože
většina
lidí
není
schopna
víc
než
toho
ovšem
tak
by
se
musel
smířit
s
tím
že
jeho
láska
by
byla
omezena
na
konání
a
konání
u
žádného
člověka
nemůže
být
soustavné
protože
vedle
konání
je
také
myšlení
a
ježíš
kristus
kladl
největší
důraz
právě
na
způsob
myšlení
tak
já
teď
se
pokusím
o
to
abych
vytyčil
normy
myšlení
na
cestě
lásky
a
v
tomto
případě
bude
třeba
abych
řekl
napřed
cíl
cílem
cesty
lásky
je
dostat
se.
Touto
metodou
to
znamená
láskou
k
vědomému
spojení
s
bohem
kdybychom
že
se
znovu
si
definovali
cestu
činnosti
tak
je
to
pomocí
činnosti
dostat
ke
spojení
s
bohem
ne
ovšem
pomocí
činnosti
ke
spojení
s
bohem
to
je
podmínka
která
nevyžaduje
vůbec
lásku
ta
vyžaduje
jenom
disciplínu
když
si
někdo
zamane.
A
trvá
na
tom
že
bude
sloužit
bohu
vším
co
dělá
tak
může
to
dělat
proti
své
vůli
dokonce
která
ho
má
třebas
k
tomu
aby
to
nedělal
a
v
tomto
smyslu
se
bude
odosobňovat
nebo
sebezapírat
a
nemusí
k
tomu
mít
láskyplný
poměr
k
bohu
tím
že
se
takhle
překonává
tak
sám
ze
sebe
vystupuje
sám
sebe
se
zbavuje
a
tím
sobě
vytváří
prostoru
pro
boha
a
on
bůh
tam
vstupuje.
To
je
samočinné
kdežto
na
cestě
lásky
se
ta
prostora
pro
vstup
boží
vytváří
jiným
způsobem
tam
totiž
člověk
se
nenutí
nýbrž
je
puzen
když
je
to
opravdu
správně
vybraná
cesta
proto
se
tato
cesta
výtečně
hodí
pro
citově
založené
lidi
kteří
chtějí
zaměstnat
svůj
cit
lépe
než
dosud
účelněji
dokonaleji
samozřejmě
citový
člověk
máte
to
cestě
zpočátku
veliké
výhody
a
ty
počáteční
fáze
zvláště
u
žen
protože
ty
jsou
citovější
velice
rychle
probíhají
ale
kupodivu
jak
snadná
je
na
počátku
tak
těžká
je
na
konci
zvláště
pro
citově
založené
lidi
protože
citovému
člověku
šlo
také
o
to
neříkám
jen
o
to
také
o
to
aby
uspokojil
sebe
a
tím
pros
při
činnosti
tomu
člověku
je
to
dělá
správně
nemá
jít
o
uspokojení
sebe
a
jestli
to
uspokojení
nastává
tak
ho
má
obětovat
nemá
se
v
něm
utápět
a
to
je
poměrně
snadné
poměrně
tadyhle
uspokojení
na
cestě
lásky.
Se
považuje
za
průběžný
zjev
obyčejně
a
považuje
se
za
milost
od
boha
které
se
člověk
těžko
zříká
takže
na
ni
lpí
a
jí
poměřuje
účinek
cesty
já
jsem
si
kolikrát
zjistil
u
těchto
lidí
že
říkali
ten
a
ten
stav
nemám
tu
a
tu
milost
nepociťuju
nebo
já
se
s
tím
opuštěn
a
s
tím
v
tak
nějak
a
to
znamená
když
řekne
já
s
tím
opuštěn
já
pociťuju
stagnaci
tak
mě
prozrazuje
že
před
tím
pociťoval
pociťoval
podškrtávám
pociťoval
nějakou
milost
v
podobě
nějakého
stavu
lásky.
A
stagnace
tu
považuju
stagnaci
takový
stav
který
zažívám
třebas
já
když
jsem
takový
stav
lásky
nikdy
nepociťoval
třeba
a
on
už
to
považuje
za
stagnaci
čili
když
srovnávám
jeho
stav
třeba
se
svým
tak
řeknu
no
tak
to
bych
já
byl
beztak
věci
pořád
se
to
co
si
mě
říkal
že
jsi
pociťoval
to
se
nikdy
nepociťoval
ale
tím
ho
nezbavím
těchto
těžkostí
protože
on
se
jednou
naučil
to
pociťovat
a
těžko
se
od
toho
odpoutává
tito
lidé
také
se
dostávají
potom
na
vyšších
fázích
do
takové
stupně
pociťování
že
dokonce
to
odborné
terminologii.
Křesťanské
katolické
mystiky
to
to
mystické
teologie
se
mluví
o
duchovních
smyslech
že
člověk
nabývá
duchovní
smysly
a
že
to
vnímání
boha
má
smyslovou
povahu
ani
to
nechci
teologům
brát
ale
samozřejmě
když
to
tímto
způsobem
se
kupředu
tak
to
má
za
následek
že
ta
například
modlitba
která
se
při
tom
pěstuje
a
většinou
si
to
stavy
nastávají
při
modlitbě
nikoliv
takhle
běžném
stavu
ledaže
je
člověk
do
jasně
čím
něčím
vzat.
To
jmen
vnějšího
světa
tak
je
to
možné
ale
dejme
tomu
předpokládejme
pro
zjednodušení
poměrů
a
výkladu
že
to
zažívá
při
modlitbě
nebo
že
to
má
že
takový
vliv
má
modlitba
že
on
něco
zažívá
tak
pak
obyčejně
dochází
k
tomu
že
on
přechází
k
něčemu
čemu
se
říká
modlitba
zvyšujících
se
citů
a
fiktivní
modlitba
a
na
tomto
stupni
modlitby
se
stává
tak
nedočkavý
že
celou
tu
fázi
kterou
na
cestě
činnosti
nebo
jiné
cestě
poznání
známe
jako
modlitba
ticha
on
vynechává
pro
svou
nedočkavost
on
se
snaží
vystupňovat
svoje
pocity
ono
se
mu
to
daří
a
protože
ale
není
připraven
nemá
tu
fázi
tiché
modlitby
za
sebou
modlitby
ty
samosebou
to
znamená
to
zažití
to
ztotožnění
to
přelití
skutečnosti
vyšší
do
své
vlastní
to
přizpůsobení
vlastního
organizmu
jestli
hmotného
dokonce.
Tomu
návalu
vyšší
úrovně
tak
on
potom
přes
přechází
do
poloextatických
a
extatických
stavů
protože
k
jediné
mu
mohou
zachránit
ten
pocit
na
kterém
tolik
lpí
a
mohou
ještě
zvýšit
takže
ty
jeho
extáze
jsou
také
citovými
extázemi
mystik
tohoto
druhu
většina
mystiků
tohoto
druhu
ve
středověku
i
novověku
zažívala
extáze
které
bychom
mohli
nazvat
citovými
extázemi
všechny
extáze
nejsou
citového
původu
ale
většina
z
nich
je
citového
původu
a
můžeme
tedy
říci
že
když
někdo
přeskočí
a
nedočkavost
nějaký
stupeň
tak
pak.
Způsobí
sobě
veliké
utrpení
protože
ten
jeho
organizmus
na
to
nestačí
ty
velice
trpí
který
mi
uzpůsoben
tak
že
on
je
třebas
po
takové
extázi
měsíc
nemocen
a
že
nebo
po
třetí
extázi
umírá
to
se
běžně
stává
nepřežije
kdežto
kdyby
on
šel
třebas
cestou
poznání
tak
by
vůbec
extázi
mohl
vynechat
zvláště
citovou
a
postupně
by
přizpůsoboval
svůj
organizmus
tedy
to
by
bylo
nejideálnější
takhle
lásku
kombinovat
s
poznáním
je
zajímavo
že
to
bůh
trpí
bych
to
a
říkal
je
to
tím
že.
Platí
to
pravidlo
které
dobře
znal
ježíš
kristus
že
království
boží
násilí
trpí
a
násilím
je
dobýván
dobýváno
také
láskou
i
poživačnou
prostě
dobýváno
a
jinými
způsoby
může
být
dobýváno
samozřejmě
a
proto
se
stává
že
člověk
který
takhle
prudce
miluje
takhle
chtivě
smyslně
miluje
zůstává
pozadu
třeba
s
poznáním
do
té
míry
že
si
ponechává
všechny
bludy
které
se
zakořenily
třebas
v
křesťanské
tradici
o
tak
nebi
o
ďáblech
všechno
a
to
ho
potom
pronásleduje
s
tím
se
potýká
a
tedy
ten
jeho
zápas
to
je
záležitost
na
kterou
by
ho
seděla
blízká.
Tak
bychom
asi
dneska
takového
svatého
poslali
do
blázince
bez
středověku
se
to
nedělalo
protože
ho
považovali
za
pád
na
božího
a
tolerovali
to
ale
museli
ho
separovat
a
tím
jsem
chtěl
říci
že
na
cestě
lásky
velice
záleží
na
tom
aby
ten
člověk
trpělivě
než
se
setká
s
bohem
trpělivě
se
snažil
setkávat
se
správně
s
bližním
aby
rozdělil
spravedlivě
lásku
jejímž
je
nositelem
mezi
sebe
a
bližním.
Takže
jsem
věnoval
velkou
kapitolu
nebo
širokou
kapitolu
setkání
s
bližním
nejtěžší
při
setkání
s
bližním
je
setkání
s
bližním
který
se
tváří
nepřátelsky
který
se
mi
jeví
jako
nepřítel
a
ještě
těžší
je
setkání
se
se
sama
sebou
protože
já
sám
sobě
jsem
si
někdy
přítelem
a
někdy
jsem
si
nepřítelem
ale
ježíš
kristus
říká
že
jenom
ten
je
ho
hoden
kdo
nenávidí
své
příbuzné
matku
bratry
příbuzné
a
kdo
nenávidí
dokonce
sebe
čili
on
tady
stanoví
normu
jakým
způsobem
se
odpoutat
od
toho
závaží
které
mě
přidržuje.
Při
zemi
a
znemožňuje
mi
styk
s
bohem
protože
by
ho
řekne
že
je
hoden
vlastně
ten
kdo
se
kdo
nenávidí
ty
příbuzné
kdo
nenávidí
sebe
já
to
obracím
protože
tak
zlá
taky
rozumět
tomu
tak
vlastně
říká
že
ten
maří
překážky
toho
učednictví
znamená
ten
se
může
stýkat
vědomě
s
tím
projeveným
jak
tomu
říkáme
projeveným
bohem
nýbrž
byl
ježíš
protože
projevený
ovšem
on
jako
projevený
vůbec
méně
než
se
tak
že
já
začli
neříkám
projevený
a
nepřeje
ven
laika
on
se
může.
Se
to
je
vlastně
pomocí
boží
mluví
se
člověk
pomocí
boží
která
ho
vede
je
se
projevem
určitým
projevem
pomoci
boží
která
je
kterou
my
nazýváme
projeveným
bohem
a
já
to
považuju
zrovna
tak
za
projev
boží
jako
je
tento
strom
anebo
něco
né
to
nepovažoval
za
samotnýho
boha
rozumíte
mi
by
se
mně
chápali
do
čínáte
proti
pojmu
projevený
já
si
to
zatím
řadím
do
kategorií
projevů
božích
ježíš
je
taky
představím
to
kategorií
projevů
božích
protože
on
sobě
řekl
že
je
menší
než
otec
a
každý
projev
je
méně
než
než
úvod
teď
bych
jako
přišel
k
věci
setkání
já
začnu
třeba
setkáním
s
bližním.
První
bližním
my
totiž
nerovnoprávně
jednáme
s
bližním
a
jestliže
setkání
má
povahu
zrovnoprávnit
bližního
v
mých
očích
se
sebou
samým
tak
to
bych
jako
ve
zkratce
považoval
za
správné
setkání
s
bližním
samozřejmě
to
je
nesmírně
protože
mě
musí
potom
na
tom
bližním
záležet
jako
na
mě
na
sobě
samém
a
vono
bylo
dobře
kdyby
zpočátku
člověk
který
toto
praktikuje
se
vyhýbal
zbytečně
mnoha
stykům
s
lidmi
kdyby
je
omezil
napřed
na
ty
bližní
které
se
kterými
se
musí
setkat.
A
teprve
potom
rozšířil
ten
styk
na
ostatní
to
nijak
nevylučuje
jeho
postavení
ve
společnosti
protože
já
nepovažuju
za
setkání
s
bližním
když
s
někým
spolupracuju
třeba
v
továrně
nebo
ve
škole
to
ještě
není
setkání
s
bližním
abyste
mi
rozuměli
řádně
se
kani
by
test
káni
celobytostní
které
já
mám
na
mysli
a
toho
není
zapotřebí
když
já
spolupracuju
s
někým
a
neví
o
mu
řeknu
toto
udělej
nebo
toto
nedělej
ne
nebo
se
vládni
to
rozumná
spolupráci
v
tom
v
tom
není
dále
zen
setkání
s
bližním
je
například
setkání
s
vámi
nebo
setkání
s
rodiny
slušný.
Já
se
musím
dává
dívat
zrovna
tak
jako
na
sebe
já
vám
musím
přát
zrovna
takový
užitek
z
toho
co
tady
dělám
jako
bych
si
ho
přál
pro
sebe
mě
musí
záležet
abyste
se
ocitli
na
té
úrovni
poznání
jako
jsem
na
ni
já
a
to
je
celobytostní
setkání
v
oboru
v
jakém
se
stýkáme
stýkáme
v
oboru
poznávacím
a
kdyby
šlo
o
jiný
obor
třeba
citový
nebo
dejme
tomu
činný
tak
tam
bych
zase
musel
například
při
činnosti
stejným
způsobem
pracovat
jako
vy.
My
stejnou
účast
na
práci
kterou
vy
konáte
by
bylo
celo
celobytostní
stýkání
s
bližním
na
úrovni
práce
činnosti
třeba
nebo
kdyby
to
byla
duše
duševní
činnost
zrovna
tak
a
tak
tak
tomu
už
asi
rozumíte
co
tím
myslím
tím
celobytostním
setkáváním
slyším
jiné
setkání
s
bližním
je
nerozhodující
v
tomto
oboru
to
není
vlastně
setkání
a
já
si
nesmím
dělat
žádné
svědomí
světím
jsem
se
jenom
pozdravil
a
a
tam
na
tamtoho
jsem
ani
nepohlíd
protože.
To
ne
to
ta
se
s
těmi
nemění
to
nějak
nezhoršuje
ani
nezlepšuje
ano
protože
není
možný
abych
se
nepřirozeně
choval
ke
svému
okolí
a
musím
vám
taky
ohled
to
je
to
jednat
že
já
se
sebou
samým
ohled
na
ně
aby
se
aby
je
to
neudivovalo
aby
je
to
nechávalo
klidnými
abych
já
se
neznemožňoval
v
jejich
společnosti
se
pokud
možno
musím
snažit
o
to
abych
vypadal
jako
každý
z
nich
to
musí
být
můj
vrcholný
zájem
přitom
ne.
Ne
celobytostní
setkání
ale
když
se
s
ním
setkávám
celobytostně
tak
pak
už
mě
nesmí
záležet
na
tom
vypadá
jako
oni
já
musím
se
svým
setkat
opravdu
tak
jak
kdybych
se
setkal
se
sebou
ulevovat
tím
přeji
činnosti
při
jejich
úkolech
to
bych
ulevil
sobě
a
tak
dále
jak
bych
odpočíval
pro
sebe
tak
prostota
pro
ně
tak
úplně
všechno
rovnocenně
dělat
tak
samo
sebou
že
každý
bližní
každý
člověk
se
kterým
přicházím
do
styku
je
mým
bližním
a
co
by
já
nejmenšímu
z
bratřích
mých
to
se
mu
dělal
bohu
jenomže
chápej
většina
styků
s
bližním
nevyžaduje
téhleté
oběti
a
bylo
by
to
nesmyslné
abych.
Proto
o
něco
dělal
kdo
nic
nechce
abych
pro
něho
něco
dělal
všechno
co
dělám
z
ohledu
na
bližního
musí
být
úměrné
míře
setkání
já
ne
s
každým
setkávám
celobytostně
a
bylo
by
zbytečné
aby
se
setká
celobytostně
stačí
když
se
pozdravím
s
bližním
například
že
se
není
celobytostné
setkání
pozdravení
a
kdybych
ho
přitom
božím
a
na
té
úlo
si
řekne
nejsem
normální
že
ne
nemohu
on
ode
mě
nečekaný
víc
než
pozdrav.
A
někdo
dokonce
to
moje
rodina
od
nadávání
no
a
tak
když
čekají
nadávání
taky
vyvedeni
oni
říkají
není
ti
dneska
nic
že
nadávat
aby
neměli
dojem
že
jsem
nemocnej
tak
začnu
znovu
nedá
rozumně
a
to
není
při
celobytostní
setkání
ale
celobytostní
setkání
je
když
bližní
něco
ode
mně
potřebuje
nebo
když
já
potřebuju
něco
od
něho
já
nemám
právo
od
něho
žádat
těžší
případ
ne
víc
než
co
by
žádal
od
sebe.
Po
má
sice
možnosti
jiné
a
proto
to
od
něho
žádám
ale
znám
míru
musím
znát
míru
jestli
by
to
ještě
bych
já
na
jeho
místě
byl
ochoten
a
při
ho
založení
jestli
při
jeho
založení
jestli
by
mě
to
nerozčilovalo
je
mi
to
ne
vy
zůstalo
neznechucovalo
ne
a
při
tomto
ohledu
je
to
setkání
celobytostní
rozumíte
tak
to
je
to
takový
ohled
na
něho
jako
na
sebe
obousměrný
a
když
to
dodržuji.
Tak
samozřejmě
mohu
k
tomu
přidat
modlitbu
to
znamená
já
se
v
modlitbě
na
cestě
lásky
cvičím
v
tom
setkávat
se
s
bohem
současně
jak
se
cvičím
setkávat
s
bližním
jestli
dělám
pokroky
v
setkávání
s
bližním
tak
také
v
modlitbě
která
k
tomu
náleží
vyšší
už
jsem
jaký
druh
dělám
obdobné
pokroky.
Je
důležité
nepo
zváště
citovém
směru
a
nepřát
si
nějaký
zážitky
toto
zásadně
proti
zážitkům
protože
to
je
poživačnost
to
je
tam
se
mohu
naučit
takové
poživačnosti
že
se
těžko
tomu
ona
tuším
nebudu
do
smrti
toužit
po
tomto
zeme
zažil
a
jestliže
to
minulo
tak
je
to
správné
že
to
mile
nemám
po
tom
nemate
vzpomínat
nemám
po
tom
znovu
toužit
na
vně
neznovuzrodí
na
tom
stavět
dál
a
nemám
po
tom
toužit
tak
podívej
se
jestliže
potom
v
té
modlitbě
správně
zařízené
stoupá
také.
To
větší
míry
setkání
s
bohem
ne
tak
pak
se
to
vzájemně
prolíná
já
potom
víře
jak
se
setkávám
při
modlitbě
s
bohem
se
také
bližním
setkávám
jako
s
bohem
rozumíš
to
má
jít
impuls
má
být
ze
strany
modlitby
ale
má
to
přecházet
do
styku
s
bližním
když
já
dělám
rozdíl
teď
se
modlím
to
je
setkání
s
bohem
a
teď
du
teď
jdu
do
styku
s
bližním
tak
to
není
setkání
bohem
tak
to
je
chybné
tam
říká
nerovnováha
na
cestě
lásky
a
nastává
utrpení
protože
nějakým
způsobem
je
to
ve
mně
dyško
to
vysvětlovat
jak
je
které
mně
spojitá
nádoba
a
na
jedné
straně
uniká
přetlak
na
druhé
straně
vakuum
ne
a
ty
hladiny
se
hledí
vyrovnat
na
a
někdy
dokonce.
Výbuchem
takže
já
jsem
svědkem
výbušných
událostí
kolem
sebe
a
vy
jim
z
toho
své
okolí
a
je
to
zaviněno
mojí
vnitřní
nerovnováhou
ničím
jiným
to
zrovna
tak
kdybych
já
například
bez
styku
s
bližním
se
snažil
s
ním
setkat
jako
s
bohem
a
modlitba
moje
by
zaostávala
že
bych
v
ní.
Se
s
bohem
nestýkal
lety
něco
mechanicky
dělal
nebo
přeříkával
jméno
boží
mechanicky
tak
musí
nastat
nerovnováha
která
způsobí
že
třebas
celá
moje
cesta
duchovní
zkrachuje
nebo
jiné
menší
těžkosti
nastanou
a
nebudu
tady
všichni
jmenovat
protože
člověk
kolikrát
schopen
když
se
mu
všechny
projevy
vyjmenujou
i
s
příznaky
že
je
potom
má
nejradši
řeknu
že
je
to
celá
škála
těžkostí
a
tak
je
třeba
když
je
člověk
na
cestě
lásky
špekulovat.
Jak
modlitbu
vyrovnat
když
pokud
nevím
jak
opravdu
se
snažit
ji
vyrovnat
ten
krok
té
modlitby
vyrovnat
s
tím
jak
se
sekal
svým
bližním
jestliže
úroveň
mého
setkání
s
bližním
je
třebas
vyšší
než
úroveň
mé
modlitby
že
třeba
případ
na
stáni
tak
to
je
nerovnovážné
on
se
totiž
dovede
to
se
k
dobru
jeho
ve
styku
s
bližním
odosobnit
ale
ve
styku
bohem
ne...