se
že
v
tom
spisu
sladké
jho
jasně
ukázáno,
jaký
rozdíl
ve
východiscích
na
cestě
činnosti
a
na
cestě
lásky.
Tím
méně
samozřejmě
na
cestě
tam
jsme
se
s
tím
spisováním
ještě
nedostaly
A
tak
doplňuji
o
pojednání
o
východiscích,
východiska,
totiž
bylo
východisko
stejné
na
obou
dvou
cestách,
tak
by
byli
zbytečné
dvě
cesty,
protože
je
ale
tak
se
hodí
pro
dva
různé
typy
lidí
některý
člověk
je
založen
spíše
činorodě
člověk
je
založen
spíš,
nechci
říct
láskyplně,
citově
a
z
pochází
nebo
z
citového
založení
citového
zaujetí
pochází
jeho
činnost.
učeného
člověka.
Z
činnosti
může
vzejít
činnosti
může
vzejít
cit
a
tak
dále
znáte
že
lidi
nejsou
schopni
udělat
něco
k
čemu
nemají
citový
poměr
To
jsou
vyložení
jsou
lidé
kteří,
pro
které
by
se
hodilo
vyloženě
to
východisko
cesty
lásky
a
kdežto
jsou
zase
lidé,
kteří
se
dovedou
tak
zapřít,
že
i
když
k
tomu
osobní
poměr,
k
tomu
nás
vychovává
dnešní
se
dobře.
Tak
to
dělají
bez
reptání
a
nepotřebujou
si
vytvořit
k
tomu
poměr
je
Je
celá
řada
povolání,
kde
vůbec
možno
a
není
třeba
si
vytvářet
citový
poměr
k
tomu
co
dělám
budu
li
třebas
plánovačem,
nemusím
mít
k
tomu
citový
poměr.
Budu-li
nebo
lékařem
na
závadu,
když
citový
poměr
budu
mít
když
budu,
když
budu
snažit
stát
se
třebas
lékařem
nebo
stát
se
učitelem
se
knězem
pro
svůj
citový
poměr
k
tomuto
povolání,
ano?
Nejenom
čili
tady
vidíte
že
můžeme.
Rozlišovat
školsky
typy
lidí.
Jedni
se
bez
citu
nevych....neobejdou
je
to
východisko
i
pro
jejich
činnost
a
druzí
kteří
se
bídou
protože
činnost
je
jim
daleko
pro
ně
než
ten
cit
který
potom
třebas
někdy
z
toho
vyplývá
nebo
ta
láska
z
toho
vyplývá
oni
potom
třebas
ti
to
tyto
druhý
milují
daleko
dokonaleji
než
tamti
první,
protože
ti
si
na
to
šli
jenom
citem
a
ten
je
tudleti
na
to
ze
zásady,
že
je
to
správné
toto
dělat
a
tamto
nedělat.
Bez
ohledu
na
cit.
A
to
je
taková
konstanta,
která
je
trvalejší
než
tamta
citová.
já
se
vrátím
tomu
východisku.
Tedy
na
cestě
činnosti
je
chtít
dělat
kvůli
bohu
tedy
jako
služba
bohu
nebo
jako
otrok
boží
a
když
už
je
to
jako
přítel
boží,
tak
už
to
zavání
láskou.
čili
jestliže
já
zvolit
mohu
to
udělat
na
této
cestě
východisko
přítele
božího
to
je
to
dost
odvážné
ale
mohlo
by
se
to
stát
tak
pak
už
od
začátku
ta
moje
cesta
činnosti,
toho
přítele,
který
chce
pro
něho
něco
udělat
toto
východisko
už
je
zamícháno
s
východiskem
na
cestě
lásky.
se
nemusím
bát,
že
to
není
cesta
činnosti
nebo
jednoznačně
cesta
lásky,
ovšem
že
všichni
mícháme
a
dokonce
platí
že
nikdy
nemáme
východisko
k
tomu
co
děláme
i
i
když
jsme
na
cestě
protože
se
také
dělá
z
lásky.
Už
po
začátku
na
cestě
činnosti.
A
jestliže
se
dělá
otrocky,
to
znamená
ohledu
na
výsledek
bez
ohledu
na
užitek
osobní,
no
tak
to
je
velice
vznešené
hledisko
na
cestě
zaujímal
například
terezie
z
avily
že
Že
totiž
řekla
činnost
je
taková,
která
pro
sebe
vůbec
nic
nic
nežádá.
pořád
činnost
a
u
Terezie
to
bylo
do
stejné
míry
zamícháno
s
láskou.
Že
ona
si
předstírala,
že
nic
uspokojovalo
to
její
potřeby
milovat
boha
rozumíte
mi?
ona
tím
dávala
že
koho
miluje
od
toho
nic
nechce.
Nebudeme
jí
sahat
do
svědomí,
ale
tak
je
na
cestě
lásky
je
naopak
cíl
nebo
představuje
si.
Přitom
výchozím
bodě,
toho
co
budu
dělat
bude
milovat
boha
na
věky.
A
k
tomu
se
nějak
chci
dopracovat
obyčejně
to
neumím
jinak
udělat
nemám
představu
o
tom,
že
bych
to
jinak
dělal
než
zase,
že
se
budu
cvičit
v
lásce,
budu
učit
milovat.
A
zase
nejlépe
se
učíte
té
lásce
skutky
takže
proto
ta
cesta
lásky
vždycky
má
povahu
cesty
činnosti,
ovšem
podnětem
k
tomu
je
láska
k
té
činnosti,
ano?
Primárním
podnětem
je
láska,
kdežto
tam
podnětem
bylo
potřeba
být
činný.
já
jsem
mluvil
východisku
o
různost
východisko
na
cestě
činnosti
a
na
cestě
lásky.
že
různost
nese
následky.
Tak
na
tom
co
se
potom
dělá
v
domě.
jak
na
poli,
tak
v
domě.
dejme
tomu
člověk
který
jde
cestou
lásky
a
je
my
říkáme
na
poli
hospodářově,
to
ne
hospodaří
pro
sebe
nýbrž
hospodaří
tak,
plnil
vůli
boží
já
to
já
to
řeknu
jemně,
ne
tak
naplno
jak
jsem
to
říkal
v
tom
svém
spisování,
to
si
tam
potom
doplníte.
je-li
cestě
činnosti
může
to.
dělat
jenom
proto
aby
plnil
vůli
boží
nemusí
to
dělat
z
lásky
to
všechno
víte
a
teďka
přichází
do
domu
otcova,
znamená
modlí
se
ten
člověk
a
to
se
od
něho
také
chce,
znamená
modlí
se
za
aby
se
s
Bohem
vědomě
spojil,
ne
aby
se
to
znamená,
že
kdyby
zjistil
že
ta
modlitba
je
jenom
modlitbou
a
nespojuje
ho
s
tak
je
správně
na
ces
postaven
cestě
činnosti,
tak
s
tím
není
spokojen
a
nekoná
ani
den
a
nikde
ani
hodinu
ani
minutu,
protože
modlitba
je
tady
k
tomu
aby
ho
vedla
domu
to
to
znamená
ke
spojení
s
Bohem,
ano?
to
nevede,
to
vyloučí.
To
neznamená,
by
měl
zanechat
modlitby,
by
ji
měl
zkvalitnit
tak,
tam
vedla
a
že
by
neměl
být
ani
chvilinku
spokojen,
když
to
tam
nevede.
to
by
měla
být
ta
nutkavost
a
způsobit,
že
by
modlitba
nebyla
mechanická.
tom
by
mělo
záležet,
buď
si
předstírá,
že
jde
k
Bohu,
nebo
si
nepředstírá.
A
když
si
nepředstírá,
tak
musí
komplexně
jít
k
na
poli
i
domě
a
do
domu
se
nedostane,
jestliže
nemá
dne
možnost
činnost
s
ohledem
na
spojení
s
bohem
jako
službu
Jemu,
tam
víc
nemůže
udělat
a
když
při
modlitbě
je
tu
modlitbu
nedělá
přímo
se
s
Ním
spojil.
činorodý
člověk
přijde
tak
tam
zase
něco
dělá
to
znamená
on
i
při
té
modlitbě
něčím
v
té
modlitbě,
činná
stránka
to
To
znamená
činorodá
povaze
nebo
takové
cestě
činnosti
spíše
třebas
koncentrace
než
tichá.
Ta
písmenová
koncentrace
je
výrazem
činorodosti,
neboť
pořád
něco
člověk
on
mluví,
to
je
činnost,
prosím
vás.
Jiného
druhu
než
mlácení
lopatou,
ne?
ne
kdežto
ten
člověk
který
jde
cestou
lásky
který
na
poli
nepracoval
v
tom
slova
smyslu
že
se
to
ještě
potom
vysvětlím,
jak
jsme
zvyklý,
pracujeme
aktivně,
on
tam
pracoval
také
On
tam
byl
činný
trpně,
být
činný
trpně
to
jde
vysvětlit
já
to
vysvětloval
na
té
Marii,
ne?
to
není
to
není
dostatečné
vysvětlení.
Já
to
vysvětlím
ještě
později
dokonaleji,
připomeňte
mi
to.
Já
teďka,
mě
jde
teďka
jenom
o
ten
dům
tak
jsem
myslím
byl
dotázán
a
nechci
to
rozplýtvávat
na
všechny
strany.
tak
jestliže
potom
on
jde
do
toho
domu
ten
člověk,
to
znamená
začne
ten
člověk
který
je
na
cestě
lásky,
už
nedělá
nic
jinýho
než
odevzdává
na
Na
cestě
lásky
Opravdu
všechno
co
předcházelo
ho
musí
nést
tak,
při
tom
odevzdání
necivěl.
Jestliže
ho
nenese,
se
musí
vrátit
k
k
láskyplné
činnosti.
Co
je
to
vrátit
se
činnosti
v
modlitbě
že
on
rozvíjím
lásky
plně
o
Bohu.
Že
on
se
jenom
neodevzdává.
na
cestě
lásky
pořád
se
pohybuje
mezi
rozjímáním,
já
to
zjednodušuji,
mezi
a
odevzdáním,
rozjímáním
a
odevzdáním,
mezi
tím
je
nějaké
rozhodnutí,
nějaké
předsevzetí
vždycky
totéž,
bohu
Když
a
potom
to
rozhodnutí
hned
se
se
mu
odevzdat.
Čili
rozjímání
vždycky
končí
okruh
rozjímací
končí
se
odevzdat
Bohu,
rozhodnutím
já
se
mu
odevzdám
a
odevzdá
se.
A
je
je
tam
v
této
cestě
aktivní
stránka
s
proto
nemusí
dojít
ke
křižování,
tam
by
to
mělo
být
harmonické,
rozumíte?
na
té
cestě
činnosti
to
harmonické
není
už
z
toho
důvodu
že,
tedy
v
čistokrevné
cestě
že
tam
nemůže
člověk
činný
sloužit
to
by
ho
strhalo.
On
sou
činnosti
ničím
jiným,
když
je
na
poli
ale
nemůže
být
pořád
činný,
on
si
musí
odpočívat
a
pak
vlastně
přetrhuje
tu
svou
službu.
nabírá
jenom
sil
to
což
je
nutné,
aby
dělal.
cestě
lásky
se
nenabírají
síly,
přesta
plynulá,
od
začátku.
se
liší
začátek
od
konce
že
že
ze
začátku
miluje
málo
a
potom
víc,
ano?
má-li
to
být
cesta
lásky
všechno
má
být.
podmíněno
láskou.
Všechno
ať
to
činnost
nebo
nečinnost,
ať
je
to
nebo
mlácení
rukama
všechno
musí
být
prostoupeno
láskou,
všechno
musí
být
z
lásky
k
Bohu
děláno,
prováděno.
A
protože
o
ježíš
kristus
věděl
a
se
já
se
vracím
k
té
Marii,
věděl
u
té
Marie
ho
miluje
a
proto
ji
neměl
za
zlý,
že
ta
její
láska
jí
nedovolila
aby
se
z
ní
vytrhovala.
Tam
je
potom
nic
nedělat.
kdyby
byla
chodila
po
kuchyni,
nebo
něco
vařila,
tak
byla
z
toho
stavu
lásky
vytrhována.
protože
ona
tom
stavu
lásky,
Ježíš
Kristus
jí
musel
dopřát
a
ukázat,
že
je
lépe,
aby
z
něho
nevycházela,
zvolila
lepší
úděl
sobě.
Tak
smysl
nejistoty.
Že
my
vlivem
toho,
že
rádi
stojíme
a
tak
zvaných
vlastních
nohách,
česky
řečeno
že
chceme
mít
jistotu
o
tom
co
děláme
že
je
správné
nebo
že
je
to
je
to
pro
nás
že
nejsme
tak
založeni
eticky,
tohleto
způsobuje
že
z
nejistoty
se
hledíme
vymanit.
A
že
možné
abychom
ji
způsobem
zaplašili.
Někdy
vybíravými,
někdy
nevybíravými
to
zatím
nebudu
řešit
já
jenom
jsem
chtěl
říct,
toto
je
tendence
u
každého
člověka
stejná
a
dokud
tu
tendenci
ten...
o
tom
můžeme
říci
že
je
duševně
narušena
nebo
že
chci
neví
rady
a
předstírá
že
to
není
jeho
slabost
že
žije
v
v
nejistotách,
že
se
s
tím
smiřuje
a
že
je
to
v
pořádku,
ale
není
to
pravda.
No
tak
protože
tedy
my
se
být
ve
všem
si
jisti,
způsobem
aspoň
z
některé
stránky,
aby
nás
to
uspokojilo,
tak
nejistota
nás
tato
nejistota
způsobuje,
že
přirozeným
způsobem
míříme
k
vyrovnání
těch
nejistot.
ovšem
platí
že
různé
druhy
nejistot
mají
podnětu
charakter,
že
totiž
máme
snahu
napravit
věci
a
tom
je
veliká
moudrost
nejistoty,
že
musí
ptát
řekl
bych
sáhnout
rejstříku
svých
možností,
vyvazevší
se
nejistoty
vyrovnal,
zaplašil
a
se
stane,
že
protože
musel
vyrovnat
s
nějakými
aktivně
že
objevil
něco
co
nebýt
té
jistoty
by
se
bylo
vůbec
neobjevilo.
To
platí
jak
o
soukromém
životě
jednoho
jednotlivce,
každého
z
nás,
o
celém
lidstvu,
že
celá
řada
způsobila
většinu
vynálezů,
a
buď
člověk
byl
před
bouřkou,
vynalezl
hromosvod
a
tak
dále
to
to
bych
mohl
o
celé
řadě
vynálezů
takhle,
víme
dobře
že
je
to
byly
vynálezy
a
takové
vynálezy
dělá
každý
člověk
v
sobě
jenomže
si
to
nazvat
vynálezem
hromosvodu,
každý
z
nás
kdy
vem
nejistoty
do
kterých
se
dostává,
vynalézá
své
cesty,
jak
se
k
jisto
tě
dostat.
A
tyto
cesty
jsou
jsou
stereotypními
řešeními,
to
je
pravda
ale
svou
potom
vodítky
pro
celý
život
aby
se
ten
člověk
jak
jsem
jak
se
říká
dostal
z
bryndy
a
byl
moudrý,
aby
moudřejší
než
kdyby
je
ty
nejistoty
plynou
tak
jak
jdou,
kdyby
v
nich
zůstával.
považujete
za
moudřejšího
zaručeně
který
nemá,
nežije
v
nejistotách,
který
se
nepotácí
od
zdi
ke
zdi,
který
zná
řešení
svého
života
dovede
si
to
provézt
co
se
na
něj...
co
ta
nejistota
mu
přináší
ale
v
nejistotě
dokonce
vyšší
moudrost.
si
myslím
o
tomto
stvoření
které
tady
zažíváme
že
je
to
nedokončené,
že
je
to
akce
nedokončená,
ten
tvůrčí
akt
ustavičně
postupuje.
si
stvoření
tak
že
neustalo.
probíhá
současně,
ustavičně
z
vesmíru
šest
dní
té
práce,
ten
jeden
den
zároveň
s
tím,
i
ten
se
odpočinku
a
to
co
se
děje
ve
velkém
vesmíru
že
tak
to
probíhá
taky
u
u
nás.
A
z
samo
že
nic
není
dokončeno,
nic
není
vinciho
vniká
celá
nejistota,
pomáhá
k
tomu
aby
tedy
nejistota.
To
je
po
kdybych
chtěl
definovat
nejistotu
tak
bych
že
je
to
stav
neúplnosti
který
jako
závadu,
to
mluvím
jednotlivce
jeho
o
jeho
životě,
to
je
definice
jednotlivce
platná,
ne
pro
vesmír
a
protože
je
je
to
pravidlo
celovesmírové,
možno
ti
tím
vesmírem
této
nejistoty
jak
osobní
tak
lability
celého
vesmíru
a
hýbat
s
tím
stvořeným,
to
dokonce
se
z
něho
vymanit.
to
bylo
všechno
tak
na
beton
vykované,
dokončené,
tak
z
toho
není
úniku.
To
ale
hotová
věc,
to
je
soustava
nejistot.
My
ve
dvacátém
století
jsme
udělali
veliký
pokrok
a
největší
ze
všech
tom
že
se
stanovili
princip
relace...
relativity.
Zatímco
v
minulém
považovalo
za
definitivní,
ty
zákony
fyzický
a
tak
dále
dneska
už
jsme
daleci
toho
a
a
víme,
že
je
možný
jak
v
poznání
a
tak
tedy
vývoji
hmoty
a
tohleto
považuji
za
daleko
větší
úspěch
dejme
tomu
atomová
puma
nebo
nějaká
jiná
technika
No,
tady
napovídáte
že
kdyby
člověk
si
si
byl
jist
svým
životem
kdyby
tady
nekonečně
dlouho,
že
by
ho
a
pokud
ho
to
nenapadne
tak
je
tomu
tak
že
po
duchovních
věcech
třeba
netouží,
ale
tohoto
života
ho
vede
nohám
je
kterým
kterými
by
se
s
tou
svou
jistotou
domnělou
vůbec
nehrabal,
jo?
Prosím
vás,
já
jsem
dopoledne
mluvil
o
tom
jakou
modlitbou
má
procházet
člověk
na
cestě
činnosti
a
na
cestě
lásky.
Samosebou
je
to
školsky
pojato,
jsme
typy
ne?
Ale
zhruba
se
dá
říci,
limitně,
bych
tak
řekl,
že
ten
kdo
je
na
cestě
činnosti,
ten
musí
prokázat
aby
ta
cesta
byla
úspěšná
jenom
to,
tu
činnost
bude
provádět
jako
službu
Po
takové
službě
mít
žádnou
jinou
další
snahu,
žádnou
jinou
touhu.
Může
si
klidně
odpočívat
a
uhasne
veškerá
touha,
jenom
až
se
dostane
do
další
činnosti
tak
zase
ho
musí
provést
s
ohledem
svou
povinnost
sloužit
provézt,
Čili
když
potom
on
do
koncentrace
která
by
měla
spočívat
jenom
v
odevzdání
se
bohu
tak
není
doprovázen
stavem
touhy.
On
tam
vstoupí,
odevzdá
se
a
zůstane
civět,
nebo
se
to
zmechanizuje,
jedno
z
toho,
obojí
je
chybné.
Kdežto
ten,
kdo
jde
cestou
lásky,
má
potřebu
lásky,
ten
dříve
nebo
později
ne
ze
začátku
hned
ne,
dopracuje
potřeby
lásky,
naučí
se
milovat
zkrátka.
Naučit
se
milovat
potřebu
lásky.
A
touto
potřebou
vstupuje
do
koncentrace.
když
se
teďka
odevzdá
tak
jenom
proto
že
potřebuje
milovat
a
ne
odpočinou
nebo
se
odevzdat.
To
je
on
se
odevzdá
a
stane
daleko
výrazněji
než
když
do
toho
odevzdání
nevešel
touha,
jeho
touha
po
tom
Bohu.
Takže
když
nepřekáží
myšlenkovým
světem
jelikož
odevzdán,
jelikož
je
uklidněn,
tak
tak
ta
touha
tam
vítězí
spojení
s
Bohem.
to
není
případ
při
cestě
činnosti,
se
musí
volit
jiná
činorodější
modlitba
jsme
si
to
jsme
si
řekli,
to
už
tady
bylo.
Je
to
pro
antonína
jo?
Dvojtečka.
Život
lidský
je
tak
nejistý,
tak
nejistý,
neměli
z
něm
nic
dělat
tak
jako
že
bychom
to
mohli
ještě
jednou
opakovat.
Vždycky
všechno
tak
jako
kdyby
to
bylo
naposled
jako
kdyby
to
byla
poslední
příležitost.
bych
přistupoval
způsobem
k
jakékoliv
činnosti,
nikdy
mi
nepodaří
se
jí
věnovat
úplně.
Ale
jestliže
přistupuju
s
s
tímto
pocitem,
je
neklamný
a
správný,
že
všechno
může
být
naposled,
všechno,
ono
taky
nic
není
opakovatelného
na
světě,
i
když
se
zdá,
že
to
děláme
pořád
na
jedno
kopyto,
jestliže
s
tímto
přistupuji
k
nějaké,
k
jakékoliv
činnosti,
pak
ji
zaručeně
dělám
důkladněji,
kdybych
věděl
že
co
neudělám
dneska,
udělám
zítra,
udělám
pozítří
a
za
rok
a
příští
vtělení
a
tak
dále
tak
to
je
první
co
bych
ti
radil
Já
jsem
tě
že
tvůj
patron
poustevník
den
začíná
jako
by
nikdy
před
tím
dobrého
neudělal.
proto
byli
toho
že
věci
dělal
nesmírně
pořádně,
k
tomu
běžnému
způsobu
každý
den
něco
přidával,
co
v
tom
minulém
dnu
nebylo,
už
proto
že
to
nekopíroval.
A
nejenom
že
znovu
začínal
jako
takže
nevzpomínal
vůbec
na
nějaké
zásluhy
z
minulých
dnů,
to
je
důležité.
Na
nějaký
nějakou
míru
odosobnění,
kterou
už
dosáhl
už
dosáhl,
nějakou
míru
kterou
dosáhl.
On
byl
čistou
tabulí,
byl
duší
která
touží
po
Bohu
a
k
Němu
jde.
Dnes
znovu,
teď
a
během
toho
dne
v
přítomném
okamžiku
se
pohyboval.
který
prožíval
byl
pro
něho
právě
posledním
těch
možností
měl
v
ruce.
Ty
možnosti
nebudou
chvíli
samozřejmě
když
zdvihnu
motyku
a
klepnu
ji
o
zem
jako
bych
obdělával
nebudu
mít
možnost
nebo
bylo
by
zbytečné,
abych
tu
možnost
znovu
vyprovokoval
tam
tou
motykou
stejnou
věc
já
musím
okopávat
čili
on
to
není
tak
ten
nejlepší
příklad
jenom
chci
chci
říct,
že
nic
není
opa...
opa...
opakovatelného
na
tomto
a
že
tedy
on
měl
právo
myslet
vlivem
tohoto
způsobu
myšlení
když
do...
dospěl
do
konce
dne,
tak
zase
užitky
toho
dne
obětoval
Bohu,
říkal
k
Tvé
větší
slávě
pro
ně
a
všechno
pro
bližního,
potřebuje
Tvou
pomoc,
ne
mě
a
já
ti
odevzdávám
tento
život
mého
prvního
a
mého
posledního
dne.
Mého
prvního
a
mého
posledního
dne.
A
s
tím
usnul
jsa
smířen,
že
se
ráno
neprobudí
než
u
Boha.
tak
to
šlo
den
za
dnem
až
do
jeho
sto
pěti
Říká
se,
že
dožil
sto
pěti
a
že
byl
to
poslední
chvíle
čilý,
čiperný,
Byl
to
první
den
ten
poslední
den
v
v
tom
sto
roce
jeho
věku
kdy
začal
pro
Pána
Boha
něco
dělat.
jeho
práce
byla
ustavičně
živá.
následkem
toho
žádnou
formulku
v
celém
životě,
podle
žádné
formulky
nedělal
co
právě
ten
den
mu
přinesl
jako
toho
se
chápal
jako
věci
nové,
Boha
dané.
nový
úkol
který
musí
zdolat.
to
zrovna
proto
lásky
ale
byl
to
prototyp
činnosti.
nevynikal
láskou
v
tom
pravým
slova
smyslu,
ale
že
takhle
pracoval
pro
boha
tak
se
se
za
těch
sto
pět
let
naučil
takové
lásce
k
Bohu,
že
to
bylo
myslím
Myslím
že
málokterý
světec
křesťanský
takové
velkoleposti
lásky
dosáhl.
To
bylo
vidět
už
na
tom
jeho
díle.
On
zbudoval
oázu
uprostřed
pouště
v
Egyptě,
na
poušti
a
tam
se
musela
voda
těžce
dolovat
ze
země,
z
hluboké
studny,
on
tam
hospodářství
slepice,
všechno,
zemědělství,
takže
celé
široké
okolí
z
toho
bylo
živo.
Takže
za
čas
shromáždil
okolo
sebe
to
byl
vlastně
první
poustevnický
klášter,
klášter
který
pomáhal
svému
okolí,
aby
si
zvýšili
a
tím
mu
uvěřili,
že
on
tím
zjednal
lepší
život
než
jaký
než
jaký
dosud
měli,
to
chápali
jako
důkaz
že...že
je
synem.
Že
jim
samý
lepší
věci.
V
tehdejší
době
tam
nebyl
mohamed
se
svou
vírou,
ne
to
to
bylo
asi
ve
druhém
století
po
Kristu
a
vlastně
konkurence
v
nějakém
bohu
ne,
jenom
v
tom
křesťanském
a
budoval
v
oblasti
ničím
Chci
teď
o
velmi
požehnané
otázce,
jak
jedná
Bůh.
není
to
odvážná
otázka,
protože
my
každý
představu,
ze
svých
vyslyšených
modliteb,
Bůh
jedná.
Rozporné
v
tom
je,
jednou
se
modlíme
a
on
podle
toho
nejedná,
On
nás
nevyslyší
a
jinda...
jindy
nás
vyslyší.
I
když
třebas
o
to
příliš
mnoho
a
pak
si
říkáme
patrně
neznáme
vůli
Boží
a
proto
nás
vyslyšel
podruhý
nevyslyšel.
Nevíme
co
je
Jeho
vůle.
ovšem
stává
se
někdy
že
že
jsme
svědky
obrovských
katastrof,
lidi
modlí
podají
přitom
jako
zkoseni,
nikdo
si
jich
nevšimne.
Já
jsem
to
viděl
v
nikdo
se
jich
nezastane,
jsou
bez
pomoci.
Nemohou
ani
hnout
prstem
pro
svoji
záchranu.
Není
to
možné.
Potom
proklínají
Pána
Boha,
nic
se
tím
nezlepší.
Jiní
se
modlí,
nic
se
tím
nezlepší.
Ti
co
se
modlí
jsou
na
tom
stejně
jako
ti,
co
Ho
proklínají.
A
takže
vzniká
Je
nespí
ten
Bůh?
Jedná
vůbec?
si
on
nějaký
kterých
se
už
nestará?
Jak
to
vlastně
s
tím
jeho
jednáním
je?
A
na
to
je
otázka,
na
tuto
otázku
je
odpověď
dost
široká.
totiž
chceme-li
posuzovat,
jak
Bůh
jedná,
pak
musíme
si
uvědomit,
je
my
můžeme
Boží
posoudit
jenom
v
oblasti
vědomí,
našeho
A
to
je
dosah
tak
malý,
kdybychom
to
nějak
chtěli
poměrově
nebo
vyjádřit,
tak
bychom
že
z
toho
jeho
stvoření
nevnímáme
téměř
nic
a
z
jednání
Jeho
taky
nic.
Zvláště
podstatě
Jeho
jednání
žádné
zprávy.
Vždyť
si
vysvětlit
například,
proč
jak
se
nám
zdá,
všecko
z
nějaké
kosti
se
pořád
dostává
do
stádia
rozdělenosti,
rozdílnosti,
mnohoznačnosti,
mnohotvárnosti
a
proč
sebe
to
postup
dále
pokračuje
My
to
vidíme
třebas
na
lidské
společnosti.
Lidská
společnost
za
dob
Ježíšových,
to
byla
společnost
poměrně
prostých
lidí,
proti
těm,
se
kterými
se
setkáváme
dnes.
Proč
takové
složitosti
poměru
to
všechno
vyrostlo
tak
bychom
mohli,
kdybychom
dívali
třeba
třebas
očima
biologa
přírodu,
bychom
mohli
říci,
že
všecko
malé
se
stává
velkým
a...
a
tak
dále
ne?
Shromažďováním
buněk
se
vytváří
vyšší
celky
a
pořád
z
jednoduchého
vždycky
se
stává
složité
proces
probíhá
všude.
Tak
proč
tak
je
Já
myslím,
že
kdybychom
to
očima
nezasvěceného
nějak
chtěli
pojmenovat,
tak
bychom
že
prostě
stvořené
se
dále
rozvíjí
proces
tvůrčí
stále
pokračuje
a
kdybychom
to
řekli
jak
oni
to
vyjádřili
tak
bychom
řekli
tvůrčí
proces,
který
je
Ve
starém
zákoně
šesti
tvůrčími
dny,
jedním
dnem
odpočinku
ustavičně
probíhá,
to
je
pomocný
způsob
kterým
se
mají
všechny
fáze
tvoření
vyjádřit
v
posloupnosti,
aby
bylo
znát,
z
čeho
se
to
stvoření
skládá
a
jak
ta
složitost
v
něm
postupuje.
není
pravda
že
by
to
skončilo.
ten
tvůrčí
proces
pořád
pokračuje,
to
znamená
my
se
všichni
teď,
dnes
a
pořád
i
na
pokračování
v
těch
šesti
dnech
tvůrčích
a
v
tom
sedmém
dnu
To
je
náš
dnešní
úděl.
proto
také
my
jsme
přizváváni
k
abychom
se
do
tohoto
procesu
začlenily,
ono
to
není
jinak
možné,
jsme
nedílnou
součástí
toho
tvůrčího
procesu
a
pomáhali
ve
své
funkci
už
v
té
fázi,
která
vede
stvořené
nazpátek
k
Bohu.
V
té
fázi,
kterou
slovně.
vyjádřil
Ježíš
Kristus
nebo
eva...
Na
počátku
bylo
slovo,
to
slovo
bylo
u
Boha,
a
bez
něho
nepovstalo
nic,
vše
bylo
stvořeno
skrze
ně,
přebývalo
mezi
námi,
svítilo
světlo
ve
tmách
to
bylo
světlo,
které
svítilo
ve
tmách
a
měl
moc.
aby
všichni,
kteří
to
světlo
poznali,
se
stali
dítky
Božími.
To
znamená,
řekl
tím,
já
jsem
přišel
proto,
abych
uzavřel
cyklus
tvoření
za
pomoci
člověka.
Jelikož
všechno
je
spojité,
tak
ten
se
stane
dítkem
Božím,
ne
dítkem
člověka,
ale
začne
že
je
dítkem
Božím,
pro
toto
uvědomění,
ne
na
pořád,
ale
pro
toto
uvědomění,
sebe
napojí
na
bohu
a
protože
všechno
co
tady
vidíme
je
vývoj
vědomí,
vědomí
v
kameni
je
nepatrné,
v
rostlině
větší,
ve
zvířeti
ještě
větší,
ve
člověku
ještě
větší,
protože
spojitá
nádoba
tohoto
vývoje
vědomí,
on
když
vědomím
vstoupí
do
Boha,
tak
popotáhne
všechna
ta
nižší
vědomí
jakože...
jako
na
řetězu
a
vlastně
se
stává
spoluspasitelem
Božím
a
nebo
řekl
bych
spolutvůrcem
v
tom
smyslu,
pro
nižší
tvory
vytváří
příležitost
taky
tomu
Bohu
dostat,
ne?
Pro
bratry
na
cestě
podání
v
jejich
vývoj.
Ale
podíváme
se
na
tu
Boží
činnost
ještě
z
blízka,
jak
je
to
možno
se
se
na
ni
podívat.
my
jsme
si
řekli
už
v
tomto
sladkém
jhu,
že
Boha
asi
tak,
jako
to
udělali
Indové.
Že
ho
definovali
jako
lásku,
existenci
a
jako
poznání.
A
teď
si
představte,
kdybychom
zůstali
u
té
lásky
kolik
aktů
lásky
probíhá
jenom
na
naší
zeměkouli,
mezi
lidmi.
To
je
nesčíslné
množství
aktů
lásky.
on
ale
já
už
to
nebudu
dál
vysvětlovat,
je
tím,
který
poskytuje
látku
každému
tomu
aby
mohl
milovat,
pomocí
níž
mohlo
milovat,
dává
řekl
bych
benzín
do
stroje
lásky,
jet,
jestli
On
je
podstatou
lásky,
která
člověka
nabírá
určitého
směru,
takže
si
člověk
myslí
že
on
miluje,
člověk
že
že
miluje,
tak
pravda
že
miluje
vlastně
Bůh,
všude
tam,
kde
vidíme
že
miluje
neboť
On
mu
dává
příležitost
k
tomu,
aby
miloval.
A
proto
může
dovolit
čandungy
a
upanišad
říkat,
jestli
si
někdo
myslí,
že
někoho
miluje
on
to
odvádí,
jak
často
říkali,
tak
se
mýlí.
Miluje
mne.
Jenomže
mě
nevidí,
mně
nevnímá,
mně
nezažívá,
já
dovoluji,
aby
svou
lásku
věnoval
svým
bližním.
Nebo
dokonce
přírodě,
rostlinám,
zvířatům,
ale
já
tuto
lásku
přijímám,
jako
lásku
k
tobě.
podobě
mluvil
Ježíš
Kristus
když
cokoliv
jste
udělali
nejmenšímu
z
bratřích
mých,
to
jste
mě
učinili.
Vidíte,
to
je
úplně
obdoba
toho
a
co
jste
neudělali
některému
z
bratří
mých,
mně
jste
neudělali.
I
tato
negativní
stránka
platí
všestranně.
Ten
si
pojmů
tak
trošičku
na
akt
lásky
který
vychází
z
Boha
jeho
činnost
že
na
pozadí
veškerých
našich
úkonů
lásky
stojí
On.
po
stránce
lásky.
že
mít
vůbec
o
tom
tom
přehled,
jaké
je
jednání
boží?
Vůbec.
Protože
to
jsou
miliony
úkolů
lásky
v
této
vteřině
prováděných
v
v
oblasti
lidských
vztahů.
Stejně
mohli
mluvit
o
podstatě
existence,
o
poznávání.
No
tak,
já
se
třebas
pokusím
ještě
o
to
poznávání.
Jestliže
třeba
já,
teď
tady
se
dívám
na
vás,
kdybych
já
neměl
k
tomu
moc
od
Boha,
kdyby
On
mě
neživil
svým
životem,
kdyby
mi
ho
nedával,
kdyby
pořád
nestál
za
mnou
a
nepumpoval
ho
do
mně,
nic
mě
nepomůže
strava,
jídlo,
spánek,
já
nevím
co
všecko,
dýchání,
okamžitě
bych
přestal
vnímat
svět
ale
protože
on
za
vším
za
všemi
mými
schopnostmi
stojí
jako
za
svým
nástrojem,
do
kterého
dodávám
proud,
bych
tak
řekl,
já
tomu
říkám
síla
uvědomovací,
tak
proto
si
uvědomuji
vás.
Toto
je
činnost
Boží
po
stránce
poznávací.
Čili
On
skrze
mne
poznává
vás,
například.
Tím
ovšem
poznává
sebe.
je
když
když
člověk
pohlídne
na
to
očima
na
to
pohlédl
očima,
tak
to
musí
být
velkolepý
pohled
na
tento
na
tento.