Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 1 - 100 of 162 • next


[1] tree
V současném nazírání na živou realitu se zvýšeně zdůrazňuje dějový moment biotických procesů.
s-1
s17w-s1
s17w#1
V současném nazírání na živou realitu se zvýšeně zdůrazňuje dějový moment biotických procesů.
[2] tree
Živí jedinci se považují za otevřené biotické systémy, které homeostatickým mechanismem a proti entropii aktivně udržují svou existenční rovnováhu na vlnách neustále se měnících podmínek prostředí.
s-2
s17w-s2
s17w#2
Živí jedinci se považují za otevřené biotické systémy, které homeostatickým mechanismem a proti entropii aktivně udržují svou existenční rovnováhu na vlnách neustále se měnících podmínek prostředí.
[3] tree
Ve chvíli, kdy se nárazy z prostředí projeví jako trvale větší, než je schopnost biotického systému autoregulací svou existenční dynamickou rovnováhu vyrovnávat, organismus nutně zaniká.
s-3
s17w-s3
s17w#3
Ve chvíli, kdy se nárazy z prostředí projeví jako trvale větší, než je schopnost biotického systému autoregulací svou existenční dynamickou rovnováhu vyrovnávat, organismus nutně zaniká.
[4] tree
Trvale dovede živý jedinec vyrovnávat svou neustále kolísající biotickou rovnováhu jen v prostředích vytvářených podmínkami, které jsou relativně optimální jeho specifickým biotickým znakům, jimiž je dědičností vybaven.
s-4
s17w-s4
s17w#4
Trvale dovede živý jedinec vyrovnávat svou neustále kolísající biotickou rovnováhu jen v prostředích vytvářených podmínkami, které jsou relativně optimální jeho specifickým biotickým znakům, jimiž je dědičností vybaven.
[5] tree
Ke každému živému jedinci s jeho specifickými znaky patří tedy i jemu adekvátní prostředí a každý živý jedinec také aktivně vyhledává prostředí, jež by bylo jeho biotickým potřebám co nejoptimálnější a v němž by nárazy zvenku nebyly větší, než snesou jeho vyrovnávací možnosti.
s-5
s17w-s5
s17w#5
Ke každému živému jedinci s jeho specifickými znaky patří tedy i jemu adekvátní prostředí a každý živý jedinec také aktivně vyhledává prostředí, jež by bylo jeho biotickým potřebám co nejoptimálnější a v němž by nárazy zvenku nebyly větší, než snesou jeho vyrovnávací možnosti.
[6] tree
Tato neodtržitelnost jedince od jeho adekvátního prostředí i svou historickou dimenzi a je dána i fylogeneticky.
s-6
s17w-s6
s17w#6
Tato neodtržitelnost jedince od jeho adekvátního prostředí má i svou historickou dimenzi a je dána i fylogeneticky.
[7] tree
Každý živý jedinec také svými vrozenými znaky a funkcemi při svém vzniku sobě adekvátní specifické prostředí očekává.
s-7
s17w-s7
s17w#7
Každý živý jedinec také svými vrozenými znaky a funkcemi už při svém vzniku sobě adekvátní specifické prostředí očekává.
[8] tree
Existence každého otevřeného biotického systému se tedy v tomto aspektu jeví jako neustálé vyrovnávání stále narušované dynamické rovnováhy v podmínkách prostředí, přičemž se jedinec současně těmito nárazy z prostředí přeformovává a mění.
s-8
s17w-s8
s17w#8
Existence každého otevřeného biotického systému se tedy v tomto aspektu jeví jako neustálé vyrovnávání stále narušované dynamické rovnováhy v podmínkách prostředí, přičemž se jedinec současně těmito nárazy z prostředí přeformovává a mění.
[9] tree
Zhruba je možno základní znaky tohoto procesu vyjádřit takto.
s-9
s17w-s9
s17w#9
Zhruba je možno základní znaky tohoto procesu vyjádřit takto.
[10] tree
Genotyp, adekvátní prostředí, fenotyp.
s-10
s17w-s10
s17w#10
Genotyp, adekvátní prostředí, fenotyp.
[11] tree
Genotypem se v této souvislosti běžně rozumí soubor všech dispozic, jež jedinec dostává v okamžiku svého vzniku od svých rodičů, přičemž se tento soubor považuje za soubor druhových zkušeností.
s-11
s17w-s11
s17w#11
Genotypem se v této souvislosti běžně rozumí soubor všech dispozic, jež jedinec dostává v okamžiku svého vzniku od svých rodičů, přičemž se tento soubor považuje za soubor druhových zkušeností.
[12] tree
Je to ve skutečnosti jen pomyslný okamžik ve chvíli splynutí zárodečných buněk, protože i během procesu splývání je každý zárodek pod utvářecím vlivem podmínek prostředí, v němž splývání probíhá.
s-12
s17w-s12
s17w#12
Je to ve skutečnosti jen pomyslný okamžik ve chvíli splynutí zárodečných buněk, protože i během procesu splývání je každý zárodek pod utvářecím vlivem podmínek prostředí, v němž splývání probíhá.
[13] tree
Fenotypem rozumíme naproti tomu soubor znaků, jimiž se jedinec projevuje v určitém okamžiku své existence a svého vývoje.
s-13
s17w-s13
s17w#13
Fenotypem rozumíme naproti tomu soubor znaků, jimiž se jedinec projevuje v určitém okamžiku své existence a svého vývoje.
[14] tree
Protože vývojový proces neustále a nezvratně pokračuje, je možno fenotyp přesněji určit jen stářím, stupněm rozvoje.
s-14
s17w-s14
s17w#14
Protože vývojový proces neustále a nezvratně pokračuje, je možno fenotyp přesněji určit jen stářím, stupněm rozvoje.
[15] tree
Určitým stavem vývoje jedince se proto obvykle míní vzdálenost ve změnách mezi genotypem a fenotypem anebo mezi dvěma fenotypy, jejichž stadia byla nějak určena.
s-15
s17w-s15
s17w#15
Určitým stavem vývoje jedince se proto obvykle míní vzdálenost ve změnách mezi genotypem a fenotypem anebo mezi dvěma fenotypy, jejichž stadia byla nějak určena.
[16] tree
U člověka k působnosti podmínek přírodních přistupuje neméně účinná působnost souboru podmínek společenských.
s-16
s17w-s16
s17w#16
U člověka k působnosti podmínek přírodních přistupuje neméně účinná působnost souboru podmínek společenských.
[17] tree
Ukazuje se, že princip homeostázy platí i v těchto podmínkách.
s-17
s17w-s17
s17w#17
Ukazuje se, že princip homeostázy platí i v těchto podmínkách.
[18] tree
Proto se s ním budeme setkávat i v oblasti jevů výchovných.
s-18
s17w-s18
s17w#18
Proto se s ním budeme setkávat i v oblasti jevů výchovných.
[19] tree
Střetávání s měnícími se podmínkami prostředí se považuje za hnací sílu vývoje každého živého jedince, tedy také člověka.
s-19
s17w-s19
s17w#19
Střetávání s měnícími se podmínkami prostředí se považuje za hnací sílu vývoje každého živého jedince, tedy také člověka.
[20] tree
Fenotyp je konkrétní výslednicí tohoto procesu.
s-20
s17w-s20
s17w#20
Fenotyp je konkrétní výslednicí tohoto procesu.
[21] tree
Představuje kvalitativní útvar, do něhož se v průběhu předchozího vývoje neoddělitelně včlenily výsledky neustálého střetávání vloh s prostředím přírodním i společenským.
s-21
s17w-s21
s17w#21
Představuje kvalitativní útvar, do něhož se v průběhu předchozího vývoje neoddělitelně včlenily výsledky neustálého střetávání vloh s prostředím přírodním i společenským.
[22] tree
Dialektické nazírání se snaží ve fenotypu neustále vidět jak ovlivnění z genotypu, tak ovlivnění prostředím, třebaže se v určitém okamžiku může zvýšenou měrou uplatňovat ve výsledku ta složka, která byla v rozhodující chvíli silnější.
s-22
s17w-s22
s17w#22
Dialektické nazírání se snaží ve fenotypu neustále vidět jak ovlivnění z genotypu, tak ovlivnění prostředím, třebaže se v určitém okamžiku může zvýšenou měrou uplatňovat ve výsledku ta složka, která byla v rozhodující chvíli silnější.
[23] tree
Nejčastějšími dialektickými chybami, jež se projevily v minulosti v pedagogických teoriích i v pedagogické praxi, bylo roztrhávání této jednoty jedince a prostředí, absolutizace jednoho z obou členů této jednoty, buď genotypické, anebo exogenní složky pedagogického jevu, a také dogmatické pojímání samého procesu, zpravidla statické anebo mechanické.
s-23
s17w-s23
s17w#23
Nejčastějšími dialektickými chybami, jež se projevily v minulosti v pedagogických teoriích i v pedagogické praxi, bylo roztrhávání této jednoty jedince a prostředí, absolutizace jednoho z obou členů této jednoty, buď genotypické, anebo exogenní složky pedagogického jevu, a také dogmatické pojímání samého procesu, zpravidla statické anebo mechanické.
[24] tree
Zabsolutňování endogenní složky, přeceňování genotypického činitele v pedagogickém procesu, se projevilo v minulosti v pedagogických teoriích hypotézami autogeneze a nativismu, podle nichž se člověk rodí básníkem, řečníkem, matematikem, ale také zločincem.
s-24
s17w-s24
s17w#24
Zabsolutňování endogenní složky, přeceňování genotypického činitele v pedagogickém procesu, se projevilo v minulosti v pedagogických teoriích hypotézami autogeneze a nativismu, podle nichž se člověk už rodí básníkem, řečníkem, matematikem, ale také zločincem.
[25] tree
Takovéto zabsolutňování genotypické složky vede v pedagogických teoriích k většímu anebo menšímu zdůrazňování pedagogického pesimismu a k věcně nesprávnému oslabování významu pedagogiky vůbec.
s-25
s17w-s25
s17w#25
Takovéto zabsolutňování genotypické složky vede v pedagogických teoriích k většímu anebo menšímu zdůrazňování pedagogického pesimismu a k věcně nesprávnému oslabování významu pedagogiky vůbec.
[26] tree
Konkrétně se přeceňování endogenní složky u výchovných jevů projevilo v pedagogických směrech naturalistických, hlubinných i biologizujících.
s-26
s17w-s26
s17w#26
Konkrétně se přeceňování endogenní složky u výchovných jevů projevilo v pedagogických směrech naturalistických, hlubinných i biologizujících.
[27] tree
Zabsolutňování exogenní složky pedagogického procesu, přeceňování významu prostředí, se projevilo v pedagogických teoriích apriorním přejímáním hypotéz ektogeneze, podle nichž je každé vývojové dění výsledkem působnosti sil vnějšího prostředí, a hypotézami senzualismu a empirismu, podle nichž není v rozumu nic, co se tam nedostalo z prostředí prostřednictvím smyslů.
s-27
s17w-s27
s17w#27
Zabsolutňování exogenní složky pedagogického procesu, přeceňování významu prostředí, se projevilo v pedagogických teoriích apriorním přejímáním hypotéz ektogeneze, podle nichž je každé vývojové dění výsledkem působnosti sil vnějšího prostředí, a hypotézami senzualismu a empirismu, podle nichž není v rozumu nic, co se tam nedostalo z prostředí prostřednictvím smyslů.
[28] tree
Nežádoucí rysy jsou tedy výhradně důsledkem špatného vlivu prostředí.
s-28
s17w-s28
s17w#28
Nežádoucí rysy jsou tedy výhradně důsledkem špatného vlivu prostředí.
[29] tree
V záměrné regulaci prostředí je podle těchto hypotéz jistota, že výchovným procesem dosáhneme jakéhokoliv fenotypu podle našeho přání.
s-29
s17w-s29
s17w#29
V záměrné regulaci prostředí je podle těchto hypotéz jistota, že výchovným procesem dosáhneme jakéhokoliv fenotypu podle našeho přání.
[30] tree
Takové zabsolutnění vlivu prostředí dospívá tedy k pedagogickému utopismu.
s-30
s17w-s30
s17w#30
Takové zabsolutnění vlivu prostředí dospívá tedy k pedagogickému utopismu.
[31] tree
Zanedbalo zcela zřetel ke genotypu, který je souborem dispozic, jež mohou anebo nemusejí být působením zvenku rozvinuty.
s-31
s17w-s31
s17w#31
Zanedbalo zcela zřetel ke genotypu, který je souborem dispozic, jež mohou anebo nemusejí být působením zvenku rozvinuty.
[32] tree
Nemohou však být nikdy rozvinuty vlastnosti, jež nemají v genotypických dispozicích své endogenní předpoklady, i kdyby v exogenní situaci byly podmínky co nejoptimálnější.
s-32
s17w-s32
s17w#32
Nemohou však být nikdy rozvinuty vlastnosti, jež nemají v genotypických dispozicích své endogenní předpoklady, i kdyby v exogenní situaci byly podmínky co nejoptimálnější.
[33] tree
Konkrétně se toto zanedbávání endogenního zřetele ve výchovném procesu projevovalo v pedagogických směrech sociologistických a kulturalistických i u některých pedagogik behavioristických.
s-33
s17w-s33
s17w#33
Konkrétně se toto zanedbávání endogenního zřetele ve výchovném procesu projevovalo v pedagogických směrech sociologistických a kulturalistických i u některých pedagogik behavioristických.
[34] tree
Statické pojímání výchovného procesu se objevuje nutně vždy, je- li výchovný jev sledován odtrženě od svých souvislostí.
s-34
s17w-s34
s17w#34
Statické pojímání výchovného procesu se objevuje nutně vždy, je- li výchovný jev sledován odtrženě od svých souvislostí.
[35] tree
V pedagogice, stejně jako v kterékoliv jiné oblasti společenských věd, to bývá spojeno se zanedbáváním, podceňováním anebo zastíráním společenské determinace výchovných jevů a nakonec takovéto pojímání skutečnosti dospívá k popírání vývoje, k zvěčňování hodnot, jako v některých směrech pedagogik náboženských.
s-35
s17w-s35
s17w#35
V pedagogice, stejně jako v kterékoliv jiné oblasti společenských věd, to bývá spojeno se zanedbáváním, podceňováním anebo zastíráním společenské determinace výchovných jevů a nakonec takovéto pojímání skutečnosti dospívá k popírání vývoje, k zvěčňování hodnot, jako v některých směrech pedagogik náboženských.
[36] tree
Mechanické pojímání výchovného procesu se v pedagogických teoriích nejčastěji projevovalo tím, že střetávání jedince s prostředím bylo redukováno na kvantitativní vztah algebraické povahy, jak je tomu u různých druhů mechanistických determinismů anebo relativistických konvergencí, v nichž je zastírána skutečnost, že fenotyp není algebraickým součtem střetávajících se sil endogenního a exogenního podmínění, ale kvalitativním vyjádřením těchto střetnutí.
s-36
s17w-s36
s17w#36
Mechanické pojímání výchovného procesu se v pedagogických teoriích nejčastěji projevovalo tím, že střetávání jedince s prostředím bylo redukováno na kvantitativní vztah algebraické povahy, jak je tomu u různých druhů mechanistických determinismů anebo relativistických konvergencí, v nichž je zastírána skutečnost, že fenotyp není algebraickým součtem střetávajících se sil endogenního a exogenního podmínění, ale kvalitativním vyjádřením těchto střetnutí.
[37] tree
Dialektické pojímání výchovného procesu zdůrazňuje závažnost obou druhů zmíněných podmínění, endogenního i exogenního, i když snad v důsledku okamžité nesouměrnosti se jeden z činitelů může projevit na fenotypu měrou rozhodující.
s-37
s17w-s37
s17w#37
Dialektické pojímání výchovného procesu zdůrazňuje závažnost obou druhů zmíněných podmínění, endogenního i exogenního, i když snad v důsledku okamžité nesouměrnosti se jeden z činitelů může projevit na fenotypu měrou rozhodující.
[38] tree
Stejně jako nejlepší nadání pro matematiku nebo pro hudbu se nerozvine, jestliže neprojde úspěšným školením, tak sebepracnější školení nedostatečně nadaného dítěte nemůže dosáhnout ani průměrných výsledků.
s-38
s17w-s38
s17w#38
Stejně jako nejlepší nadání pro matematiku nebo pro hudbu se nerozvine, jestliže neprojde úspěšným školením, tak sebepracnější školení nedostatečně nadaného dítěte nemůže dosáhnout ani průměrných výsledků.
[39] tree
Metodologický postoj k výchovnému procesu nesmí tedy žádnou ze složek procesu absolutizovat, nesmí je odtrhovat od sebe, musí je vidět stále přítomné, nesmí ani zveličovat rozpory mezi složkou endogenní a exogenní.
s-39
s17w-s39
s17w#39
Metodologický postoj k výchovnému procesu nesmí tedy žádnou ze složek procesu absolutizovat, nesmí je odtrhovat od sebe, musí je vidět stále přítomné, nesmí ani zveličovat rozpory mezi složkou endogenní a exogenní.
[40] tree
Výsledkem takovéhoto vidění vztahu subjektu a prostředí je v pedagogickém myšlení pedagogický realismus stojící jak proti pedagogickému pesimismu, tak i proti pedagogickému utopismu.
s-40
s17w-s40
s17w#40
Výsledkem takovéhoto vidění vztahu subjektu a prostředí je v pedagogickém myšlení pedagogický realismus stojící jak proti pedagogickému pesimismu, tak i proti pedagogickému utopismu.
[41] tree
Pedagogický realismus je tedy metodologicky kritický aspekt k výchovné realitě.
s-41
s17w-s41
s17w#41
Pedagogický realismus je tedy metodologicky kritický aspekt k výchovné realitě.
[42] tree
Je v něm vždy optimismus, protože v pedagogickém procesu vidí přítomnou složkou exogenní, ale je si vědom toho, že míra optimismu je v přímé závislosti na mezích možností daných endogenní složkou.
s-42
s17w-s42
s17w#42
Je v něm vždy optimismus, protože v pedagogickém procesu vidí přítomnou složkou exogenní, ale je si vědom toho, že míra optimismu je v přímé závislosti na mezích možností daných endogenní složkou.
[43] tree
Tímto vědomím je pedagogický realismus kladný, tvořivý a objevný.
s-43
s17w-s43
s17w#43
Tímto vědomím je pedagogický realismus kladný, tvořivý a objevný.
[44] tree
Tím se liší od laického pedagogického optimismu, který v důsledku roztržení jednoty exogenního a endogenního podmínění výchovného jevu a zabsolutňování významu exogenní složky dospívá k pedagogickému utopismu, nutně se setkává se zklamáními a tím zabsurdňuje i rysy pokrokovosti, jež pro sebe reklamoval.
s-44
s17w-s44
s17w#44
Tím se liší od laického pedagogického optimismu, který v důsledku roztržení jednoty exogenního a endogenního podmínění výchovného jevu a zabsolutňování významu exogenní složky dospívá až k pedagogickému utopismu, nutně se setkává se zklamáními a tím zabsurdňuje i rysy pokrokovosti, jež pro sebe reklamoval.
[45] tree
Nauka, která pojednává o dědičnosti, se označuje jako genetika.
s-45
s17w-s45
s17w#45
Nauka, která pojednává o dědičnosti, se označuje jako genetika.
[46] tree
Ta rozlišuje různé druhy dispozic, jimiž je genotyp vybaven.
s-46
s17w-s46
s17w#46
Ta rozlišuje různé druhy dispozic, jimiž je genotyp vybaven.
[47] tree
Jsou to především dispozice druhové a dispozice rodové.
s-47
s17w-s47
s17w#47
Jsou to především dispozice druhové a dispozice rodové.
[48] tree
Zděděné dispozice pro znaky druhové a rodové tedy preformují příštího jedince v základních znacích.
s-48
s17w-s48
s17w#48
Zděděné dispozice pro znaky druhové a rodové tedy preformují příštího jedince v základních znacích.
[49] tree
Zcela jiné povahy jsou však znaky individuální, u nichž je preformace pouze podmíněná a závisí na situaci v prostředí.
s-49
s17w-s49
s17w#49
Zcela jiné povahy jsou však znaky individuální, u nichž je preformace pouze podmíněná a závisí na situaci v prostředí.
[50] tree
Znaky se mohou rozvinout, jestliže je budou adekvátní podněty z prostředí stimulovat, ale nemusí se vyvinout, jestliže je prostředí v život nevyvolá.
s-50
s17w-s50
s17w#50
Znaky se mohou rozvinout, jestliže je budou adekvátní podněty z prostředí stimulovat, ale nemusí se vyvinout, jestliže je prostředí v život nevyvolá.
[51] tree
Mají tedy charakter jen dispoziční, jde o znaky žádoucí nebo o znaky nežádoucí.
s-51
s17w-s51
s17w#51
Mají tedy charakter jen dispoziční, ať jde o znaky žádoucí nebo o znaky nežádoucí.
[52] tree
Starší genetika prohlašovala nezdůvodněně všechny vlohy za činitele predeterminující konečné rysy jedince bez zřetele na vliv prostředí.
s-52
s17w-s52
s17w#52
Starší genetika prohlašovala nezdůvodněně všechny vlohy za činitele predeterminující konečné rysy jedince bez zřetele na vliv prostředí.
[53] tree
Pedagogiku zajímá otázka, které individuální znaky jsou predeterminovány více a které méně, které jsou ovlivnitelné ve větší a které v menší míře a jaká je zákonitost této predeterminace.
s-53
s17w-s53
s17w#53
Pedagogiku zajímá otázka, které individuální znaky jsou predeterminovány více a které méně, které jsou ovlivnitelné ve větší a které v menší míře a jaká je zákonitost této predeterminace.
[54] tree
Na tuto otázku by mohl dát přesvědčivou odpověď experiment, při němž by věda měla k dispozici dva identické zárodky, jež by vystavovala různým vlivům prostředí a výchovy.
s-54
s17w-s54
s17w#54
Na tuto otázku by mohl dát přesvědčivou odpověď experiment, při němž by věda měla k dispozici dva identické zárodky, jež by vystavovala různým vlivům prostředí a výchovy.
[55] tree
Takovýto postup však u člověka není možný.
s-55
s17w-s55
s17w#55
Takovýto postup však u člověka není možný.
[56] tree
Náhradou se nabízejí bádání v otázkách jednovaječných dvojčat, u nichž se předpokládá vývoj z jediného vajíčka, které se na počátku rozdělilo do dvou identických celků.
s-56
s17w-s56
s17w#56
Náhradou se nabízejí bádání v otázkách jednovaječných dvojčat, u nichž se předpokládá vývoj z jediného vajíčka, které se na počátku rozdělilo do dvou identických celků.
[57] tree
Dosavadní bádání nasvědčují tomu, že biotické i psychické znaky jsou predeterminovány tím větší měrou, čím jsou fylogeneticky starší.
s-57
s17w-s57
s17w#57
Dosavadní bádání nasvědčují tomu, že biotické i psychické znaky jsou predeterminovány tím větší měrou, čím jsou fylogeneticky starší.
[58] tree
Obecně lze tedy říci, že se člověk nerodí s určitými znaky, ale jen s dispozicemi pro tyto znaky, i když disponovanost není stejná.
s-58
s17w-s58
s17w#58
Obecně lze tedy říci, že se člověk nerodí s určitými znaky, ale jen s dispozicemi pro tyto znaky, i když disponovanost není stejná.
[59] tree
V této různě vysoké disponovanosti leží míra predeterminovanosti.
s-59
s17w-s59
s17w#59
V této různě vysoké disponovanosti leží míra predeterminovanosti.
[60] tree
Tam, kde je disponovanost větší, stačí jen menší míra podnětů, aby znak rozvila do určité výše, zatímco u subjektu, kde je tato disponovanost menší, je potřebí mnohem většího množství podnětů z prostředí, - li se znak rozvinout do téže míry.
s-60
s17w-s60
s17w#60
Tam, kde je disponovanost větší, stačí jen menší míra podnětů, aby znak rozvila do určité výše, zatímco u subjektu, kde je tato disponovanost menší, je potřebí mnohem většího množství podnětů z prostředí, má- li se znak rozvinout do téže míry.
[61] tree
Není tedy prostředí činitelem, který by vlohy jen budil, ale je činitelem aktivním, utvářecím.
s-61
s17w-s61
s17w#61
Není tedy prostředí činitelem, který by vlohy jen budil, ale je činitelem aktivním, utvářecím.
[62] tree
Tato skutečnost je závažná pedagogicky, protože reálně ukazuje skutečnou šíři možností výchovy a vyznačuje hranice pedagogického optimismu.
s-62
s17w-s62
s17w#62
Tato skutečnost je závažná pedagogicky, protože reálně ukazuje skutečnou šíři možností výchovy a vyznačuje hranice pedagogického optimismu.
[63] tree
Současně však upozorňuje na požadavek individuálního dávkování podnětů u jednotlivých znaků lidské povahy.
s-63
s17w-s63
s17w#63
Současně však upozorňuje na požadavek individuálního dávkování podnětů u jednotlivých znaků lidské povahy.
[64] tree
Tím je možné vysvětlovat okolnost, že výchova dětí z téže rodiny může u jednotlivých dětí vyznít někdy zcela rozdílně.
s-64
s17w-s64
s17w#64
Tím je možné vysvětlovat okolnost, že výchova dětí z téže rodiny může u jednotlivých dětí vyznít někdy zcela rozdílně.
[65] tree
Plyne z toho také, že pedagogická odpovědnost vychovatelů trvá za každé dítě v každé době, protože aktivním přístupem k vlohám a rozdílností ve výběru podnětů a v jejich dávkování je možno uspokojivě zvládnout každou normální výchovnou situaci.
s-65
s17w-s65
s17w#65
Plyne z toho také, že pedagogická odpovědnost vychovatelů trvá za každé dítě v každé době, protože aktivním přístupem k vlohám a rozdílností ve výběru podnětů a v jejich dávkování je možno uspokojivě zvládnout každou normální výchovnou situaci.
[66] tree
Od genotypické disponovanosti, od zděděných vloh, je nutno odlišit změny z poškození, které vznikly v průběhu vývoje zárodku embrya nebo plodu.
s-66
s17w-s66
s17w#66
Od genotypické disponovanosti, od zděděných vloh, je nutno odlišit změny z poškození, které vznikly v průběhu vývoje zárodku embrya nebo plodu.
[67] tree
Jsou to různé úrazy, zejména úrazy chemické, jimž byl vystaven jedinec ve svém nejranějším počátku a jež se ve svých důsledcích projeví fenotypovými anomáliemi nebo defekty.
s-67
s17w-s67
s17w#67
Jsou to různé úrazy, zejména úrazy chemické, jimž byl vystaven jedinec ve svém nejranějším počátku a jež se ve svých důsledcích projeví fenotypovými anomáliemi nebo defekty.
[68] tree
Jde tu tedy o škodlivé vlivy prenatálního prostředí na lidský zárodek, jež se často připisují nesprávně k tíži dědičnosti, nebyly determinovány genotypicky a nebylo by k nim došlo, kdyby vývojové podmínky v intrauterinní fázi byly optimální.
s-68
s17w-s68
s17w#68
Jde tu tedy o škodlivé vlivy prenatálního prostředí na lidský zárodek, jež se často připisují nesprávně k tíži dědičnosti, nebyly determinovány genotypicky a nebylo by k nim došlo, kdyby vývojové podmínky v intrauterinní fázi byly optimální.
[69] tree
S biotickým principem homeostázy souvisí i skutečnost, že pro živého jedince určitého druhu bude optimální jen zcela určité prostředí, v němž se mu bude nejlépe žít a jež bude i aktivně vyhledávat.
s-69
s17w-s69
s17w#69
S biotickým principem homeostázy souvisí i skutečnost, že pro živého jedince určitého druhu bude optimální jen zcela určité prostředí, v němž se mu bude nejlépe žít a jež bude i aktivně vyhledávat.
[70] tree
Označili bychom je za specificky druhové prostředí, jež skladbou svých podmínek odpovídá specifickým druhovým rysům všech jedinců určitého okruhu.
s-70
s17w-s70
s17w#70
Označili bychom je za specificky druhové prostředí, jež skladbou svých podmínek odpovídá specifickým druhovým rysům všech jedinců určitého okruhu.
[71] tree
To platí i geneticky a všechna nově se rodící mláďata očekávají souborem svých děděných druhových znaků, že se narodí do optimálního specifického druhového prostředí a začnou v něm svůj individuální život.
s-71
s17w-s71
s17w#71
To platí i geneticky a všechna nově se rodící mláďata očekávají souborem svých děděných druhových znaků, že se narodí do optimálního specifického druhového prostředí a začnou v něm svůj individuální život.
[72] tree
Nově narozené mládě však téměř nikdy nezapadne do očekávaného prostředí zcela přesně.
s-72
s17w-s72
s17w#72
Nově narozené mládě však téměř nikdy nezapadne do očekávaného prostředí zcela přesně.
[73] tree
Fylogenetická zkušenost obsažená v dědičnosti určuje znaky budoucího prostředí jen přibližně.
s-73
s17w-s73
s17w#73
Fylogenetická zkušenost obsažená v dědičnosti určuje znaky budoucího prostředí jen přibližně.
[74] tree
V konkrétních situacích dochází k rozdílnostem.
s-74
s17w-s74
s17w#74
V konkrétních situacích dochází k rozdílnostem.
[75] tree
Avšak všechny diskrepance živého jedince a jeho prostředí musejí být vyrovnávány, mladý jedinec musí svou biotickou rovnováhu vzhledem k prostředí udržet.
s-75
s17w-s75
s17w#75
Avšak všechny diskrepance živého jedince a jeho prostředí musejí být vyrovnávány, mladý jedinec musí svou biotickou rovnováhu vzhledem k prostředí udržet.
[76] tree
Na úspěšné překonávání těchto rozdílností jsou všichni živí jedinci vybaveni ve své dědičnosti znakem adaptibilnosti, schopnosti nějakým způsobem vyrovnávat rozdílnost mezi svými znaky a okamžitou situací prostředí.
s-76
s17w-s76
s17w#76
Na úspěšné překonávání těchto rozdílností jsou všichni živí jedinci vybaveni ve své dědičnosti znakem adaptibilnosti, schopnosti nějakým způsobem vyrovnávat rozdílnost mezi svými znaky a okamžitou situací prostředí.
[77] tree
Budou žít jen tehdy, jestliže pomocí adaptace biotickou rovnováhu udrží a diskrepance vyrovnají, jestliže nějakým způsobem zvládnou protikladnost svého prostředí.
s-77
s17w-s77
s17w#77
Budou žít jen tehdy, jestliže pomocí adaptace biotickou rovnováhu udrží a diskrepance vyrovnají, jestliže nějakým způsobem zvládnou protikladnost svého prostředí.
[78] tree
Diskrepanci mezi znaky jedince a situacemi v prostředí je teoreticky možno vyrovnávat jen dvěma způsoby.
s-78
s17w-s78
s17w#78
Diskrepanci mezi znaky jedince a situacemi v prostředí je teoreticky možno vyrovnávat jen dvěma způsoby.
[79] tree
Živý jedinec se svými znaky přizpůsobí nové situaci ve svém prostředí, vyrovná napětí na svůj vrub, změní se v různých směrech, připodobní se prostředí.
s-79
s17w-s79
s17w#79
Živý jedinec se svými znaky přizpůsobí nové situaci ve svém prostředí, vyrovná napětí na svůj vrub, změní se v různých směrech, připodobní se prostředí.
[80] tree
To je pasívní forma vyrovnávací reakce.
s-80
s17w-s80
s17w#80
To je pasívní forma vyrovnávací reakce.
[81] tree
Sem patří všechny druhy aklimatizace.
s-81
s17w-s81
s17w#81
Sem patří všechny druhy aklimatizace.
[82] tree
Tato pasívní biotická forma adaptace se označuje v biologii jako akomodace.
s-82
s17w-s82
s17w#82
Tato pasívní biotická forma adaptace se označuje v biologii jako akomodace.
[83] tree
Jedinec bude zasahovat aktivně do prostředí, jež mu nevyhovuje, přizpůsobí a pozmění si sám prostředí podle svých potřeb jako rostliny půdu.
s-83
s17w-s83
s17w#83
Jedinec bude zasahovat aktivně do prostředí, jež mu nevyhovuje, přizpůsobí a pozmění si sám prostředí podle svých potřeb jako rostliny půdu.
[84] tree
Napětí mezi sebou a prostředím vyrovnává aktivní formou reakce na účet prostředí.
s-84
s17w-s84
s17w#84
Napětí mezi sebou a prostředím vyrovnává aktivní formou reakce na účet prostředí.
[85] tree
Sem patří všechny druhy biotické asimilace.
s-85
s17w-s85
s17w#85
Sem patří všechny druhy biotické asimilace.
[86] tree
Obě formy biotické adaptace, akomodace a asimilace, jsou tedy polaritní a jejich povaha odpovídá povaze kategorií subjektivního a objektivního v psychologii.
s-86
s17w-s86
s17w#86
Obě formy biotické adaptace, akomodace a asimilace, jsou tedy polaritní a jejich povaha odpovídá povaze kategorií subjektivního a objektivního v psychologii.
[87] tree
Prvá je charakterizována pasívností vzhledem k prostředí, je typická spíše pro jedince mladé.
s-87
s17w-s87
s17w#87
Prvá je charakterizována pasívností vzhledem k prostředí, je typická spíše pro jedince mladé.
[88] tree
Proti tomu asimilace je vzhledem k prostředí reakcí aktivní, charakterizuje jedince ontogeneticky a fylogeneticky starší a je nejvýraznější u nejkvalitnějších druhů.
s-88
s17w-s88
s17w#88
Proti tomu asimilace je vzhledem k prostředí reakcí aktivní, charakterizuje jedince ontogeneticky a fylogeneticky starší a je nejvýraznější u nejkvalitnějších druhů.
[89] tree
U člověka je výsledkem biotické asimilace celá civilizace a kultura.
s-89
s17w-s89
s17w#89
U člověka je výsledkem biotické asimilace celá civilizace a kultura.
[90] tree
Vztah akomodace k asimilaci, jak se jeví v průběhu lidského života, můžeme obrazně vyjádřit schématem v * .
s-90
s17w-s90
s17w#90
Vztah akomodace k asimilaci, jak se jeví v průběhu lidského života, můžeme obrazně vyjádřit schématem v * .
[91] tree
Šířka pásu je v tomto schématu míněna jako variabilní a vyjadřovat skutečnost, že adaptační schopnost u jednotlivých druhů není stejná, největší je právě u člověka.
s-91
s17w-s91
s17w#91
Šířka pásu je v tomto schématu míněna jako variabilní a má vyjadřovat skutečnost, že adaptační schopnost u jednotlivých druhů není stejná, největší je právě u člověka.
[92] tree
Křivka, která vyznačovat rozhraní mezi oběma funkcemi, se nebude nikde dotýkat hraniční čáry adaptace samé, protože nemůžeme předpokládat, že by žil jedinec, který by byl nadán jen jednou z obou funkcí.
s-92
s17w-s92
s17w#92
Křivka, která má vyznačovat rozhraní mezi oběma funkcemi, se nebude nikde dotýkat hraniční čáry adaptace samé, protože nemůžeme předpokládat, že by žil jedinec, který by byl nadán jen jednou z obou funkcí.
[93] tree
Také se nemůžeme domnívat, že by přesuny ve prospěch asimilace byly rovnoměrné, a proto vyjádřitelné přímkou.
s-93
s17w-s93
s17w#93
Také se nemůžeme domnívat, že by přesuny ve prospěch asimilace byly rovnoměrné, a proto vyjádřitelné přímkou.
[94] tree
Je nepochybné, že empirická zjištění by ukázala nerovnoměrná zvlnění, jež budou výraznější v údobích zrychleného vývoje, jako je dozrávání, a rovnoměrnější v údobích uklidněných, jako je v lidském životě fáze dospělosti.
s-94
s17w-s94
s17w#94
Je nepochybné, že empirická zjištění by ukázala nerovnoměrná zvlnění, jež budou výraznější v údobích zrychleného vývoje, jako je dozrávání, a rovnoměrnější v údobích uklidněných, jako je v lidském životě fáze dospělosti.
[95] tree
Pedagogiku zajímá u adaptace především její rozměrnost, protože s růstem přirozené biotické plasticity vzrůstá i možnost záměrného ovlivňování a formování znaků živých jedinců.
s-95
s17w-s95
s17w#95
Pedagogiku zajímá u adaptace především její rozměrnost, protože s růstem přirozené biotické plasticity vzrůstá i možnost záměrného ovlivňování a formování znaků živých jedinců.
[96] tree
U těch znaků, kde se ukáže adaptační schopnost větší, kde je větší přirozená biotická plasticita, také záměrný zásah do formování jedince větší naději na úspěch než u jedinců, jejichž přirozené znaky jsou tuhé a málo schopné reagovat na ovlivňování z prostředí.
s-96
s17w-s96
s17w#96
U těch znaků, kde se ukáže adaptační schopnost větší, kde je větší přirozená biotická plasticita, má také záměrný zásah do formování jedince větší naději na úspěch než u jedinců, jejichž přirozené znaky jsou tuhé a málo schopné reagovat na ovlivňování z prostředí.
[97] tree
A tu se ve shodě s dříve zmíněnými poznatky z genetiky ukazuje, že přirozené znaky jedinců jsou tím tužší a konzervativnější, čím jsou konstitutivnější, a tedy i fylogeneticky starší, čím větší měrou jsou fyziologičtější.
s-97
s17w-s97
s17w#97
A tu se ve shodě s dříve zmíněnými poznatky z genetiky ukazuje, že přirozené znaky jedinců jsou tím tužší a konzervativnější, čím jsou konstitutivnější, a tedy i fylogeneticky starší, čím větší měrou jsou fyziologičtější.
[98] tree
Znaky fylogeneticky mladé, jako rysy duševna, jsou tím plastičtější, čím jsou mladší.
s-98
s17w-s98
s17w#98
Znaky fylogeneticky mladé, jako rysy duševna, jsou tím plastičtější, čím jsou mladší.
[99] tree
To prokazuje skutečnost, že naše vrozené reflexy jsou pro utváření tužší než instinkty, které jsou zase méně plastické než pudy nebo jejich ještě plastičtější vývojové stadium citů.
s-99
s17w-s99
s17w#99
To prokazuje skutečnost, že naše vrozené reflexy jsou pro utváření tužší než instinkty, které jsou zase méně plastické než pudy nebo jejich ještě plastičtější vývojové stadium citů.
[100] tree
Nejplastičtější, nejformovatelnější je oblast rozumová, jež je také fylogeneticky nejmladší.
s-100
s17w-s100
s17w#100
Nejplastičtější, nejformovatelnější je oblast rozumová, jež je také fylogeneticky nejmladší.

Edit as listText viewDependency trees