Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train Annotation Hladká, Barbora; Zeman, Daniel
Text: Transcription Written form - Colors
showing 101 - 200 of 162 • previous
Dědičná výbava živého jedince je tedy souborem plastických dispozic , jež se mohou , ale také nemusejí rozvinout pod vlivem působení prostředí .
s-101
s17w-s101
s17w#101
Dědičná výbava živého jedince je tedy souborem plastických dispozic, jež se mohou, ale také nemusejí rozvinout pod vlivem působení prostředí.
O tom , zda se rozvinou , rozhoduje skladba podnětů v příštím prostředí jedince .
s-102
s17w-s102
s17w#102
O tom, zda se rozvinou, rozhoduje skladba podnětů v příštím prostředí jedince.
Záměrné seskupování adekvátních podnětů za účelem podpory rozvoje určité funkce označujeme jako stimulaci oné funkce .
s-103
s17w-s103
s17w#103
Záměrné seskupování adekvátních podnětů za účelem podpory rozvoje určité funkce označujeme jako stimulaci oné funkce.
Stimulaci potřebují pro svůj rozvoj všechny ústroje a funkce , ať jsou to svaly , smyslové analyzátory citové kvality anebo myšlení .
s-104
s17w-s104
s17w#104
Stimulaci potřebují pro svůj rozvoj všechny ústroje a funkce, ať jsou to svaly, smyslové analyzátory citové kvality anebo myšlení.
V tomto směru význam stimulace pro rozvoj člověka zdůrazňuje Engels svým vysvětlením vývoje stavby a úkonů lidské ruky , která získala své dnešní anatomické a fyziologické znaky pod vlivem práce .
s-105
s17w-s105
s17w#105
V tomto směru význam stimulace pro rozvoj člověka zdůrazňuje Engels svým vysvětlením vývoje stavby a úkonů lidské ruky, která získala své dnešní anatomické a fyziologické znaky pod vlivem práce.
Práce jako stimulační činitel vedla v procesu diferenciace a rozvoje všech funkcí u pračlověka k jeho změně v člověka .
s-106
s17w-s106
s17w#106
Práce jako stimulační činitel vedla v procesu diferenciace a rozvoje všech funkcí u pračlověka k jeho změně v člověka.
Vytvořila člověka , protože u něho stimulovala i vývoj myšlení a řeči .
s-107
s17w-s107
s17w#107
Vytvořila člověka, protože u něho stimulovala i vývoj myšlení a řeči.
Všechny znaky osobnosti , kladné i negativní , se rozvíjejí a sílí tím , že fungují , že jsou v činnosti .
s-108
s17w-s108
s17w#108
Všechny znaky osobnosti, kladné i negativní, se rozvíjejí a sílí tím, že fungují, že jsou v činnosti.
Proto u všech rozvíjejících se orgánů a funkcí dítěte se spontánně objevuje vnitřní potřeba činnosti , funkce jsou k činnosti vnitřně puzeny .
s-109
s17w-s109
s17w#109
Proto u všech rozvíjejících se orgánů a funkcí dítěte se spontánně objevuje vnitřní potřeba činnosti, funkce jsou k činnosti vnitřně puzeny.
U dětí a mláďat se tato vnitřní potřeba činnosti projevuje jako hravost , která postupně aktivuje ty orgány , které se v dané vývojové fázi rozvíjejí .
s-110
s17w-s110
s17w#110
U dětí a mláďat se tato vnitřní potřeba činnosti projevuje jako hravost, která postupně aktivuje ty orgány, které se v dané vývojové fázi rozvíjejí.
Tak počáteční rozvoj sluchových funkcí u kojence si vyžaduje chřestítko .
s-111
s17w-s111
s17w#111
Tak počáteční rozvoj sluchových funkcí u kojence si vyžaduje chřestítko.
Obdobně se dítě v tomto věku snaží užívat co nejvíce i ostatních smyslů .
s-112
s17w-s112
s17w#112
Obdobně se dítě v tomto věku snaží užívat co nejvíce i ostatních smyslů.
Chce vidět , hmatat i chutnat .
s-113
s17w-s113
s17w#113
Chce vidět, hmatat i chutnat.
V další fázi , v batolectví , se vývojový akcent přesunuje z analyzátorů na rozvoj orgánů a funkcí pohybových a mluvních .
s-114
s17w-s114
s17w#114
V další fázi, v batolectví, se vývojový akcent přesunuje z analyzátorů na rozvoj orgánů a funkcí pohybových a mluvních.
Dítě odkládá chřestítka a začne se u něho projevovat potřeba hraček , které stimulují koordinaci velkých svalových pohybových skupin .
s-115
s17w-s115
s17w#115
Dítě odkládá chřestítka a začne se u něho projevovat potřeba hraček, které stimulují koordinaci velkých svalových pohybových skupin.
Proto v této vývojové fázi vzniká u dětí spontánně zájem o vozíčky , auta .
s-116
s17w-s116
s17w#116
Proto v této vývojové fázi vzniká u dětí spontánně zájem o vozíčky, auta.
Pro výchovu a rozvoj dětských orgánů a funkcí je důležité , aby všechna prostředí , v nichž se dítě nachází , měla dostatečně hustou síť podnětů , které by byly adekvátní vývojové fázi dítěte .
s-117
s17w-s117
s17w#117
Pro výchovu a rozvoj dětských orgánů a funkcí je důležité, aby všechna prostředí, v nichž se dítě nachází, měla dostatečně hustou síť podnětů, které by byly adekvátní vývojové fázi dítěte.
Polaritním protikladem stimulace je inhibice .
s-118
s17w-s118
s17w#118
Polaritním protikladem stimulace je inhibice.
Rozumí se jí tlumení rozvoje určitého orgánu anebo funkce tím , že jim poskytujeme snížené množství podnětů anebo u nich adekvátní podněty eliminujeme vůbec .
s-119
s17w-s119
s17w#119
Rozumí se jí tlumení rozvoje určitého orgánu anebo funkce tím, že jim poskytujeme snížené množství podnětů anebo u nich adekvátní podněty eliminujeme vůbec.
Pojmem inhibice rozumíme tedy více než pouhý útlum .
s-120
s17w-s120
s17w#120
Pojmem inhibice rozumíme tedy více než pouhý útlum.
Funkce nebo orgán vyřazovaný inhibicí z činnosti se nerozvíjí , dochází k jeho atrofii ex inactivitate , k chřadnutí z nečinnosti .
s-121
s17w-s121
s17w#121
Funkce nebo orgán vyřazovaný inhibicí z činnosti se nerozvíjí, dochází k jeho atrofii ex inactivitate, k chřadnutí z nečinnosti.
Tímto způsobem můžeme přivést k atrofii nejen svaly , analyzátory a jakékoliv tělesné znaky , ale i citové kvality .
s-122
s17w-s122
s17w#122
Tímto způsobem můžeme přivést k atrofii nejen svaly, analyzátory a jakékoliv tělesné znaky, ale i citové kvality.
To se také děje u dětí , s nimiž se udržuje jen malý společenský kontakt , což může utlumovat i rozvoj rozumových funkcí .
s-123
s17w-s123
s17w#123
To se také děje u dětí, s nimiž se udržuje jen malý společenský kontakt, což může utlumovat i rozvoj rozumových funkcí.
Stimulace a inhibice jsou biotické principy , jež platí pro každý živý organismus , pro všechny jeho orgány a funkce .
s-124
s17w-s124
s17w#124
Stimulace a inhibice jsou biotické principy, jež platí pro každý živý organismus, pro všechny jeho orgány a funkce.
Můžeme jimi vyvolat i posuny v chování a rysech kteréhokoliv zvířete , když u psa , koně anebo kočky nevhodným opakovaným zacházením vystimulujeme chování nedůvěřivé , agresívní až nepřátelské , anebo naopak jinými vhodnými a delší dobu opakovanými podněty rozvineme chování přítulné .
s-125
s17w-s125
s17w#125
Můžeme jimi vyvolat i posuny v chování a rysech kteréhokoliv zvířete, když u psa, koně anebo kočky nevhodným opakovaným zacházením vystimulujeme chování nedůvěřivé, agresívní až nepřátelské, anebo naopak jinými vhodnými a delší dobu opakovanými podněty rozvineme chování přítulné.
Stimulace a inhibice jsou nejzákladnějšími principy jakékoliv formovací činnosti živých jedinců , zejména těch , u nichž není rozvinuto ještě dosti jasné vědomí .
s-126
s17w-s126
s17w#126
Stimulace a inhibice jsou nejzákladnějšími principy jakékoliv formovací činnosti živých jedinců, zejména těch, u nichž není rozvinuto ještě dosti jasné vědomí.
Jsou biotickým podkladem , na němž se zakládá i veškerá záměrná formovací péče u člověka .
s-127
s17w-s127
s17w#127
Jsou biotickým podkladem, na němž se zakládá i veškerá záměrná formovací péče u člověka.
Každý podnět , jehož chceme použít při stimulaci , musí mít kvalitativní i kvantitativní adekvátnost .
s-128
s17w-s128
s17w#128
Každý podnět, jehož chceme použít při stimulaci, musí mít kvalitativní i kvantitativní adekvátnost.
Rozumíme jí kvalitativní nebo kvantitativní přiměřenost podnětu vyvíjejícím se funkcím .
s-129
s17w-s129
s17w#129
Rozumíme jí kvalitativní nebo kvantitativní přiměřenost podnětu vyvíjejícím se funkcím.
Optimální jsou jen podněty středního stupně .
s-130
s17w-s130
s17w#130
Optimální jsou jen podněty středního stupně.
Příliš intenzívní anebo příliš zeslabené podněty působí nepříznivě , někdy škodlivě .
s-131
s17w-s131
s17w#131
Příliš intenzívní anebo příliš zeslabené podněty působí nepříznivě, někdy škodlivě.
Pro žádoucí rozvoj kteréhokoliv znaku kteréhokoliv živého jedince je rozhodující přirozená hranice jeho plasticity a množství podnětů , jichž se mu dostane .
s-132
s17w-s132
s17w#132
Pro žádoucí rozvoj kteréhokoliv znaku kteréhokoliv živého jedince je rozhodující přirozená hranice jeho plasticity a množství podnětů, jichž se mu dostane.
Při velkém množství podnětů dochází k přetížení , jedinec se nepřiměřeně vyčerpává .
s-133
s17w-s133
s17w#133
Při velkém množství podnětů dochází k přetížení, jedinec se nepřiměřeně vyčerpává.
Funkce , která dostává nepřiměřeně velké množství podnětů , se vzhledem k ostatním funkcím rozvíjí nadměrně , stává se hypertrofickou .
s-134
s17w-s134
s17w#134
Funkce, která dostává nepřiměřeně velké množství podnětů, se vzhledem k ostatním funkcím rozvíjí nadměrně, stává se hypertrofickou.
Při nedostatku adekvátních podnětů zase naopak jedinec začne sám adekvátní podněty aktivně vyhledávat , je neuspokojený .
s-135
s17w-s135
s17w#135
Při nedostatku adekvátních podnětů zase naopak jedinec začne sám adekvátní podněty aktivně vyhledávat, je neuspokojený.
Tento stav se u něho projevuje neklidem , nežádoucími formami chování .
s-136
s17w-s136
s17w#136
Tento stav se u něho projevuje neklidem, nežádoucími formami chování.
Jestliže se některé funkci dostává trvale sníženého množství podnětů , přestane se rozvíjet , opožďuje se vývojově za ostatními , až atrofuje .
s-137
s17w-s137
s17w#137
Jestliže se některé funkci dostává trvale sníženého množství podnětů, přestane se rozvíjet, opožďuje se vývojově za ostatními, až atrofuje.
Při stimulaci a inhibici může v původním slova smyslu jít jen o rozvíjení anebo tlumení rozvoje nějaké funkce nebo orgánu .
s-138
s17w-s138
s17w#138
Při stimulaci a inhibici může v původním slova smyslu jít jen o rozvíjení anebo tlumení rozvoje nějaké funkce nebo orgánu.
V přeneseném slova smyslu se však tohoto pojmu u člověka používá i pro předávání a přebírání názorových obsahů a emočních zkušeností a také při nácviku fyziopsychických mechanismů .
s-139
s17w-s139
s17w#139
V přeneseném slova smyslu se však tohoto pojmu u člověka používá i pro předávání a přebírání názorových obsahů a emočních zkušeností a také při nácviku fyziopsychických mechanismů.
Teorie výchovné stimulace a výchovné inhibice dává do rukou pedagogice přesnější kritéria hodnoty výchovných prostředků .
s-140
s17w-s140
s17w#140
Teorie výchovné stimulace a výchovné inhibice dává do rukou pedagogice přesnější kritéria hodnoty výchovných prostředků.
Ukáže nám to pohled na pedagogické hodnocení dětských hraček a dětských knih z hlediska pedagogické stimulace a inhibice .
s-141
s17w-s141
s17w#141
Ukáže nám to pohled na pedagogické hodnocení dětských hraček a dětských knih z hlediska pedagogické stimulace a inhibice.
Dětské hračky se nám jeví v tomto aspektu jako výchovná stimulancia , jichž se má v dostatečné míře dostat všem dětem .
s-142
s17w-s142
s17w#142
Dětské hračky se nám jeví v tomto aspektu jako výchovná stimulancia, jichž se má v dostatečné míře dostat všem dětem.
Hračka , která vyvolává u dítěte činnost některé funkce , stimuluje rozvoj této funkce .
s-143
s17w-s143
s17w#143
Hračka, která vyvolává u dítěte činnost některé funkce, stimuluje rozvoj této funkce.
V tomto směru je také hračka přirozenou výchovnou potřebou dítěte , a nikoliv záležitostí kratochvíle anebo libosti , jak se laická pedagogika běžně domnívá .
s-144
s17w-s144
s17w#144
V tomto směru je také hračka přirozenou výchovnou potřebou dítěte, a nikoliv záležitostí kratochvíle anebo libosti, jak se laická pedagogika běžně domnívá.
Základním kritériem hračky v tomto aspektu je její hodnota výchovná , a nikoliv hodnota poptávková anebo výrobní .
s-145
s17w-s145
s17w#145
Základním kritériem hračky v tomto aspektu je její hodnota výchovná, a nikoliv hodnota poptávková anebo výrobní.
Výchovnou hodnotu má hračka , která vyvolává žádoucí , trvalou , bohatou a všestrannou činnost dítěte .
s-146
s17w-s146
s17w#146
Výchovnou hodnotu má hračka, která vyvolává žádoucí, trvalou, bohatou a všestrannou činnost dítěte.
Proti tomu musíme považovat za výchovné omyly všechny druhy hraček , které u dětí pracovní a činnostní reakce nevyvolávají anebo neumožňují .
s-147
s17w-s147
s17w#147
Proti tomu musíme považovat za výchovné omyly všechny druhy hraček, které u dětí pracovní a činnostní reakce nevyvolávají anebo neumožňují.
Obdobně posuzujeme i dětskou knížku .
s-148
s17w-s148
s17w#148
Obdobně posuzujeme i dětskou knížku.
Dětská knížka je výchovně účinná , jestliže vyvolává u dítěte hojné reakce žádoucích kvalit , u analyzátorů reakce v myšlení i v cítění .
s-149
s17w-s149
s17w#149
Dětská knížka je výchovně účinná, jestliže vyvolává u dítěte hojné reakce žádoucích kvalit, u analyzátorů reakce v myšlení i v cítění.
Knihy a vyprávěnky , které vyvolávají u dítěte nepřiměřený strach , hněv nebo nějaké nežádoucí citové prožitky či nežádoucí názorové postoje , považujeme za škodlivé .
s-150
s17w-s150
s17w#150
Knihy a vyprávěnky, které vyvolávají u dítěte nepřiměřený strach, hněv nebo nějaké nežádoucí citové prožitky či nežádoucí názorové postoje, považujeme za škodlivé.
Na rozdíl od života ostatních přírodních jedinců probíhá život lidského jedince v prostředí společenském .
s-151
s17w-s151
s17w#151
Na rozdíl od života ostatních přírodních jedinců probíhá život lidského jedince v prostředí společenském.
Tím se rozumí vše , co člověk svou činností k původnímu přírodnímu prostředí připojil , tedy celá lidská kultura .
s-152
s17w-s152
s17w#152
Tím se rozumí vše, co člověk svou činností k původnímu přírodnímu prostředí připojil, tedy celá lidská kultura.
Kultura je realitou společenskou a vznikala postupně , společenskou činností předchozích lidských generací .
s-153
s17w-s153
s17w#153
Kultura je realitou společenskou a vznikala postupně, společenskou činností předchozích lidských generací.
Rozlišuje se v ní dnes složka materiální a složka duchovní .
s-154
s17w-s154
s17w#154
Rozlišuje se v ní dnes složka materiální a složka duchovní.
Do materiální složky kultury se zahrnují skutečnosti , jež se vztahují k materiálním potřebám člověka , jako jsou prostředky sycení , bydlení , odívání , pohybu či pracovní činnosti .
s-155
s17w-s155
s17w#155
Do materiální složky kultury se zahrnují skutečnosti, jež se vztahují k materiálním potřebám člověka, jako jsou prostředky sycení, bydlení, odívání, pohybu či pracovní činnosti.
Obvykle jsou shrnovány do pojmu civilizace .
s-156
s17w-s156
s17w#156
Obvykle jsou shrnovány do pojmu civilizace.
Do složky duchovní se zařazují skutečnosti , jež souvisejí s činností druhosignální soustavy člověka , jako je řeč , věda , umělecká tvorba , lidové obyčeje a konvence , právní normy , etika , společenské instituce .
s-157
s17w-s157
s17w#157
Do složky duchovní se zařazují skutečnosti, jež souvisejí s činností druhosignální soustavy člověka, jako je řeč, věda, umělecká tvorba, lidové obyčeje a konvence, právní normy, etika, společenské instituce.
Vznik , vývoj a stav jednotlivých lidských kultur byl determinován především podmínkami přírodními , etnickými a ekonomickými .
s-158
s17w-s158
s17w#158
Vznik, vývoj a stav jednotlivých lidských kultur byl determinován především podmínkami přírodními, etnickými a ekonomickými.
Rozdílnosti v oněch podmínkách způsobovaly , že se v minulosti jednotlivé národní kultury vyvíjely specificky , jako je to u kultury čínské , egyptské , řecké , u kultury Inků .
s-159
s17w-s159
s17w#159
Rozdílnosti v oněch podmínkách způsobovaly, že se v minulosti jednotlivé národní kultury vyvíjely specificky, jako je to u kultury čínské, egyptské, řecké, u kultury Inků.
Jakmile však začalo docházet k vzájemnému styku jednotlivých kultur , docházelo i k jejich vzájemnému ovlivňování , až nakonec adaptační a integrační procesy vedly ke vzniku kultury světové .
s-160
s17w-s160
s17w#160
Jakmile však začalo docházet k vzájemnému styku jednotlivých kultur, docházelo i k jejich vzájemnému ovlivňování, až nakonec adaptační a integrační procesy vedly ke vzniku kultury světové.
Ta je udržována a rozvíjena celou lidskou společností , existuje neustálým a plynulým předáváním z generace na generaci , je nesena lidskými jedinci , existuje však nezávisle na nich .
s-161
s17w-s161
s17w#161
Ta je udržována a rozvíjena celou lidskou společností, existuje neustálým a plynulým předáváním z generace na generaci, je nesena lidskými jedinci, existuje však nezávisle na nich.
Jako společenské reality jsou všechny společenskokulturní soustavy i při své základní jednotnosti mnohotvárné a bohatě rozrůzněné .
s-162
s17w-s162
s17w#162
Jako společenské reality jsou všechny společenskokulturní soustavy i při své základní jednotnosti mnohotvárné a bohatě rozrůzněné.
Edit as list • Text view • Dependency trees