Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 1 - 100 of 148 • next


[1] tree
Výchova mládeže nikdy nebyla a nemůže být jen záležitostí v úzkém smyslu pedagogickou.
s-1
s03w-s1
s03w#1
Výchova mládeže nikdy nebyla a nemůže být jen záležitostí v úzkém smyslu pedagogickou.
[2] tree
Tím více to platí v naší společnosti, jejíž vedoucí síla, komunistická strana, právem považuje školství za jeden z nejvýznamnějších nástrojů politického, ekonomického i kulturního zápasu o další rozvinutí socialismu.
s-2
s03w-s2
s03w#2
Tím více to platí v naší společnosti, jejíž vedoucí síla, komunistická strana, právem považuje školství za jeden z nejvýznamnějších nástrojů politického, ekonomického i kulturního zápasu o další rozvinutí socialismu.
[3] tree
Výchova se nemůže obejít bez vědecké pedagogické teorie.
s-3
s03w-s3
s03w#3
Výchova se nemůže obejít bez vědecké pedagogické teorie.
[4] tree
Ale dialektika věci je v tom, že stejným právem musíme připomenout i pravý opak.
s-4
s03w-s4
s03w#4
Ale dialektika věci je v tom, že stejným právem musíme připomenout i pravý opak.
[5] tree
Výchova je záležitost tak závažná, že ji nelze svěřovat jen odborníkům.
s-5
s03w-s5
s03w#5
Výchova je záležitost tak závažná, že ji nelze svěřovat jen odborníkům.
[6] tree
Týká se celé společnosti a celá společnost za ni odpovídá.
s-6
s03w-s6
s03w#6
Týká se celé společnosti a celá společnost za ni odpovídá.
[7] tree
Škola může úspěšně plnit své poslání, - li pevnou oporu ve veřejnosti, na závodech, ve společenských organizacích, ve sdělovacích prostředcích, v rodině.
s-7
s03w-s7
s03w#7
Škola může úspěšně plnit své poslání, má- li pevnou oporu ve veřejnosti, na závodech, ve společenských organizacích, ve sdělovacích prostředcích, v rodině.
[8] tree
I když úlohu školy nesmíme přeceňovat, přece jen v jistém smyslu platí, jaká je dnes škola, taková bude zítra společnost.
s-8
s03w-s8
s03w#8
I když úlohu školy nesmíme přeceňovat, přece jen v jistém smyslu platí, jaká je dnes škola, taková bude zítra společnost.
[9] tree
Vycházíme- li z představy cílové perspektivy, můžeme ideální koncepci školské soustavy charakterizovat v nejobecnějších rysech jako plně demokratický a vysoce efektivní systém jednotné kolektivní a zároveň individualizované komunistické výchovy veškeré mládeže od okamžiku, kdy se dítě obejde bez trvalé péče matčiny, do okamžiku, kdy mladý člověk je schopen obejít se bez soustavné péče školy a přejít k cílevědomé sebevýchově.
s-9
s03w-s9
s03w#9
Vycházíme- li z představy cílové perspektivy, můžeme ideální koncepci školské soustavy charakterizovat v nejobecnějších rysech jako plně demokratický a vysoce efektivní systém jednotné kolektivní a zároveň individualizované komunistické výchovy veškeré mládeže od okamžiku, kdy se dítě obejde bez trvalé péče matčiny, až do okamžiku, kdy mladý člověk je schopen obejít se bez soustavné péče školy a přejít k cílevědomé sebevýchově.
[10] tree
Naše dnešní škola přejímá mnohé z tohoto teoretického postulátu, ale mnohé zůstává ještě nesplněnou perspektivou.
s-10
s03w-s10
s03w#10
Naše dnešní škola přejímá už mnohé z tohoto teoretického postulátu, ale mnohé zůstává ještě nesplněnou perspektivou.
[11] tree
Vzdělává mládež od šesti let, tedy dříve než v mnohých jiných zemích, ale přesto počátek by bylo možno v budoucnu posunout ještě níže, aby se pedagogicky lépe využilo věku, v němž je dětská mysl nejtvárnější.
s-11
s03w-s11
s03w#11
Vzdělává mládež od šesti let, tedy dříve než v mnohých jiných zemích, ale přesto počátek by bylo možno v budoucnu posunout ještě níže, aby se pedagogicky lépe využilo věku, v němž je dětská mysl nejtvárnější.
[12] tree
Část mládeže navštěvuje školu do # let i déle, velká část však v podstatě končí své soustavné všeobecné vzdělání již v patnácti letech, tedy mnohem dříve, než dosáhne skutečné dospělosti.
s-12
s03w-s12
s03w#12
Část mládeže navštěvuje školu do # let i déle, velká část však v podstatě končí své soustavné všeobecné vzdělání již v patnácti letech, tedy mnohem dříve, než dosáhne skutečné dospělosti.
[13] tree
Jednotná výchova v povinné škole je dosud málo individualizována, na druhém cyklu vládne naopak ostrá vnější diferenciace.
s-13
s03w-s13
s03w#13
Jednotná výchova v povinné škole je dosud málo individualizována, na druhém cyklu vládne naopak ostrá vnější diferenciace.
[14] tree
Pedagogická konvergence škol jednotlivých typů a jejich organické sjednocení je dosud hudbou budoucnosti.
s-14
s03w-s14
s03w#14
Pedagogická konvergence škol jednotlivých typů a jejich organické sjednocení je dosud hudbou budoucnosti.
[15] tree
Komunistická je výchova v našich školách zatím spíše ve svých potenciálních cílech než ve svých aktuálních výsledcích.
s-15
s03w-s15
s03w#15
Komunistická je výchova v našich školách zatím spíše ve svých potenciálních cílech než ve svých aktuálních výsledcích.
[16] tree
Máme- li se v další etapě přiblížit k těmto cílům, bude nutno vyrovnat se především s nejslabšími body, které zdravý vývoj naší školy v současné době nejvíc komplikují.
s-16
s03w-s16
s03w#16
Máme- li se v další etapě přiblížit k těmto cílům, bude nutno vyrovnat se především s nejslabšími body, které zdravý vývoj naší školy v současné době nejvíc komplikují.
[17] tree
Především to je problém političnosti školy.
s-17
s03w-s17
s03w#17
Především to je problém političnosti školy.
[18] tree
Političnost socialistické školy je v její angažovanosti pro revoluční ideály komunismu.
s-18
s03w-s18
s03w#18
Političnost socialistické školy je v její angažovanosti pro revoluční ideály komunismu.
[19] tree
Mládež většinou již spontánní sklon k revoluční aktivitě, takže nejde ani tak o to, tuto aktivitu teprve vyvolávat, jako spíše ji usměrňovat, aby se nezvrhla v činnost pseudorevoluční, nebo dokonce kontrarevoluční.
s-19
s03w-s19
s03w#19
Mládež většinou má již spontánní sklon k revoluční aktivitě, takže nejde ani tak o to, tuto aktivitu teprve vyvolávat, jako spíše ji usměrňovat, aby se nezvrhla v činnost pseudorevoluční, nebo dokonce kontrarevoluční.
[20] tree
Ne každý protest, ne každá opozičnost je revoluční.
s-20
s03w-s20
s03w#20
Ne každý protest, ne každá opozičnost je revoluční.
[21] tree
Etapa, kdy hlavní formou sociální revoluce byl boj o svržení kapitalismu a nastolení vlády dělníků a rolníků, je již za námi.
s-21
s03w-s21
s03w#21
Etapa, kdy hlavní formou sociální revoluce byl boj o svržení kapitalismu a nastolení vlády dělníků a rolníků, je již za námi.
[22] tree
Dnes je hlavní formou sociální revoluce boj o upevnění této vlády, a ten se projevuje především konstruktivní budovatelskou prací.
s-22
s03w-s22
s03w#22
Dnes je hlavní formou sociální revoluce boj o upevnění této vlády, a ten se projevuje především konstruktivní budovatelskou prací.
[23] tree
Mládež musí pochopit, že tato fáze revoluce není snažší než předcházející, spíše naopak, a že i ona mnoho příležitostí osvědčit svou statečnost, iniciativu a vytrvalost.
s-23
s03w-s23
s03w#23
Mládež musí pochopit, že tato fáze revoluce není snažší než předcházející, spíše naopak, a že i ona má mnoho příležitostí osvědčit svou statečnost, iniciativu a vytrvalost.
[24] tree
Tomuto cíli by měl odpovídat i obsah výchovy.
s-24
s03w-s24
s03w#24
Tomuto cíli by měl odpovídat i obsah výchovy.
[25] tree
Nechť se žáci dovídají v hodinách dějepisu, literatury a dalších předmětů, jak utlačovaní bojovali proti utlačovatelům.
s-25
s03w-s25
s03w#25
Nechť se žáci dovídají v hodinách dějepisu, literatury a dalších předmětů, jak utlačovaní bojovali proti utlačovatelům.
[26] tree
Dnes však potřebují ještě něco víc.
s-26
s03w-s26
s03w#26
Dnes však potřebují ještě něco víc.
[27] tree
Potřebují vědět, jak vítězné třídy upevňovaly svá vítězství anebo jak je zradou, nesvorností či neschopností ztrácely.
s-27
s03w-s27
s03w#27
Potřebují vědět, jak vítězné třídy upevňovaly svá vítězství anebo jak je zradou, nesvorností či neschopností ztrácely.
[28] tree
Potřebují vědět, že nové společenské řády se nastolují bojem, ale udržují a upevňují se prací, disciplínou a organizací.
s-28
s03w-s28
s03w#28
Potřebují vědět, že nové společenské řády se nastolují bojem, ale udržují a upevňují se prací, disciplínou a organizací.
[29] tree
Výchova naší mládeže bude komunistická, bude- li klást důraz nejen na systém poznatků, ale též na metodu jejich získávání.
s-29
s03w-s29
s03w#29
Výchova naší mládeže bude komunistická, bude- li klást důraz nejen na systém poznatků, ale též na metodu jejich získávání.
[30] tree
To předpokládá zdokonalit a obohatit soustavu tradičních učebnic tak, aby žáci nenacházeli v knize všechno již hotové, ale museli namáhat svůj rozum, tříbit svou schopnost logického úsudku, řešit problémy vyžadující důvtip i vytrvalost v hledání a zkoušení různých metod.
s-30
s03w-s30
s03w#30
To předpokládá zdokonalit a obohatit soustavu tradičních učebnic tak, aby žáci nenacházeli v knize všechno již hotové, ale museli namáhat svůj rozum, tříbit svou schopnost logického úsudku, řešit problémy vyžadující důvtip i vytrvalost v hledání a zkoušení různých metod.
[31] tree
Důraz na samostatné myšlení ovšem neznamená kult intelektualismu vzdáleného životu a praxi.
s-31
s03w-s31
s03w#31
Důraz na samostatné myšlení ovšem neznamená kult intelektualismu vzdáleného životu a praxi.
[32] tree
Marxistická pedagogika vyzdvihuje jednotu myšlenky a činu.
s-32
s03w-s32
s03w#32
Marxistická pedagogika vyzdvihuje jednotu myšlenky a činu.
[33] tree
Proto socialistická škola je škola pracovní a polytechnická.
s-33
s03w-s33
s03w#33
Proto socialistická škola je škola pracovní a polytechnická.
[34] tree
V své domovské právo laboratoř, dílna a zahrada, kde mladý člověk zkouší svou obratnost a ověřuje si v praxi své teoretické vědomosti.
s-34
s03w-s34
s03w#34
V ní má své domovské právo laboratoř, dílna a zahrada, kde mladý člověk zkouší svou obratnost a ověřuje si v praxi své teoretické vědomosti.
[35] tree
Princip spojení školy se životem a výrobou není módní heslo, jehož aktuálnost by vybledla a vyvanula s nástupem nové sezóny.
s-35
s03w-s35
s03w#35
Princip spojení školy se životem a výrobou není módní heslo, jehož aktuálnost by vybledla a vyvanula s nástupem nové sezóny.
[36] tree
Chyby, ke kterým před lety došlo při jeho realizaci, nemohou být důvodem k jeho odložení do archívu.
s-36
s03w-s36
s03w#36
Chyby, ke kterým před lety došlo při jeho realizaci, nemohou být důvodem k jeho odložení do archívu.
[37] tree
Nebudeme mu dělat barnumskou reklamu a diskreditovat jej překotným zaváděním výrobní praxe, kde pro ni nejsou podmínky, jak se to stávalo v minulosti.
s-37
s03w-s37
s03w#37
Nebudeme mu dělat barnumskou reklamu a diskreditovat jej překotným zaváděním výrobní praxe, kde pro ni nejsou podmínky, jak se to stávalo v minulosti.
[38] tree
Ale tím seriózněji je nutno prosazovat, aby škola nesklouzávala znova na pozice scholastického formalismu a neprodukovala místo živých aktivních lidí vydestilované školomety papouškující nabiflovaná slova bez obsahu.
s-38
s03w-s38
s03w#38
Ale tím seriózněji je nutno prosazovat, aby škola nesklouzávala znova na pozice scholastického formalismu a neprodukovala místo živých aktivních lidí vydestilované školomety papouškující nabiflovaná slova bez obsahu.
[39] tree
Již Komenský chtěl, aby škola jako skutečná dílna lidskosti nebyla pouze učebnou, ale také pracovnou.
s-39
s03w-s39
s03w#39
Již Komenský chtěl, aby škola jako skutečná dílna lidskosti nebyla pouze učebnou, ale také pracovnou.
[40] tree
Vybavit školu dobrou laboratoří, dílnou a pokusným pozemkem je v jistém smyslu totéž, ba více než prodloužit dobu pouze teoretické výuky o další ročník.
s-40
s03w-s40
s03w#40
Vybavit školu dobrou laboratoří, dílnou a pokusným pozemkem je v jistém smyslu totéž, ba více než prodloužit dobu pouze teoretické výuky o další ročník.
[41] tree
Nebezpečí školního formalismu však nespočívá jen v odtrženosti od praxe.
s-41
s03w-s41
s03w#41
Nebezpečí školního formalismu však nespočívá jen v odtrženosti od praxe.
[42] tree
Hrozí i tam, kde duševní rozvoj je chápán příliš jednostranně, pouze jako záležitost intelektu, a podceňuje se emocionální stránka osobnosti.
s-42
s03w-s42
s03w#42
Hrozí i tam, kde duševní rozvoj je chápán příliš jednostranně, pouze jako záležitost intelektu, a podceňuje se emocionální stránka osobnosti.
[43] tree
Věda je ohromná síla, ale člověk potřebuje ještě něco jiného než vědu.
s-43
s03w-s43
s03w#43
Věda je ohromná síla, ale člověk potřebuje ještě něco jiného než vědu.
[44] tree
Škola, která se chce důsledně vypořádat s přežitky náboženství, by měla vycházet z toho, že náboženství zapustilo u mnohých lidí tak hluboké kořeny nejen proto, že vyplňuje svými mystickými dogmaty bílá místa v knize vědy, ale snad ještě spíše proto, že i svou estetickou dimenzi, jíž vzrušuje smysly člověka.
s-44
s03w-s44
s03w#44
Škola, která se chce důsledně vypořádat s přežitky náboženství, by měla vycházet z toho, že náboženství zapustilo u mnohých lidí tak hluboké kořeny nejen proto, že vyplňuje svými mystickými dogmaty bílá místa v knize vědy, ale snad ještě spíše proto, že má i svou estetickou dimenzi, jíž vzrušuje smysly člověka.
[45] tree
Není tendenčnějšího umění v dějinách, než je umění náboženské a církevní.
s-45
s03w-s45
s03w#45
Není tendenčnějšího umění v dějinách, než je umění náboženské a církevní.
[46] tree
A přece právě nad ním bývají často u vytržení ti, kteří se rádi povýšeně distancují od angažovaného socialistického umění.
s-46
s03w-s46
s03w#46
A přece právě nad ním bývají často u vytržení ti, kteří se rádi povýšeně distancují od angažovaného socialistického umění.
[47] tree
Strašák tendenčnosti nesmí odrazovat ani umělce, ani školu od umění ideově angažovaného, protože právě ono je nepostradatelné ve výchově, která chce rozvinout mladého člověka k plné lidskosti.
s-47
s03w-s47
s03w#47
Strašák tendenčnosti nesmí odrazovat ani umělce, ani školu od umění ideově angažovaného, protože právě ono je nepostradatelné ve výchově, která chce rozvinout mladého člověka k plné lidskosti.
[48] tree
Vždyť nejednou tam, kde nestačí k zodpovězení lidských problémů logika, racionální argumentace, nalézá člověk uspokojení v kráse výtvarného díla, v sugestivním verši nebo hudbě, je- li to umění blízké jeho srdci.
s-48
s03w-s48
s03w#48
Vždyť nejednou tam, kde nestačí k zodpovězení lidských problémů logika, racionální argumentace, nalézá člověk uspokojení v kráse výtvarného díla, v sugestivním verši nebo hudbě, je- li to umění blízké jeho srdci.
[49] tree
Nejenom vědění je síla, ale také umění je síla.
s-49
s03w-s49
s03w#49
Nejenom vědění je síla, ale také umění je síla.
[50] tree
Teprve spojí- li škola obojí, položí- li na váhu všechnu racionální přesvědčivost socialistické vědy i všechnu emocionální sugestivnost socialistické kultury, nemůže se minout cíle.
s-50
s03w-s50
s03w#50
Teprve spojí- li škola obojí, položí- li na váhu všechnu racionální přesvědčivost socialistické vědy i všechnu emocionální sugestivnost socialistické kultury, nemůže se minout cíle.
[51] tree
Demokratičnost naší školy je její velkou hodnotou.
s-51
s03w-s51
s03w#51
Demokratičnost naší školy je její velkou hodnotou.
[52] tree
Ale právě proto nesmí zůstat pouhou frází ani dogmatem.
s-52
s03w-s52
s03w#52
Ale právě proto nesmí zůstat pouhou frází ani dogmatem.
[53] tree
Je to princip dynamický, jehož vývoj odhaluje nové aspekty a dimenze.
s-53
s03w-s53
s03w#53
Je to princip dynamický, jehož vývoj odhaluje nové aspekty a dimenze.
[54] tree
Přídělový systém podle zásady každému stejně je revolučním činem v etapě likvidace diskriminující třídní soustavy buržoazní školy, nikoli však vrcholem vývoje socialistické školy, jejíž humanismus respektuje v dítěti zároveň s obecně lidskými vlastnostmi a právy i jeho individuální schopnosti, zájmy a potřeby.
s-54
s03w-s54
s03w#54
Přídělový systém podle zásady každému stejně je revolučním činem v etapě likvidace diskriminující třídní soustavy buržoazní školy, nikoli však vrcholem vývoje socialistické školy, jejíž humanismus respektuje v dítěti zároveň s obecně lidskými vlastnostmi a právy i jeho individuální schopnosti, zájmy a potřeby.
[55] tree
- li platit každý podle svých schopností, plyne z toho pro školu povinnost tyto schopnosti rozpoznávat a rozvíjet.
s-55
s03w-s55
s03w#55
Má- li platit každý podle svých schopností, plyne z toho pro školu povinnost tyto schopnosti rozpoznávat a rozvíjet.
[56] tree
Příroda je ve své štědrosti spravedlivá a rozděluje talenty velmi rovnoměrně bez ohledu na sociální rozvrstvení nebo teritoriální rozdíly.
s-56
s03w-s56
s03w#56
Příroda je ve své štědrosti spravedlivá a rozděluje talenty velmi rovnoměrně bez ohledu na sociální rozvrstvení nebo teritoriální rozdíly.
[57] tree
V dělnických rodinách i na zapadlém venkově se rodí stejné procento talentů všeho druhu jako ve městech a mezi inteligencí.
s-57
s03w-s57
s03w#57
V dělnických rodinách i na zapadlém venkově se rodí stejné procento talentů všeho druhu jako ve městech a mezi inteligencí.
[58] tree
Buržoazní školský systém této skutečnosti nedbal a připouštěl velké plýtvání talenty.
s-58
s03w-s58
s03w#58
Buržoazní školský systém této skutečnosti nedbal a připouštěl velké plýtvání talenty.
[59] tree
Zvýhodňoval pouze mládež z privilegovaných vrstev, a tak se stávalo, že vyšší vzdělání získávali i průměrní a podprůměrní, zatímco talenty mezi dělnickou a rolnickou mládeží končily často svou dráhu ve slepých uličkách obecných a měšťanských škol dříve, než se mohly rozvinout.
s-59
s03w-s59
s03w#59
Zvýhodňoval pouze mládež z privilegovaných vrstev, a tak se stávalo, že vyšší vzdělání získávali i průměrní a podprůměrní, zatímco talenty mezi dělnickou a rolnickou mládeží končily často svou dráhu ve slepých uličkách obecných a měšťanských škol dříve, než se mohly rozvinout.
[60] tree
Smyslem jednotné socialistické školy je překonat tuto sociální diskriminaci a vytvořit vzdělávací systém, který by dával rovnou příležitost všem, aniž by přitom unifikoval své požadavky a přistřihával všechny podle jediné šablony.
s-60
s03w-s60
s03w#60
Smyslem jednotné socialistické školy je překonat tuto sociální diskriminaci a vytvořit vzdělávací systém, který by dával rovnou příležitost všem, aniž by přitom unifikoval své požadavky a přistřihával všechny podle jediné šablony.
[61] tree
Jde tedy nikoli o mechanickou jednotnost, nýbrž o její vyšší dialektickou formu, která je naším cílem.
s-61
s03w-s61
s03w#61
Jde tedy nikoli o mechanickou jednotnost, nýbrž o její vyšší dialektickou formu, která je naším cílem.
[62] tree
Zatím je tento postulát realizován nedokonale.
s-62
s03w-s62
s03w#62
Zatím je tento postulát realizován nedokonale.
[63] tree
Jedním ze symptomů toho je chronický neduh naší školy, propadání neúměrně vysokého procenta normálních žáků.
s-63
s03w-s63
s03w#63
Jedním ze symptomů toho je chronický neduh naší školy, propadání neúměrně vysokého procenta normálních žáků.
[64] tree
Nedá se přece vážně tvrdit, že každý šestý občan naší země je tak nenormální, že není schopen absolvovat všechny ročníky základní školy.
s-64
s03w-s64
s03w#64
Nedá se přece vážně tvrdit, že každý šestý občan naší země je tak nenormální, že není schopen absolvovat všechny ročníky základní školy.
[65] tree
A přece každoročně opouští tuto školu po zákonné devítileté docházce téměř šestina pětina populace, aniž absolvovala její poslední, z hlediska výchovně vzdělávacího nejdůležitější ročník.
s-65
s03w-s65
s03w#65
A přece každoročně opouští tuto školu po zákonné devítileté docházce téměř šestina až pětina populace, aniž absolvovala její poslední, z hlediska výchovně vzdělávacího nejdůležitější ročník.
[66] tree
Ve školním roce # - # ukončilo povinnou docházku # dětí, ale pouze # absolvovalo devátý ročník.
s-66
s03w-s66
s03w#66
Ve školním roce # - # ukončilo povinnou docházku # dětí, ale pouze # absolvovalo devátý ročník.
[67] tree
Rozdíl činí v absolutní hodnotě # dětí, což je asi tolik, kolik obyvatel Kolín, Znojmo nebo Cheb.
s-67
s03w-s67
s03w#67
Rozdíl činí v absolutní hodnotě # dětí, což je asi tolik, kolik obyvatel má Kolín, Znojmo nebo Cheb.
[68] tree
Socialistická pedagogika odmítá třídění dětí na hloupé a chytré.
s-68
s03w-s68
s03w#68
Socialistická pedagogika odmítá třídění dětí na hloupé a chytré.
[69] tree
Nezavírá ovšem oči před problémem talentu.
s-69
s03w-s69
s03w#69
Nezavírá ovšem oči před problémem talentu.
[70] tree
Vychází z faktu, že každý jedinec může v některých činnostech dosáhnout úspěchu, bude- li mu umožněno vhodnou orientací příslušné schopnosti cvičit a rozvíjet.
s-70
s03w-s70
s03w#70
Vychází z faktu, že každý jedinec může v některých činnostech dosáhnout úspěchu, bude- li mu umožněno vhodnou orientací příslušné schopnosti cvičit a rozvíjet.
[71] tree
Aktuálním problémem základní školy je také její vertikální členění.
s-71
s03w-s71
s03w#71
Aktuálním problémem základní školy je také její vertikální členění.
[72] tree
Za dosavadního stavu se neúměrně mnoho času věnuje počátečnímu stupni.
s-72
s03w-s72
s03w#72
Za dosavadního stavu se neúměrně mnoho času věnuje počátečnímu stupni.
[73] tree
Prvých pět ročníků je didakticky nedostatečně využito, zatímco na vyšším stupni pak prudce zvýšené nároky vedou k povážlivě vysokému procentu propadajících.
s-73
s03w-s73
s03w#73
Prvých pět ročníků je didakticky nedostatečně využito, zatímco na vyšším stupni pak prudce zvýšené nároky vedou k povážlivě vysokému procentu propadajících.
[74] tree
Není náhoda, ale každoročně se potvrzující pravidlo, že právě v šestém ročníku propadá nejvíc dětí, v roce # jen # .
s-74
s03w-s74
s03w#74
Není náhoda, ale každoročně se potvrzující pravidlo, že právě v šestém ročníku propadá nejvíc dětí, v roce # jen # .
[75] tree
Naše společnost věnuje na školství nemalé částky.
s-75
s03w-s75
s03w#75
Naše společnost věnuje na školství nemalé částky.
[76] tree
Podle statistik vzrostl index těchto výdajů od roku # do roku # na # * , podíl ročních výdajů na školství ze státního rozpočtu vzrostl od roku # do roku # z # * na # * , podíl výdajů na školství z národního důchodu vzrostl za tutéž dobu ze # * na # * .
s-76
s03w-s76
s03w#76
Podle statistik vzrostl index těchto výdajů od roku # do roku # na # * , podíl ročních výdajů na školství ze státního rozpočtu vzrostl od roku # do roku # z # * na # * , podíl výdajů na školství z národního důchodu vzrostl za tutéž dobu ze # * na # * .
[77] tree
Tento trend si musí zachovat i nadále vzestupnou tendenci, nechceme- li zaostávat za ostatními vyspělými zeměmi.
s-77
s03w-s77
s03w#77
Tento trend si musí zachovat i nadále vzestupnou tendenci, nechceme- li zaostávat za ostatními vyspělými zeměmi.
[78] tree
Tím škodlivější by však bylo smiřovat se s disproporcemi a přebujelostí, jež jsou charakteristické pro současný stav našeho školského systému.
s-78
s03w-s78
s03w#78
Tím škodlivější by však bylo smiřovat se s disproporcemi a přebujelostí, jež jsou charakteristické pro současný stav našeho školského systému.
[79] tree
Vážnou disproporci představuje dnešní trend rozmisťování chlapců a dívek po # letech.
s-79
s03w-s79
s03w#79
Vážnou disproporci představuje dnešní trend rozmisťování chlapců a dívek po # letech.
[80] tree
Mnoho i velmi schopných chlapců odchází do učebního poměru, který je pro slepou uličkou, kdežto na gymnáziích, která mají být hlavním zdrojem pro vysoké školy, mají značnou převahu dívky.
s-80
s03w-s80
s03w#80
Mnoho i velmi schopných chlapců odchází do učebního poměru, který je pro ně slepou uličkou, kdežto na gymnáziích, která mají být hlavním zdrojem pro vysoké školy, mají značnou převahu dívky.
[81] tree
Neméně vážným problémem je přebujelost našeho vzdělávacího systému.
s-81
s03w-s81
s03w#81
Neméně vážným problémem je přebujelost našeho vzdělávacího systému.
[82] tree
Je to důsledek jakési velmi krátkozraké politiky rozinek, která v posledních letech přejímala z jiných školských modelů jen to populární.
s-82
s03w-s82
s03w#82
Je to důsledek jakési velmi krátkozraké politiky rozinek, která v posledních letech přejímala z jiných školských modelů jen to populární.
[83] tree
Máme například pětidenní učební týden jako v některých západních zemích, ale nepřešli jsme zároveň na celodenní výuku, jaká je v těchto zemích obvyklá v nejnižších ročnících.
s-83
s03w-s83
s03w#83
Máme například pětidenní učební týden jako v některých západních zemích, ale nepřešli jsme zároveň na celodenní výuku, jaká je v těchto zemích obvyklá už v nejnižších ročnících.
[84] tree
Cesta k maturitě u nás trvá # let, tedy déle než ve většině nejvyspělejších zemí, a rekordně dlouhá je i naše základní škola s jednotným učebním plánem.
s-84
s03w-s84
s03w#84
Cesta k maturitě u nás trvá # let, tedy déle než ve většině nejvyspělejších zemí, a rekordně dlouhá je i naše základní škola s jednotným učebním plánem.
[85] tree
Nepřekvapuje proto příliš, že se nedostává prostředků na důsledné plnění kdysi vytčeného cíle, totiž poskytovat většině mládeže plné středoškolské vzdělání.
s-85
s03w-s85
s03w#85
Nepřekvapuje proto příliš, že se už nedostává prostředků na důsledné plnění kdysi vytčeného cíle, totiž poskytovat většině mládeže plné středoškolské vzdělání.
[86] tree
Tento cíl, stanovený v roce # # sjezdem strany, měl být splněn v roce # .
s-86
s03w-s86
s03w#86
Tento cíl, stanovený v roce # # sjezdem strany, měl být splněn v roce # .
[87] tree
Skutečnost je taková, že z celkového počtu úspěšných absolventů ZDŠ populačního ročníku vstupuje na výběrové střední školy sotva třetina.
s-87
s03w-s87
s03w#87
Skutečnost je taková, že z celkového počtu úspěšných absolventů ZDŠ populačního ročníku vstupuje na výběrové střední školy sotva třetina.
[88] tree
Přibližný počet učňů činí necelé dvě třetiny populačního ročníku, # * .
s-88
s03w-s88
s03w#88
Přibližný počet učňů činí necelé dvě třetiny populačního ročníku, # * .
[89] tree
Asi # * mládeže se po patnácti letech dále nevzdělává a odchází přímo do pracovního poměru, nebo zůstává u rodičů.
s-89
s03w-s89
s03w#89
Asi # * mládeže už se po patnácti letech dále nevzdělává a odchází přímo do pracovního poměru, nebo zůstává u rodičů.
[90] tree
Srovnáme- li s uvedenými ciframi skutečnost, že v SSSR dosahuje nyní # * mládeže plného středoškolského vzdělání jen v denním studiu, nemáme zatím mnoho důvodů k sebeuspokojení.
s-90
s03w-s90
s03w#90
Srovnáme- li s uvedenými ciframi skutečnost, že v SSSR dosahuje nyní # * mládeže plného středoškolského vzdělání jen v denním studiu, nemáme zatím mnoho důvodů k sebeuspokojení.
[91] tree
Neřešené problémy nižších stupňů a typů školských komplikují i situaci našich vysokých škol, kde je vážným problémem vysoké procento mladých lidí, kteří studium nedokončují.
s-91
s03w-s91
s03w#91
Neřešené problémy nižších stupňů a typů školských komplikují i situaci našich vysokých škol, kde je vážným problémem vysoké procento mladých lidí, kteří studium nedokončují.
[92] tree
Je zřejmé, že nazrává čas ke komplexnímu řešení, které by vytyčilo jasné mobilizující perspektivy a ukázalo zároveň směr, v jakém je nutno postupovat při nejbližších krocích.
s-92
s03w-s92
s03w#92
Je zřejmé, že nazrává čas ke komplexnímu řešení, které by vytyčilo jasné mobilizující perspektivy a ukázalo zároveň směr, v jakém je nutno postupovat už při nejbližších krocích.
[93] tree
V úvahách, které míří k uvedeným cílům, se zpravidla objevují tyto náměty.
s-93
s03w-s93
s03w#93
V úvahách, které míří k uvedeným cílům, se zpravidla objevují tyto náměty.
[94] tree
Dosáhnout, aby v podstatě všechny pětileté děti mohly navštěvovat mateřskou školu.
s-94
s03w-s94
s03w#94
Dosáhnout, aby v podstatě všechny pětileté děti mohly navštěvovat mateřskou školu.
[95] tree
Prodloužit povinnou školní docházku aspoň na deset let.
s-95
s03w-s95
s03w#95
Prodloužit povinnou školní docházku aspoň na deset let.
[96] tree
Soustředit obsah počátečního vzdělání do čtyř nebo i tří let a umožnit plynulejší přechod k systematické výuce na vyšším stupni.
s-96
s03w-s96
s03w#96
Soustředit obsah počátečního vzdělání do čtyř nebo i tří let a umožnit plynulejší přechod k systematické výuce na vyšším stupni.
[97] tree
Zpružnit obsah vyššího stupně povinného vzdělání optimálními formami kvalitativní diferenciace při zachování jednotného vzdělávacího základu.
s-97
s03w-s97
s03w#97
Zpružnit obsah vyššího stupně povinného vzdělání optimálními formami kvalitativní diferenciace při zachování jednotného vzdělávacího základu.
[98] tree
Zkrátit cestu k maturitě na gymnáziu z # na # let optimální změnou struktury dosavadního vertikálního členění školské soustavy.
s-98
s03w-s98
s03w#98
Zkrátit cestu k maturitě na gymnáziu z # na # let optimální změnou struktury dosavadního vertikálního členění školské soustavy.
[99] tree
Postupně sbližovat různé typy škol # cyklu, gymnázium více spojovat s praxí a na odborných školách naopak posilovat přiměřeně složku obecně vzdělávací.
s-99
s03w-s99
s03w#99
Postupně sbližovat různé typy škol # cyklu, gymnázium více spojovat s praxí a na odborných školách naopak posilovat přiměřeně složku obecně vzdělávací.
[100] tree
Pro absolventy učňovských škol vytvořit vhodné nástavbové studium, zdokonalené střední školy pro pracující, umožňující získat plné střední vzdělání a přístup na vysokou školu.
s-100
s03w-s100
s03w#100
Pro absolventy učňovských škol vytvořit vhodné nástavbové studium, zdokonalené střední školy pro pracující, umožňující získat plné střední vzdělání a přístup na vysokou školu.

Edit as listText viewDependency trees