Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train Annotation Hladká, Barbora; Zeman, Daniel
Text: Transcription Written form - Colors
showing 1 - 100 of 148 • next
Výchova mládeže nikdy nebyla a nemůže být jen záležitostí v úzkém smyslu pedagogickou .
s-1
s03w-s1
s03w#1
Výchova mládeže nikdy nebyla a nemůže být jen záležitostí v úzkém smyslu pedagogickou.
Tím více to platí v naší společnosti , jejíž vedoucí síla , komunistická strana , právem považuje školství za jeden z nejvýznamnějších nástrojů politického , ekonomického i kulturního zápasu o další rozvinutí socialismu .
s-2
s03w-s2
s03w#2
Tím více to platí v naší společnosti, jejíž vedoucí síla, komunistická strana, právem považuje školství za jeden z nejvýznamnějších nástrojů politického, ekonomického i kulturního zápasu o další rozvinutí socialismu.
Výchova se nemůže obejít bez vědecké pedagogické teorie .
s-3
s03w-s3
s03w#3
Výchova se nemůže obejít bez vědecké pedagogické teorie.
Ale dialektika věci je v tom , že stejným právem musíme připomenout i pravý opak .
s-4
s03w-s4
s03w#4
Ale dialektika věci je v tom, že stejným právem musíme připomenout i pravý opak.
Výchova je záležitost tak závažná , že ji nelze svěřovat jen odborníkům .
s-5
s03w-s5
s03w#5
Výchova je záležitost tak závažná, že ji nelze svěřovat jen odborníkům.
Týká se celé společnosti a celá společnost za ni odpovídá .
s-6
s03w-s6
s03w#6
Týká se celé společnosti a celá společnost za ni odpovídá.
Škola může úspěšně plnit své poslání , má - li pevnou oporu ve veřejnosti , na závodech , ve společenských organizacích , ve sdělovacích prostředcích , v rodině .
s-7
s03w-s7
s03w#7
Škola může úspěšně plnit své poslání, má- li pevnou oporu ve veřejnosti, na závodech, ve společenských organizacích, ve sdělovacích prostředcích, v rodině.
I když úlohu školy nesmíme přeceňovat , přece jen v jistém smyslu platí , jaká je dnes škola , taková bude zítra společnost .
s-8
s03w-s8
s03w#8
I když úlohu školy nesmíme přeceňovat, přece jen v jistém smyslu platí, jaká je dnes škola, taková bude zítra společnost.
Vycházíme - li z představy cílové perspektivy , můžeme ideální koncepci školské soustavy charakterizovat v nejobecnějších rysech jako plně demokratický a vysoce efektivní systém jednotné kolektivní a zároveň individualizované komunistické výchovy veškeré mládeže od okamžiku , kdy se dítě obejde bez trvalé péče matčiny , až do okamžiku , kdy mladý člověk je schopen obejít se bez soustavné péče školy a přejít k cílevědomé sebevýchově .
s-9
s03w-s9
s03w#9
Vycházíme- li z představy cílové perspektivy, můžeme ideální koncepci školské soustavy charakterizovat v nejobecnějších rysech jako plně demokratický a vysoce efektivní systém jednotné kolektivní a zároveň individualizované komunistické výchovy veškeré mládeže od okamžiku, kdy se dítě obejde bez trvalé péče matčiny, až do okamžiku, kdy mladý člověk je schopen obejít se bez soustavné péče školy a přejít k cílevědomé sebevýchově.
Naše dnešní škola přejímá už mnohé z tohoto teoretického postulátu , ale mnohé zůstává ještě nesplněnou perspektivou .
s-10
s03w-s10
s03w#10
Naše dnešní škola přejímá už mnohé z tohoto teoretického postulátu, ale mnohé zůstává ještě nesplněnou perspektivou.
Vzdělává mládež od šesti let , tedy dříve než v mnohých jiných zemích , ale přesto počátek by bylo možno v budoucnu posunout ještě níže , aby se pedagogicky lépe využilo věku , v němž je dětská mysl nejtvárnější .
s-11
s03w-s11
s03w#11
Vzdělává mládež od šesti let, tedy dříve než v mnohých jiných zemích, ale přesto počátek by bylo možno v budoucnu posunout ještě níže, aby se pedagogicky lépe využilo věku, v němž je dětská mysl nejtvárnější.
Část mládeže navštěvuje školu do # let i déle , velká část však v podstatě končí své soustavné všeobecné vzdělání již v patnácti letech , tedy mnohem dříve , než dosáhne skutečné dospělosti .
s-12
s03w-s12
s03w#12
Část mládeže navštěvuje školu do # let i déle, velká část však v podstatě končí své soustavné všeobecné vzdělání již v patnácti letech, tedy mnohem dříve, než dosáhne skutečné dospělosti.
Jednotná výchova v povinné škole je dosud málo individualizována , na druhém cyklu vládne naopak ostrá vnější diferenciace .
s-13
s03w-s13
s03w#13
Jednotná výchova v povinné škole je dosud málo individualizována, na druhém cyklu vládne naopak ostrá vnější diferenciace.
Pedagogická konvergence škol jednotlivých typů a jejich organické sjednocení je dosud hudbou budoucnosti .
s-14
s03w-s14
s03w#14
Pedagogická konvergence škol jednotlivých typů a jejich organické sjednocení je dosud hudbou budoucnosti.
Komunistická je výchova v našich školách zatím spíše ve svých potenciálních cílech než ve svých aktuálních výsledcích .
s-15
s03w-s15
s03w#15
Komunistická je výchova v našich školách zatím spíše ve svých potenciálních cílech než ve svých aktuálních výsledcích.
Máme - li se v další etapě přiblížit k těmto cílům , bude nutno vyrovnat se především s nejslabšími body , které zdravý vývoj naší školy v současné době nejvíc komplikují .
s-16
s03w-s16
s03w#16
Máme- li se v další etapě přiblížit k těmto cílům, bude nutno vyrovnat se především s nejslabšími body, které zdravý vývoj naší školy v současné době nejvíc komplikují.
Především to je problém političnosti školy .
s-17
s03w-s17
s03w#17
Především to je problém političnosti školy.
Političnost socialistické školy je v její angažovanosti pro revoluční ideály komunismu .
s-18
s03w-s18
s03w#18
Političnost socialistické školy je v její angažovanosti pro revoluční ideály komunismu.
Mládež většinou má již spontánní sklon k revoluční aktivitě , takže nejde ani tak o to , tuto aktivitu teprve vyvolávat , jako spíše ji usměrňovat , aby se nezvrhla v činnost pseudorevoluční , nebo dokonce kontrarevoluční .
s-19
s03w-s19
s03w#19
Mládež většinou má již spontánní sklon k revoluční aktivitě, takže nejde ani tak o to, tuto aktivitu teprve vyvolávat, jako spíše ji usměrňovat, aby se nezvrhla v činnost pseudorevoluční, nebo dokonce kontrarevoluční.
Ne každý protest , ne každá opozičnost je revoluční .
s-20
s03w-s20
s03w#20
Ne každý protest, ne každá opozičnost je revoluční.
Etapa , kdy hlavní formou sociální revoluce byl boj o svržení kapitalismu a nastolení vlády dělníků a rolníků , je již za námi .
s-21
s03w-s21
s03w#21
Etapa, kdy hlavní formou sociální revoluce byl boj o svržení kapitalismu a nastolení vlády dělníků a rolníků, je již za námi.
Dnes je hlavní formou sociální revoluce boj o upevnění této vlády , a ten se projevuje především konstruktivní budovatelskou prací .
s-22
s03w-s22
s03w#22
Dnes je hlavní formou sociální revoluce boj o upevnění této vlády, a ten se projevuje především konstruktivní budovatelskou prací.
Mládež musí pochopit , že tato fáze revoluce není snažší než předcházející , spíše naopak , a že i ona má mnoho příležitostí osvědčit svou statečnost , iniciativu a vytrvalost .
s-23
s03w-s23
s03w#23
Mládež musí pochopit, že tato fáze revoluce není snažší než předcházející, spíše naopak, a že i ona má mnoho příležitostí osvědčit svou statečnost, iniciativu a vytrvalost.
Tomuto cíli by měl odpovídat i obsah výchovy .
s-24
s03w-s24
s03w#24
Tomuto cíli by měl odpovídat i obsah výchovy.
Nechť se žáci dovídají v hodinách dějepisu , literatury a dalších předmětů , jak utlačovaní bojovali proti utlačovatelům .
s-25
s03w-s25
s03w#25
Nechť se žáci dovídají v hodinách dějepisu, literatury a dalších předmětů, jak utlačovaní bojovali proti utlačovatelům.
Dnes však potřebují ještě něco víc .
s-26
s03w-s26
s03w#26
Dnes však potřebují ještě něco víc.
Potřebují vědět , jak vítězné třídy upevňovaly svá vítězství anebo jak je zradou , nesvorností či neschopností ztrácely .
s-27
s03w-s27
s03w#27
Potřebují vědět, jak vítězné třídy upevňovaly svá vítězství anebo jak je zradou, nesvorností či neschopností ztrácely.
Potřebují vědět , že nové společenské řády se nastolují bojem , ale udržují a upevňují se prací , disciplínou a organizací .
s-28
s03w-s28
s03w#28
Potřebují vědět, že nové společenské řády se nastolují bojem, ale udržují a upevňují se prací, disciplínou a organizací.
Výchova naší mládeže bude komunistická , bude - li klást důraz nejen na systém poznatků , ale též na metodu jejich získávání .
s-29
s03w-s29
s03w#29
Výchova naší mládeže bude komunistická, bude- li klást důraz nejen na systém poznatků, ale též na metodu jejich získávání.
To předpokládá zdokonalit a obohatit soustavu tradičních učebnic tak , aby žáci nenacházeli v knize všechno již hotové , ale museli namáhat svůj rozum , tříbit svou schopnost logického úsudku , řešit problémy vyžadující důvtip i vytrvalost v hledání a zkoušení různých metod .
s-30
s03w-s30
s03w#30
To předpokládá zdokonalit a obohatit soustavu tradičních učebnic tak, aby žáci nenacházeli v knize všechno již hotové, ale museli namáhat svůj rozum, tříbit svou schopnost logického úsudku, řešit problémy vyžadující důvtip i vytrvalost v hledání a zkoušení různých metod.
Důraz na samostatné myšlení ovšem neznamená kult intelektualismu vzdáleného životu a praxi .
s-31
s03w-s31
s03w#31
Důraz na samostatné myšlení ovšem neznamená kult intelektualismu vzdáleného životu a praxi.
Marxistická pedagogika vyzdvihuje jednotu myšlenky a činu .
s-32
s03w-s32
s03w#32
Marxistická pedagogika vyzdvihuje jednotu myšlenky a činu.
Proto socialistická škola je škola pracovní a polytechnická .
s-33
s03w-s33
s03w#33
Proto socialistická škola je škola pracovní a polytechnická.
V ní má své domovské právo laboratoř , dílna a zahrada , kde mladý člověk zkouší svou obratnost a ověřuje si v praxi své teoretické vědomosti .
s-34
s03w-s34
s03w#34
V ní má své domovské právo laboratoř, dílna a zahrada, kde mladý člověk zkouší svou obratnost a ověřuje si v praxi své teoretické vědomosti.
Princip spojení školy se životem a výrobou není módní heslo , jehož aktuálnost by vybledla a vyvanula s nástupem nové sezóny .
s-35
s03w-s35
s03w#35
Princip spojení školy se životem a výrobou není módní heslo, jehož aktuálnost by vybledla a vyvanula s nástupem nové sezóny.
Chyby , ke kterým před lety došlo při jeho realizaci , nemohou být důvodem k jeho odložení do archívu .
s-36
s03w-s36
s03w#36
Chyby, ke kterým před lety došlo při jeho realizaci, nemohou být důvodem k jeho odložení do archívu.
Nebudeme mu dělat barnumskou reklamu a diskreditovat jej překotným zaváděním výrobní praxe , kde pro ni nejsou podmínky , jak se to stávalo v minulosti .
s-37
s03w-s37
s03w#37
Nebudeme mu dělat barnumskou reklamu a diskreditovat jej překotným zaváděním výrobní praxe, kde pro ni nejsou podmínky, jak se to stávalo v minulosti.
Ale tím seriózněji je nutno prosazovat , aby škola nesklouzávala znova na pozice scholastického formalismu a neprodukovala místo živých aktivních lidí vydestilované školomety papouškující nabiflovaná slova bez obsahu .
s-38
s03w-s38
s03w#38
Ale tím seriózněji je nutno prosazovat, aby škola nesklouzávala znova na pozice scholastického formalismu a neprodukovala místo živých aktivních lidí vydestilované školomety papouškující nabiflovaná slova bez obsahu.
Již Komenský chtěl , aby škola jako skutečná dílna lidskosti nebyla pouze učebnou , ale také pracovnou .
s-39
s03w-s39
s03w#39
Již Komenský chtěl, aby škola jako skutečná dílna lidskosti nebyla pouze učebnou, ale také pracovnou.
Vybavit školu dobrou laboratoří , dílnou a pokusným pozemkem je v jistém smyslu totéž , ba více než prodloužit dobu pouze teoretické výuky o další ročník .
s-40
s03w-s40
s03w#40
Vybavit školu dobrou laboratoří, dílnou a pokusným pozemkem je v jistém smyslu totéž, ba více než prodloužit dobu pouze teoretické výuky o další ročník.
Nebezpečí školního formalismu však nespočívá jen v odtrženosti od praxe .
s-41
s03w-s41
s03w#41
Nebezpečí školního formalismu však nespočívá jen v odtrženosti od praxe.
Hrozí i tam , kde duševní rozvoj je chápán příliš jednostranně , pouze jako záležitost intelektu , a podceňuje se emocionální stránka osobnosti .
s-42
s03w-s42
s03w#42
Hrozí i tam, kde duševní rozvoj je chápán příliš jednostranně, pouze jako záležitost intelektu, a podceňuje se emocionální stránka osobnosti.
Věda je ohromná síla , ale člověk potřebuje ještě něco jiného než vědu .
s-43
s03w-s43
s03w#43
Věda je ohromná síla, ale člověk potřebuje ještě něco jiného než vědu.
Škola , která se chce důsledně vypořádat s přežitky náboženství , by měla vycházet z toho , že náboženství zapustilo u mnohých lidí tak hluboké kořeny nejen proto , že vyplňuje svými mystickými dogmaty bílá místa v knize vědy , ale snad ještě spíše proto , že má i svou estetickou dimenzi , jíž vzrušuje smysly člověka .
s-44
s03w-s44
s03w#44
Škola, která se chce důsledně vypořádat s přežitky náboženství, by měla vycházet z toho, že náboženství zapustilo u mnohých lidí tak hluboké kořeny nejen proto, že vyplňuje svými mystickými dogmaty bílá místa v knize vědy, ale snad ještě spíše proto, že má i svou estetickou dimenzi, jíž vzrušuje smysly člověka.
Není tendenčnějšího umění v dějinách , než je umění náboženské a církevní .
s-45
s03w-s45
s03w#45
Není tendenčnějšího umění v dějinách, než je umění náboženské a církevní.
A přece právě nad ním bývají často u vytržení ti , kteří se rádi povýšeně distancují od angažovaného socialistického umění .
s-46
s03w-s46
s03w#46
A přece právě nad ním bývají často u vytržení ti, kteří se rádi povýšeně distancují od angažovaného socialistického umění.
Strašák tendenčnosti nesmí odrazovat ani umělce , ani školu od umění ideově angažovaného , protože právě ono je nepostradatelné ve výchově , která chce rozvinout mladého člověka k plné lidskosti .
s-47
s03w-s47
s03w#47
Strašák tendenčnosti nesmí odrazovat ani umělce, ani školu od umění ideově angažovaného, protože právě ono je nepostradatelné ve výchově, která chce rozvinout mladého člověka k plné lidskosti.
Vždyť nejednou tam , kde nestačí k zodpovězení lidských problémů logika , racionální argumentace , nalézá člověk uspokojení v kráse výtvarného díla , v sugestivním verši nebo hudbě , je - li to umění blízké jeho srdci .
s-48
s03w-s48
s03w#48
Vždyť nejednou tam, kde nestačí k zodpovězení lidských problémů logika, racionální argumentace, nalézá člověk uspokojení v kráse výtvarného díla, v sugestivním verši nebo hudbě, je- li to umění blízké jeho srdci.
Nejenom vědění je síla , ale také umění je síla .
s-49
s03w-s49
s03w#49
Nejenom vědění je síla, ale také umění je síla.
Teprve spojí - li škola obojí , položí - li na váhu všechnu racionální přesvědčivost socialistické vědy i všechnu emocionální sugestivnost socialistické kultury , nemůže se minout cíle .
s-50
s03w-s50
s03w#50
Teprve spojí- li škola obojí, položí- li na váhu všechnu racionální přesvědčivost socialistické vědy i všechnu emocionální sugestivnost socialistické kultury, nemůže se minout cíle.
Demokratičnost naší školy je její velkou hodnotou .
s-51
s03w-s51
s03w#51
Demokratičnost naší školy je její velkou hodnotou.
Ale právě proto nesmí zůstat pouhou frází ani dogmatem .
s-52
s03w-s52
s03w#52
Ale právě proto nesmí zůstat pouhou frází ani dogmatem.
Je to princip dynamický , jehož vývoj odhaluje nové aspekty a dimenze .
s-53
s03w-s53
s03w#53
Je to princip dynamický, jehož vývoj odhaluje nové aspekty a dimenze.
Přídělový systém podle zásady každému stejně je revolučním činem v etapě likvidace diskriminující třídní soustavy buržoazní školy , nikoli však vrcholem vývoje socialistické školy , jejíž humanismus respektuje v dítěti zároveň s obecně lidskými vlastnostmi a právy i jeho individuální schopnosti , zájmy a potřeby .
s-54
s03w-s54
s03w#54
Přídělový systém podle zásady každému stejně je revolučním činem v etapě likvidace diskriminující třídní soustavy buržoazní školy, nikoli však vrcholem vývoje socialistické školy, jejíž humanismus respektuje v dítěti zároveň s obecně lidskými vlastnostmi a právy i jeho individuální schopnosti, zájmy a potřeby.
Má - li platit každý podle svých schopností , plyne z toho pro školu povinnost tyto schopnosti rozpoznávat a rozvíjet .
s-55
s03w-s55
s03w#55
Má- li platit každý podle svých schopností, plyne z toho pro školu povinnost tyto schopnosti rozpoznávat a rozvíjet.
Příroda je ve své štědrosti spravedlivá a rozděluje talenty velmi rovnoměrně bez ohledu na sociální rozvrstvení nebo teritoriální rozdíly .
s-56
s03w-s56
s03w#56
Příroda je ve své štědrosti spravedlivá a rozděluje talenty velmi rovnoměrně bez ohledu na sociální rozvrstvení nebo teritoriální rozdíly.
V dělnických rodinách i na zapadlém venkově se rodí stejné procento talentů všeho druhu jako ve městech a mezi inteligencí .
s-57
s03w-s57
s03w#57
V dělnických rodinách i na zapadlém venkově se rodí stejné procento talentů všeho druhu jako ve městech a mezi inteligencí.
Buržoazní školský systém této skutečnosti nedbal a připouštěl velké plýtvání talenty .
s-58
s03w-s58
s03w#58
Buržoazní školský systém této skutečnosti nedbal a připouštěl velké plýtvání talenty.
Zvýhodňoval pouze mládež z privilegovaných vrstev , a tak se stávalo , že vyšší vzdělání získávali i průměrní a podprůměrní , zatímco talenty mezi dělnickou a rolnickou mládeží končily často svou dráhu ve slepých uličkách obecných a měšťanských škol dříve , než se mohly rozvinout .
s-59
s03w-s59
s03w#59
Zvýhodňoval pouze mládež z privilegovaných vrstev, a tak se stávalo, že vyšší vzdělání získávali i průměrní a podprůměrní, zatímco talenty mezi dělnickou a rolnickou mládeží končily často svou dráhu ve slepých uličkách obecných a měšťanských škol dříve, než se mohly rozvinout.
Smyslem jednotné socialistické školy je překonat tuto sociální diskriminaci a vytvořit vzdělávací systém , který by dával rovnou příležitost všem , aniž by přitom unifikoval své požadavky a přistřihával všechny podle jediné šablony .
s-60
s03w-s60
s03w#60
Smyslem jednotné socialistické školy je překonat tuto sociální diskriminaci a vytvořit vzdělávací systém, který by dával rovnou příležitost všem, aniž by přitom unifikoval své požadavky a přistřihával všechny podle jediné šablony.
Jde tedy nikoli o mechanickou jednotnost , nýbrž o její vyšší dialektickou formu , která je naším cílem .
s-61
s03w-s61
s03w#61
Jde tedy nikoli o mechanickou jednotnost, nýbrž o její vyšší dialektickou formu, která je naším cílem.
Zatím je tento postulát realizován nedokonale .
s-62
s03w-s62
s03w#62
Zatím je tento postulát realizován nedokonale.
Jedním ze symptomů toho je chronický neduh naší školy , propadání neúměrně vysokého procenta normálních žáků .
s-63
s03w-s63
s03w#63
Jedním ze symptomů toho je chronický neduh naší školy, propadání neúměrně vysokého procenta normálních žáků.
Nedá se přece vážně tvrdit , že každý šestý občan naší země je tak nenormální , že není schopen absolvovat všechny ročníky základní školy .
s-64
s03w-s64
s03w#64
Nedá se přece vážně tvrdit, že každý šestý občan naší země je tak nenormální, že není schopen absolvovat všechny ročníky základní školy.
A přece každoročně opouští tuto školu po zákonné devítileté docházce téměř šestina až pětina populace , aniž absolvovala její poslední , z hlediska výchovně vzdělávacího nejdůležitější ročník .
s-65
s03w-s65
s03w#65
A přece každoročně opouští tuto školu po zákonné devítileté docházce téměř šestina až pětina populace, aniž absolvovala její poslední, z hlediska výchovně vzdělávacího nejdůležitější ročník.
Ve školním roce # - # ukončilo povinnou docházku # dětí , ale pouze # absolvovalo devátý ročník .
s-66
s03w-s66
s03w#66
Ve školním roce # - # ukončilo povinnou docházku # dětí, ale pouze # absolvovalo devátý ročník.
Rozdíl činí v absolutní hodnotě # dětí , což je asi tolik , kolik obyvatel má Kolín , Znojmo nebo Cheb .
s-67
s03w-s67
s03w#67
Rozdíl činí v absolutní hodnotě # dětí, což je asi tolik, kolik obyvatel má Kolín, Znojmo nebo Cheb.
Socialistická pedagogika odmítá třídění dětí na hloupé a chytré .
s-68
s03w-s68
s03w#68
Socialistická pedagogika odmítá třídění dětí na hloupé a chytré.
Nezavírá ovšem oči před problémem talentu .
s-69
s03w-s69
s03w#69
Nezavírá ovšem oči před problémem talentu.
Vychází z faktu , že každý jedinec může v některých činnostech dosáhnout úspěchu , bude - li mu umožněno vhodnou orientací příslušné schopnosti cvičit a rozvíjet .
s-70
s03w-s70
s03w#70
Vychází z faktu, že každý jedinec může v některých činnostech dosáhnout úspěchu, bude- li mu umožněno vhodnou orientací příslušné schopnosti cvičit a rozvíjet.
Aktuálním problémem základní školy je také její vertikální členění .
s-71
s03w-s71
s03w#71
Aktuálním problémem základní školy je také její vertikální členění.
Za dosavadního stavu se neúměrně mnoho času věnuje počátečnímu stupni .
s-72
s03w-s72
s03w#72
Za dosavadního stavu se neúměrně mnoho času věnuje počátečnímu stupni.
Prvých pět ročníků je didakticky nedostatečně využito , zatímco na vyšším stupni pak prudce zvýšené nároky vedou k povážlivě vysokému procentu propadajících .
s-73
s03w-s73
s03w#73
Prvých pět ročníků je didakticky nedostatečně využito, zatímco na vyšším stupni pak prudce zvýšené nároky vedou k povážlivě vysokému procentu propadajících.
Není náhoda , ale každoročně se potvrzující pravidlo , že právě v šestém ročníku propadá nejvíc dětí , v roce # jen # .
s-74
s03w-s74
s03w#74
Není náhoda, ale každoročně se potvrzující pravidlo, že právě v šestém ročníku propadá nejvíc dětí, v roce # jen # .
Naše společnost věnuje na školství nemalé částky .
s-75
s03w-s75
s03w#75
Naše společnost věnuje na školství nemalé částky.
Podle statistik vzrostl index těchto výdajů od roku # do roku # na # * , podíl ročních výdajů na školství ze státního rozpočtu vzrostl od roku # do roku # z # * na # * , podíl výdajů na školství z národního důchodu vzrostl za tutéž dobu ze # * na # * .
s-76
s03w-s76
s03w#76
Podle statistik vzrostl index těchto výdajů od roku # do roku # na # * , podíl ročních výdajů na školství ze státního rozpočtu vzrostl od roku # do roku # z # * na # * , podíl výdajů na školství z národního důchodu vzrostl za tutéž dobu ze # * na # * .
Tento trend si musí zachovat i nadále vzestupnou tendenci , nechceme - li zaostávat za ostatními vyspělými zeměmi .
s-77
s03w-s77
s03w#77
Tento trend si musí zachovat i nadále vzestupnou tendenci, nechceme- li zaostávat za ostatními vyspělými zeměmi.
Tím škodlivější by však bylo smiřovat se s disproporcemi a přebujelostí , jež jsou charakteristické pro současný stav našeho školského systému .
s-78
s03w-s78
s03w#78
Tím škodlivější by však bylo smiřovat se s disproporcemi a přebujelostí, jež jsou charakteristické pro současný stav našeho školského systému.
Vážnou disproporci představuje dnešní trend rozmisťování chlapců a dívek po # letech .
s-79
s03w-s79
s03w#79
Vážnou disproporci představuje dnešní trend rozmisťování chlapců a dívek po # letech.
Mnoho i velmi schopných chlapců odchází do učebního poměru , který je pro ně slepou uličkou , kdežto na gymnáziích , která mají být hlavním zdrojem pro vysoké školy , mají značnou převahu dívky .
s-80
s03w-s80
s03w#80
Mnoho i velmi schopných chlapců odchází do učebního poměru, který je pro ně slepou uličkou, kdežto na gymnáziích, která mají být hlavním zdrojem pro vysoké školy, mají značnou převahu dívky.
Neméně vážným problémem je přebujelost našeho vzdělávacího systému .
s-81
s03w-s81
s03w#81
Neméně vážným problémem je přebujelost našeho vzdělávacího systému.
Je to důsledek jakési velmi krátkozraké politiky rozinek , která v posledních letech přejímala z jiných školských modelů jen to populární .
s-82
s03w-s82
s03w#82
Je to důsledek jakési velmi krátkozraké politiky rozinek, která v posledních letech přejímala z jiných školských modelů jen to populární.
Máme například pětidenní učební týden jako v některých západních zemích , ale nepřešli jsme zároveň na celodenní výuku , jaká je v těchto zemích obvyklá už v nejnižších ročnících .
s-83
s03w-s83
s03w#83
Máme například pětidenní učební týden jako v některých západních zemích, ale nepřešli jsme zároveň na celodenní výuku, jaká je v těchto zemích obvyklá už v nejnižších ročnících.
Cesta k maturitě u nás trvá # let , tedy déle než ve většině nejvyspělejších zemí , a rekordně dlouhá je i naše základní škola s jednotným učebním plánem .
s-84
s03w-s84
s03w#84
Cesta k maturitě u nás trvá # let, tedy déle než ve většině nejvyspělejších zemí, a rekordně dlouhá je i naše základní škola s jednotným učebním plánem.
Nepřekvapuje proto příliš , že se už nedostává prostředků na důsledné plnění kdysi vytčeného cíle , totiž poskytovat většině mládeže plné středoškolské vzdělání .
s-85
s03w-s85
s03w#85
Nepřekvapuje proto příliš, že se už nedostává prostředků na důsledné plnění kdysi vytčeného cíle, totiž poskytovat většině mládeže plné středoškolské vzdělání.
Tento cíl , stanovený v roce # # sjezdem strany , měl být splněn v roce # .
s-86
s03w-s86
s03w#86
Tento cíl, stanovený v roce # # sjezdem strany, měl být splněn v roce # .
Skutečnost je taková , že z celkového počtu úspěšných absolventů ZDŠ populačního ročníku vstupuje na výběrové střední školy sotva třetina .
s-87
s03w-s87
s03w#87
Skutečnost je taková, že z celkového počtu úspěšných absolventů ZDŠ populačního ročníku vstupuje na výběrové střední školy sotva třetina.
Přibližný počet učňů činí necelé dvě třetiny populačního ročníku , # * .
s-88
s03w-s88
s03w#88
Přibližný počet učňů činí necelé dvě třetiny populačního ročníku, # * .
Asi # * mládeže už se po patnácti letech dále nevzdělává a odchází přímo do pracovního poměru , nebo zůstává u rodičů .
s-89
s03w-s89
s03w#89
Asi # * mládeže už se po patnácti letech dále nevzdělává a odchází přímo do pracovního poměru, nebo zůstává u rodičů.
Srovnáme - li s uvedenými ciframi skutečnost , že v SSSR dosahuje nyní # * mládeže plného středoškolského vzdělání jen v denním studiu , nemáme zatím mnoho důvodů k sebeuspokojení .
s-90
s03w-s90
s03w#90
Srovnáme- li s uvedenými ciframi skutečnost, že v SSSR dosahuje nyní # * mládeže plného středoškolského vzdělání jen v denním studiu, nemáme zatím mnoho důvodů k sebeuspokojení.
Neřešené problémy nižších stupňů a typů školských komplikují i situaci našich vysokých škol , kde je vážným problémem vysoké procento mladých lidí , kteří studium nedokončují .
s-91
s03w-s91
s03w#91
Neřešené problémy nižších stupňů a typů školských komplikují i situaci našich vysokých škol, kde je vážným problémem vysoké procento mladých lidí, kteří studium nedokončují.
Je zřejmé , že nazrává čas ke komplexnímu řešení , které by vytyčilo jasné mobilizující perspektivy a ukázalo zároveň směr , v jakém je nutno postupovat už při nejbližších krocích .
s-92
s03w-s92
s03w#92
Je zřejmé, že nazrává čas ke komplexnímu řešení, které by vytyčilo jasné mobilizující perspektivy a ukázalo zároveň směr, v jakém je nutno postupovat už při nejbližších krocích.
V úvahách , které míří k uvedeným cílům , se zpravidla objevují tyto náměty .
s-93
s03w-s93
s03w#93
V úvahách, které míří k uvedeným cílům, se zpravidla objevují tyto náměty.
Dosáhnout , aby v podstatě všechny pětileté děti mohly navštěvovat mateřskou školu .
s-94
s03w-s94
s03w#94
Dosáhnout, aby v podstatě všechny pětileté děti mohly navštěvovat mateřskou školu.
Prodloužit povinnou školní docházku aspoň na deset let .
s-95
s03w-s95
s03w#95
Prodloužit povinnou školní docházku aspoň na deset let.
Soustředit obsah počátečního vzdělání do čtyř nebo i tří let a umožnit plynulejší přechod k systematické výuce na vyšším stupni .
s-96
s03w-s96
s03w#96
Soustředit obsah počátečního vzdělání do čtyř nebo i tří let a umožnit plynulejší přechod k systematické výuce na vyšším stupni.
Zpružnit obsah vyššího stupně povinného vzdělání optimálními formami kvalitativní diferenciace při zachování jednotného vzdělávacího základu .
s-97
s03w-s97
s03w#97
Zpružnit obsah vyššího stupně povinného vzdělání optimálními formami kvalitativní diferenciace při zachování jednotného vzdělávacího základu.
Zkrátit cestu k maturitě na gymnáziu z # na # let optimální změnou struktury dosavadního vertikálního členění školské soustavy .
s-98
s03w-s98
s03w#98
Zkrátit cestu k maturitě na gymnáziu z # na # let optimální změnou struktury dosavadního vertikálního členění školské soustavy.
Postupně sbližovat různé typy škol # cyklu , gymnázium více spojovat s praxí a na odborných školách naopak posilovat přiměřeně složku obecně vzdělávací .
s-99
s03w-s99
s03w#99
Postupně sbližovat různé typy škol # cyklu, gymnázium více spojovat s praxí a na odborných školách naopak posilovat přiměřeně složku obecně vzdělávací.
Pro absolventy učňovských škol vytvořit vhodné nástavbové studium , zdokonalené střední školy pro pracující , umožňující získat plné střední vzdělání a přístup na vysokou školu .
s-100
s03w-s100
s03w#100
Pro absolventy učňovských škol vytvořit vhodné nástavbové studium, zdokonalené střední školy pro pracující, umožňující získat plné střední vzdělání a přístup na vysokou školu.
Edit as list • Text view • Dependency trees