Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 101 - 200 of 148 • previous


[1] tree
Při zachování pětidenního učebního týdne přecházet na celodenní výuku a výchovu, při níž by se potřebný čas věnoval i zájmové a rekreační činnosti.
s-101
s03w-s101
s03w#101
Při zachování pětidenního učebního týdne přecházet na celodenní výuku a výchovu, při níž by se potřebný čas věnoval i zájmové a rekreační činnosti.
[2] tree
Vysokoškolské studium v některých oborech, kde to bude účelné, rozčlenit do dvou cyklů, přičemž absolvování prvého cyklu by poskytovalo kvalifikaci.
s-102
s03w-s102
s03w#102
Vysokoškolské studium v některých oborech, kde to bude účelné, rozčlenit do dvou cyklů, přičemž už absolvování prvého cyklu by poskytovalo kvalifikaci.
[3] tree
Důsledně rozvíjet systém postmaturitního a postgraduálního studia.
s-103
s03w-s103
s03w#103
Důsledně rozvíjet systém postmaturitního a postgraduálního studia.
[4] tree
Některé z těchto námětů byly již ověřovány experimentálně, některé by měly být teprve ověřeny.
s-104
s03w-s104
s03w#104
Některé z těchto námětů byly již ověřovány experimentálně, některé by měly být teprve ověřeny.
[5] tree
V pokročilém stadiu je již teoretická i experimentální příprava modernizace obsahu a forem základního vzdělání uložená stranickým usnesením z roku # .
s-105
s03w-s105
s03w#105
V pokročilém stadiu je již teoretická i experimentální příprava modernizace obsahu a forem základního vzdělání uložená stranickým usnesením z roku # .
[6] tree
Nyní půjde o to, harmonizovat výsledky této práce s komplexním projektem školské soustavy jako celku, získat další teoretické i experimentální podklady a krok za krokem přecházet od teorie a experimentu metodou rozšiřujícího se klínu k realizaci nové koncepce školské soustavy v masovém měřítku.
s-106
s03w-s106
s03w#106
Nyní půjde o to, harmonizovat výsledky této práce s komplexním projektem školské soustavy jako celku, získat další teoretické i experimentální podklady a krok za krokem přecházet od teorie a experimentu metodou rozšiřujícího se klínu k realizaci nové koncepce školské soustavy v masovém měřítku.
[7] tree
Při tom všem nesmíme zapomínat, že základní podmínkou zdaru je politická, odborná a pedagogická připravenost učitelstva.
s-107
s03w-s107
s03w#107
Při tom všem nesmíme zapomínat, že základní podmínkou zdaru je politická, odborná a pedagogická připravenost učitelstva.
[8] tree
Ta musí být spolu se získáním celé veřejnosti jedním ze základních článků strategie školské přestavby.
s-108
s03w-s108
s03w#108
Ta musí být spolu se získáním celé veřejnosti jedním ze základních článků strategie školské přestavby.
[9] tree
Rychle postupující politická konsolidace na školách vytváří příznivé podmínky k tomu, aby tato strategie začala normálně fungovat a aby se již brzy přešlo od úvah k činům.
s-109
s03w-s109
s03w#109
Rychle postupující politická konsolidace na školách vytváří příznivé podmínky k tomu, aby tato strategie začala normálně fungovat a aby se již brzy přešlo od úvah k činům.
[10] tree
Tyto činy mohou ostatně konsolidační proces nejspíše dovršit.
s-110
s03w-s110
s03w#110
Tyto činy mohou ostatně konsolidační proces nejspíše dovršit.
[11] tree
Jedním ze základních metodologických přístupů marxisticko-leninskévědy je princip historismu, který nás vede k tomu, abychom neustále konfrontovali přítomnost s minulostí a z této konfrontace vyvozovali poučení pro budoucnost.
s-111
s03w-s111
s03w#111
Jedním ze základních metodologických přístupů marxisticko-leninskévědy je princip historismu, který nás vede k tomu, abychom neustále konfrontovali přítomnost s minulostí a z této konfrontace vyvozovali poučení pro budoucnost.
[12] tree
Tento princip je v pedagogice zvlášť důležitý, neboť výchova a vzdělání samou svou podstatou míří do budoucna, a proto tím více potřebují poučení ze své vlastní historie i z historie vůbec.
s-112
s03w-s112
s03w#112
Tento princip je v pedagogice zvlášť důležitý, neboť výchova a vzdělání samou svou podstatou míří do budoucna, a proto tím více potřebují poučení ze své vlastní historie i z historie vůbec.
[13] tree
V roce # , kdy vedoucí síla naší socialistické společnosti, Komunistická strana Československa, dovršuje půlstoletí své existence, naplněné tvrdými zápasy o lepší budoucnost našeho pracujícího lidu, a kdy se tato její pohnutá padesátiletá historie stává předmětem analytické retrospektivy, aby mohla být tím pevnějším odrazištěm k novým bojům v nových podmínkách, uvědomujeme si jen s ještě větší naléhavostí, jak významná je i politickovýchovná funkce školy v dějinném zápase mezi silami reakce a pokroku.
s-113
s03w-s113
s03w#113
V roce # , kdy vedoucí síla naší socialistické společnosti, Komunistická strana Československa, dovršuje půlstoletí své existence, naplněné tvrdými zápasy o lepší budoucnost našeho pracujícího lidu, a kdy se tato její pohnutá padesátiletá historie stává předmětem analytické retrospektivy, aby mohla být tím pevnějším odrazištěm k novým bojům v nových podmínkách, uvědomujeme si jen s ještě větší naléhavostí, jak významná je i politickovýchovná funkce školy v dějinném zápase mezi silami reakce a pokroku.
[14] tree
Škola sama nemůže tento zápas rozhodnout, ale může v něm sehrát nesmírně významnou úlohu katalyzátoru, který buď celý proces podstatně urychlí, nebo jej zpomalí.
s-114
s03w-s114
s03w#114
Škola sama nemůže tento zápas rozhodnout, ale může v něm sehrát nesmírně významnou úlohu katalyzátoru, který buď celý proces podstatně urychlí, nebo jej zpomalí.
[15] tree
Rukama učitelů našich škol prochází celý národ, jeho budoucí dělnická třída, rolnictvo i inteligence.
s-115
s03w-s115
s03w#115
Rukama učitelů našich škol prochází celý národ, jeho budoucí dělnická třída, rolnictvo i inteligence.
[16] tree
Ve školních lavicích dnes sedí a výklady svých učitelů poslouchají budoucí funkcionáři a vůdcové strany, budoucí dělníci a rolníci, vědci, inženýři, lékaři, učitelé.
s-116
s03w-s116
s03w#116
Ve školních lavicích dnes sedí a výklady svých učitelů poslouchají budoucí funkcionáři a vůdcové strany, budoucí dělníci a rolníci, vědci, inženýři, lékaři, učitelé.
[17] tree
Co když právě ve vaší třídě upíná na vás, soudružko učitelko, své zvídavé oči příští prezident republiky nebo příští poslankyně Národního shromáždění, která bude jednou spolurozhodovat o osudech země, a to podle zásad, které vštípila škola.
s-117
s03w-s117
s03w#117
Co když právě ve vaší třídě upíná na vás, soudružko učitelko, své zvídavé oči příští prezident republiky nebo příští poslankyně Národního shromáždění, která bude jednou spolurozhodovat o osudech země, a to podle zásad, které jí vštípila škola.
[18] tree
I Marx, Engels, Lenin, Gottwald, Zápotocký, Nejedlý, Fučík i jiní velcí lidé chodili kdysi do školy a ta jim dala jistý základ, který si pak třeba sami dále přetvářeli, měnili a rozvíjeli, ale který v nich zůstal a jistě i svým způsobem spoluurčoval jejich myšlení, morálku a činy, jejich životní dráhu.
s-118
s03w-s118
s03w#118
I Marx, Engels, Lenin, Gottwald, Zápotocký, Nejedlý, Fučík i jiní velcí lidé chodili kdysi do školy a ta jim dala jistý základ, který si pak třeba sami dále přetvářeli, měnili a rozvíjeli, ale který v nich zůstal a jistě i svým způsobem spoluurčoval jejich myšlení, morálku a činy, jejich životní dráhu.
[19] tree
Právě v dětství a mládí se tvoří základy světového názoru, mravní normy a životní ideály, které přes silný nános pozdějších zkušeností zůstávají nejpevnější a vynořují se na povrch v kritických okamžicích životních konfliktů, kdy se člověk ocitá na rozcestí a potřebuje se poradit s vnitřním hlasem svědomí, který není ničím jiným než evokací hlasu rodičů a učitelů, jež měl rád a jimž věřil.
s-119
s03w-s119
s03w#119
Právě v dětství a mládí se tvoří základy světového názoru, mravní normy a životní ideály, které přes silný nános pozdějších zkušeností zůstávají nejpevnější a vynořují se na povrch v kritických okamžicích životních konfliktů, kdy se člověk ocitá na rozcestí a potřebuje se poradit s vnitřním hlasem svědomí, který není ničím jiným než evokací hlasu rodičů a učitelů, jež měl rád a jimž věřil.
[20] tree
Rodiče a učitelé mají zpravidla sklon vštěpovat dětem normy a ideály, jimiž byli sami vychováváni.
s-120
s03w-s120
s03w#120
Rodiče a učitelé mají zpravidla sklon vštěpovat dětem normy a ideály, jimiž byli sami vychováváni.
[21] tree
To je vcelku přirozené, ale i zde je nutný pokrok.
s-121
s03w-s121
s03w#121
To je vcelku přirozené, ale i zde je nutný pokrok.
[22] tree
Kdyby výchova byla jen přenášením tradic, omezila by své poslání jen na funkci udržování a vývoj by se zastavil.
s-122
s03w-s122
s03w#122
Kdyby výchova byla jen přenášením tradic, omezila by své poslání jen na funkci udržování a vývoj by se zastavil.
[23] tree
Škola by se místo pákou pokroku stala jeho brzdou.
s-123
s03w-s123
s03w#123
Škola by se místo pákou pokroku stala jeho brzdou.
[24] tree
Proto je tak důležité, aby se učitel, jehož povoláním je vychovávat nové generace, nespokojoval s tím, co si sám odnesl ze školy, ale stále na sobě pracoval, obohacoval své poznatky a svůj světový názor v souladu s vědou a společenským pokrokem.
s-124
s03w-s124
s03w#124
Proto je tak důležité, aby se učitel, jehož povoláním je vychovávat nové generace, nespokojoval s tím, co si sám odnesl ze školy, ale stále na sobě pracoval, obohacoval své poznatky a svůj světový názor v souladu s vědou a společenským pokrokem.
[25] tree
Proto je tak důležité, aby učitel byl nejen jakýmsi zprostředkovatelem jakoby hotového a uzavřeného vědění, ale aby se sám angažoval v onom historickém zápase, který vede lidstvo za své osvobození od všech forem útlaku a jehož hlavním nositelem v naší dějinné epoše je revoluční dělnictvo se svou avantgardou, komunistickou stranou.
s-125
s03w-s125
s03w#125
Proto je tak důležité, aby učitel byl nejen jakýmsi zprostředkovatelem jakoby hotového a uzavřeného vědění, ale aby se sám angažoval v onom historickém zápase, který vede lidstvo za své osvobození od všech forem útlaku a jehož hlavním nositelem v naší dějinné epoše je revoluční dělnictvo se svou avantgardou, komunistickou stranou.
[26] tree
Když generace dnešních otců a dědů chodila do školy, vštěpovali jim učitelé respekt k ideálům, za něž umíral Hus a bojoval Žižka, učili je znát a ctít představitele našeho národního obrození a milovat naši vlast, osvobozenou z třistaleté rakouské poroby.
s-126
s03w-s126
s03w#126
Když generace dnešních otců a dědů chodila do školy, vštěpovali jim učitelé respekt k ideálům, za něž umíral Hus a bojoval Žižka, učili je znát a ctít představitele našeho národního obrození a milovat naši vlast, osvobozenou z třistaleté rakouské poroby.
[27] tree
Nelze se divit, že tyto city jsou v národě živé a představují svým způsobem významnou pedagogickou realitu.
s-127
s03w-s127
s03w#127
Nelze se divit, že tyto city jsou v národě živé a představují svým způsobem významnou pedagogickou realitu.
[28] tree
Je v nesmírně mnoho pozitivního, neboť sympatie k pravdě, spravedlnosti, statečnosti, národní kultuře, svobodě a humanismu jsou hodnoty neocenitelné.
s-128
s03w-s128
s03w#128
Je v ní nesmírně mnoho pozitivního, neboť sympatie k pravdě, spravedlnosti, statečnosti, národní kultuře, svobodě a humanismu jsou hodnoty neocenitelné.
[29] tree
Ale je v i něco přežívajícího a retardujícího, co může vyrůst v konfliktu s třídními a internacionálními zájmy dělníků a rolníků do podoby omezeného egoistického nacionalismu a co může být zneužito k protisocialistickým cílům.
s-129
s03w-s129
s03w#129
Ale je v ní už i něco přežívajícího a retardujícího, co může vyrůst v konfliktu s třídními a internacionálními zájmy dělníků a rolníků do podoby omezeného egoistického nacionalismu a co může být zneužito k protisocialistickým cílům.
[30] tree
Učitel, který chce ve své výchovné práci rozvíjet tyto tradice, musí umět dobře rozlišovat, co je dnes opravdu národní a humanistické, a co nikoliv.
s-130
s03w-s130
s03w#130
Učitel, který chce ve své výchovné práci rozvíjet tyto tradice, musí umět dobře rozlišovat, co je dnes opravdu národní a humanistické, a co nikoliv.
[31] tree
Může být národní to, co je protilidové.
s-131
s03w-s131
s03w#131
Může být národní to, co je protilidové.
[32] tree
Může být humanistické to, co je protidělnické.
s-132
s03w-s132
s03w#132
Může být humanistické to, co je protidělnické.
[33] tree
Tyto otázky si neodbytně musí klást každý, kdo aspoň trochu zná historii dělnického hnutí v naší zemi, kdo se vážně zajímá o dějiny naší komunistické strany.
s-133
s03w-s133
s03w#133
Tyto otázky si neodbytně musí klást každý, kdo aspoň trochu zná historii dělnického hnutí v naší zemi, kdo se vážně zajímá o dějiny naší komunistické strany.
[34] tree
Pro učitele je tento zájem neodmyslitelným předpokladem jeho pedagogické činnosti, neboť obsahem této činnosti není jen výuka holých faktů a pouček, ale také ideologická výchova formující světový názor a životní ideály.
s-134
s03w-s134
s03w#134
Pro učitele je tento zájem neodmyslitelným předpokladem jeho pedagogické činnosti, neboť obsahem této činnosti není jen výuka holých faktů a pouček, ale také ideologická výchova formující světový názor a životní ideály.
[35] tree
Padesátiletá historie naší strany je bohatým zdrojem poučení a inspirace pro socialistického učitele, který chce vychovávat mládež v komunistickém duchu.
s-135
s03w-s135
s03w#135
Padesátiletá historie naší strany je bohatým zdrojem poučení a inspirace pro socialistického učitele, který chce vychovávat mládež v komunistickém duchu.
[36] tree
Je cenným zdrojem poučení a inspirace i pro pedagogického teoretika, který si klade za cíl koncipovat obsah, metody a formy komunistické výchovy a vést učitele k jejich realizaci.
s-136
s03w-s136
s03w#136
Je cenným zdrojem poučení a inspirace i pro pedagogického teoretika, který si klade za cíl koncipovat obsah, metody a formy komunistické výchovy a vést učitele k jejich realizaci.
[37] tree
Nechceme- li však aplikovat toto poučení mechanicky, musíme si být vědomi specifičnosti jednotlivých vývojových etap a jejich historické podmíněnosti.
s-137
s03w-s137
s03w#137
Nechceme- li však aplikovat toto poučení mechanicky, musíme si být vědomi specifičnosti jednotlivých vývojových etap a jejich historické podmíněnosti.
[38] tree
V období, kdy revoluční socialismus stál v opozici proti vládě buržoazie, byla zcela přirozeným a logickým postojem především ostrá kritika buržoazní školy a pedagogiky, přičemž tato kritika byla v podstatě srovnáním existující třídní školské soustavy buržoazní s ideálními postuláty marxistického učení.
s-138
s03w-s138
s03w#138
V období, kdy revoluční socialismus stál v opozici proti vládě buržoazie, byla zcela přirozeným a logickým postojem především ostrá kritika buržoazní školy a pedagogiky, přičemž tato kritika byla v podstatě srovnáním existující třídní školské soustavy buržoazní s ideálními postuláty marxistického učení.
[39] tree
Z našich průkopníků socialistické pedagogiky sluší v této souvislosti uvést zejména Zápotockého, Pecku, Hybeše, Krkošku a Hakena.
s-139
s03w-s139
s03w#139
Z našich průkopníků socialistické pedagogiky sluší v této souvislosti uvést zejména Zápotockého, Pecku, Hybeše, Krkošku a Hakena.
[40] tree
Základním postojem jejich kritického úsilí byl požadavek, aby zároveň s nerovností majetkovou byla odstraněna i nerovnost ve vzdělání.
s-140
s03w-s140
s03w#140
Základním postojem jejich kritického úsilí byl požadavek, aby zároveň s nerovností majetkovou byla odstraněna i nerovnost ve vzdělání.
[41] tree
Druhá, kvalitativně nová etapa je vymezena historickým milníkem Velké říjnové socialistické revoluce, která znamená rozhodující průlom do světové fronty imperialismu a počátek realizace socialistické společnosti v jedné šestině světa, kde se ideály socialismu postupně přeměňují ve skutek.
s-141
s03w-s141
s03w#141
Druhá, kvalitativně nová etapa je vymezena historickým milníkem Velké říjnové socialistické revoluce, která znamená rozhodující průlom do světové fronty imperialismu a počátek realizace socialistické společnosti v jedné šestině světa, kde se ideály socialismu postupně přeměňují ve skutek.
[42] tree
Sovětští komunisté nejsou jen kritiky, ale také budovateli, učení marxismu-leninismuse z ideologie dosud opoziční stává ideologií státní.
s-142
s03w-s142
s03w#142
Sovětští komunisté nejsou už jen kritiky, ale také budovateli, učení marxismu-leninismuse z ideologie dosud opoziční stává ideologií státní.
[43] tree
Tím ovšem neztrácí na své revolučnosti, naopak uplatňuje ji teprve v plné míře, neboť nyní je příležitost předělat společnost a nastolit nový, spravedlivější řád.
s-143
s03w-s143
s03w#143
Tím ovšem neztrácí na své revolučnosti, naopak uplatňuje ji teprve v plné míře, neboť nyní je příležitost předělat společnost a nastolit nový, spravedlivější řád.
[44] tree
Říjnová revoluce byla nejen počátkem socialistické výstavby v Sovětském svazu, ale změnila mnohé i za jeho hranicemi.
s-144
s03w-s144
s03w#144
Říjnová revoluce byla nejen počátkem socialistické výstavby v Sovětském svazu, ale změnila mnohé i za jeho hranicemi.
[45] tree
Nesporně ovlivnila i vznik samostatného Československa v * # , vznik KSČ v roce # .
s-145
s03w-s145
s03w#145
Nesporně ovlivnila i vznik samostatného Československa v * # , vznik KSČ v roce # .
[46] tree
Ovlivnila i vývoj názorů na otázky školství a vzdělání.
s-146
s03w-s146
s03w#146
Ovlivnila i vývoj názorů na otázky školství a vzdělání.
[47] tree
Naši pokrokoví učitelé a pedagogové mohli vést v této druhé etapě kritiku současné společnosti a současného systému vzdělání ne jen z pozic ideálních postulátů marxistických, ale též na základě srovnání dvou realit, reality sovětské společnosti socialistické s realitou naší společnosti buržoazní.
s-147
s03w-s147
s03w#147
Naši pokrokoví učitelé a pedagogové mohli vést v této druhé etapě kritiku současné společnosti a současného systému vzdělání ne už jen z pozic ideálních postulátů marxistických, ale též na základě srovnání dvou realit, reality sovětské společnosti socialistické s realitou naší společnosti buržoazní.
[48] tree
Proto jejich kritika nabývá na síle i konkrétnosti ve svém * .
s-148
s03w-s148
s03w#148
Proto jejich kritika nabývá na síle i konkrétnosti ve svém * .

Edit as listText viewDependency trees