Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 1 - 100 of 169 • next


[1] tree
Úsilí o co nejdokonalejší výsledný tvar patří odjakživa k umělecké tvorbě.
s-1
n42w-s1
n42w#1
Úsilí o co nejdokonalejší výsledný tvar patří odjakživa k umělecké tvorbě.
[2] tree
Je to úsilí, které umění přímo vyznačuje, ruku v ruce s úsilím o sdělení myšlenky u těch umělců, kterým jde o věc.
s-2
n42w-s2
n42w#2
Je to úsilí, které umění přímo vyznačuje, ruku v ruce s úsilím o sdělení myšlenky u těch umělců, kterým jde o věc.
[3] tree
Jestliže tedy socialistické umění charakterizuje rys snahy po tom, aby umělec svému divákovi, čtenáři nebo posluchači něco sdělil, nevzdává se přitom samozřejmě ani druhé stránky téže mince, totiž toho, jak myšlenku sděluje.
s-3
n42w-s3
n42w#3
Jestliže tedy socialistické umění charakterizuje rys snahy po tom, aby umělec svému divákovi, čtenáři nebo posluchači něco sdělil, nevzdává se přitom samozřejmě ani druhé stránky téže mince, totiž toho, jak myšlenku sděluje.
[4] tree
Odtud potom pochopitelný zájem o různé formy vyjádření, zájem o čistotu stylu, o správnou volbu žánru.
s-4
n42w-s4
n42w#4
Odtud potom pochopitelný zájem o různé formy vyjádření, zájem o čistotu stylu, o správnou volbu žánru.
[5] tree
K takovému zamyšlení mne vedlo sledování některých pořadů v naší televizi i ve filmu, jak je přineslo nedávné výročí nejslavnější doby našich novodobých dějin, výročí # února.
s-5
n42w-s5
n42w#5
K takovému zamyšlení mne vedlo sledování některých pořadů v naší televizi i ve filmu, jak je přineslo nedávné výročí nejslavnější doby našich novodobých dějin, výročí # února.
[6] tree
Naše televize uvedla hru * Pilného v režii * Dvořáka Jak to bylo v Únoru.
s-6
n42w-s6
n42w#6
Naše televize uvedla hru * Pilného v režii * Dvořáka Jak to bylo v Únoru.
[7] tree
Normální recenzentská praxe vylučuje, aby se ve stručných poznámkách rozvedly některé kritické momenty, aby se nadhodily některé myšlenky k dalšímu promyšlení, protože by při stručnosti recenzí vznikl nesprávný dojem, že hra je zásadně kritizována, jakoby snad odmítána.
s-7
n42w-s7
n42w#7
Normální recenzentská praxe vylučuje, aby se ve stručných poznámkách rozvedly některé kritické momenty, aby se nadhodily některé myšlenky k dalšímu promyšlení, protože by při stručnosti recenzí vznikl nesprávný dojem, že hra je zásadně kritizována, jakoby snad odmítána.
[8] tree
Budiž tedy i zde řečeno hned na začátku, že se k celému záměru stavím kladně, že však to nemůže znamenat zamhuřování očí.
s-8
n42w-s8
n42w#8
Budiž tedy i zde řečeno hned na začátku, že se k celému záměru stavím kladně, že však to nemůže znamenat zamhuřování očí.
[9] tree
Chtěl bych se proto pokusit o několik oponentských námitek a doufám, že budou i tvůrci přijaty tak, jak jsou myšleny, totiž v zájmu právě o co nejlepší a nejdokonalejší vyjádření myšlenky, jejíž klady jsou mimo diskusi.
s-9
n42w-s9
n42w#9
Chtěl bych se proto pokusit o několik oponentských námitek a doufám, že budou i tvůrci přijaty tak, jak jsou myšleny, totiž v zájmu právě o co nejlepší a nejdokonalejší vyjádření myšlenky, jejíž klady jsou mimo diskusi.
[10] tree
Především tu stojí základní problém podobného dokumentarizujícího žánru.
s-10
n42w-s10
n42w#10
Především tu stojí základní problém podobného dokumentarizujícího žánru.
[11] tree
Tato cesta jakési televize faktu, jak to sami tvůrci označili, je známa a je jednou z cest, jak přiblížit hlavně těm divákům, kteří pro svůj věk ani nemohou pamatovat zobrazené skutečnosti, základní historické zvraty.
s-11
n42w-s11
n42w#11
Tato cesta jakési televize faktu, jak to sami tvůrci označili, je známa a je jednou z cest, jak přiblížit hlavně těm divákům, kteří pro svůj věk ani nemohou pamatovat zobrazené skutečnosti, základní historické zvraty.
[12] tree
Známe celou sérii filmů o Leninovi, v nichž byla postava velkého revolucionáře ztvárňována herci, ostatně obdobný žánr i z divadla.
s-12
n42w-s12
n42w#12
Známe celou sérii filmů o Leninovi, v nichž byla postava velkého revolucionáře ztvárňována herci, ostatně obdobný žánr i z divadla.
[13] tree
Lenin a ostatní skuteční historičtí hrdinové, kladní i záporní, vystupovali a vystupují v takových dílech přímo jako postavy dramatu.
s-13
n42w-s13
n42w#13
Lenin a ostatní skuteční historičtí hrdinové, kladní i záporní, vystupovali a vystupují v takových dílech přímo jako postavy dramatu.
[14] tree
Linie tohoto uměleckého žánru jde od těchto filmů po současné Ozerovovo několikadílné Osvobození.
s-14
n42w-s14
n42w#14
Linie tohoto uměleckého žánru jde od těchto filmů až po současné Ozerovovo několikadílné Osvobození.
[15] tree
Připomeňme přitom například i americký film Nejdelší den i některé filmy naše, v nichž se historické osobnosti na plátně objevily jako jednající hrdinové dramatu.
s-15
n42w-s15
n42w#15
Připomeňme přitom například i americký film Nejdelší den i některé filmy naše, v nichž se historické osobnosti na plátně objevily jako jednající hrdinové dramatu.
[16] tree
V čem spočívá síla této metody.
s-16
n42w-s16
n42w#16
V čem spočívá síla této metody.
[17] tree
V tom, že divák je přímo, emotivně vtažen do děje, že spoluprožívá předkládanou historii jako drama, jako děj, zbeletrizovaně.
s-17
n42w-s17
n42w#17
V tom, že divák je přímo, emotivně vtažen do děje, že spoluprožívá předkládanou historii jako drama, jako děj, zbeletrizovaně.
[18] tree
Všechna emotivní síla uměleckého díla se tu spojuje, když se záměr vydaří, k silnému výslednému zážitku prožitku.
s-18
n42w-s18
n42w#18
Všechna emotivní síla uměleckého díla se tu spojuje, když se záměr vydaří, k silnému výslednému zážitku až prožitku.
[19] tree
Hlavně pro mladé diváky to je metoda vhodná, protože k nim přichází podle slavné zásady Komenského o škole hrou.
s-19
n42w-s19
n42w#19
Hlavně pro mladé diváky to je metoda vhodná, protože k nim přichází podle slavné zásady Komenského o škole hrou.
[20] tree
Rovněž pro televizi je to metoda zvlášť lákavá, protože diváci televize dosud většinou sledují na svých obrazovkách hlavně děj, i když dnešní technický pokrok dovoluje i estetické zážitky.
s-20
n42w-s20
n42w#20
Rovněž pro televizi je to metoda zvlášť lákavá, protože diváci televize dosud většinou sledují na svých obrazovkách hlavně děj, i když dnešní technický pokrok dovoluje už i estetické zážitky.
[21] tree
Proto to, že před námi v Pilného hře vystupuje herecky předvedená postava Benešova, Gottwaldova a ostatních, přináší hlavně pro ty, kdo neměli a nemohli mít možnost poznat politiky přímo z vlastní zkušenosti, nesporné obohacení.
s-21
n42w-s21
n42w#21
Proto to, že před námi v Pilného hře vystupuje herecky předvedená postava Benešova, Gottwaldova a ostatních, přináší hlavně pro ty, kdo neměli a nemohli mít možnost poznat politiky přímo z vlastní zkušenosti, nesporné obohacení.
[22] tree
Rozšiřuje to jejich obzor, dává historii živější formu.
s-22
n42w-s22
n42w#22
Rozšiřuje to jejich obzor, dává historii živější formu.
[23] tree
Takto beletrizovaný dokument ožívá novou silou, překračuje vlastní, jen dokumentaristickou, hodnotu.
s-23
n42w-s23
n42w#23
Takto beletrizovaný dokument ožívá novou silou, překračuje vlastní, jen dokumentaristickou, hodnotu.
[24] tree
Je ovšem nejvýš třeba dávat co největší a nejpečlivější pozor na to, aby dokumentární hodnotu nenarušilo nic kolem.
s-24
n42w-s24
n42w#24
Je ovšem nejvýš třeba dávat co největší a nejpečlivější pozor na to, aby dokumentární hodnotu nenarušilo nic kolem.
[25] tree
Bohužel v televizní inscenaci hry Pilného k tomu došlo.
s-25
n42w-s25
n42w#25
Bohužel v televizní inscenaci hry Pilného k tomu došlo.
[26] tree
Především tím, že inscenace, ale hra sama v literárním tvaru porušila zákony žánru a vnesla do beletrizovaného dokumentu jakýsi jen beletrizovaný fiktivní rámec s rodinou dělníkovou.
s-26
n42w-s26
n42w#26
Především tím, že inscenace, ale už hra sama v literárním tvaru porušila zákony žánru a vnesla do beletrizovaného dokumentu jakýsi jen beletrizovaný fiktivní rámec s rodinou dělníkovou.
[27] tree
Tedy to nesouvisí s otázkou, jak se zabývám vcelku, jen na okraj bych chtěl podotknout, že hlavně závěrečné prohlédnutí mladé Káji a její úsměv, s nímž se obrací k otci, jsou nepřesvědčivé, nevycházejí z vývoje postav a citelně ochromují výsledný dojem celé hry.
s-27
n42w-s27
n42w#27
Tedy to nesouvisí s otázkou, jak se jí zabývám vcelku, jen na okraj bych chtěl podotknout, že hlavně závěrečné prohlédnutí mladé Káji a její úsměv, s nímž se obrací k otci, jsou nepřesvědčivé, nevycházejí z vývoje postav a citelně ochromují výsledný dojem celé hry.
[28] tree
Vnášejí pochybnosti, protože to je vyřešení značně schematické.
s-28
n42w-s28
n42w#28
Vnášejí pochybnosti, protože to je vyřešení značně schematické.
[29] tree
Myšlenka autora nepřešla do výsledného * .
s-29
n42w-s29
n42w#29
Myšlenka autora nepřešla do výsledného * .
[30] tree
Vraťme se však k samotné historické věrnosti hry.
s-30
n42w-s30
n42w#30
Vraťme se však k samotné historické věrnosti hry.
[31] tree
Je pochopitelné, že autor takovéto beletrizované dokumentaristiky nemůže líčit všechno, jak to skutečně bylo.
s-31
n42w-s31
n42w#31
Je pochopitelné, že autor takovéto beletrizované dokumentaristiky nemůže líčit všechno, jak to skutečně bylo.
[32] tree
Musí stylizovat, vynechávat, vybírat události i výroky, musí spojovat akci několika lidí do jedné představované osoby.
s-32
n42w-s32
n42w#32
Musí stylizovat, vynechávat, vybírat události i výroky, musí spojovat akci několika lidí do jedné představované osoby.
[33] tree
Touto nevyhnutelností prošel i Pilný, nemohl ani jinak.
s-33
n42w-s33
n42w#33
Touto nevyhnutelností prošel i Pilný, nemohl ani jinak.
[34] tree
Tak se stalo, že se z jeho hry celkem vytratila postava Antonína Zápotockého, jinak pro Únor jistě značně důležitá.
s-34
n42w-s34
n42w#34
Tak se stalo, že se z jeho hry celkem vytratila postava Antonína Zápotockého, jinak pro Únor jistě značně důležitá.
[35] tree
Tak se stalo, že se ve filmu ani neobjeví Václav Nosek, ministr vnitra, který sehrál rovněž značnou a klíčovou úlohu.
s-35
n42w-s35
n42w#35
Tak se stalo, že se ve filmu ani neobjeví Václav Nosek, ministr vnitra, který sehrál rovněž značnou a klíčovou úlohu.
[36] tree
Tak se stalo, že Benešův výrok o tom, že tak daleko nejsme, aby nám ulice diktovala, zní ve hře v rozhovoru s Gottwaldem, zatímco ve skutečnosti zazněl, když Beneš přijal, nijak nadšeně, dělnickou delegaci v čele s Bedřichem Kozelkou.
s-36
n42w-s36
n42w#36
Tak se stalo, že Benešův výrok o tom, že tak daleko nejsme, aby nám ulice diktovala, zní ve hře v rozhovoru s Gottwaldem, zatímco ve skutečnosti zazněl, když Beneš přijal, nijak nadšeně, dělnickou delegaci v čele s Bedřichem Kozelkou.
[37] tree
Tak se stalo, že v závěru hry Klement Gottwald u Beneše podepisuje, kontrasignuje, dekrety ministrů nové vlády, zatímco ve skutečnosti po příjezdu od Beneše řekl Gottwald na slavném lidovém shromáždění na Václavském náměstí # února, že dekrety bude kontrasignovat.
s-37
n42w-s37
n42w#37
Tak se stalo, že v závěru hry Klement Gottwald u Beneše podepisuje, kontrasignuje, dekrety ministrů nové vlády, zatímco ve skutečnosti po příjezdu od Beneše řekl Gottwald na slavném lidovém shromáždění na Václavském náměstí # února, že dekrety bude kontrasignovat.
[38] tree
To všechno jsou věci, které lze přejít, které nelze autorům vyčítat.
s-38
n42w-s38
n42w#38
To všechno jsou věci, které lze přejít, které nelze autorům vyčítat.
[39] tree
Podle mého názoru však udělali některé chyby, jichž se vyvarovat mohli, a dokonce měli.
s-39
n42w-s39
n42w#39
Podle mého názoru však udělali některé chyby, jichž se vyvarovat mohli, a dokonce měli.
[40] tree
Tak třebas to, že celkem pominuli manifestační stávku, kterou zorganizovaly odbory po sjezdu závodních rad.
s-40
n42w-s40
n42w#40
Tak třebas to, že celkem pominuli manifestační stávku, kterou zorganizovaly odbory po sjezdu závodních rad.
[41] tree
Ona stávka hrála v celých únorových událostech klíčovou úlohu, protože ona právě přesvědčila Beneše, že to, co říká Gottwald a komunistická strana, je skutečnost, jíž se on nemůže vzepřít.
s-41
n42w-s41
n42w#41
Ona stávka hrála v celých únorových událostech klíčovou úlohu, protože ona právě přesvědčila Beneše, že to, co říká Gottwald a komunistická strana, je skutečnost, jíž se on nemůže vzepřít.
[42] tree
Naproti tomu autoři inscenace nesprávně historicky tradují zrod milicí.
s-42
n42w-s42
n42w#42
Naproti tomu autoři inscenace nesprávně historicky tradují zrod milicí.
[43] tree
K textu volí fotografické záběry přehlídky, která se konala # února # na Staroměstském náměstí.
s-43
n42w-s43
n42w#43
K textu volí fotografické záběry přehlídky, která se konala až # února # na Staroměstském náměstí.
[44] tree
Historicky tuto akci řadí ve své inscenaci před sobotní tábor lidu, což je nesprávné a zkresluje vývoj událostí.
s-44
n42w-s44
n42w#44
Historicky tuto akci řadí ve své inscenaci před sobotní tábor lidu, což je nesprávné a zkresluje vývoj událostí.
[45] tree
K tomu používají citátu z Gottwaldova projevu právě na * Kinského paláce na onom sobotním táboru lidu, takže také tato slova posunují nehistoricky dopředu.
s-45
n42w-s45
n42w#45
K tomu používají citátu z Gottwaldova projevu právě na * Kinského paláce na onom sobotním táboru lidu, takže také tato slova posunují nehistoricky dopředu.
[46] tree
Přitom naprosto zbytečně, což mrzí.
s-46
n42w-s46
n42w#46
Přitom naprosto zbytečně, což mrzí.
[47] tree
Zcela samostatnou kapitolu by bylo možné napsat o tom, jak se autorům inscenace podařilo splnit vytčený cíl v ztvárnění historických postav.
s-47
n42w-s47
n42w#47
Zcela samostatnou kapitolu by bylo možné napsat o tom, jak se autorům inscenace podařilo splnit vytčený cíl v ztvárnění historických postav.
[48] tree
Myslím, že všem ostatním vévodí především * Pastorek v roli Klementa Gottwalda, tvořící postavu tohoto génia našeho lidu a naší strany správně nikoli jen zvnějšku, nýbrž zevnitř, z vnitřního přesvědčení, nikoli jen jakýmsi napodobováním Gottwaldovy mluvy či gest.
s-48
n42w-s48
n42w#48
Myslím, že všem ostatním vévodí především * Pastorek v roli Klementa Gottwalda, tvořící postavu tohoto génia našeho lidu a naší strany správně nikoli jen zvnějšku, nýbrž zevnitř, z vnitřního přesvědčení, nikoli jen jakýmsi napodobováním Gottwaldovy mluvy či gest.
[49] tree
Poučeni značnými zkušenostmi z minulosti víme, že nějaké jen vnější usilování o napodobení povrchu zůstane zase jen povrchní a vypadá potom panoptikálně, nepřesvědčivě.
s-49
n42w-s49
n42w#49
Poučeni značnými zkušenostmi z minulosti víme, že nějaké jen vnější usilování o napodobení povrchu zůstane zase jen povrchní a vypadá potom panoptikálně, nepřesvědčivě.
[50] tree
Pastorek, vedený tak jistě v záměru režisérem, svého Gottwalda jakoby buduje zevnitř, začíná mozkem a srdcem, rozumem a přesvědčením.
s-50
n42w-s50
n42w#50
Pastorek, vedený tak jistě v záměru režisérem, svého Gottwalda jakoby buduje zevnitř, začíná mozkem a srdcem, rozumem a přesvědčením.
[51] tree
Proto máme před sebou nikoli jen podobu Gottwaldovu, ale jeho skutečný obraz, portrét jakoby namalovaný malířem a vytesaný sochařem, nikoli jen sejmutý mrtvým okem kamery nebo fotoaparátu.
s-51
n42w-s51
n42w#51
Proto máme před sebou nikoli jen podobu Gottwaldovu, ale jeho skutečný obraz, portrét jakoby namalovaný malířem a vytesaný sochařem, nikoli jen sejmutý mrtvým okem kamery nebo fotoaparátu.
[52] tree
Obdobně lze mluvit o ztvárnění postavy Benešovy * Pleskotem.
s-52
n42w-s52
n42w#52
Obdobně lze mluvit o ztvárnění postavy Benešovy * Pleskotem.
[53] tree
Také tady sice na první pohled udiví vnější podoba a podoba v gestech i hlasu a mluvě, ale vlastní Beneš se vyloupne nejvíc a nejplastičtěji například ve scénce, kdy žádá Jínu o prášky, protože mu je zima a je unaven.
s-53
n42w-s53
n42w#53
Také tady sice na první pohled udiví vnější podoba a podoba v gestech i hlasu a mluvě, ale vlastní Beneš se vyloupne nejvíc a nejplastičtěji například ve scénce, kdy žádá Jínu o prášky, protože mu je zima a je unaven.
[54] tree
Nebo ve scénce návštěvy zmatených studentů, kdy pochopí prohru.
s-54
n42w-s54
n42w#54
Nebo ve scénce návštěvy zmatených studentů, kdy pochopí prohru.
[55] tree
Nebo ještě ve znamenité scénce se Sokolem Hřebíkem.
s-55
n42w-s55
n42w#55
Nebo ještě ve znamenité scénce se Sokolem Hřebíkem.
[56] tree
V této scénce dokázali tvůrci představení skutečně nejdokonaleji zamontovat humor přesně v onom odvážení na lékárnických vahách do zvoleného dokumentarizujícího žánru.
s-56
n42w-s56
n42w#56
V této scénce dokázali tvůrci představení skutečně nejdokonaleji zamontovat humor přesně v onom odvážení na lékárnických vahách do zvoleného dokumentarizujícího žánru.
[57] tree
Méně se jim to podařilo ve scénách lidovců Hály a Šrámka, kde zazněl v celém filmu skřípavě tón pamfletu a karikatury.
s-57
n42w-s57
n42w#57
Méně se jim to podařilo ve scénách lidovců Hály a Šrámka, kde zazněl v celém filmu skřípavě tón pamfletu a karikatury.
[58] tree
Takové extempore je třeba důkladněji uvážit, protože může poškodit, i když jsme jistě uvítali, že ve hře zazářil humor.
s-58
n42w-s58
n42w#58
Takové extempore je třeba důkladněji uvážit, protože může poškodit, i když jsme jistě uvítali, že ve hře zazářil humor.
[59] tree
Mluvím- li o dokonalosti, s níž režie i herci odvedli postavy Gottwalda, Beneše a ostatních historických osobností, nelze zamlčet, že se tu u Pastorka i Pleskota jistě kladně projevilo to, že oba právě tyto postavy ztvárňují také v dlouho připravovaném a pečlivě natáčeném filmu režiséra * Vávry Dny zrady.
s-59
n42w-s59
n42w#59
Mluvím- li o dokonalosti, s níž režie i herci odvedli postavy Gottwalda, Beneše a ostatních historických osobností, nelze zamlčet, že se tu u Pastorka i Pleskota jistě kladně projevilo to, že oba právě tyto postavy ztvárňují také v dlouho připravovaném a pečlivě natáčeném filmu režiséra * Vávry Dny zrady.
[60] tree
Protože herci mají zřetelně zafixovány tyto postavy v sobě, a tak se na úspěchu televizní inscenace podílí neoddělitelně i práce na filmu, byť jeho premiéra přijde později než později natáčený film televizní.
s-60
n42w-s60
n42w#60
Protože herci mají zřetelně zafixovány tyto postavy v sobě, a tak se na úspěchu televizní inscenace podílí neoddělitelně i práce na filmu, byť jeho premiéra přijde později než později natáčený film televizní.
[61] tree
Vraťme se však k základním úvahám nad žánrem, nad celou metodou.
s-61
n42w-s61
n42w#61
Vraťme se však k základním úvahám nad žánrem, nad celou metodou.
[62] tree
teď jsem se zmínil o tom, že budeme vlastně mít brzy další příležitost zamyslet se nad oním způsobem beletrizovaného dokumentu, protože Vávrův a Fáberův film o Mnichovu Dny zrady je hotov.
s-62
n42w-s62
n42w#62
Už teď jsem se zmínil o tom, že budeme vlastně mít brzy další příležitost zamyslet se nad oním způsobem beletrizovaného dokumentu, protože Vávrův a Fáberův film o Mnichovu Dny zrady už je hotov.
[63] tree
Vedle tohoto způsobu existuje i jiný.
s-63
n42w-s63
n42w#63
Vedle tohoto způsobu existuje i jiný.
[64] tree
Dovolíme si to ozřejmit na takovémto vyjádření, můžeme mluvit třebas o dvojím pojetí fučíkovského filmu.
s-64
n42w-s64
n42w#64
Dovolíme si to ozřejmit na takovémto vyjádření, můžeme mluvit třebas o dvojím pojetí fučíkovského filmu.
[65] tree
Máme v našem filmu názorný příklad.
s-65
n42w-s65
n42w#65
Máme v našem filmu názorný příklad.
[66] tree
Režisér * Balík natočil dva fučíkovské filmy.
s-66
n42w-s66
n42w#66
Režisér * Balík natočil dva fučíkovské filmy.
[67] tree
Reportáž psanou na oprátce, v níž herec hrál skutečnou postavu Julia Fučíka, a film Zkouška pokračuje, kde Fučík sám přímo nevystupoval, kde však byl stále vnitřně přítomný.
s-67
n42w-s67
n42w#67
Reportáž psanou na oprátce, v níž herec hrál skutečnou postavu Julia Fučíka, a film Zkouška pokračuje, kde Fučík sám přímo nevystupoval, kde však byl stále vnitřně přítomný.
[68] tree
Obdobně vzpomínám na zkušenost filmařů NDR, kteří natočili dva filmy thälmannovské.
s-68
n42w-s68
n42w#68
Obdobně vzpomínám na zkušenost filmařů NDR, kteří natočili dva filmy thälmannovské.
[69] tree
Jeden dvoudílný, životopisný, v němž Ernst Thälmann skutečně vystupoval ve ztvárnění hercově, a jiný, nazvaný Silnější než noc, nezapomenutelné ztvárnění tematiky s nezapomenutelným výkonem Wilhelma Kocha-Hoogev roli v nejlepším slova smyslu thälmannovské.
s-69
n42w-s69
n42w#69
Jeden dvoudílný, životopisný, v němž Ernst Thälmann skutečně vystupoval ve ztvárnění hercově, a jiný, nazvaný Silnější než noc, nezapomenutelné ztvárnění tematiky s nezapomenutelným výkonem Wilhelma Kocha-Hoogev roli v nejlepším slova smyslu thälmannovské.
[70] tree
Máme ostatně krásné dva příklady z kinematografie sovětské.
s-70
n42w-s70
n42w#70
Máme ostatně krásné dva příklady z kinematografie sovětské.
[71] tree
Někdejší dvoudílný film Velký občan byl nepokrytě inspirován postavou skutečnou.
s-71
n42w-s71
n42w#71
Někdejší dvoudílný film Velký občan byl nepokrytě inspirován postavou skutečnou.
[72] tree
Předlohou pro hrdinu filmu byl Kirov.
s-72
n42w-s72
n42w#72
Předlohou pro hrdinu filmu byl Kirov.
[73] tree
Všichni to vědí, nikdo to neskrýval.
s-73
n42w-s73
n42w#73
Všichni to vědí, nikdo to neskrýval.
[74] tree
Jenomže ve filmu se jmenoval nikoli Kirov, nýbrž Šachov.
s-74
n42w-s74
n42w#74
Jenomže ve filmu se jmenoval nikoli Kirov, nýbrž Šachov.
[75] tree
V nejposlednější době pak jsme obdivovali jedinečný film režiséra a scénáristy Daniila Chrabrovického Zkrocení ohně, v němž je hrdinou postava hlavního konstruktéra sovětské raketové techniky.
s-75
n42w-s75
n42w#75
V nejposlednější době pak jsme obdivovali jedinečný film režiséra a scénáristy Daniila Chrabrovického Zkrocení ohně, v němž je hrdinou postava hlavního konstruktéra sovětské raketové techniky.
[76] tree
Ve skutečnosti se nejmenoval Baškircev, jak zní jméno hrdiny filmu.
s-76
n42w-s76
n42w#76
Ve skutečnosti se nejmenoval Baškircev, jak zní jméno hrdiny filmu.
[77] tree
Jmenoval se Koroljov, ale film si tímto způsobem uvolnil ruce.
s-77
n42w-s77
n42w#77
Jmenoval se Koroljov, ale film si tímto způsobem uvolnil ruce.
[78] tree
V tom totiž spočívá podle mého názoru největší možnost této druhé cesty vycházející při ztvárnění historie a historických osob z důslednější beletrizace, z fiktivního obrazu a opírající se o souvislost vnitřní, o podobu niterní.
s-78
n42w-s78
n42w#78
V tom totiž spočívá podle mého názoru největší možnost této druhé cesty vycházející při ztvárnění historie a historických osob z důslednější beletrizace, z fiktivního obrazu a opírající se o souvislost vnitřní, o podobu niterní.
[79] tree
V tom, že tvůrci, kteří vykročí touto cestou, mají mnohem víc svobody při umělecké práci.
s-79
n42w-s79
n42w#79
V tom, že tvůrci, kteří vykročí touto cestou, mají mnohem víc svobody při umělecké práci.
[80] tree
Hrdina skutečný, přenesený na plátno nebo scénu, je svázán jako provazem nutnosti nemluvit normálně, nýbrž pronášet citáty.
s-80
n42w-s80
n42w#80
Hrdina skutečný, přenesený na plátno nebo scénu, je svázán jako provazem nutnosti nemluvit normálně, nýbrž pronášet citáty.
[81] tree
V případě zvoleném, v případě hry Pilného o Únoru to tolik nevadilo, protože tu nejde o nějaké drama, nýbrž o jistou ilustrativní metodu.
s-81
n42w-s81
n42w#81
V případě zvoleném, v případě hry Pilného o Únoru to tolik nevadilo, protože tu nejde o nějaké drama, nýbrž o jistou ilustrativní metodu.
[82] tree
Z se snažil autor vymknout právě přistavěným vymyšleným rámcem, což však, jak jsem se výše zmínil, se příliš nepovedlo.
s-82
n42w-s82
n42w#82
Z ní se snažil autor vymknout právě přistavěným vymyšleným rámcem, což však, jak už jsem se výše zmínil, se příliš nepovedlo.
[83] tree
Ale jakmile se snažíme vytvořit životopisný obraz, a měli jsme takové, o Alšovi, Smetanovi, viděli jsme takové filmy o Pavlovovi, Mičurinovi, Glinkovi, Musorgském, nemůžeme se beztrestně nedržet skutečnosti, a tu je těžké vymýšlet živé dialogy, nemají- li porušit pravděpodobnost.
s-83
n42w-s83
n42w#83
Ale jakmile se snažíme vytvořit životopisný obraz, a měli jsme takové, o Alšovi, Smetanovi, viděli jsme takové filmy o Pavlovovi, Mičurinovi, Glinkovi, Musorgském, nemůžeme se beztrestně nedržet skutečnosti, a tu je těžké vymýšlet živé dialogy, nemají- li porušit pravděpodobnost.
[84] tree
Pomník si musí být podobný, zatímco socha inspirovaná něčím, událostí nebo činem jedincovým, může jít vlastní cestou a držet se pravdy jen vnitřně, ideově.
s-84
n42w-s84
n42w#84
Pomník si musí být podobný, zatímco socha inspirovaná něčím, událostí nebo činem jedincovým, může jít vlastní cestou a držet se pravdy jen vnitřně, ideově.
[85] tree
Myslím, že vzpomenuté filmy, především sovětský Velký občan a Zkrocení ohně nebo například i Velvyslankyně, dávají víc perspektiv do budoucna než skutečná rekonstrukce skutečnosti metodou dokumentaristicky beletristickou.
s-85
n42w-s85
n42w#85
Myslím, že vzpomenuté filmy, především sovětský Velký občan a Zkrocení ohně nebo například i Velvyslankyně, dávají víc perspektiv do budoucna než skutečná rekonstrukce skutečnosti metodou dokumentaristicky beletristickou.
[86] tree
Pochopitelně, není tu receptu na úspěch.
s-86
n42w-s86
n42w#86
Pochopitelně, není tu receptu na úspěch.
[87] tree
Obě vzpomenuté metody mají své oprávnění a přinášejí úspěch i zklamání.
s-87
n42w-s87
n42w#87
Obě vzpomenuté metody mají své oprávnění a přinášejí úspěch i zklamání.
[88] tree
Naše televize vysílala v letošních únorových dnech i další inscenaci, hru Mrazivé ráno, která šla onou cestou vnitřní pravdivosti, niterného souznění s historií, a přitom nesnadnější a ošidnější metoda, již zvolil Pilný a Dvořák, dosáhla nepoměrně dál a výš i hloub.
s-88
n42w-s88
n42w#88
Naše televize vysílala v letošních únorových dnech i další inscenaci, hru Mrazivé ráno, která šla onou cestou vnitřní pravdivosti, niterného souznění s historií, a přitom nesnadnější a ošidnější metoda, již zvolil Pilný a Dvořák, dosáhla nepoměrně dál a výš i hloub.
[89] tree
Ale to je osud literární předlohy i režijního uchopení věcí.
s-89
n42w-s89
n42w#89
Ale to je osud literární předlohy i režijního uchopení věcí.
[90] tree
Metoda sama tu dává jen větší či menší příležitost a klade i větší nebo menší nároky.
s-90
n42w-s90
n42w#90
Metoda sama tu dává jen větší či menší příležitost a klade i větší nebo menší nároky.
[91] tree
Existují ještě metody další.
s-91
n42w-s91
n42w#91
Existují ještě metody další.
[92] tree
Chtěl bych se aspoň zmínit o dvou.
s-92
n42w-s92
n42w#92
Chtěl bych se aspoň zmínit o dvou.
[93] tree
Jednou je jakési spojení obou metod, jimiž jsme se posud zabývali.
s-93
n42w-s93
n42w#93
Jednou je jakési spojení obou metod, jimiž jsme se posud zabývali.
[94] tree
Režisér Jiří Sequens, také autor scénáře, ve svém nejnovějším přepisu románu Václava Řezáče Bitva šel cestou důsledného dramatického vyprávění.
s-94
n42w-s94
n42w#94
Režisér Jiří Sequens, také autor scénáře, ve svém nejnovějším přepisu románu Václava Řezáče Bitva šel cestou důsledného dramatického vyprávění.
[95] tree
Osoby díla jsou smyšlené, i když typické, takže vyjadřující plně svou dobu i její historickou věrnost.
s-95
n42w-s95
n42w#95
Osoby díla jsou smyšlené, i když typické, takže vyjadřující plně svou dobu i její historickou věrnost.
[96] tree
V závěru však se drama vyhrotí do přímo dokumentární podoby.
s-96
n42w-s96
n42w#96
V závěru však se drama vyhrotí do přímo dokumentární podoby.
[97] tree
Je # únor # .
s-97
n42w-s97
n42w#97
Je # únor # .
[98] tree
Rosmusovi postavy dramatické, nehistorické, zapnou rádio a poslouchají Gottwaldův únorový projev.
s-98
n42w-s98
n42w#98
Rosmusovi postavy dramatické, nehistorické, zapnou rádio a poslouchají Gottwaldův únorový projev.
[99] tree
A rádio je historické, dokumentární, protože odtud zaznívá záznam skutečného projevu Klementa Gottwalda.
s-99
n42w-s99
n42w#99
A rádio je historické, dokumentární, protože odtud zaznívá záznam skutečného projevu Klementa Gottwalda.
[100] tree
Tato symbióza dramatu s dokumentem zvlášť působivý dopad.
s-100
n42w-s100
n42w#100
Tato symbióza dramatu s dokumentem má zvlášť působivý dopad.

Edit as listText viewDependency trees