Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 101 - 200 of 169 • previous


[1] tree
Také to je způsob, jak tradovat v uměleckém tvaru historii.
s-101
n42w-s101
n42w#101
Také to je způsob, jak tradovat v uměleckém tvaru historii.
[2] tree
Způsob použitý mnohokrát, ale proto ne otřelý.
s-102
n42w-s102
n42w#102
Způsob použitý už mnohokrát, ale proto ne otřelý.
[3] tree
Je to způsob naprosto nenásilný, a proto živý, pravdivý, působivý.
s-103
n42w-s103
n42w#103
Je to způsob naprosto nenásilný, a proto živý, pravdivý, působivý.
[4] tree
Konečně se zmíním ještě o jedné metodě, kterou zvolili před nedávnem bratislavští televizní tvůrci.
s-104
n42w-s104
n42w#104
Konečně se zmíním ještě o jedné metodě, kterou zvolili před nedávnem bratislavští televizní tvůrci.
[5] tree
Myslím na inscenaci Postupimské konference.
s-105
n42w-s105
n42w#105
Myslím na inscenaci Postupimské konference.
[6] tree
V vystupovali herci důsledně jako herci, režisér jako režisér.
s-106
n42w-s106
n42w#106
V ní vystupovali herci důsledně jako herci, režisér jako režisér.
[7] tree
Dokonce režisér tu i sám režiséra hrál, což byla jediná nahrávka, mimochodem v celém novém tvaru, jediná podle mne rušící.
s-107
n42w-s107
n42w#107
Dokonce režisér tu i sám režiséra hrál, což byla jediná nahrávka, mimochodem v celém novém tvaru, jediná podle mne rušící.
[8] tree
Jinak však nikdo nechtěl budit dojem, že hraje toho či onoho skutečného účastníka historické konference.
s-108
n42w-s108
n42w#108
Jinak však nikdo nechtěl budit dojem, že hraje toho či onoho skutečného účastníka historické konference.
[9] tree
Dokumenty se četly doslova.
s-109
n42w-s109
n42w#109
Dokumenty se četly doslova.
[10] tree
Komentář jen zkracoval, překlenul mezery, které nutně musejí vzniknout, protože zase doslova a do písmene se všechno rekonstruovat nedá, to bychom byli buď v archívu nebo panoptiku.
s-110
n42w-s110
n42w#110
Komentář jen zkracoval, překlenul mezery, které nutně musejí vzniknout, protože zase doslova a do písmene se všechno rekonstruovat nedá, to bychom byli buď v archívu nebo panoptiku.
[11] tree
Tato metoda vyžadovala od diváka větší připravenost a kladla také větší nároky.
s-111
n42w-s111
n42w#111
Tato metoda vyžadovala od diváka větší připravenost a kladla také větší nároky.
[12] tree
Objevilo se to zcela pochopitelně v reakci nepřipravených diváků, kteří byli nebo se cítili leckdy zaskočeni ve svém očekávání.
s-112
n42w-s112
n42w#112
Objevilo se to zcela pochopitelně v reakci nepřipravených diváků, kteří byli nebo se cítili leckdy zaskočeni ve svém očekávání.
[13] tree
Je otázka, jak je možné diváka připravit, aby spolupracoval a aby se necítil ošizen, protože čekal něco jiného.
s-113
n42w-s113
n42w#113
Je otázka, jak je možné diváka připravit, aby spolupracoval a aby se necítil ošizen, protože čekal něco jiného.
[14] tree
Ale lze jen uvítat tuto metodu, protože dává netušené nebo jen mlhavě tušené zážitky těm, kdo se chtějí poddat a dát nést sebou.
s-114
n42w-s114
n42w#114
Ale lze jen uvítat tuto metodu, protože dává netušené nebo jen mlhavě tušené zážitky těm, kdo se chtějí poddat a dát nést sebou.
[15] tree
Negativním rysem této metody je tedy její menší masová sdělnost než u beletrizovaně dokumentaristické metody.
s-115
n42w-s115
n42w#115
Negativním rysem této metody je tedy její menší masová sdělnost než u beletrizovaně dokumentaristické metody.
[16] tree
Naproti tomu však dokumentární věrnost roste na úroveň vědy.
s-116
n42w-s116
n42w#116
Naproti tomu však dokumentární věrnost roste až na úroveň vědy.
[17] tree
Závěry jsou celkem jednoduché.
s-117
n42w-s117
n42w#117
Závěry jsou celkem jednoduché.
[18] tree
Není těžko dojít k tomu, že všechny vzpomenuté metody výrazu mají své oprávnění, že mají svá pro a proti.
s-118
n42w-s118
n42w#118
Není těžko dojít k tomu, že všechny vzpomenuté metody výrazu mají své oprávnění, že mají svá pro a proti.
[19] tree
Jde však o to, vždycky co nejsprávněji traktovat historii.
s-119
n42w-s119
n42w#119
Jde však o to, vždycky co nejsprávněji traktovat historii.
[20] tree
To znamená živě, ale právě vždycky také historicky.
s-120
n42w-s120
n42w#120
To znamená živě, ale právě vždycky také historicky.
[21] tree
V dopise Inesse Armandové napsal roku # Vladimír Iljič Lenin.
s-121
n42w-s121
n42w#121
V dopise Inesse Armandové napsal roku # Vladimír Iljič Lenin.
[22] tree
Veškerý duch marxismu, celý jeho systém vyžaduje, aby každá okolnost byla zkoumána jen historicky, jen ve spojitosti s jinými, jen ve spojitosti s konkrétní zkušeností historie.
s-122
n42w-s122
n42w#122
Veškerý duch marxismu, celý jeho systém vyžaduje, aby každá okolnost byla zkoumána jen historicky, jen ve spojitosti s jinými, jen ve spojitosti s konkrétní zkušeností historie.
[23] tree
Lapidárněji se vyjádřit nelze.
s-123
n42w-s123
n42w#123
Lapidárněji se vyjádřit nelze.
[24] tree
Nebo jen stěží.
s-124
n42w-s124
n42w#124
Nebo jen stěží.
[25] tree
Bylo by tudíž dobré, a pro zdar výsledku uměleckého díla to je nezbytné, přihlížet vždy také k diferenciaci diváků a volit proto i diferencované přístupy k nim.
s-125
n42w-s125
n42w#125
Bylo by tudíž dobré, a pro zdar výsledku uměleckého díla to je nezbytné, přihlížet vždy také k diferenciaci diváků a volit proto i diferencované přístupy k nim.
[26] tree
Pro jeden způsob neochuzovat ostatní.
s-126
n42w-s126
n42w#126
Pro jeden způsob neochuzovat ostatní.
[27] tree
Ale rozvíjet všechny cesty rozšiřující poznání lidí.
s-127
n42w-s127
n42w#127
Ale rozvíjet všechny cesty rozšiřující poznání lidí.
[28] tree
Protože, jak připomněl krásně soudruh Gustáv Husák na letošním únorovém zasedání ÚV KSČ, je na nás, abychom věnovali větší péči minulosti, našeho boje, úspěchům strany.
s-128
n42w-s128
n42w#128
Protože, jak připomněl krásně soudruh Gustáv Husák na letošním únorovém zasedání ÚV KSČ, je na nás, abychom věnovali větší péči minulosti, našeho boje, úspěchům strany.
[29] tree
Nemáme se proč krčit.
s-129
n42w-s129
n42w#129
Nemáme se proč krčit.
[30] tree
Máme proč být sebevědomí.
s-130
n42w-s130
n42w#130
Máme proč být sebevědomí.
[31] tree
A máme kde se učit od důslednosti sovětských soudruhů, kteří se cílevědomě vracejí k tradici # října # i k předříjnovým bojům za dnešek nás všech.
s-131
n42w-s131
n42w#131
A máme kde se učit od důslednosti sovětských soudruhů, kteří se cílevědomě vracejí k tradici # října # i k předříjnovým bojům za dnešek nás všech.
[32] tree
Takové správné pěstování hrdé tradice jak ochrannou stránku v boji proti buržoazní agitaci a propagandě, tak mobilizující, uvědomělý dokáže víc.
s-132
n42w-s132
n42w#132
Takové správné pěstování hrdé tradice má jak ochrannou stránku v boji proti buržoazní agitaci a propagandě, tak mobilizující, uvědomělý dokáže víc.
[33] tree
Soudruh Husák citoval Goetha, že člověk, když chce, může přenést hory.
s-133
n42w-s133
n42w#133
Soudruh Husák citoval Goetha, že člověk, když chce, může přenést hory.
[34] tree
Je na našem umění, a na filmu a televizi jako na nejmasovějších, nejvíc pomáhat v tomto boji o lidské vědomí, lidské uvědomění, lidské myšlení, a tím i o nového člověka a lepší svět.
s-134
n42w-s134
n42w#134
Je na našem umění, a na filmu a televizi jako na nejmasovějších, nejvíc pomáhat v tomto boji o lidské vědomí, lidské uvědomění, lidské myšlení, a tím i o nového člověka a lepší svět.
[35] tree
Čím lépe budou tvůrci vládnout nástrojem ve své práci, tím lépe se budou vyjadřovat, tím lépe budou splňovat vlastní záměr a pomáhat nést svět dál.
s-135
n42w-s135
n42w#135
Čím lépe budou tvůrci vládnout nástrojem ve své práci, tím lépe se budou vyjadřovat, tím lépe budou splňovat vlastní záměr a pomáhat nést svět dál.
[36] tree
Lze ve škole vychovat umělce, spisovatele, lze této profesi někoho naučit.
s-136
n42w-s136
n42w#136
Lze ve škole vychovat umělce, spisovatele, lze této profesi někoho naučit.
[37] tree
Nad touto nenovou, ale vždy aktuální otázkou se v obšírném článku Mistře, vychovej žáka zamýšlí významný sovětský režisér a pedagog Sergej Gerasimov, z jehož tvůrčí dílny na VGIKu vyšla celá plejáda úspěšných mladých herců a režisérů.
s-137
n42w-s137
n42w#137
Nad touto nenovou, ale vždy aktuální otázkou se v obšírném článku Mistře, vychovej žáka zamýšlí významný sovětský režisér a pedagog Sergej Gerasimov, z jehož tvůrčí dílny na VGIKu vyšla celá plejáda úspěšných mladých herců a režisérů.
[38] tree
V článku, z něhož citujeme nejzásadnější pasáže, se Gerasimov vyslovuje k celému komplexu problémů souvisejících se specifikou umělecké tvorby.
s-138
n42w-s138
n42w#138
V článku, z něhož citujeme nejzásadnější pasáže, se Gerasimov vyslovuje k celému komplexu problémů souvisejících se specifikou umělecké tvorby.
[39] tree
Pedagogický proces na umělecké škole je zřejmě nejnáročnější ze všech existujících pedagogických procesů, píše Gerasimov úvodem, předpokládá zvláštní a rozhodně individuální přístup k zjištění etické povahy žáka.
s-139
n42w-s139
n42w#139
Pedagogický proces na umělecké škole je zřejmě nejnáročnější ze všech existujících pedagogických procesů, píše Gerasimov úvodem, předpokládá zvláštní a rozhodně individuální přístup k zjištění etické povahy žáka.
[40] tree
Mladý člověk je jen ve výjimečných případech schopen iniciativního přístupu k vlastnímu studiu.
s-140
n42w-s140
n42w#140
Mladý člověk je jen ve výjimečných případech schopen iniciativního přístupu k vlastnímu studiu.
[41] tree
Většinou je nutné uplatnit tu či onu formu donucení, a to vědí jak rodiče, tak pedagogové.
s-141
n42w-s141
n42w#141
Většinou je nutné uplatnit tu či onu formu donucení, a to vědí jak rodiče, tak pedagogové.
[42] tree
Po vstupu na vysokou školu mladý člověk si musí především uvědomit a respektovat rozhodující roli pedagogické autority, což podstatně mění dosavadní způsob jeho života.
s-142
n42w-s142
n42w#142
Po vstupu na vysokou školu mladý člověk si musí především uvědomit a respektovat rozhodující roli pedagogické autority, což podstatně mění dosavadní způsob jeho života.
[43] tree
Na vysoké škole může student získat tolik znalostí a * , kolik chce vytěžit ze svého studia sám.
s-143
n42w-s143
n42w#143
Na vysoké škole může student získat tolik znalostí a * , kolik chce vytěžit ze svého studia sám.
[44] tree
Především se však musí odpoutat od středoškolské rutiny a dosáhnout takového stupně zralosti, kdy se člověk cítí být odpovědný sám před sebou za obsah každého dne, každé hodiny prožitého života.
s-144
n42w-s144
n42w#144
Především se však musí odpoutat od středoškolské rutiny a dosáhnout takového stupně zralosti, kdy se člověk cítí být odpovědný sám před sebou za obsah každého dne, každé hodiny prožitého života.
[45] tree
Další podmínkou úspěšného studia je nežít izolovaně, ale splynout se zájmy kolektivu, svého ročníku, školy.
s-145
n42w-s145
n42w#145
Další podmínkou úspěšného studia je nežít izolovaně, ale splynout se zájmy kolektivu, svého ročníku, školy.
[46] tree
Každá práce, kterou student předvádí od prvního ročníku svým pedagogům, dává podnět k široké a demokratické diskusi.
s-146
n42w-s146
n42w#146
Každá práce, kterou student předvádí už od prvního ročníku svým pedagogům, dává podnět k široké a demokratické diskusi.
[47] tree
Ale nejzákladnější podmínkou úspěšného studia je to, aby student nabyl čestného a upřímného vztahu k umění.
s-147
n42w-s147
n42w#147
Ale nejzákladnější podmínkou úspěšného studia je to, aby student nabyl čestného a upřímného vztahu k umění.
[48] tree
Dnes je soudcem a kritikem, zítra objektem soudružské kritiky.
s-148
n42w-s148
n42w#148
Dnes je soudcem a kritikem, zítra objektem soudružské kritiky.
[49] tree
Právě v takových otevřených diskusích se upevňuje důležitý a cenný kontakt mezi pedagogy a studenty, kdy si příslušníci starší a mladé generace vycházejí vstříc a společně dospívají k vzájemnému porozumění a jednotnému pojetí své činnosti.
s-149
n42w-s149
n42w#149
Právě v takových otevřených diskusích se upevňuje důležitý a cenný kontakt mezi pedagogy a studenty, kdy si příslušníci starší a mladé generace vycházejí vstříc a společně dospívají k vzájemnému porozumění a jednotnému pojetí své činnosti.
[50] tree
V tomto procesu posléze krystalizují představy o poslání umění, o specifice umělecké tvorby, které při vší jednoduchosti ukládaných úkolů v prvním ročníku rozhodně nemohou být pojímány jako něco předčasného.
s-150
n42w-s150
n42w#150
V tomto procesu posléze krystalizují představy o poslání umění, o specifice umělecké tvorby, které při vší jednoduchosti ukládaných úkolů v prvním ročníku rozhodně nemohou být pojímány jako něco předčasného.
[51] tree
Jsem přesvědčen, že zásady výchovy uměleckého vkusu a náročnosti, preciznosti jejich výrazu nelze vypěstovat abstraktní cestou, uměle zjednodušenou metodou.
s-151
n42w-s151
n42w#151
Jsem přesvědčen, že zásady výchovy uměleckého vkusu a náročnosti, preciznosti jejich výrazu nelze vypěstovat abstraktní cestou, uměle zjednodušenou metodou.
[52] tree
Je- li předmětem umění život, byť v nejprostších formách projevu a vztahů, ale opravdový život, pak velkou školou je i pouhý výraz určitého svérázného prostředí, životně věrohodných okolností, záznam nějakého životopisu.
s-152
n42w-s152
n42w#152
Je- li předmětem umění život, byť v nejprostších formách projevu a vztahů, ale opravdový život, pak velkou školou je i pouhý výraz určitého svérázného prostředí, životně věrohodných okolností, záznam nějakého životopisu.
[53] tree
Důležitou roli hraje i to, že k takovému výrazu se pojí řada podřízených disciplín sledujících důležité cíle, vývoj, zpestření a zušlechtění řeči, pochopení základní funkce hudby, nutnost vyjádřit své myšlenky na papíře nejen s ohledem na pravopis, ale i na literární hodnoty.
s-153
n42w-s153
n42w#153
Důležitou roli hraje i to, že k takovému výrazu se pojí řada podřízených disciplín sledujících důležité cíle, vývoj, zpestření a zušlechtění řeči, pochopení základní funkce hudby, nutnost vyjádřit své myšlenky na papíře nejen s ohledem na pravopis, ale i na literární hodnoty.
[54] tree
Přirozeně že v tomto velice širokém spojení nejrůznějších disciplín klademe největší důraz na systém ideově politického utváření mladé osobnosti.
s-154
n42w-s154
n42w#154
Přirozeně že v tomto velice širokém spojení nejrůznějších disciplín klademe největší důraz na systém ideově politického utváření mladé osobnosti.
[55] tree
Po výčtu a charakteristice předmětů, které mají za úkol zformovat osobnost mladých umělců, přirozeně s přihlédnutím k jejich individualitě, Gerasimov pokračuje.
s-155
n42w-s155
n42w#155
Po výčtu a charakteristice předmětů, které mají za úkol zformovat osobnost mladých umělců, přirozeně s přihlédnutím k jejich individualitě, Gerasimov pokračuje.
[56] tree
V této práci nám pomáhá klasická i nejlepší současná literatura stejně jako vrcholné projevy ostatního umění a přirozeně i nejvýznamnější filmy z historie.
s-156
n42w-s156
n42w#156
V této práci nám pomáhá klasická i nejlepší současná literatura stejně jako vrcholné projevy ostatního umění a přirozeně i nejvýznamnější filmy z historie.
[57] tree
Nejdůležitější je však den ze dne vyzrávající schopnost žáka chápat a milovat život, vidět v něm nevyčerpatelný zdroj krásy a moudrosti.
s-157
n42w-s157
n42w#157
Nejdůležitější je však den ze dne vyzrávající schopnost žáka chápat a milovat život, vidět v něm nevyčerpatelný zdroj krásy a moudrosti.
[58] tree
Takový vztah k životu je přirozeně dán potřebou boje se vším nesprávným, co se kdy v životě vyskytovalo a vyskytuje.
s-158
n42w-s158
n42w#158
Takový vztah k životu je přirozeně dán potřebou boje se vším nesprávným, co se kdy v životě vyskytovalo a vyskytuje.
[59] tree
Ubohost kanonismu a zběsilý konjunkturalismus, projevy pudovosti na úkor citu a rozumu, to všechno v široké frontě a ve značné míře útočí na současného člověka v teorii a praxi buržoazního umění a každým dnem nabývá stále agresívnějších forem.
s-159
n42w-s159
n42w#159
Ubohost kanonismu a zběsilý konjunkturalismus, projevy pudovosti na úkor citu a rozumu, to všechno v široké frontě a ve značné míře útočí na současného člověka v teorii a praxi buržoazního umění a každým dnem nabývá stále agresívnějších forem.
[60] tree
Je nutné chránit mladé vědomí před tímto proudem ideově estetických mystifikací, ukuchtěných ze špíny a krve.
s-160
n42w-s160
n42w#160
Je nutné chránit mladé vědomí před tímto proudem ideově estetických mystifikací, ukuchtěných ze špíny a krve.
[61] tree
Zde je zřejmě nutné se řídit zdravým úsudkem, že v každém boji je nezbytné poznat nepřítele a jeho cíle, odhadnout jeho síly, vědět, jak s ním bojovat a jak v tomto boji zvítězit.
s-161
n42w-s161
n42w#161
Zde je zřejmě nutné se řídit zdravým úsudkem, že v každém boji je nezbytné poznat nepřítele a jeho cíle, odhadnout jeho síly, vědět, jak s ním bojovat a jak v tomto boji zvítězit.
[62] tree
Čelit a odolávat tomuto útoku může pouze vyspělé, vyvinuté komunistické vědomí obohacené zkušeností strany a vyzbrojené marxisticko-leninskoufilosofií.
s-162
n42w-s162
n42w#162
Čelit a odolávat tomuto útoku může pouze vyspělé, vyvinuté komunistické vědomí obohacené zkušeností strany a vyzbrojené marxisticko-leninskoufilosofií.
[63] tree
V tom je nutno, podle mého názoru, vidět hlavní cíl při výchově mladých umělců, kteří nebudou žít a tvořit v idylických podmínkách, ale v ovzduší neutuchajícího boje za komunistické ideály.
s-163
n42w-s163
n42w#163
V tom je nutno, podle mého názoru, vidět hlavní cíl při výchově mladých umělců, kteří nebudou žít a tvořit v idylických podmínkách, ale v ovzduší neutuchajícího boje za komunistické ideály.
[64] tree
Přirozeně, že to všechno není nikterak jednoduché, protože nemluvíme tu o mrtvých, nehybných dogmatech, kanonických formulkách, ale o životě a živé řeči umění, v němž nashromážděnou zkušenost neustále koriguje dobový vývoj, přičemž základem uměleckého výrazu zůstává člověk ve vší složitosti jeho současné existence.
s-164
n42w-s164
n42w#164
Přirozeně, že to všechno není nikterak jednoduché, protože nemluvíme tu o mrtvých, nehybných dogmatech, kanonických formulkách, ale o životě a živé řeči umění, v němž nashromážděnou zkušenost neustále koriguje dobový vývoj, přičemž základem uměleckého výrazu zůstává člověk ve vší složitosti jeho současné existence.
[65] tree
Tato složitost je podmíněna především i množstvím informací, jež nelítostně bombardují vědomí současníka a především vědomí mladých lidí, které ještě nemá vypěstovanou obranu schopností uváženého zralého výběru.
s-165
n42w-s165
n42w#165
Tato složitost je podmíněna především i množstvím informací, jež nelítostně bombardují vědomí současníka a především vědomí mladých lidí, které ještě nemá vypěstovanou obranu schopností uváženého zralého výběru.
[66] tree
Mnohé připisujeme na účet technické revoluce podle zásady připomínající formuli Válka vše vyřeší.
s-166
n42w-s166
n42w#166
Mnohé připisujeme na účet technické revoluce podle zásady připomínající formuli Válka vše vyřeší.
[67] tree
Všechno se prý podřizuje imperativu moderní doby, v níž se mění všechny principy existence, vzdálenosti, rytmy, fyzické a mravní normy i požadavky, kdy nezbývá času na analýzu duchovního života člověka a možná je to i zbytečné, a do popředí vystupuje umění takzvané přímé akce.
s-167
n42w-s167
n42w#167
Všechno se prý podřizuje imperativu moderní doby, v níž se mění všechny principy existence, vzdálenosti, rytmy, fyzické a mravní normy i požadavky, kdy nezbývá času na analýzu duchovního života člověka a možná je to i zbytečné, a do popředí vystupuje umění takzvané přímé akce.
[68] tree
A zde je možná, a zřejmě i víc než kdy jindy, na místě vznést otázku, co když právě v době zvyšujících se rychlostí si umění zachovat výsadní právo neukvapovat se.
s-168
n42w-s168
n42w#168
A zde je možná, a zřejmě i víc než kdy jindy, na místě vznést otázku, co když právě v době zvyšujících se rychlostí si umění má zachovat výsadní právo neukvapovat se.
[69] tree
Tato myšlenka stále naléhavěji zaznívá jak z filmového hlediště, tak i v podmínkách, kde je nutné přemýšlet nejen o dnešku, ale zamýšlet se i nad budoucností, do níž vstoupí dnešní žáci.
s-169
n42w-s169
n42w#169
Tato myšlenka stále naléhavěji zaznívá jak z filmového hlediště, tak i v podmínkách, kde je nutné přemýšlet nejen o dnešku, ale zamýšlet se i nad budoucností, do níž vstoupí dnešní žáci.

Edit as listText viewDependency trees