ln95049_134

ln95049_134

ProjectPDT
Genrenews

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Optimistické výhledy pro Opel

Barčák lituje, že se neprosadil projekt továrny "Čtrnáct let jsem neměl nehodu a málem jsem se považoval za neomylného řidiče," povzdechl si při našem povídání Andrej Barčák, polistopadový ministr zahraničního obchodu a v současnosti zástupce značky Opel pro země střední a východní Evropy. Při nedávné nehodě, která se naštěstí obešla bez zranění, se mu podařilo zcela 'odepsat' omegu. Při rychlosti, v jaké vylétl z úzké okresky (z pochopitelných důvodů ji raději neuvedeme), to na druhé straně vůbec není špatná reklama bezpečnosti vozů, které Andrej Barčák prodává v Polsku, České republice, Slovensku, Maďarsku, Jugoslávii, Řecku a Turecku. "Kvůli embargu nyní v bývalé Jugoslávii neprodáváme nic. Podle počtu prodaných aut jsme v bilanci roku 1994 na tom nejlépe v Maďarsku s 22 000 vozy včetně užitkových. A s 22,56 procenty máme v Maďarsku i největší podíl na trhu," řeklA . Barčák. Plány v Turecku překazil pád turecké liry. Oproti očekávanému celkovému odbytu 460 000 aut všech značek se prodala sotva polovina. Přitom právě v téhle zemi stojí montovna. V Maďarsku se zase vyrábějí motory. Původní plán 250 000 roční produkce se podle současných výhledů vyšplhat přes 600 000 motorů ročně. Opel stál hodně i o továrnu na území bývalého Československa. Ale k realizaci tohoto projektu nikdy nedošlo.

A. Barčák vzpomíná: "Samozřejmě to mrzí. Nejen , ale velká část vedení General Motors byla přesvědčena o kvalitě práce v Československu. Vždycky jsme uvažovali o bezcelní zóně zajišťující určitý režim bez ohledu na politické síly. Ale neměli jsme tenkrát čas a v době slovenské i federální vládě chyběly rovněž zkušenosti s uplatněním takových investic." Továrna měla vyrůst u Bratislavy. I tak patří Oplu na českém trhu v současnosti třetí místo se čtyřmi a půl tisícovkami prodaných aut. A. Barčák je však ještě optimističtější: "V devadesátém jsme začínali s třemi stovkami aut, nyní se blížíme k pěti tisícům. A vzhledem k tomu, že Škodovka zvyšuje ceny rychleji, než jsme očekávali, není daleko doba, kdy se dostaneme k číslu 10 000."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View