ln94210_96

ln94210_96

ProjectPDT
Genrereview

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Nevyvratitelný stav ducha

Recenze VÝSTAVY: Jméno ČESTMÍRA KAFKY (1922- 1988) patří k nejvýznamnějším v českém moderním umění. V sedmdesátých a osmdesátých letech však v Praze téměř nevystavoval, jeho dílčí výstavy se konaly spíš mimo centrum. Kafkovu první velkou retrospektivní přehlídku otevřela minulý týden Národní galerie ve Valdštejnské jízdárně v Praze.

Čestmír Kafka byl umělec renesančního typu. Vzdělaný, inteligentní, otevřený a zvědavý. Zároveň tvůrce zodpovědný: Stáhnout k zemi všechny' velké teorie' a' vznešené záměry'. Položit samozřejmé a každodenní do ohniska života. Ve válečných letech studoval na zlínské Škole umění a rok byl totálně nasazen. Po válce odešel do Prahy a stal se žákem Emila Filly na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Tam se setkal s vrstevníky, se kterými v roce 1954 založil skupinu Trasa. Trasa je spjata již s Kafkovou malířskou tvrobou, jeho počátky však patřily kresbě a grafice ovlivněné surrealismem. Tyto kresby ze čtyřicátých let tvoří první část retrospektivní výstavy.

Chronologické uspořádání expozice vyhovuje Kafkovu tvůrčímu typu.

Člověk moderní doby uvědomující si její krizi i ošidnost jejích mýtů, člověk rozpoznávající jedinou schůdnou cestu životní i uměleckou, takové je Kafkovo ustrojení: naučit se zabloudit sám v sobě, setkat se tam a vynést na světlo vlastní osobní mýtus a jím sdělit poselství, v naději, že i když nebude sdíleno všemi, bude schopno oslovit alespoň některé. Expozice vede diváka umělcovým vnitřním labyrintem; dokládá jeho uvažování o tvorbě, jeho přístup k materiálům (pokušení hmotou), nadhled, s nímž je výtvarně zpracovával. Kafka se vždy snažil o co nejpregnantnější vyjádření. Nejde o brilantní formu estétství, byl příliš zodpovědný, než aby spekuloval. Na druhé straně však jeho naturelu odpovídá samozřejmá výtvarná kultivovanost. Vidíme ji na obrazech měst z padesátých let i na šedých a černých obrazech z let šedesátých, postupem doby stále abstraktnějších. Ani v době informelu Kafka nepodléhá svodům formální hry, v jeho tvůrčím postupu důležitou roli racionalita a jistý perfekcionismus. Následují cykly bílých obrazů; v nich velký význam grafický znak i nelyričnost daná minimem použitých barev. O Kafkově vztahu k hmotě, která jej pokouší v každodenním životě, hovoří spojovačky z různých materiálů či cyklus Hmoty (asambláže ze sena, trávy, popele na skládané vatě).

Čestmír Kafka zemřel v roce 1988- ještě v letech beznadějných, po zkušenosti osamělého běžce. Jeho retrospektiva přináší důkaz o silném tvůrčím duchu. Lenka Lindaurová Čestmír Kafka. Obrazy, kresby, koláže, asambláže 1943- 1988. Kurátor Karel Miler. Národní galerie, Valdštejnská jízdárna. 1. září- 13. listopadu.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View