ln94205_70

ln94205_70

ProjectPDT
Genreessay

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Jen na opakování moudrost nestojí

Poznámka Radka Kvačková Poslední léta - a také nyní před začátkem nového školního roku - se u nás často diskutuje o tom, zda jsou lepší státní nebo soukromé školy, jestli dětem prospěje více volnosti, nebo naopak přísnost a máme-li žáky nadále známkovat číslicemi, nebo hodnotit spíš rozvitými větami. To všechno je, zdá se mi, druhotné. Skutečně důležité je, aby potenciál žáků, energie učitelů, jakož i prostředky nás všech, byly využity co nejefektivněji a také nejspravedlivěji.

Každá kultura svá rčení, která popisují zkušenosti lidstva s učením. České sděluje: Opakování, matka moudrosti. Čínské praví: Řekni mi a zapomenu; ukaž mi a si zapamatuji; nech mne to dělat a pochopím. Vědci, kteří se zabývají výzkumem mozku, vyčíslili před časem, kolik si čeho zapamatujeme. Je to prý deset procent z toho, co slyšíme, patnáct procent z toho, co vidíme, čtyřicet procent z věcí, o kterých diskutujeme, osmdesát procent z toho, co přímo zažijeme nebo děláme, a devadesát procent z vědomostí a dovedností, které se pokoušíme naučit druhé.

Cesta efektivního vzdělávání je tedy zřejmá. To neznamená, že zcela odmítneme memorování, které je v některých fázích nezastupitelné, ale že na něm nebudeme stavět. A hlavně, že umožníme žákům, aby si v tom nezvládnutelném množství informací aspoň trochu vybírali sami, ovšemže na základě kvalifikovaného vedení. Vymýšlet všechno znovu není třeba. Projekty existují tady i v zahraničí, stačí vybírat a využívat využitelné.

Psycholožka Jana Nováčková nedávno přeložila zajímavou publikaci americké pedagožky Susan Kovalikové, která nabízí zajímavý model integrované tematické výuky. Kovaliková je z pedagogů, kteří se zabývají zásadními otázkami vzdělávání. Začínala s programy pro nadané, protože věřila, právě tak jako mnozí jiní, že právě talentovaní potřebují nejkvalitnější vzdělání. Její názor však časem změnil čtrnáctiletý syn, přesněji řečeno, jedno z jejích tří dětí, které se, na rozdíl od ostatních dvou, nedostalo do výběrové třídy. Chlapec jednoho dne poslouchal, jak kdosi vychvaluje požadavky nadaných žáků na učitele a přetéká nadšením nad jejich pokroky. Pak se zeptal: Opravdu si myslíte, že jenom ti, co měli v hodinovém rozřazovacím testu hodně bodů, chtějí mít bezvadného učitele a učit se zajímavým způsobem? Můj bratr a sestra mají všechny dobré učitele, a ty, co zbyli.

Domnívám se, že nad touto otázkou bychom se měli u příležitosti nového školního roku zamyslet i u nás. Představuje totiž přinejmenším příspěvěk do diskuse o tom, co je a co není rovný přístup ke vzdělání.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View