wsj2351.cz

wsj2351.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Když před dvěma týdny přišly zprávy o pokusu o státní převrat v Panamě, požádal senátor Christopher Dodd Ministerstvo zahraničí, aby uspořádalo schůzku. "Řekli mi `sledujte CNN'," řekl reportérům. To ukazuje, jak daleko stanice Cable News Network Teda Turnera došla od svého zrodu před devíti lety, kdy byla v televizním zpravodajství terčem posměchu. Je větší, rychlejší a větší zisky než zpravodajské redakce kterékoliv ze tří největších vysílacích stanic. Její pozice jakožto "stanice záznamů" přitahuje během hlavních krizí vybrané publikum po celém světě. Ale i přes celý ten úspěch začala CNN stagnovat. I když se sledovanost v dobách převratných novinek prudce zvýší, v době zklidnění upadá. Vedení CNN se obává, že poutavý, ale stále stejný formát zpráv této stanice zastarává a nepřitáhne diváky zpět, když se možnosti pro zprávy a informace na kabelové televizi násobí. "Fakt, že vysíláme 24 hodin, neznamená jen delší přehled zpráv," říká Ed Turner, výkonný viceprezident stanice CNN, který je zodpovědný za sběr zpráv (a není příbuzným Teda Turnera). "Z toho žít nemůžete." Takže se stanice CNN, součást atlantské společnosti Turner Broadcasting System Inc., snaží přeměnit na hlavní program, neboli na to, čemu lidé z televizního průmyslu říkají stanice "s nejvyšší spontánní znalostí". Dnes večer, aby odstartovali toto úsilí, uvede stanice CNN poprvé za celá léta své první zpravodajství v hlavním vysílacím čase, hodinový pořad vysílaný v 18 hodin východního času tváří v tvář zpravodajským relacím na ostatních stanicích. Pořad budou společně moderovat Bernard Shaw a Catherine Crierová, 34letá bývalá texaská soudkyně a univerzitní královna krásy, která v televizi ani v žurnalistice nikdy nepracovala. Nový pořad je asi nejodvážnější z množství kroků, které stanice přijala, aby si získala věrnost diváků posunem od současného schématu směrem k delší "příznakové" programové nabídce se zapamatovatelnými hvězdami. Aby se odlišila, rozšiřuje stanice CNN mezinárodní pokrytí a přidává druhý pořad globálních zpráv. Vyplácí vyšší platy - po letech škudlení - aby přilákala a udržela zkušené pracovníky. A pustila se pomocí velkého investigativně-reportážního týmu do nákladné riskantní hry s cílem udělat průlom s hlavními událostmi. "Dalším krokem je dostat se přes vůdčí názorové osobnosti, které nás používají jako referenční bod, a stát se referenčním bodem u obyčejných kuchyňských stolů," říká Jon Petrovich, výkonný viceprezident Headline News, sesterské stanice CNN. To ale nebude snadné. Televizní stanice, stejně jako jiné spotřební zboží vytvářejí v myšlení lidí představy, které se nemění snadno. Pro vytvoření programů a najmutí talentů, které si diváci speciálně naladí, aby je viděli, je zapotřebí peněz, které CNN utrácela vždy jen neochotně. A provozovatelé této kabelové televize - distributoři CNN a částeční vlastníci - mají rádi věci takové, jaké jsou. Snaha o změnu pozice na trhu je zaměřena na nestabilní diváky CNN - a na to, co se s nimi může stát, když konkurence na trhu se zprávami na kabelových televizích roste. Již nyní čelí stanice CNN silnější konkurenci od společnosti Financial News Network Inc. a od stanic Consumer News a Business Channel společnosti General Electric Co., které se obě v budoucnosti nejspíše budou snažit o obecnější zprávy. Navíc mnohé kabelové televize samy vysílají více lokálních a oblastních zpravodajských programů produkovaných místními televizními stanicemi. Stanice CNN chce změnit zvyky svých diváků. Její diváci jsou podle diváckého průzkumu převážně neloajální skupina "požíračů" přepínajících jednotlivé programy a zpravodajských maniaků, kteří sledováním CNN stráví v průměru jen 26 minut denně. To je méně než třetina času, po který diváci sledují vysílání hlavních televizních stanic. Malá pozornost, kterou diváci stanici CNN věnují, ji může znevýhodnit při ratingovém hodnocení a při podávání inzerce, která je pro kabelové televize stále důležitější. Zvyky diváků stanice CNN byly utvářeny jejím formátem. Její dřívější strategií bylo sloužit jako televizní tisková agentura. Zaměřila se na vybudování zpravodajských kanceláří po celém světě, takže jakmile dojde k nějaké události, může vysílat živě rychleji a déle než ostatní stanice. Svůj každodenní program zaplnila zpravodajskými pořady nazvanými "Daybreak", "Daywatch", "Newsday" a "Newsnight", ale jednotlivé pořady se v obsahu, osobnostech nebo v celkovém výrazu liší jen málo. Nyní je snaha o více osobité programy. "Naším cílem je vytvořit více pořadů s individuální identitou," říká Paul Amos, výkonný viceprezident stanice CNN zodpovědný za program. Z tohoto důvodu, jak uvádí Amos, přidává stanice CNN dopolední pořad o celosvětových událostech, protože průzkumy ukazují, že její odpolední hodinka globálních zpráv patří v myslích diváků k jejím "nejodlišitelnějším" pořadům. Navíc přezkoumává další původní pořady podobné svým talk show "Larry King Live" a "Crossfire (Křížová palba)", což jak vedení doufá, naladí diváky na jejich stanici. Pak je tu "The World Today (Svět dnes)", zpravodajská relace v hlavním vysílacím čase, ve které vystupují Shaw a Crierová. Dosud CNN vysílala v klíčovém večerním čase pořad o společenském dění v Hollywoodu. Ale jak stanice zjistila, 70 % domácností vybavených kabelovou televizí sleduje zprávy mezi půl sedmou a sedmou večer, a tak se CNN chce přidat. Amos říká, že tým Shaw-Crierová bude pravděpodobně dělat dva živě vysílané rozhovory denně a většina programu bude, alespoň prozatím, vypadat téměř stejně jako další zpravodajství CNN. Někteří z tohoto odvětví jsou skeptičtí. "Neumím si představit, že lidé budou přepínat na CNN kvůli něčemu, co alespoň v představě lidí jsou ty samé zprávy," říká Reuven Frank, který byl po dvě období prezidentem NBC News a vytvořil pořad Huntley-Brinkley Report. Večerní zprávy jsou také zamýšleny jako základní platforma CNN pro její velký vpád do investigativní žurnalistiky. V srpnu stanice najala vyznamenanou producentku Pamelu Hillovou, bývalou šéfku zpravodajských speciálů v televizi ABC. Ta dává dohromady štáb asi 35 investigativních reportérů, který bude natáčet každotýdenní obsáhlé díly se zaměřením na převratné velké události. Vedení CNN doufá, že hlavní zprávy vytvořené z takových sólokaprů způsobí nadšení pro jejich "značkové" pořady, tak jako pořad "60 Minutes (60 minut)" dobře posloužil televizi CBS. Je to takový odklon od minulosti, že mnozí z odvětví jsou ohledně toho, zda CNN dostojí svému investigativnímu závazku, skeptičtí, zvláště pozná náklady na výrobu obsáhlých kousků. "Nikdy neprokázali sklon k utrácení peněz na produkci," říká Michale Mosettig, hlavní produkční ve společnosti MacNeil-Lehrerova NewsHour, který poznamenává, že CNN je pro jeho práci nepostradatelná. Platy v této stanici se vždy pohybovaly hluboko pod standardem v tomto odvětví, výsledkem čehož je méně zkušená pracovní síla. Většině zaměstnanců stanice CNN v poslední době přidala 15 %, jsou však v porovnání s ostatními stanicemi stále drasticky nedoplacení. Hovoří pan Mosettig: "CNN je moje tisková agentura, jsou na vrcholu ve všem. Ale aby se zlepšili, musí opravdu investovat do lidí." Tak jako tak, mají provozovatelé televizních kabelových systémů důvod se obávat toho, že se CNN vrtá ve svém formátu. Prodávají kabelovou televizi velmi požíravými způsoby, od kterých se CNN snaží jiné odrazovat. "Pochopitelně bychom byli zneklidněni, pokud by se tyto druhy služeb vyvinuly do obecněji zaměřených, dlouhoformátových pořadů," říká Robert Stengel, hlavní viceprezident odpovědný za program ve společnosti Continental Cablevision Inc., která ve společnosti Turner Broadcasting 2% podíl.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View