wsj2308.cz

wsj2308.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Dozvuky stávky 55 000 členů Odborového svazu mechaniků proti firmě Boeing Co. zasáhly v pátek i letecké přepravce, neboť letecká společnost America West Airlines oznámila, že její nová linka z Houstonu bude odložena kvůli zpoždění v dodávce letadla od tohoto výrobce tryskových letadel ze Seattlu. Peter Otradovec, viceprezident pro plánování tohoto arizonského přepravce ve Phoenixu, v interview uvedl, že zastavení práce v Boeingu, které nyní vstoupilo do 13. dne, "způsobilo nějaké zmatky v našich plánech" a že více než 500 pasažérů, kteří si již u společnosti America West rezervovali let z Houstonu, bude nyní přeloženo k jiným leteckým společnostem. Pan Otradovec řekl, že firma Boeing společnosti America West oznámila, že 757, kterou měli dostat tento čtvrtek, bude dodána nejdříve 7. listopadu - tedy den poté, co měly aerolinie v plánu zahájit linku v Houstonu se čtyřmi lety denně, zahrnujícími tři nonstop lety do Phoenixu a jeden do Las Vegas. Teď se očekávat, že tyto trasy začnou fungovat v lednu. Firma Boeing s největší pravděpodobností pošle do konce roku společnosti America West také další dvoumotorové letadlo 757 a též jednu 737. Tato letadla dorazí také téměř jistě opožděně. V této chvíli nejsou žádné jiné lety společnosti America West - včetně jejích nových linek v San Antoniu ve státě Texas, v Newarku ve státě New Jersey a v Palmdale v Kalifornii - postiženy zpožděním dodávky od firmy Boeing. Přesto však společnost ve své reakci zdůrazňuje dominový efekt, který může mít na ostatní části ekonomiky takový velký výrobce, jako je Boeing. Tento fakt také určitě pomáhá mechanikům vyvíjet zvýšený tlak na firmu. " si prostě si nemyslím, že to firma opravdu může ustát, nebo že by chtěla prodloužení stávky," řekl včera v interview Tom Baker, prezident mechaniků Obvodu 751. "Nemyslím si, že by se to zákazníkům příliš líbilo." America West je menší letecká společnost, a tudíž je opožděnou dodávkou jednoho letadla postižena mnohem více, než by byli mnozí její konkurenti. "Soudím, že letecké společnosti American a United to mají asi docela těžké, když chtějí spočítat všechna letadla ve svých flotilách, takže by jedno snad ani nepostrádaly," řekl Otradovec. A opravdu, nezdálo se, že by páteční namátková prověrka ukázala, že by stávka měla nějaký dopad na ostatní letecké operace. Společnost Southwest Airlines dostat koncem tohoto měsíce Boeing 737-300 a očekává, že letadlo dostane včas. "Letadlo je téměř dokončeno a představitelé Boeingu nám řekli, že žádný problém nenastane," řekl mluvčí společnosti Southwest. Mluvčí společnosti AMR Corp. řekl, že Boeing ujistil American Airlines, že dodá 757 včas koncem tohoto měsíce. Společnost American se připravuje na převzetí další 757 počátkem prosince a dalších dvaceti v příštím roce a neočekává žádné změny v časovém harmonogramu. Mluvčí Boeingu v Seattlu vysvětlil, že firma je ve stálém kontaktu se všemi svými zákazníky, ale že je nemožné předvídat, jaká další narušení by mohla stávka vyvolat. Mezitím se kontroloři a nestávkující zaměstnanci snaží dokončit asi 40 letadel - většinou jde o velká dopravní trysková letadla 747 a 767 ve firemní továrně Everett ve Washingtonu - které byly téměř před dokončením ještě, než začala stávka. Od pátku byly již čtyři z nich dodány a páté letadlo 747-400 údajně odletělo během víkendu ke společnosti Air China. Žádné datum pro návrat k jednacímu stolu nebylo dosud stanoveno. "Chceme mít jistotu, že vědí, co chtějí, než přijdou zpátky," řekl Doug Hammond, spolkový prostředník, který je v kontaktu s oběma stranami od začátku stávky. Investiční skupina například očekává rychlé řešení. Ačkoliv cena akcií Boeingu dostala spolu s ostatním trhem v pátek na frak, fakticky během posledních dvou týdnů na základě nových objednávek zase stoupla. "Trh zaujal dvě stanoviska: že zaměstnanecká situace se zakrátko urovná a že dlouhodobý výhled vypadá pro Boeing růžově," řekl Howard Rubel, analytik firmy Cyrus J. Lawrence Inc. V kombinovaném obchodování na Newyorské burze spadly v pátek akcie Boeingu o 4 dolary, aby uzavřely na 57,375 dolarech. Pan Baker však řekl, že si myslí, že nejdříve by k dohodě mohlo dojít koncem tohoto měsíce, a naznačil, že firma a odbory možná obnoví jednání počátkem tohoto týdne. Ale i tak, řekl, je možné, že by stávka mohla trvat podstatně déle. "Neočekával bych žádné bezprostřední vyřešení čehokoli." Minulý týden zaslal předseda firmy Boeing Frank Shrontz stávkujícím dělníkům dopis, ve kterém konstatuje: "pokud vím, představuje nabídka Boeingu v moderní historii celkově nejlepší tříletý kontrakt ze všech velkých amerických průmyslových firem." Ale pan Baker označil dopis - a nabídku firmy na 10% zvýšení mezd během platnosti dohody a prémie - za "velmi slabé." Dodal, že firma špatně odhadla odhodlání odborů a zaměstnance, kteří jsou znechuceni tím, že jsou nuceni pracovat mnoho hodin přesčas. Vývoj událostí jinde: - Rozhovory byly přerušeny mezi Zástupci mechaniků ze společnosti Lockheed Corp. a leteckou firmou z města Calabasas v Kalifornii. Odbory však stále ještě studují již skončený kontrakt. Na příští neděli měly naplánované hlasování o stávce, ale to bylo odsunuto na neurčito. - Svaz United Auto Workers Local 1069, který zastupuje 3 000 pracovníků Boeingu v továrně na helikoptéry v Delaware ve státě Pennsylvania, oznámil, že odsouhlasil prodlužování kontraktu den po dni, s 10denní výpovědní lhůtou, ale zatím stále pokračuje ve vyjednávání. Dohoda vypršela včera. - A firma Boeing v pátek oznámila, že obdržela objednávku od společnosti Martinair Holland na čtyři modely širokých tryskových dopravních letadel 767-300 v celkové hodnotě kolem 326 milionů dolarů. Tato letadla, dálkové verze dvoumotorových letadel na střední vzdálenosti, budou dodána s motory Pratt & Whitney typu PW4060. Společnost Pratt & Whitney je jednotkou společnosti United Technologies Inc. Společnost Martinair Holland sídlí v Amsterdamu. Mluvčí Boeingu řekla, že datum dodání těchto letadel je stále předmětem diskusí "z celé řady důvodů, ale nikoliv kvůli stávce." Na tomto článku se podílela Bridget O'Brian.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View