wsj2250.cz

wsj2250.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Co sem nepatří? a) Ruční psací stroje, b) černobílé fotografie, c) rozhlasové dobrodružné pořady. Pokud jste hádali černobílé fotografie, máte pravdu. Po letech ústupu do pozadí se dvojtónová fotografie vrací zpět. Reklamy v módních časopisech zobrazují strohé černobílé fotografie hollywoodských celebrit nabízejících džíny, boty a alkohol. Portrétní studia zvyklá pouze na fotografování v barvě hlásí nával objednávek na černobílé portréty. A lekce černobílé fotografie jsou přeplněny studenty. To, co se děje ve fotografii, zrcadlí popularitu černé a bílé v módě, v zařizování domů a v kinematografii. Na Sedmé avenue prosazují návrháři jednobarevný vzhled prostřednictvím kolekcí oblečení provedených výlučně v černé a bílé. A klasické černobílé filmy se těší opětovnému návratu na videokazetách, částečně popohnanému prudkou reakcí proti obarvování starých filmů. "Kyvadlo se vrací nazpátek k černé a bílé," říká Richard DeMoulin, hlavní manažer oddělení profesionální fotografie firmy Eastman Kodak Co. Ještě před dvěma lety prodej černobílého filmu soustavně klesal již od šedesátých let. Avšak minulý rok se prodeje, povzbuzené zvýšeným používáním v reklamách a jiných komerčních aplikacích, zvýšily o 5 % a letos se opět očekává další skok o nejméně stejnou hodnotu. Fotografické společnosti se derou o to, aby podchytily znovu vzkříšený trh, oživují některé řady černobílých produktů a vyvíjejí nové. Ve firmě Kodak, jež tento trh řadu let převážně ignorovala, se nyní černobílý film podílí téměř 15 % na 3 miliardách dolarů ročních tržeb společnosti z prodeje filmů a papíru, což je vzrůst z 10 % před třemi lety. Fotografický obr, firma Rochester ze státu New York, nedávno uvedl na trh T-Max 3200, jeden z nejrychlejších a nejcitlivějších jednobarevných filmů. Podle slov Donalda Franze z časopisu Photofinishing Newsletter může být tento film, určený profesionálním fotografům, použit při velmi slabém světle, aniž by to bylo na úkor kvality. Také Agfa Corp., součást společnosti Bayer AG, se snaží ukořistit část z průmyslu s dvoumiliardovým ročním obratem. Společnost Agfa nedávno získala zlatou olympijskou medailistku Florence Griffith-Joynerovou k podpoře nové řady černobílého papíru, jenž vyhovuje spotřebitelům a bude přímo soutěžit s papíry firmy Kodak. Papír je předběžně určen pro trh na konci roku a "mohl již být představen před dlouhou dobou, ale trh na to tehdy nebyl připraven", říká mluvčí firmy Agfa. Největší prospěch z černobílého oživení bude nejspíš mít divize Ilford společnosti International Paper Co., známá v tomto odvětví svými prvotřídními výrobky. Prodeje čtyř druhů černobílého filmu firmy Ilford letos převyšují růst celého trhu, ačkoli společnost nechce říci o kolik přesně. "Doufáme, že tento trend potrvá," říká Laurie DiCara, ředitel marketingové komunikace firmy Ilford. Proč všechen ten zájem? Pro děti populační exploze, které vyrostly při fotografování v barvě, jsou černá a bílá poutavé a exotické. "Je v tom archivní, téměř nostalgická kvalita," říká Owen B. Butler, předseda oddělení aplikované fotografie na Rochesterském technologickém institutu. "S černou a bílou se můžete posunout mimo realitu," dodává. Takové vlastnosti jsou zvláště atraktivní pro profesionální fotografy a pracovníky marketingu, kteří stále více používají černobílé provedení v reklamách. Zpracování černobílých komerčních filmů loni prudce vzrostlo o 24 % na 18,7 milionu svitků. Vezměme společnost Gap Inc., jejíž poslední reklamní kampaň představuje černobílé snímky hollywoodských hvězd, umělců a jiných známých osobností oblečených do džín a triček této značky. Richard Crisman, finanční manažer kampaně, říká, že firma Gap si černobílou nezvolila s úmyslem odlišit své reklamy od barevných nátěrů konkurence. "Chtěli jsme zvýraznit jednotlivce, nikoli prostředí," říká, "a černá a bílá vám to umožní lépe než barva." Kampaň vyhrála cenu Cleo jako nejlepší letošní reklama od specializovaného prodejce. Dokonce i potravinové výrobky a automobily, které dlouho závisely na barvách, nyní obracejí. Společnosti "cítí, že černá a bílá nesou výraznější sdělení", říká Marc L. Hauser, fotograf z Chicaga, jenž pracuje na černobílé tiskové reklamě pro firmu Lean Cuisine společnosti Stouffer Food Corp. Mezi ostatní společnosti, které v současné době používají reklamy ve dvou tónech, patří American Express Co. a Epson America Inc. K trendu se také přidala portrétní studia. Použitím černé a bílé "dokážeme proměnit ženy v domácnosti v hvězdy", říká John Perrin. Jeho studio On-Broadway Photography v Portlandu v Oregonu loni zdvojnásobilo obrat a, jak říká, je zahrnuto objednávkami na dalších pět let. Jedna zákaznice, Dayna Brunsdonová, říká, že odmítla barevný portrét a vybrala si černobílý, protože "je dramatičtější. Ukážu to svým přátelům a všichni řeknou 'jůů'. Není to tak obyčejné jako barva." Většina zákazníků však stále nedává černobílý film do fotoaparátů, jimiž pořizují rodinné fotografie. Velkou překážkou je to, že již pouze velmi málo drogerií tento film vyvolává. Obvykle je třeba film zaslat některému z hrstky zpracovatelů a může to trvat týden i déle, než je zpracován a navrácen. Černobílý film stojí zákazníky o něco méně než barevný a zpracování stojí stejně. Ale pro fotografické laboratoře jsou náklady na vyvolání černobílého filmu vyšší. Některé společnosti se již pustily do řešení tohoto problému. Například firma Ilford nedávno představila černobílý film, který může být rychle zpracován barevnou laboratoří. S úmyslem přilákat zákazníky tato společnost také více sponzoruje lekce černobílé fotografie. Podobně i Agfa sponzoruje spousty fotografických soutěží na středních a vysokých školách a nabízí zdarma černobílé filmy a papíry jako ceny. A Kodak distribuuje zpracovatelům instruktážní video, jak efektivněji vyvolat monochromatický film. Jiné společnosti zavádějí příbuzné výrobky. Charles Beseler Co., přední výrobce fotografických zvětšovacích přístrojů, uvedl minulý týden kompletní temnou komoru pro začátečníky zaměřenou na dospívající mládež, jež si chce své černobílé fotografie zpracovávat sama. Souprava, jejíž doporučená maloobchodní cena je 250 dolarů a která se již stala bestsellerem, byla představena poté, co prodejci zaznamenali četné požadavky rodičů na fotografickou výbavu pro jejich děti. "Zdá se, že počítače v roli koníčků ustoupily do pozadí," říká Ian Brightman, předseda představenstva a výkonný ředitel firmy Beseler. Někteří pozorovatelé z oboru si ale myslí, že oživení černé a bílé je pouhou přechodnou módou. Zmiňují vznik statické elektronické fotografie, stále více novin používajících na svých stránkách barvu a měřitelné zlepšování kvality barevných fotografií. "Černá a bílá neudělaly v technologickém vývoji tak velký skok jako barva," říká Butler z Rochesterského institutu. "Dnešní barevná fotografie je mnohem lepší než fotografie z doby před 10 lety. O černobílé to ale říci nelze." Když ale Popular Photography, přední časopis pro fotografy, vybral pro své nejnovější vydání oslavující 150. výročí fotografie 15 z nejlepších fotografií, které kdy byly vytvořeny, byly všechny černobílé. " to klasického ducha a působí na emoce," říká Alfred DeBat z organizace Profesionální fotografové Ameriky. "V tom je ta přitažlivost.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View