wsj2151.cz

wsj2151.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Některé vize Stanislava Ovcharenka, který zde zastupuje Sovětskou leteckou společnost Aeroflot, které jsou i při současných standardech perestrojky divoké. Ve své kanceláři s výhledem na runway letiště v Shannon ze sebe sype to, čemu říká "pouhé nápady". Zaprvé, říká, by GPA Group Ltd., mezinárodní letecká leasingová společnost se sídlem v Irsku, mohla pronajmout některé své dopravní boeingy Sovětským aeroliniím. Potom by Aer Lingus, irská letecká společnost, mohla učit piloty Aeroflotu létat s těmito boeingy a flotila by mohla mít základnu zde na shannonském letišti. To není vše, říká. Aer Rianta, irský expert na leteckou dopravu, by mohl vybudovat nákladní terminál v Sovětském svazu. Aeroflot by mohl pronajmout některá ze svých nákladních letadel společnosti Aer Lingus prostřednictvím GPA na nákladní leteckou společnost se společným majetkem. A potom je tu jeho představa irsko-sovětské charterové aerolinky, která by převážela Armény do Los Angeles přes Shannon. Vlezly snad Ovcharenkovi do hlavy svobody glasnosti? Těžko. Irsko-sovětské letecké spojení je tady na shannonském letišti živé a zdravé. GPA skutečně mluví o pronájmu letadel za západu Aeroflotu, a dokonce i o koupi Tupolevů 204 vyráběných v Sovětském svazu. Aer Lingus jedná se sovětským dopravcem o společném nákladním podniku a dalších možnostech. Společnost Aer Rianta s Aeroflotem tolik společných podniků, že se její výkonný ředitel učí rusky. Jakkoli se to může zdát nepravděpodobné, malé, politicky neutrální Irsko proniklo do byrokracie mocných sovětských aerolinií. A jak Aeroflot usiluje o zvýšení úrovně svých služeb, modernizaci svého letectva a využití obchodních příležitostí, bude to mít pro irský letecký průmysl, zdá se, přínos. "Irové a Sověti jsou podobní,'' říká pan Ovcharenko. "Vypadají stejně. Jsou velmi přátelští.'' Kromě toho, říká, irské firmy jsou malé, ale odvážné." "Musíme pečlivě studovat jejich zkušenosti,'' říká. "Musíme využít jakýkoli způsob, jak se dostat k obchodu.'' Tyto dvě skupiny spolu spolupracují od konce sedmdesátých let, od doby dlouho předtím, než sovětské podniky se společnou účastí přišly na Západě do módy. Aeroflot minulý rok přepravil asi 125 milionů cestujících a letiště v Shannonu, největší tranzitní letiště těchto aerolinií, vidělo proletět 1400 letadel společnosti Aeroflot a projít 250 000 cestujících. Bytový komplex dál u silnice slouží k odpočinku více než 130 pilotům a letuškám Aeroflotu. Největším dodavatelem paliv pro letiště je Sovětský svaz. Tankery z lotyšského přístavu Ventspils vyloží každým rokem 25 milionů galonů paliva do speciální palivové nádrže na letišti. To, co Aeroflot nenalije do vlastních plynem poháněných Iljušinů, se směnným obchodem prodá vedení letiště, které to dále prodává jedenácti západním dopravcům včetně Air France, Trans World Airlines a Pakistan International Airlines. Aeroflot tak platí své přistávací poplatky, účty za pozemní manipulaci a zásobování palivem a zachovává tím jeho cenu tvrdé měny. To však není všechno. Minulý rok vedení irského letiště otevřelo ve společném podniku s Aeroflotem bezcelní obchody na moskevském letišti Sheremetyevo. Společnost Aer Rianta teď řídí bezcelní prodej na všech mezinárodních letech Aeroflotu z Moskvy. Na leningradském letišti Pulkova byly bezcelní obchody otevřeny v červenci a do leningradských hotelů a na sovětsko-finskou hranici přijdou brzy. Aer Rianta hovoří o podobných společných podnicích v Taškentu a v černomořské oblasti Soči, a chystá dokonce i projekt počítačového shromáždění připravovaný s gruzínským městem Tbilisi. Mezinárodní letka Aeroflotu skládající se z 285 letounů se opravuje a modernizuje na letišti v Shannonu. Díky nové dohodě o letecké dopravě a díky schopnosti irských cestovních agentur vydávat letenky společnosti Aeroflot, využívají zdejší turisté rozumných cen Aeroflotu k tomu, aby letadly z Shannonu vyrazili na prázdniny v Havaně, Kingstonu a Mexico City. Zpáteční letenka do Havany stojí 410 irských liber (578 dolarů). Jamajka stojí 504 irských liber. V dubnu se tomuto přátelství dostalo jakéhosi formálního požehnání, když se zde zastavili Michail a Raisa Gorbačovovi, aby si promluvili s irským premiérem Charlesem Haugheym. Byly podepsány nové obchodní smlouvy. Vše to začalo zeměpisem. Při otevření v roce 1939 byl Shannon pro žížnivá letadla letící ze Severní Ameriky první možností přistát na pevnině. Pokroky ve výkonnosti letadlových paliv, kterých bylo během let dosaženo, způsobily, že přistání v Shannonu přestalo být pro většinu západních letek nezbytné, Aeroflot však stále létá nevýkonnými Iljušiny, které to z Moskvy do Managuy bez přestávky nezvládnou. Díky tomu Irsko Sověty nezavrhlo, když v roce 1983 sestřelili nad Japonským mořem tryskové letadlo Korejských aerolinií, přímé lety mezi Moskvou a Shannonem byly však na dva měsíce přerušeny. Ve skutečnosti společnost Aer Lingus začala převážet Rusy z Shannonu do New Yorku, když Washington zbavil Aeroflot práv na přistání v USA. Dnes vydělává společnost Aer Rianta na svém sovětském přátelství spoustu peněz. A s kontakty na správných místech by neměl být problém, aby se k týmu přidal i Aer Lingus a GPA. Pak by možná nápady pana Ovcharenka nezněly jako pochlebování.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View