wsj2144.cz

wsj2144.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

(Wall Street Journal bude u příležitosti svého stoletého výročí informovat o událostech minulého století, které představují milníky historie amerického obchodu.) MĚKKÉ KONTAKTNÍ ČOČKY ZÍSKALY 18. března 1971 požehnání od státu a záhy otevřely oči svým výrobcům. Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) toho dne uvedl, že je společnost Bausch & Lomb může začít ve Spojených státech prodávat. Tento výrobek o velikosti kukuřičného lupínku byl pohodlnější a méně náchylný k vypadávání než tvrdé kontaktní čočky, které existovaly od roku 1939. Společnost Bausch & Lomb prodávala měkké čočky na základě dílčí licence od společnosti National Patent Development, která získala práva od Československé akademie věd. Vynalezl je Čech Otto Wichterle v roce 1962. Tvárná čočka přilne k rohovce a pohlcuje vlhkost v očích, přičemž umožňuje průchod kyslíku. Nové čočky se však pro mnohé staly trnem v oku. V září roku 1971 kalifornští úředníci poté, co se na některých čočkách objevily stopy bakterií, zabavili "pirátsky vyráběné" čočky - vyráběné společnostmi bez úředního povolení. V říjnu lékaři diskutovali o bezpečnosti tohoto výrobku a někteří tvrdili, že vyvolává infekce. V červenci 1972 pak tuto otázku projednával Senát. Výrobek však překonal nechvalnou publicitu a nadále se vyvíjel. První měkké čočky, které stály 300 dolarů za jeden pár, měly vydržet jeden rok. V roce 1983 byly nabídnuty verze s "prodlouženým nošením", které byly navrženy tak, aby se bez přerušení daly nosit po dobu 30 dní. Před osmnácti měsíci byl na trh uveden model "jednorázových" čoček na sedm dní; roční zásoba stojí asi 500 dolarů. FDA a Institut pro kontaktní čočky minulý měsíc varovaly uživatele před hrozbou vážných očních infekcí, budou-li čočky nošeny bez přestávky déle než sedm dní. Měkký typ kontaktních čoček dnes užívá 20 milionů z 25 milionů Američanů, kteří nosí kontaktní čočky. Kontaktní čočky včetně doplňujících produktů pro péči o oči v maloobchodním prodeji ročně vydělají 2 miliardy dolarů. I když společnost Bausch zůstává mezi šesti hlavními výrobci na vedoucím místě, společnost Johnson & Johnson ji s novými jednorázovými čočkami rychle dohání.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View