wsj2034.cz

wsj2034.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Kay Petersonová nasedne na své kolo a s námahou vystoupá po další strmé kamenité cestičce, zdánlivě vhodné pouze pro kamzíky. Po mučivém stoupání je odměněna vyhlídkou jako z pohlednice: mýtina se zlatými osikami pod azurovou oblohou babího léta. Tohle místo je 12 mil hluboko v řídce osídlené oblasti - pro turistu celodenní plahočení, ale Petersonová a šest dalších se sem dostanou za pouhé dvě hodiny šlapání na horských kolech s tlustými pneumatikami. "O tomhle to všechno je," říká Petersonová. Strážci státního parku Napa County v Kalifornii o dvanáct set mil dál patří k těm, kdo toto nadšení příliš nesdílejí. Letos v létě byla příliš rychle jedoucím bikerům dávána za vinu nehoda v parku Napa County, při níž si kůň - vyplašený na cestě, která byla pro bikery uzavřena - zlomil nohu. Zvíře muselo být utraceno; bikeři ujeli a nikdy nebyli odhaleni. V mnohých parcích poblíž San Francisca byli strážci nuceni uzavírat stezky, instalovat radarové pasti a používat radary, aby omezili rychlé a bezohledné jezdění. In numerous parks near San Francisco, rangers have been forced to close trails, set up speed traps and use radar guns to curb fast and reckless riding. Dokonce poslali vrtulníky pronásledovat bikery poté, co si pěší turisté a turisté na koních stěžovali, že jsou vytlačováni ze stezek. "Byli jsme zamořeni," říká Steve Fiala, koordinátor pro stezky v Oblasti regionálních parků East Bay. Před dvěma lety se oblast rozhodla ve svých 65 000 kopcovitých akrech vykázat kola na požární cesty. Z přibližně 200 000 před šesti lety v roce 1990 počet horských kol v USA narůst na 10 milionů. Přinejmenším polovina tohoto nárůstu připadne pouze na poslední tři roky. Polemika způsobená rozšířením těchto kol na všechny terény je jednou z nejkontroverznějších bouří, které se za poslední dobu rozpoutaly v národním ochranářském hnutí. Bikeři - mnozí z nich vášniví ochránci přírody - prohlašují, že jejich sport je účinný, bezpečný a zdraví podporující způsob, jak se vrátit k přírodě, a zároveň prosazují své právo jako daňových poplatníků jezdit po veřejných pozemcích. Jenže překotně rostoucí počty kol, obavy o bezpečnost a strach, že poškodí křehkou krajinu, podněcují od pohoří Sierra Nevada po východní pobřeží žádosti, aby kola byla vykázána z řídce osídlených oblastí. Klíčem k problému je to, že kola ve zručných rukou mohou jet prakticky kdekoli a v neopatrných rukou se mohou stát nástrojem teroru. Obratný cyklista dokáže vyskočit ze stoje na desku piknikového stolku, aniž by ztratil rovnováhu. Takovéto dovednosti umožňují jezdcům létat ze zrádných horských svahů rychlostí 40 mil za hodinu - vzrušení pro cyklistu, ale noční můra pro nic netušící pěší turisty nebo turisty na koních. Pro sužované správce veřejných pozemků v celé zemi je stále častěji odpovědí zavírání bran. Stát Kalifornie následoval některé z oblastních parků a nedávno přijal předpisy, které uzavřely téměř všechny turistické stezky ve státních parcích pro horská kola. Tento krok je do značné míry vykazuje na silnice používané motorovými vozidly. Většina ostatních států uzákonila podobné zákazy. Horská kola nejsou na stezkách v národních parcích vítána. I Správa lesů USA, jejíž shovívavá filozofie "víceúčelového využití" toleruje motorová vozidla na tisících mil jejích stezek napříč Spojenými státy, začala pro horská kola uzavírat některé pozemky, včetně významných částí oblíbené stezky Pacifický hřeben, která se táhne z Kalifornie do Kanady. Tyto uzavírky často přicházejí po mohutném lobbingu ochranářských organizací, mezi nimiž je i politicky vlivný klub Sierra. Sierra hrála důležitou roli v prosazování mnoha z kalifornských zákazů. Vedla mohutnou kampaň za zamítnutí návrhu prosazovaného skupinami cyklistů z Utahu, aby kola byla vpuštěna do federálně určených oblastí s divokou přírodou, kde jsou nyní zakázána. Tvrdý postoj Sierry však v této organizaci, která odhaduje, že 17 % z jejích 500 000 členů vlastní horská kola, vyvolal jistý rozkol. Tlak těchto členů nedávno přiměl klub, aby zmírnil svoji protibikerskou rétoriku; například nezařazuje kola do stejné kategorie jako motocykly a ostatní půdu poškozující terénní vozidla. Klub však stále trvá na tom, aby veřejné pozemky byly pro kola uzavřeny, pokud studie neukáží, že kola nepoškodí prostředí či ostatní uživatele. "Mám horské kolo, ale jako pěší turista jsem byl vytlačen z cest dětmi řítícími se na kolech požární stezkou," říká Gene Coan, funkcionář z ředitelství Sierry v San Franciscu, čímž opakuje obavy mnohých členů. "Lidé, kteří mají dojem, že cyklisté by měli být vykázáni z oblasti, se nedívají na celý obraz," stěžuje si Mark Langton, spoluredaktor časopisu Mountain and City Biking v Canoga Park, Kalifornie. Langton patří k zástupům bikerů, kteří poprvé ochutnali divočinu jako pěší turisti či baťůžkáři. Říká, že ostatní bikeři prokazují stejný zájem o krajinu, jaký projevovali jako pěší turisté; mnozí jsou zděšeni tím, že by je komunita ochranářů náhle považovala za nepřítele. Aby se bránili, formují aktivisté jako Langton skupiny, aby ovlivňovali správce území ohledně přístupu a zavádějí vzdělávací programy, aby ukázali, že kola mohou zodpovědně sdílet stezky. Langtonova skupina, Sdružení zodpovědných terénních cyklistů, zahájila petiční akce, aby pomohla udržet otevřené některé stezky v pohoří Santa Monica, určené k uzavření. Skupiny cyklistů v Montaně, Idahu a Michiganu získaly podobné ústupky, říká Tim Blumenthal, redaktor časopisu Bicycling, specializovaný na horská kola. Tyto skupiny se snaží vylepšit image bikerů; v parkové oblasti sanfranciského regionu, kde byl letos v létě strážce zbit cyklistou, utvořili dobrovolnickou hlídku, aby pomohli strážcům vynutit dodržování předpisů a školili jezdce v řádném chování na stezkách. I skalní odpůrci kol mezi členy Sierry uznávají, že většinu problémů způsobuje 10 % cyklistů. Zatímco někteří z nich jsou bezohlední jezdci, kteří zkrátka pohrdají předpisy, značná část špatného chování cyklistů prostě odráží nevědomost, která může být napravena "vzděláním a tlakem od vrstevníků", říká Jim Hasenauer, ředitel Mezinárodní asociace horských kol. "Myslím si, že děláme pokroky." Málokdo by předpokládal takový rozruch, když před deseti lety několik cyklistických nadšenců z okresu Marin County vytvořilo hybridní kolo, které používalo tlusté pneumatiky, lehké slitiny a vícepřevodovou technologii. Chtěli stroj, který by jim umožnil jezdit v terénech, které tenkrát byly pro jízdní kola nedostupné. Získali stroj, který byl citlivější, stabilnější a v mnoha ohledem se na něm snáze jezdilo než na závodních kolech s tenkými pneumatikami, které tehdy byly v kurzu. Když v roce 1981 kola poprvé vstoupila do hromadné výroby, mávlo se nad nimi rukou jako nad módním výstřelkem. Loni z 10 milionů jízdních kol, prodaných v USA, tvořila horská kola 25 %. V Kalifornii, trhu, který táhne ostatní, na připadalo přes 80 % veškerých prodejů jízdních kol. Většina kol se vůbec nikdy nedostane do hor. Obyvatelé měst je milují, protože se hladce pohybují v silničním provozu, snadno přeskakují obrubníky a projíždějí sklem na silnici s mnohem menším počtem proražených pneumatik než závodní kola. Baštou tohoto sportu je Creston Butte s počtem obyvatel 1200. Podle jednoho odhadu zde všichni pod 50 let vlastní alespoň jedno horské kolo. Město je sídlem Síně slávy horských kol a hostí každoroční Týden silných pneumatik - setkání horských kol. Letos v létě přilákalo setkání více návštěvníků než nejrušnější týden zimní lyžařské sezony v tomto městě. David Lindsey, ředitel oslav horských kol Týden silných pneumatik, přemítá nad tím, že by popularita horských kol mohla být kombinací technologie a nostalgie. "Horské kolo je na pocit stejně pohodlné jako "poslíčkovské" kolo, které jsme měli jako děti, ale dokáže mnohem víc," říká.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View