wsj2030.cz

wsj2030.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Představitelé ropného a automobilového průmyslu, které spojuje nesouhlas s návrhem prezidenta Bushe na provoz automobilů s alternativním pohonem, představili společný výzkumný program, jehož výsledkem by mohlo být čistší spalování benzínu. Funkcionáři velké trojky výrobců automobilů a 14 ropných společností prohlásili, že jejich cílem je nalézt cenově nejefektivnější palivo, které by vedlo ke zmírnění problémů se znečištěným ovzduším ve městech, a nebudou se přitom zaměřovat na jeden konkrétní druh paliva. Testy, které jsou prováděné v rámci výzkumu a jejichž dokončení se odhaduje na příští léto, však překvapivě nebudou zahrnovat zemní plyn a čistý metanol - dvě nejrozšířenější alternativní paliva. Místo toho se testy zaměří hlavně na nové benzínové směsi, které sice dosud nejsou vyvinuty, ale podle vyjádření ropného průmyslu by mohly vyřešit znečištění ovzduší způsobené automobily, které trápí městské oblasti. Ekologové tento plán označili za pouhý populistický krok, který odvrátit návrh Bílého domu požadující jeden milion aut poháněných čistěji spalitelnými palivy v roce 1997. Zatímco největší ropné společnosti již roky experimentují s čistěji spalitelnými směsmi benzínu, pouze společnost Atlantic Richfield Co. nyní obchoduje s nízkoemisním benzínem určeným pro starší auta, která v současné době jezdí na olovnatá paliva. Výzkumný program, na nějž bylo původně vyčleněno 11 milionů dolarů, bude dosud nejrozsáhlejším testováním různých druhů čistšího benzínu, řekl Joe Colucci, vedoucí oddělení paliv a maziv ve výzkumných laboratořích společnosti General Motors Corp. 21 různých benzínových směsí bude porovnáno se třemi směsmi obsahujícími 85 % metanolu. Druhá fáze výzkumu, která se teprve plánuje, čistší benzín otestuje na technologicky nových motorech, které jsou v současné době vyvíjeny a do aut budou montovány v roce 1992 nebo 1993. Náklady na tuto druhou fázi zatím nebyly vyčísleny. "Celá myšlenka spočívá v tom, že automobilové a ropné společnosti mají společné zákazníky," řekl Keith McHenry, hlavní viceprezident pro technologii ve společnosti Amoco Corp. "A hledáme cenově nejefektivnější způsob, jak vyčistit vzduch." David Hawkins, právník zabývající se životním prostředím v Radě pro ochranu přírodních zdrojů, však řekl, že výzkum je pouze způsob, jak prosadit čistší benzín. Ropné a automobilové společnosti minulý týden podpořily apel na Kongres ve snaze zmařit Bushovy plány, které výrobcům automobilů přikazují zahájit prodej alternativně poháněných aut do roku 1995. Podvýbor sněmovny místo toho přijal program čistých paliv, který čistší benzín jako alternativní palivo výslovně uvádí. Bushova vláda oznámila, že se svůj plán pokusí vzkřísit v případě, že Sněmovní výbor pro energii a obchod přijme obsáhlý zákon o čistém vzduchu.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View