wsj1804.cz

wsj1804.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Společnost Whitbread & Co. nabídla k prodeji svoji divizi lihovin, čímž rozpoutala boj globálních skupin o značky této britské společnosti. Jak uvedl mluvčí společnosti, firmu Whitbread kontaktovalo "asi půl tuctu" společností, které mají zájem koupit celou divizi lihovin nebo její části. Analytici očekávají, že prodej divize lihovin a některých kalifornských vinic, které také mají být prodány, vynese přibližně 500 milionů liber (788,8 milionu dolarů). Mezi prodávanými značkami jsou gin Beefeater, druhý mezi giny dováženými do v USA, a čistá sladová whiskey Laphroaig. Na prodej jsou také společnost Buckingham Wile Co., která distribuuje v USA míchanou whisky Cutty Sark, a vinice Atlas Peak, kterou společnost Whitbread v kalifornském Napa Valley. Samotná značka Beefeater hodnotu celých 300 milionů liber, říkají analytici. Společnost Whitbread koupila lihovar Beefeater před dvěma lety za 174,5 milionu liber. Tento nákup představoval pokus společnosti Whitbread, uznávaného britského pivovaru, stát se významným hráčem v celosvětovém lihovarnictví. Jenže firma Whitbread byla vytlačena obřími konkurenty při všeobecném slučování podniků v odvětví. Teď se chce soustředit na pivo a na své novější aktivity v oboru hotelů a restaurací. Pro konkurenční lihovarnické společnosti je výprodej společnosti Whitbread vzácnou příležitostí koupit cenné značky. "Nestává se často, že by se objevilo něco takového," řekl Ron Littleboy, analytik lihovarnických společností u firmy Nomura Research Institute v Londýně. "Divize se prodá poměrně rychle," předpověděl Neill Junor, analytik londýnské brokerské firmy County NatWest WoodMac. Z případných kupců by Beefeater mohl být užitečným přírůstkem do portfolia značek pro Grand Metropolitan PLC. Společnost Grand Met vlastní gin Bombay, třetí nejdováženější gin do USA, a její rival společnost Guinness PLC nejdováženější značku Tanqueray. Prodej lihovarů firmy Whitbread "je mimořádně zajímavá situace... a my ji samozřejmě pečlivě zvážíme," řekl mluvčí společnosti Grand Met. Považuje se za méně pravděpodobné, že by se o lihoviny společnosti Whitbread zajímala firma Guinness, která vlastní několik předních značek whisky a gin Gordon's, světovou jedničku. Mluvčí společnosti Guinness se k tomu odmítl vyjádřit. Možnými uchazeči jsou také další dva světové obří lihovary, kanadský Seagram Co. a britský Allied-Lyons PLC. Gin lihovaru Seagram je druhou největší značkou ginu na světě, ale společnost nevlastní žádnou významnou značku dováženou do USA. Společnost Allied-Lyons, přestože ve whisky silné postavení, nevlastní žádnou významnou značku čirých lihovin. "Určitě se budeme muset podívat" na lihovary firmy Whitbread, řekl mluvčí Allied-Lyons. "Určitě bychom rádi měli ve svém portfoliu významnou značku čiré lihoviny." Mluvčí společnosti Seagram v New Yorku odmítl věc komentovat. Je pravděpodobné, že zájem budou mít také menší lihovarnické firmy, například americké Brown-Forman Corp. a American Brands Inc. Takovéto firmy ve světovém lihovarnictví "zůstávají čím dál více pozadu," říká analytik Littleboy z Nomury. Mluvčí společnosti American Brands v New Yorku se odmítl vyjádřit. Brown-Forman, lihovar z Louisville v Kentucky, se také odmítl vyjádřit. Podnikání společnosti Whitbread v oboru vína, lihovin a nealkoholických nápojů přineslo hrubý zisk 35,4 milionu liber při tržbách 315,5 milionu liber za rok, který skončil 25. února. Společnost, která si ponechá většinu svých podílů ve vinařství a všechny podíly v oboru nealkoholických nápojů, neprozradila výsledky těch firem, které hodlá prodat. Analytici však odhadují jejich hrubý zisk na 30 milionů liber. Společnost Whitbread měla za rok, který skončil 25. února, celkový zisk před zdaněním 223,2 milionu liber při tržbách 2,26 miliardy liber. K prodeji lihovarů firmy Whitbread dochází zároveň s významnými změnami v britském pivovarnictví. Vláda letos oznámila záměr podpořit zvýšenou konkurenci v tomto odvětví. Britské pivovary dnes vlastní tisíce hostinců, které zase prodávají pouze pivo a nealkoholické nápoje těchto pivovarů. Podle nových pravidel by se mnohé z hostinců v zemi staly "nezávislými hostinci", které by prodávaly pivo podle svého uvážení. Whitbread teď v úmyslu podpořit své aktivity v pivovarnictví ve snaze získat podíl na prodeji nezávislým hostincům. Společnost, která minulý měsíc zaplatila 50,7 milionu liber za regionální britský pivovar Boddington Group PLC, přibližně 13 % britského trhu s pivem. Whitbread také vlastní licenci na vaření a distribuci piv Heineken a Stella Artois v Británii. Navíc Whitbread v úmyslu zaměřit se na své novější aktivity s hotely, prodejnami lihovin a restauracemi v Evropě a Severní Americe. V Británii mezi patří řetězec steakhousů Beefeater a společné vlastnictví britské části řetězce Pizza Hut s PepsiCo Inc. V Kanadě a USA vlastní Whitbread řetězec restaurací zaměřených na steaky a mořské živočichy The Keg. Zaměření na pivo, hotely a restaurace znamená, že "můžeme efektivněji koncentrovat svoje schopnosti a zdroje," uvedl ve svém prohlášení Peter Jarvis, manažer společnosti Whitbread. Lihovary "by vyžadovaly významné dodatečné investice, aby mohly efektivně soutěžit v první lize světových hráčů". Společnost Whitbread také oznámila, že Jarvis, kterému je 48 let, se 1. března stane ředitelem společnosti. V tento den Sam Whitbread, předseda představenstva společnosti a potomek jejího zakladatele z 18. století, opustí své výkonné funkce. Ponechá si funkci čestného předsedy představenstva.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View