wsj1780.cz

wsj1780.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Navzdory zřejmé hrozbě, že bude ze strany Bushovy vlády využito právo veta, schválil sněmovní Výbor pro veřejné práce a dopravu návrh zákona, který by dal ministerstvu dopravy právo blokovat zadlužené odkupy aerolinek. Hlasování v poměru 23 : 5 otevřelo cestu k projednávání na půdě sněmovny, které se uskuteční příští nebo přespříští týden. Ministr dopravy Samuel Skinner v dopise adresovaném výboru varoval, že bude naléhat na prezidenta Bushe, aby návrh zákona, pokud projde Kongresem, vetoval. Senátní Výbor pro obchod podobný návrh zákona schválil. V dopise od Skinnerova náměstka Elaina Chao v pondělí stálo, že vláda nesouhlasí s návrhem zákona "v jeho současné formě". Některým ze zastánců zákona dodal odvahu fakt, že dopis nebyl Skinnerem podepsán a že neobsahoval hrozbu, že bude využito právo veta. Vystupňovaná varování vlády rozzlobila některé zákonodárce, zvláště starší republikány, kteří návrh zákona podporovali, protože se domnívali, že ho ministerstvo dopravy podpoří. "Podporovali jsme tento návrh zákona, protože jsme si mysleli, že by Skinnerovi pomohl," řekl jeden republikán, "a teď tápeme v nejistotě". Před několika týdny Skinner před Kongresem prohlásil, že by bylo "slušnější a účinnější", kdyby měl pravomoc blokovat odkupy předem. Nikdy ale k návrhu zákona nezaujal oficiální postoj a neochvějně trval na tom, že dost pravomocí, aby se s odkupy vypořádal. Podle návrhu zákona předloženého výborem by ministr dopravy měl 30 dní a v případě potřeby dalších 20 dní na to, aby přezkoumal jakýkoliv zamýšlený nákup 15 % či více akcií s hlasovacím právem jakékoli větší americké letecké společnosti. Ministr by byl povinen akvizici blokovat, pokud by usoudil, že by danou leteckou společnost finančně oslabila natolik, že by to ohrozilo bezpečnost, nebo omezilo dopravcovu konkurenceschopnost, nebo pokud by kontrolu získal nějaký zahraniční podnik. Ačkoliv by legislativa byla použitelná na jakoukoliv akvizici větší letecké společnosti, je zaměřena na transakce financované velkými sumami na dluh. Zastánci návrhu zákona se obávají toho, že by nějaká letecká společnost mohla obětovat nákladná bezpečnostní opatření proto, aby mohla splácet dluh. Panelové jednání probíhá v politicky napjaté atmosféře panující v souvislosti s nedávnými nabídkami na odkup, jejich zjevným kolapsem a nestabilními podmínkami na akciovém trhu. "Při slyšeních vyšlo najevo, že by měla existovat jistá regulace zadlužených odkupů," řekl během panelové diskuse poslanec James Oberstar (demokrat za Minnesotu), předseda sněmovního Podvýboru pro letectví. "Nevěřím, že v letectví můžete být naprosto liberální, protože v sázce je vysoký stupeň veřejného zájmu." Skinner ale nesouhlasil a nazval návrh zákona "ústupem od politiky deregulace letectví". Ve svém dopisu předsedovi výboru Glennu Andersonovi (demokrat za Kalifornii) ministr rovněž řekl, že návrh zákona "by byl ve sporu s vládní politikou podporující volné zahraniční investice a tržní alokaci zdrojů". V současnosti ministerstvo dopravy nemá oprávnění jakékoli převzetí společnosti dopředu blokovat. Nicméně pokud ministr usoudí, že transakce učiní dopravce neschopným provozu, může ministerstvo anulovat udělenou certifikaci, a leteckou společnost tak zrušit. Takové oprávnění je více než postačující, říkají odpůrci návrhu zákona. Zastánci ale tvrdí, že zrušení letecké společnosti je tak drastický krok, že ministerstvo by váhalo ho učinit. Panel odmítl společností AMR Corp., mateřskou společností společnosti American Airlines, prosazovaný návrh, který ministru dopravy dovoluje, aby korporativním dopravcům znemožnil najmutí zástupce, aby bojoval za odstranění překážek, které brání zadluženému odkupu. Zamítl rovněž návrhy udělit ministrovi mnohem větší právo při rozhodování o tom, zda blokovat odkup, a po ministerstvu požadovat, aby zvažovalo vliv odkoupení na zaměstnance.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View