wsj1698.cz

wsj1698.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Pozorujeme-li Kongres, jak se během každoroční práce na rozpočtu potí a pitvoří, když bojuje s nutkáním více utrácet, připomíná nám to noční filmy, ve kterých se sklíčený masový vrah sám udá na policii a řekne: "Zastavte mne, než zabiju znovu." Členové Kongresu vědí, že dělají něco špatného, ale potřebují pomoc, aby ovládli své temnější choutky. Arkansaský demokrat David Pryor si nedávno v Senátu vyléval srdce poté, co se zúčastnil časných ranních radovánek Finančního výboru v podobě porcování medvěda: "Musím vám říci... Přicházím dnes do zasedací síně jako někdo, na koho vyšel celý náklad nepatřičných záležitostí. Nebylo to nic většího ani menšího než obžerství." Sám se udával. "Upřímně řečeno, když jsem šel nazpátek do auta, slyšel jsem, jak mnoho, mnoho lidí... otevírá láhve šampaňského a oslavuje osobní vítězství, kterých někteří z nás dosáhli tím, že se do daňového zákona přidala naše malá záležitost a mrklo se na příslušnou osobu, aby to tam vsunula," řekl. "Když jsem jel domů, neměl jsem ze sebe dobrý pocit." Okamžiku Pryorova prozření můžeme zatleskat, i když chápeme, že on a jeho kolegové potřebují zadržet, aby nezabili znovu. Dobrým místem pro začátek nápravy je zákon o "legislativním vetu rozpočtu", který nyní navrhuje senátor za Indianu Dan Coats. Coatsův zákon, který již v Senátu 32 podporovatelů, není čistým vetem rozpočtu, protože se bude týkat pouze výdajových zákonů. Jedná se spíše o druh "vylepšeného anulování", jenž dává prezidentovi možnost pozdržet nebo zamítnout určité výdajové položky, které prostě zacházejí příliš daleko. Podle návrhu by měl prezident možnost dvakrát za rok vrátit balík "anulací" do Kongresu - jednou, když navrhuje svůj rozpočet a podruhé, když ho připraví Kongres. Kongres by měl 20 dní na odmítnutí balíku 50% většinou, ale poté by prezident mohl toto odmítnutí vetovat. Kongres by pak potřeboval obvyklou dvoutřetinovou většinu potřebnou na přehlasování jakéhokoli veta. Návrh by navrátil trochu kázně, kterou z procesu tvorby rozpočtu odstranil zákon o "reformě" rozpočtu z roku 1974. Před rokem 1974 mohl prezident "obstavit" nebo odmítnout utratit finanční prostředky přidělené Kongresem. Prezidenti Kennedy a Johnson pravomoc obstavení hojně využívali, avšak proti oslabenému prezidentovi Nixonovi viděl Kongres svoji šanci a odstranil ji. Anulování výdajů může prezident posílat ještě v současnosti, ta ale nemají smysl, pokud Kongres nepocítí vinu a nezmění názor. Je to stejné jako žádat lišky, aby měly slitování s kuřaty, a omezení samozřejmě nejsou schválena téměř nikdy. V roce 1987 poslal prezident Reagan zpět do Kongresu 73 anulací, ale Kongres schválil pouze 3 % celkových výdajů. Návrh senátora Coatse by nechal navržená omezení výdajů platit automaticky, pokud by Kongres nereagoval. I přesto by se členové Kongresu mohli pokusit svým voličům posloužit lahůdkami v podobě lobování, ale pokud by se opravdu zbláznili jako nyní, byla by přítomna policie (v podobě prezidenta) se svěrací kazajkou. Senátor Coats plánuje před koncem měsíce nabídnout svůj návrh jako dodatek k zákonu o zvýšení limitu federálního dluhu. Prezident Bush tuto myšlenku schvaluje a pro podporu rozšířené pravomoci anulování hlasovalo v minulosti přinejmenším 50 současných senátorů. Bylo nám řečeno, že senátor Pryor ještě není podporovatelem, ale pokud se on a jeho kolegové chtějí skutečně vzepřít svému vnitřnímu nutkání, podepíší to.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View