wsj1677.cz

wsj1677.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Nejdříve nás donutí kupovat počítače, abychom mohli dostávat více informací. Potom nám počítače poskytnou více informací, než můžeme vůbec přečíst. Nyní plánují prodat nám produkty, které všechny informace protřídí, aby nám poskytly to, co opravdu chceme vědět. Sortiment rozsah od počítačem upravených osobních bulletinů po systémy, které zůstávají v osobních počítačích a sbírají zprávy o vybraných tématech z informačních kanálů. "Právě filtrované zprávy lidé chtějí," říká Esther Dysonová, editorka Release 1.0, průmyslového informačního bulletinu, který přináší nové objevy. "Většina lidí přečte desetkrát více, než je nutné, aby zjistili to, co skutečně potřebují." Geoffrey Goodfellow, který v sedmdesátých letech odešel ze střední školy, aby řídil počítačovou síť v kalifornské výzkumné firmě, říká: "Staří síťoví odborníci začali vypínat síť, protože neměli čas brodit se žvásty." Goodfellow založil v Menlo Parku v Kalifornii společnost nazvanou Anterior Technology, která zajišťuje lidské editory pro veřejné elektronické sítě. "Vidím to jako závod na zpracování odpadu," říká. Nový produkt, NewsEdge, přenáší do uživatelova počítače současně pět obchodních informačních kanálů a zvukově a světelně signalizuje, kdykoli se objeví něco pro uživatele zajímavého. Produkt, vyvinutý společností Desktop Data Corp., novou firmou založenou ve Walthamu v Massachusetts, prohledává kanály a hledá články, které obsahují klíčová slova zadaná uživatelem. Jeden z prvních uživatelů, David Semmel, chicagský rizikový obchodní investor, který investoval i do společnosti Desktop Data, říká, že produkt používá, aby vystopoval vývoj pokusů o převzetí podniků. Říká, že zadal programu NewsEdge hledání článků obsahujících taková slova jako například převzetí, akvizice, získat, akvizice na dluh, soutěžní nabídka, fúze, rizika a pozastavený. "Jsem si celkem jistý, že zachycuji vše," říká. NewsEdge je drahý: 7 500 dolarů ročně za omezenou verzi, 40 000 dolarů ročně, jestliže je zahrnuta cena všech informačních kanálů. A nejlépe pracuje ve vysoce výkonných osobních počítačích. Ale někteří investoři a konzultanti, kteří ho vyzkoušeli, jsou nadšeni. Jeffrey Tarter, vydavatel průmyslového bulletinu SoftLetter z Watertownu v Massachusetts, říká: "Viděl jsem mnoho lidí, jak si s tématem filtrování informací pohrávají. Teď poprvé jsem viděl něco, o čem si dovedu představit, že to bude mnoho lidí používat." NewsEdge používá radiové pásmo velmi krátkých vln k přenosu informačních kanálů zajišťovaných společnostmi Reuters, McGraw-Hill a Dow Jones & Co., stejně jako kanál PR Newswire, který přináší tiskové zprávy firem. Přijímač velmi krátkých vln připojený k osobnímu počítači uživatele informace přijímá. Některé organizace vymyslely svůj vlastní systém třídění položek informačních kanálů tak, jak přicházejí. George Goodwin, účetní manažer kanadské Royal Bank, uzpůsobil program společnosti Lotus Development Corp. nazvaný Agenda tak, aby probíral mezinárodní informační kanály. Automaticky vybírá zprávy z jednotlivých zemí pro mezinárodní bankéře zodpovědné za půjčky v těchto oblastech. Pro ty, kdo informace podle svých individuálních požadavků nepotřebují okamžitě, nabízejí některé služby informační bulletiny přes noc. Individual Inc., nová společnost z Brooklineu v Massachusetts, používá technologii filtrování vyvinutou počítačovým vědcem Gerardem Saltonem z Cornellovy univerzity k automatickému vytváření informačních bulletinů na objednávku, které do 8 hodin ráno příštího dne elektronicky posílá předplatitelům. "Řídíme informační čistírnu, která vezme široký proud nezpracovaných dat a změní je ve znalosti, podle kterých lze jednat," říká Yosi Amram, zakladatel a prezident. Denní informační bulletin, který není ještě široce dostupný, bude mít základní cenu 2 000 dolarů ročně a poskytne úplný text důležitých zpráv v licenci společností Reuters, McGraw Hill, United Press International, dvou tiskových zpravodajských informačních kanálů a japonské zpravodajské agentury Kjodo. Jedním z prvních uživatelů je americká společnost nabízející tiskárny společnosti NEC Corp. "Chtějí úplné tiskové zprávy při oznámeních o tiskárnách své konkurence," říká Amram. Systém sleduje také personální a finanční oznámení distributorů a zákazníků společnosti NEC. Technologie společnosti Individual Inc. provádí víc než vyhledávání slov užitím počítačového tezauru. Jestliže klient žádá zprávy o "IBM", poskytne počítač také články, které se zmiňují o "I. B. M., International Business Machines nebo o Velké modré", říká Amram. Mimoto mohou počítače společnosti Individual Inc. upravit váhu článku podle toho, jak přesně odpovídá oblasti zájmu uživatele. Porovnávají umístění klíčových slov v článku, slova v titulku nebo v prvním odstavci mají vyšší hodnotu. Dále spočítají, jak často se slova objevují v článku ve srovnání s tím, jak často se objevují v celé databázi. Čím vyšší poměr zásahů k celkovému počtu slov, tím vyšší předpokládaná hodnota pro čtenáře. Společnost Pinpoint Information Corp. z Chantilly ve Virginii, tvůrce individuálních informačních bulletinů o počítačovém průmyslu po 1 800 dolarech ročně, která spustila plný provoz minulý měsíc, se opírá o 12 živých čtenářů, kteří třídí zpravodajské články podle témat, aby se vybraly položky pro každého předplatitele. "Počítače najdou všechna klíčová slova, jaká umějí, ale editoři každé potvrdí. Počítačový výběr není dokonalý," říká Harvey Golomb, prezident a zakladatel společnosti Pinpoint. Lidé také píší výtahy z článků z asi 200 publikací o počítačovém průmyslu. Jakmile jsou všechny články roztříděny a vloženy do databáze, vyberou počítače společnosti Pinpoint pro každého předplatitele ty nejvíce relevantní a upraví je na informační bulletin ve tří pětistránkovém formátu, přičemž každý informační bulletin je poslán přímo z počítače do faxu předplatitele. Golomb říká, že každý z jeho počítačů může vytvořit a poslat asi 75 jedinečných informačních bulletinů za noc. Mnohým uživatelům počítačových sítí, kteří nikdy nečtou informační kanály, by se líbilo, kdyby jejich elektronická pošta byla automaticky tříděna. Tzv. elektronická pošta je soubor interních služebních sdělení, klepů, technických dat, plánů a instrukcí šířených přes lokální a národní počítačové sítě. "Všechny tyto propojené počítače mohou za to, že je obtížné třídit, co je veteš a co je důležité," říká Chuck Digate, dřívější vedoucí pracovník společnosti Lotus Development, který spustil novou společnost, která se s problémem vypořádat. Digate říká, že jeho firma, Beyond Inc., licenci na technologii známou jako informační lupa z Massachusettského technologického institutu (MIT) a plánuje ji rozvinout ke komerčnímu využití. Projekt MIT navrhl způsoby, jak elektronickou poštu zařadit do kategorie s nejvyšší prioritou, jestliže přichází od jistých označených odesílatelů nebo vyžaduje reakci v příštích několika dnech. Digate říká, že firma Beyond zlepší produkt tak, že "zpráva bude natolik chytrá, aby poznala, že se vrátit a obtěžovat vás znovu příští týden". A jestliže je uživatel zaneprázdněn, "může produkt nastavit do krizového módu: 'Neobtěžujte se zprávami do pondělí'". Pro třídění elektronické pošty poslané uvnitř pracovních skupin je navržen také program nazvaný Notes, který vyvíjí společnost Lotus. Jednou z věcí, která ztěžuje probírání elektronické pošty, je to, že každá položka vypadá stejně. Program Notes, který je navržen pro vyspělé počítače zobrazující grafiku, umožňuje odesilatelům vložit do své pošty různá loga. Denní výtah zpráv od firemního knihovníka by, například, měl na obrazovce charakteristický formát, stejně jako by ho měla papírová verze. "V elektronické poště nemáte vizuální záchytné body jako na papíře," říká J. Tarter, vydavatel bulletinu SoftLetter. "V programu Notes jsou zprávy vizuálně odlišné.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View