wsj1667.cz

wsj1667.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Kalifornské ministerstvo dopravy minulý rok instalovalo alespoň na malém zkušebním úseku dvouúrovňové dálnice ocelové pláště typu, který možná zabránil zřícení sloupů na 1,5mílovém přímém úseku nimitzské dálnice, říkají zaměstnanci obeznámení s projektem. Zkušební projekt - který podle hlášení přečkal úterní zemětřesení - byl úvodní částí státního plánu dodatečně vybavit tento kritický úsek dálnice ocelovými plášti. Státní inženýři dospěli k předběžnému zjištění, že příčinou zřícení bylo selhání betonových sloupů, zkroucených a oddělených od dvouúrovňového silničního spodku. Oaklandské selhání dálničního úseku, známého jako cypresská stavba, bylo nejhorším smrtelným důsledkem zemětřesení, přestože státní úředníci včera pevně doufali, že obětí na životech může být podstatně méně než zpočátku obávaných 250. Předpokládá se, že odstraňování trosek zabere několik dní. Červené traktory opatrně prohrabávaly hromadu trosek, zatímco jeden z mohutných betonových plátů zkoušely rozbít sbíječky. Obří žluté jeřáby, připravující se k vyzvedávání velkých kusů trosek, se zvedaly těsně vedle zříceného úseku. V Sacramentu mluvčí ministerstva dopravy řekl, že nebude okamžitě potvrzovat ani popírat existenci zkušební činnosti. Prohlásil však, že technologii potřebnou k dodatečnému vybavení celé cypresské stavby ministerstvo neovládlo. Další úředníci poznamenali, že chaos ve financování dopravy, který stát zažívá roky, možná dokonce omezil dosažitelnost finančních prostředků pro takové dodatečné vybavení, i když bylo technologicky uskutečnitelné. Informovaní zaměstnanci řekli, že vybavení, které ještě nemá rozpočet, bylo součástí plánovaného třístupňového vyztužení cypresské stavby, kterou kalifornské ministerstvo dopravy zahájilo před několika lety. Samotný cypresský projekt vyztužení byl částí každoročního úsilí podepřít konstrukce považované za zranitelné při zemětřeseních. Stát započal podobné práce po zemětřesení v roce 1971 v jižní Kalifornii, kdy se zřítily četné mosty. "Právě jsme dokončili fázi dvě" cypresského projektu, která zahrnovala umísťování řady zádržných lan zkonstruovaných tak, aby chránila části vozovky před oddělením následkem seismického šoku, řekl inženýr státního ministerstva dopravy. Po kompletní instalaci plášťů na "jednu konstrukci" dálnice v minulém roce předalo státní ministerstvo dopravy projekt svým sakramentským inženýrům, aby navrhli konečnou podobu. Informovaní zaměstnanci řekli, že projekt částečně mařila "obtížnost návrhu" plášťů. Součástí procesu je obložení betonových sloupů ocelí a potom jejich pevnější připojení k dvouúrovňovému silničnímu spodku. Zaměstnanci také říkali, že projekt se možná dostal do rozpočtových problémů. Jeden předběžný návrh rozpočtu předpokládá, že dodatečné vybavení bude stát 50 milionů dolarů. Zřícení oblouku mostu vyvolalo mezi vedoucími státními úředníky překvapení a zlobu. Guvernér George Deukmejian, který řekl, že ho vedoucí státní dopravní úředníci ujišťovali, že konstrukce odolá ještě větším otřesům, spustil okamžité vyšetřování. "Chci vědět, kdo rozhodl o tom, že je pro 186 000 lidí bezpečné používat ji každý den," řekl Richard Katz, státní zákonodárce, který je předsedou dopravní komise kalifornského zákonodárného shromáždění. Řekl, že do dvou týdnů svolá slyšení. Cypresská konstrukce se začala používat v červnu 1957 a jako mnoho staveb v oblasti sanfraciského zálivu nesplňovala současné stavební zákony, požadující výrazně silnější ocelovou podpěru. Severní pilíře mostního oblouku leží v ústí řeky v naplaveninách takového typu, který se snadno roztekl během zemětřesení v roce 1906. Vedoucí pracovníci ministerstva dopravy však řekli, že byli cypresskou zkázou překvapeni stejně jako ostatní. Řekli, že podle předchozích zemětřesení to vypadalo, že vícesloupové viadukty obstojí dobře, ačkoli pracovali na způsobu jejich zesílení. "Naneštěstí je jenom jedna laboratoř pro vývoj technik, jak odolat zemětřesení, a tou je zemětřesení," řekl Burch Bachtold, sanfranciský okresní ředitel ministerstva dopravy. Řekl: "Neznáme žádnou technologii, která by existovala kdekoli na světě a která by nám umožnila" sloupy zpevnit.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View