wsj1617.cz

wsj1617.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Poté, co byl sektor lyžování svědkem několikaletého prudkého poklesu zájmu, snaží se znovu se pozvednout. Střediska po celé zemi využívají všechno možné od ohňostrojů po koncerty vážné hudby, aby přilákala nové zákazníky. Někde byly postaveny lázně, obchodní střediska a nákupní zóny, aby návštěvníci mohli dělat i jiné věci, než jen lyžovat. Tento týden bude lyžařský průmysl poprvé působit v celonárodním rozsahu a představí celonárodní reklamní kampaň za 7 miliónů dolarů. Takové snahy - ještě před několika lety neslýchané - jsou nejnovějšími pokusy o oživení skomírajícího lyžařského průmyslu s obratem 1,76 miliardy dolarů. Od počátku desetiletí rostl prodej permanentek na vleky ve srovnání s 16% růstem v 60. a 70. letech v průměru jen o 3 % ročně. Minulou sezónu prodej permanentek poprvé za sedm let poklesl. Podle některých odhadů byla od počátku 80. let nucena ukončit svou činnost téměř čtvrtina lyžařských středisek ve Spojených státech. Příčinou konce mnoha středisek byla konkurence, stoupající ceny pojištění a lyžařského vybavení. Dalším velkým problémem však bylo stárnutí silných ročníků populace. Lyžování je ostatně sportem vesměs pro mladé a odvážné a velká část silných ročníků z lyžování vyrostla nebo příliš mnoho rodinných povinností na to, aby u něho vydržela. V nové reklamní kampani vytvořené chicagskou agenturou D'Arcy Masius Benton & Bowles Inc. se lyžařský průmysl snaží změnit svou image sportu zaměřeného především na mladé bělochy. Jeden 60sekundový televizní spot zobrazuje různorodou skupinu lyžařů ladně sjíždějících svahy zalité sluncem: starší lyžaře, příslušníky menšin, rodiny s dětmi - dokonce i jednoho nevidomého. "Lyžařská škola je skvělá" vykřikne škvrně zabalené do lyžařské kombinézy a s lyžemi v pluhu sjíždí dolů z dětského svahu. "Zkuste to a uvidíte," říká černý lyžař. "Dříve jsme ukazovali vynikajícího lyžaře kolem dvacítky nebo třicítky jedoucího na okraji útesu," uvádí Kathe Dillmannová, mluvčí Asociace sjednoceného lyžování, obchodní skupiny, která kampaň sponzoruje. Propagace lyžování se tradičně vyhýbala choulostivé otázce bezpečnosti. Ale nové reklamy se s tím vypořádávají nepřímo, když ukazují smějící se ženu, která se snaží zvednout se po pádu. "Chtěli jsme ukázat, že nevadí, když spadnete," říká Kathe Dillmannová. "Většina lidí si myslí, že když uklouznete, skončíte celí v sádře." Reklamní kampaň představuje neobvyklého ducha spolupráce mezi středisky a výrobci lyžařského vybavení, kteří obvykle propagují pouze své vlastní výrobky a zařízení. V této pro lyžování kritické době si ale některá střediska, jako jsou Angel Fire, Red River a Taos v Novém Mexiku, začala na svahy vzájemně dovážet lyžaře kyvadlovými autobusy a na příští rok plánují prodej univerzální permanentky platné na všech místních vlecích. Mnoho středisek se také ve svém podnikání více zaměřuje na služby. Vzhledem k tomu, že 40 % lyžařů jsou rodiče, se v mnoha areálech budují školky, rozšiřují se lyžařské školy a přidává se zábava pro děti. Ve Vailu ve státě Colorado nyní existuje dětský ráj, který vypadá jako staré těžařské město; děti v něm mohou lyžovat a rýžovat kočičí zlato. Za 15 dolarů si mohou vychutnat vlastní večerní zábavu s večeří a bez rodičů. Před několika lety si rodiče museli zaplatit hlídání nebo se v lyžování střídat, zatímco jeden z nich zůstával s dětmi. "Většina rodičů, kteří tím museli projít, se nikdy nevrátila," konstatuje Michael Shannon, předseda společnosti Vail Associates Inc., která vlastní a provozuje střediska ve Vailu a nedalekém Beaver Creeku. Některá střediska ve snaze lyžování zaneprázdněným návštěvníkům ještě více zpříjemnit kupují nebo zakládají své vlastní cestovní kanceláře. Milovníci lyžování si mohou jedním telefonátem rezervovat hotel a stůl v restauraci, koupit permanentku na vlek, půjčit lyžařské vybavení a zapsat se do lyžařských kurzů. A střediska přidávají další zařízení, jako jsou drahé restaurace, lázně a prázdninové balíčky s nějakou speciální nabídkou. Během Zimního karnevalového týdne mohou například návštěvníci Sunday River v Maine podniknout let horkovzdušným balónem. "Lidé dnes chtějí dělat i jiné věci než jenom lyžovat a sedět v baru," říká Don Borgeson, výkonný ředitel obchodní komory v Angel Fire v Novém Mexiku. Lyžařský průmysl doufá, že díky nejnovější reklamě a propagaci se v příštích pěti letech počet lyžařů zvýší o 3,5 milionu na 21,7 milionu. Někteří lidé to však považují za přílišný optimismus. Za prvé může být dost těžké lidi přilákat, neboť lyžování je stále drahá záležitost: denní permanentka může stát 35 dolarů a ceny vybavení rostou. A většina lidí odjíždějících na dovolenou dává při zimních zájezdech stále přednost teplému klimatu. Studie společnosti American Express Co. provedená mezi jejími cestovními kancelářemi odhalila, že jen 34 % z nich si myslí, že si jejich zákazníci tuto zimu vyberou zájezd v závislosti na tom, jak dostupné jsou tam zimní sporty, zatímco 69 % se domnívá, že rozhodujícím faktorem budou letní sporty. "I kdyby se jim podařilo přitáhnout tolik nových lyžařů, nevím, jestli by (lyžařský průmysl) mohl takový nárůst zvládnout," říká I. William Berry, editor a vydavatel věstníku Ski Industry Letter z města Katonah ve státě New York. "Většina lidí přijede na víkend, svahy budou přeplněné a ti (noví lyžaři) se pak nevrátí."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View