wsj1405.cz

wsj1405.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

S tím, jak se na nepodařeném pokusu o převrat v Panamě usazuje prach, bude Bushova vláda přemýšlet nad mnoha přetrvávajícími otázkami, z nichž jedna je tato: Rada národní bezpečnosti (NSC) dost zaměstnanců a dostatečný vliv na to, aby mohla vykonávat svoji úlohu koordinace zahraniční politiky? Poradce prezidenta Bushe pro národní bezpečnost, generálporučík Brent Scowcroft, nastoupil do úřadu při lednovém plánu na snížení počtu zaměstnanců NSC a zvýšení jejich disciplinovanosti oproti tomu, jací byli během Reaganovy vlády. Generál Scowcroft byl členem komise Tower Commission, která vyšetřovala aféru Írán-Kontra. Byl si příliš vědom toho, jak se obrovský, špatně řízený počet zaměstnanců NSC vymknul kontrole a málem zničil druhé funkční období prezidenta Reagana. Generál Scrowcroft se proto řídil jak formou, kterou sledoval jakožto poradce prezidenta Forda pro národní bezpečnost, tak doporučeními komise Tower Commission, snížil počet zaměstnanců NSC a snažil se zajistit, aby vykonávala zadané úkoly - konkrétně shromažďování názorů Ministerstva zahraničních věcí, Pentagonu a zpravodajského oddělení, poskytování poctivého zprostředkovatelství při filtrování informací pro prezidenta a pak zajišťování, že prezidentova rozhodnutí budou vykonána. Komise Tower Commission konkrétně uvedla, že zaměstnanců NSC by mělo být "málo" a varovala, aby se nenechávalo "energetické, iniciativní lidi", jako například generálplukovníka Olivera Northa, zasahovat samostatně místo toho, aby se běžná politická exekutiva přenechala Ministerstvu zahraničních věcí, Pentagonu a Ústřední zpravodajské službě. Příhoda v Panamě však vyvolala otázky, zda jsou zaměstnanci NSC dostatečně početní, rozmanití a mají-li sílu koordinovat americkou politiku v náročných záležitostech. Během pokusu o převrat a jeho dohry byli zaměstnanci NSC "velmi přetíženi", uvedl jeden hlavní představitel vlády. "Je to velmi malé pracoviště." Generál Scowcroft momentálně nemá v plánu zvýšit počet zaměstnanců, ale tuto možnost zvažuje, dodává představitel. Zaměstnanci NSC "nemají sílu, která je podle mne zapotřebí k efektivnímu procesu propojování úřadů", říká Frank Gaffney, bývalý spolupracovník Pentagonu, který nyní řídí Centrum pro bezpečnostní politiku, konzervativní expertní komisi ve Washingtonu. "Problém s touto vládou je podle mého názoru v tom, že roli NSC záměrně velmi zredukovala, a to jak z materiálního, tak procedurálního hlediska." Samotná Rada národní bezpečnosti byla založena roku 1947 proto, že politici vycítili ve stále složitějším světě potřebu formálního systému spadajícího pod Bílý dům, aby zajistili hladkou komunikaci mezi prezidentem a Ministerstvem zahraničních věcí, Pentagonem a zpravodajskými službami. Podle zákona v Radě zasedat prezident, viceprezident a ministři zahraničních věcí a obrany. V praxi jsou neoficiálními členy také ředitel Ústřední zpravodajské služby a předseda Sboru náčelníků štábů. Rozhodnutí o počtu, struktuře a roli zaměstnanců NSC však bylo ponecháno na každém prezidentovi a jeho poradci pro národní bezpečnost. Tento úkol je jedním z přetrvávajících problémů Washingtonu. Představitelé vlády říkají, že v Bushově Bílém domě klesl počet odborných referentů NSC ze zhruba 70 v roce 1987 asi na 50. Představitelé vlády trvají na tom, že počet zaměstnanců NSC nepředstavoval během panamské krize problém. Jedním z jasných problémů během pokusu o převrat však bylo to, že odešel Everett Briggs, nejzkušenější referent NSC v záležitostech Latinské Ameriky. Prostě rezignoval, alespoň částečně kvůli sporu s náměstkem ministra zahraničních věcí Bernardem Aronsonem ohledně politiky vlády ve věci Panamy a podpory rebelů hnutí Kontra v Nikaragui. Briggsova nepřítomnost podtrhla možné nedostatky současných zaměstnanců NSC. Generál Scowcroft i jeho zástupce Robert Gates jsou experti na americko-sovětské otázky. Generál Scowcroft je dobře obeznámen zejména s kontrolou zbrojení a Gates strávil léta studiem sovětské politiky a společnosti. Oba se stali důvěrníky prezidenta Bushe. Ale ani jeden nemá rozsáhlé znalosti o Latinské Americe, Středním východě ani Asii. V těchto oblastech je tedy role zaměstnanců NSC pod jejich vedením důležitější. Generál Scowcroft stejně jako všichni ostatní , že největší nebezpečí, kterému čelí, je to, že referenti NSC pracující v relativní anonymitě převezmou tvorbu koncepce a operační úkoly, které je nejlépe přenechat větším a zkušenějším úřadům Ministerstva zahraničních věcí a Pentagonu. Ale stejně jako to dělal každý předcházející poradce NSC, i generál Scowcroft teď bude muset zvážit, v jakém okamžiku bude počet zaměstnanců NSC již příliš nízký a omezený.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View