wsj1327.cz

wsj1327.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

V osmi letech poslala matka Josephinu Bakerovou do domu bílé ženy, aby tam dělala domácí práce za jídlo a místo na spaní - místo ve sklepě s uhlím. V 19 letech byla pařížskou senzací, když uplynulo deset let a kousek a dívka se proměnila z nechtěného dítěte na mezinárodní sexuální symbol. Tahle látka je utkaná ze snů, ale i traumat. Takovou jízdu po horské dráze přežijí jen ti nejodvážnější. A pro Bakerovou jízda ještě zdaleka neskončila. Její obnažená ňadra, její tanec, její hlas, její krása a asi to nejslavnější, její pozadí, byly sice nápadnými atrakcemi, ale nevšední život umožnila výjimečná odvaha. Bricktopová, další americká černoška, která našla v Paříži kousek slávy, řekla: "Myslím, že jsem nikdy nepotkala nikoho s méně komplikovaným pohledem na život a někoho s komplikovanějším životem, než je ten Josephinin." Stálou komplikací byli muži. Bakerová jich měla spousty. Ale nevěřila jim a důvěru neopětovala. Jeden ze svých klíčových milostných románků vnímala tak, že problémem nebyla její nevěra, ale jeho žárlivost. Velmi také toužila po dětech. Adoptovala jich 12 z různých ras, pojmenovala je Duhový kmen a svého manžela dohnala nejprve k zoufalství a pak vyhnala do Argentiny. Peníze vydělala, ale více jich utratila. Vložili se do toho přátelé. Nakonec ji zachránili princ Rainier a princezna Grace nabídkou domu v Monaku. Další celoživotní komplikací, jak vysvětluje Phyllis Roseová v knize "Jazz Cleopatra: Josephine Baker in Her Time (Jazzová Kleopatra: Josephine Bakerová ve své době" (nakladatelství Doubleday, 321 stran, 22,50 dolaru), byl rasismus. Bakerová měla štěstí, že přijela v roce 1925 do Paříže, kde se černoši stali exotickou atrakcí. Africké umění bylo v módě a někteří intelektuálové v rozrušení psali o počátku věku, který bude inspirován černými. Být exotický znamenalo být chráněn a také ceněn, avšak hlavně byla Paříž přátelským ostrovem v rasistickém světě. Bakerová měla trpkou zkušenost s úzkoprsostí, kterou zažila v St. Louis v dětství, a když působila v divadle v New Yorku, kde ji považovali za příliš tmavou i pro muzikálový sbor, kde byli černí všichni (účinkovali samozřejmě pouze pro bílé obecenstvo). Paříž si ji zamilovala na první pohled. "Prostě zavrtěla zadkem a všichni Francouzi se do zamilovali," ohrnovala nos Maria Jolasová z literárního světa, nikoliv zcela mylně. "To, jak důležité bylo její pozadí, nelze nikdy přehnat," píše Roseová. Roseová, která vyučuje literaturu na Wesleyanské univerzitě, začíná sama rychle přehánět, když tvrdí, že tanec v podání Bakerové "odkryl novou oblast pro touhu", čímž ignoruje staletí uctívání krásně tvarovaných hýždí. "Jazz Kleopatra (Jazzová Kleopatra)" obsahuje jiné a důležitější nepravdivé poznámky, které podkopávají to, co je z velké části živým obrazem života známého již z dřívějších prací. Je snadné pochopit, proč Bakerová, svobodná duše, která prolomila mnoho omezení jež na ženy klade konvence, přitahuje Roseovou, autorku knihy "Parallel Lives (Paralelní životy)", nádherné studie viktoriánského manželství. Přesto dokonce i název vyvolává otázky o autorčině pohledu na její námět. Umění v podání Bakerové bylo jazzem pouze v nejširším slova smyslu. Najít s Kleopatrou jiné paralely než sexappeal vyžaduje stejně volný výklad. Bakerová zemřela v Paříži v 68 letech, dva dny po vyprodané premiéře své nejnovější show: filmu podobné zakončení filmového života. Bakerová vlastně v Casablance hrála scény, které z udělaly "Casablanku". Za druhé světové války ji nekomplikovaný pohled na život dovedl k závěru, že nacisté představují zlo a musí se jim vzdorovat, což bylo rozhodnutí, které učinila jen asi 2 % francouzských občanů. Byla oddána kauze Charlese de Gaulla, podstoupila velkou finanční oběť a značné riziko, aby se stala nejprve špiónkou a poté podnikla výpravu jediné ženy v rámci organizace USO za síly Svobodné Francie. V nočním klubu Humphreyho Bogarta vede Victor Laszlo sympatizanty hnutí Svobodných Francouzů ve zpěvu Marseillaisy, aby přehlušili nacisty. V noci, kdy Němci zabrali celou Francii, účinkovala Bakerová v Casablance. Svobodní Francouzi měli černé pásky na rukou, a když zpívala píseň "J'ai deux amours", plakali. Roseová je nejlepší v pasážích o mládí a druhé světové válce. Ve svém úvodu Roseová píše, že cítí, že s Bakerovou mnoho společného, ale jak "Jazz Kleopatra (Jazzová Kleopatra)" pokračuje, zdá se uspěchanější, jako by zájem autorky upadal. Také nepomáhá, že jazyk Roseové občas nepřináší efekt, který zřejmě chtěla. Jedna kapitola začíná: "Druhá světová válka nepatřila ke slavným okamžikům Francie." Na jiném místě při pokusu vysvětlit a neříci přímo, že Bakerová měla později ve své kariéře, když byla spíše příliš nápadně oblečenou zpěvačkou než spoře oděnou tanečnicí, mnoho homosexuálních fanoušků, Roseová píše: "Byla imitátorkou ženy, která byla náhodou ženou." Jedním z oddaných fanoušků, který podlehl kouzlu Bakerové v roce 1963 a začal sbírat její pamětihodnosti, byl Bryan Hammond. V knize "Josephine Baker (Josephine Bakerová)" (nakladatelství Jonathan Cape, 304 stran, 35 dolarů), publikované loni v Británii a tento měsíc distribuované v USA, použil Hammond svoji sbírku k vytvoření alba fotografií a kreseb této hvězdy. Text od Patricka O'Connora je obtížná četba, ale přitažlivost Bakerové ozřejmují obrázky, které pomáhají vysvětlit, proč Ernest Hemingway nazýval Bakerovou "nejúžasnější ženou, kterou kdo kdy viděl. Nebo kdy uvidí". Autor Lescaze je zahraničním redaktorem deníku Wall Street Journal.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View