wsj1192.cz

wsj1192.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Úspěchy v odvětví letecké dopravy, které bylo po většinu roku v oslnivé formě, se v posledních několika týdnech náhle obrátily k horšímu. S odvoláním na rostoucí ceny paliva, propagační snížení cen letenek a obecný útlum cestování několik velkých dopravců oznámilo nebo se čeká, že oznámí relativně slabé výsledky za třetí čtvrtletí. Společnost USAir Group Inc., v současné době jeden z prvotřídních představitelů tohoto odvětví, včera oznámila čistou ztrátu 77,7 milionu dolarů za dané období, která je horší, než se očekávalo. Ani čtvrté čtvrtletí pro toto odvětví dosud nevypadá nijak skvěle, což nutí řadu analytiků snížit odhady příjmů pro zbytek roku o jednu čtvrtinu. A říkají, že výhled na rok 1990 je téměř stejně špatný. Kevin Murphy, analytik leteckých dopravců u společnosti Morgan Stanley & Co. řekl, že aerolinie v roce 1989 "přišly s rachotem a odcházejí s kňučením". Tento obrat událostí působil jako studená sprcha na odvětví, které se loni na jaře jevilo téměř jako neporazitelné, když ceny letenek stoupaly vysokou rychlostí a zdálo se, že mnoho přepravců na určitých trzích tloustne na skoromonopolech. Mnoho leteckých společností by teď na burze Wall Street mohlo být jako cíl převzetí mnohem méně atraktivní. Tento pokles také vyvolává otázky o ambiciózních objednávkách leteckých přepravců na nová letadla, které v současné době dosahují pro další tři roky 32,5 miliardy dolarů. Pro cestující však problémy tohoto odvětví měly poměrně kladné důsledky. Ve snaze získat zpět své zákazníky snížily aerolinie v posledních týdnech ceny letenek na rekreačních trzích. Ostatní se pokusily zatraktivnit své věrnostní programy pro stále zákazníky. Dříve letecké společnosti tyto programy omezovaly, protože začínaly být příliš drahé. Například zrovna minulý týden aerolinie Trans World Airlines a Pan American World Airways, které patří společnosti Pan Am Corp., zašly tak daleko, že určitým členům věrnostního programu, kteří poletí přes Atlantik v obchodní nebo první třídě, nabídly okamžitou slevu nebo dárkový šek v hodnotě 200 1 000 dolarů. Zpomalení v odvětví začalo být zřejmé v tomto měsíci, kdy společnost AMR Corp., mateřská společnost aerolinek American Airlines, ohlásila pokles čistého příjmu ve třetím čtvrtletí o 8,8 % a oznámila, že její čtvrté čtvrtletí bude "neuspokojivé". Krátce předtím oznámila společnost USAir, že její výsledky za třetí čtvrtletí budou "podstatně nižší" než před rokem. Včera poskytla podrobnosti: Její ztráta 77,7 milionu dolarů, neboli 1,86 dolaru na akcii, ve třetím čtvrtletí roku 1988 byla v rozporu s čistým ziskem 68,5 milionu dolarů, neboli 1,58 dolaru na akcii. Příjem vzrostl v posledním období pouze o 3,3 % z 1,48 miliardy dolarů na 1,53 miliardy dolarů. Za devět měsíců spadl čistý zisk této společnosti z Arlingtonu ve Virginii o 73 % z 142,2 milionu dolarů, neboli z 3,28 dolaru na akcii, na 38,5 milionu dolarů, neboli 76 centů na akcii. Příjem vzrostl o 12 % z 4,22 miliardy dolarů na 4,75 miliardy dolarů. Tyto výsledky překvapily mnoho analytiků, protože společnost USAir na svém uzlovém letišti v Pittsburghu téměř nemá konkurenci a dokončením akvizice společnosti Piedmont Airlines rozšířila provoz. Krátce po oznámení její čtvrtletní ztráty spadly akcie společnosti USAir o 3 dolary na akcii. Při kompozitním obchodování na Newyorské burze cenných papírů skončily na 40,125 dolaru, což byl pokles o 2,375 dolaru. "Nikdo neočekával ztrátu takového rozsahu," řekl Paul Karos, analytik u společnosti First Boston Corp. Jeden z vedoucích pracovníků aerolinií, který nechtěl být jmenován, nazval ztrátu "ohromující". Při oznamování výsledků společnost USAir zmínila mnoho problémů totožných s těmi, které nedávno uvedlo i několik ostatních představitelů odvětví. Oznámila, že vnitrostátní doprava v tomto odvětví ve třetím čtvrtletí stagnovala, přičemž analytici tvrdí, že to bylo kvůli mohutnému zvýšení cen letenek na počátku roku, které letos v létě odradilo mnoho lidí cestujících za soukromým účelem. Aby mohly zkusit bojovat se zpomalením dopravy, začaly aerolinie snižovat ceny letenek, a tak na rozdíl od 16% zvýšení z února a března vzrostly průměrné ceny letenek v srpnu pouze o 1,7 %. Tato snaha však zatím selhala a doprava je stále slabá. Selhaly i některé jiné způsoby podpory prodeje letenek. Letos v létě odvětví zavedlo program "děti letí zdarma", ve kterém mohly děti letět zdarma, pokud cestovaly s dospělým. Aerolinie se pokoušely tento program značně omezit tím, že nabídku vymezily na některé dny v týdnu, i přesto byl ale využíván zřejmě mnohem více, než dopravci očekávali. Aerolinie také tvrdí, že jejich věrnostní programy snižují zisky, protože jsou výhody požadovány více, než je běžné. Jeden představitel aerolinií řekl, že je uplatňováno asi třikrát více poukazů na bezplatné cestování než v minulých letech - to není žádné překvapení, protože aerolinie vloni dovolily mnoha cestujícím sbírat ujeté míle třikrát rychleji, než je běžné. Dalším problémem je zvyšování provozních nákladů. Ceny paliva se ve třetím čtvrtletí zvýšily o 10 %. Mzdové náklady, které se v posledních několika letech z důvodů nižších mzdových tarifů pro nové zaměstnance ustálily, jsou u mnoha přepravců znovu na vzestupu. A někteří přepravci teď stojí před jiným nečekaným problémem: například společnost USAir sváděla část své ztráty na náklady na fúzi a na poruchy, které minulý měsíc způsobil hurikán Hugo. "Nedokážeme vyčíslit celkové negativní dopady hurikánu Hugo," řekl Edwin Colodny, předseda a prezident společnosti USAir Group. je již důvodem poklesu cokoli, jen málo lidí předpovídá jakékoli okamžité zlepšení. Společnost Airline Economics Inc., konzultační firma v oboru letectví, předpovídá na rok 1989 pro celé odvětví provozní zisk 2,5 miliardy dolarů, oproti dřívějším odhadům hodnoty ve výši 3 3,5 miliardy dolarů. Ohledně roku 1990 tato firma předpovídá, že zisk poklesne na hodnoty mezi 1 a 1,5 miliardy dolarů.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View