wsj1058.cz

wsj1058.cz

ProjectPCEDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Objednejte si něco přes telefon z většiny katalogů a možná, že pracovník, který zvedne telefon, nebude na telefonní lince sám. Šéfové mají poslední dobou velké uši. Anebo si otevřete elektronický časopis a prohlédněte si reklamy na tajná nahrávací zařízení a další špehující přístroje. Nad některými by i James Bond zezelenal závistí. Tajné odposlechy - jak v práci, tak doma - jsou díky rozšíření odposlouchávacích technologií na vzestupu. A zatímco prodejci těchto přístrojů a společnosti "monitorující" zaměstnance si z toho velkou hlavu nedělají, obhájci práva na soukromí a někteří zákonodárci jsou velmi znepokojeni. "Nové technologie mění způsob, jak spolu jednáme, i způsob práce," říká Janlori Goldman, právník Americké unie občanských svobod (ACLU). "Naše očekávání ohledně zachování důvěrnosti jsou podkopávána." Co se týče zaměstnavatelů, společnosti tvrdí, že monitorování telefonních hovorů jejich zaměstnanců je jak legální, tak i nezbytné pro posouzení produktivity práce a zajištění kvality služeb. Podle obchodních skupin a zaměstnaneckých organizací jsou tyto praktiky běžné u společností vyřizujících objednávky zboží přes katalogy, pojišťovacích společností a telekomunikačních společností, u bank a společností zabývajících se telemarketingem. Tyto postupy jsou široce rozšířeny i na rezervačních linkách leteckých společností, půjčoven aut, hotelů a železnic. Organizace Američtí pracovníci komunikací (CWA), která takovéto monitorování odmítá, tvrdí, že kontroloři ročně odposlechnou asi 400 milionů telefonních hovorů. Mezi společnosti, které uvádějí, že monitorují zaměstnance, patří United Airlines, American Airlines, United Parcel Service, Nynex Corp., Spiegel Inc. a distribuční oddělení tohoto deníku. Některé společnosti z Wall Street monitorují hovory za účelem vedení záznamů. Společnost Dictaphone Corp. uvádí, že existuje velká poptávka po hlasem aktivovaných odposlouchávacích systémech, se jedná o sofistikovaný systém Veritrac 9000, který stojí 10 000 120 000 dolarů a může současně nahrávat 240 hovorů, nebo o jednoduché příruční přístroje za 395 dolarů. Firmy "si chtějí ověřovat informace a zajistit přesnost", říká John Hiltunen, manažer vztahů s médii společnosti Dictaphone. Řekl, že systém Veritrac nedávno zakoupil i stát Aljaška, "aby monitoroval úsilí společnosti Exxon o vyčištění". Společnosti Merrill Lynch & Co. a Shearson Lehman Hutton Inc. uvádějí, že používají hlasem aktivované systémy k nahrávání a ověřování objednávek, probíhajících mezi prodejci a obchodníky. Společnost Shearson uvádí, že asi po dobu čtyř let odposlouchávala několik svých institucionálních obchodních přepážek, jako jsou komodity a termínové obchody. Obě společnosti zdůrazňují, že zaměstnanci vědí o tom, že jsou nahráváni a že rozhovory se zákazníky odposlouchávány nejsou. Společnost Kidder Peabody & Co. uvádí, že monitoruje rozhovory o obchodování s obligacemi mezi makléři a zákazníky, aby byla zajištěna přesnost objednávek. Odposlouchávání ze strany jednotlivců se zjišťuje obtížněji. Ale i zde existují dostupné prostředky, v prodejnách, nebo pro zaslání poštou. Obchod Counter Spy Shop ve Washingtonu D. C. například nabízí atašé kufřík s názvem "Tajné spojení", který dokáže tajně nahrávat rozhovory devět hodin bez přerušení. Tyto přístroje a další šikovná udělátka mohou stát tisíce dolarů, ale obyčejná hlasem aktivovaná záznamová zařízení se prodávají v obchodech s elektronikou, jako je Radio Shack, i za pouhých 70 dolarů. Nejběžněji jsou přístroje na sledování využívány při rozvodových řízeních, jak uvádějí soukromí detektivové. Třebaže nahrávky odhalující řekněme nevěru nejsou u soudu přípustná, při urovnání mohou hrát svou roli. Zákonodárci, kteří jsou znepokojeni zvýšenou dostupností odposlouchávací techniky a jejím intenzivnějším používáním, navrhli zákony upravující tuto otázku. Devět států představilo návrhy zákonů požadující, aby pracovníci a zákazníci byli na monitorování upozorněni. A čtyři státy - Kalifornie, Florida, Michigan a Pennsylvánie - přijaly nařízení, podle nichž musejí všechny zúčastněné strany s nahráváním telefonických rozhovorů souhlasit. Dva návrhy zákona v Kongresu dávají naději, že by takováto omezení mohla platit celostátně. Poslanec Don Edwards (demokrat za Kalifornii) představil v květnu zákon, který vyžaduje, aby v průběhu monitorování zaměstnance bylo slyšet pípání, jež bude lidi varovat, že jsou odposloucháváni. (Tento zákon je podobný "návrhu pípacího zákona" z roku 1987, který byl po intenzivním lobování telemarketingových firem zamítnut.) Loni na jaře poslanec Ron Dellums (demokrat za Kalifornii) rovněž představil návrh zákona, požadující všeobecně platný oboustranný souhlas se všemi odposlechy v případech, které nejsou kryty vymáháním práva. Navíc by produkty, jako jsou hlasem aktivované záznamové přístroje, musely obsahovat pípavý zvuk a označení poukazující na federální zákony o odposleších. Perspektivy obou federálních návrhů zákona jsou nejisté, zvlášť vzpomeneme-li si na porážku v roce 1987. ACLU a zaměstnanecké organizace sice podporují přísnější zákony, ale zaměstnavatelé a výrobci zařízení jsou proti. "Chápu zaměstnance, kteří si připadají pod tlakem," říká Richard Barton z Americké asociace přímého prodeje, která horlivě lobuje proti Edwardsovu návrhu pípacího zákona. "Jenže jediný způsob, jak zjistit, jak si vaši lidé vedou, je pomocí odposlechů." Tato mocná skupina, zastupující řadu celostátních telemarketingových firem, způsobila neúspěch zmíněného návrhu zákona z roku 1987. Rovněž společnost Spiegel je proti návrhu pípacího zákona, neboť tvrdí, že požadovaný zvuk by narušoval objednávky zákazníků, jelikož by způsoboval pocity podráždění a vyvolával dokonce i chyby. Laura Daleová, manažerka střediska objednávek společnosti prodávající zboží prostřednictvím katalogů z Rena ve státě Nevada, také monitorování obhajuje. "Sledujeme své operátory proto, abychom se ujistili, že dosahují požadované kvality služeb," uvádí Laura Daleová, která pod sebou 350 operátorů. John Bonomo, mluvčí společnosti Nynex, říká, že tato telekomunikační společnost potřebuje monitorovat operátory, aby mohla posoudit jejich výkon během prvních šesti měsíců v zaměstnání. "Někdy," říká, "operátora stáhneme od telefonů, aby absolvoval další školení." Federální směrnice o odposlouchávání přiznávají zaměstnavatelům právo monitorovat zaměstnance za účelem jejich hodnocení. V minulosti pohlížel Kongres na monitorování jako na téma, které je nejlépe ošetřit ve smlouvách s odbory. Oponenti v čele s CWA však tvrdí, že nové zákony jsou nutné, jelikož monitorování se nejvíce využívá v odvětví služeb a 81 % monitorovaných pracovníků není odbory zastupováno. CWA tvrdí, že monitorování nejenom porušuje právo zaměstnanců na soukromí, ale zvyšuje u nich stres. Clevelandská organizace kancelářských zaměstnanců "Nine to Five", která podporuje návrh pípacího zákona, zahájila před půl rokem činnost soukromé horké linky, na níž přijímá oznámení o údajném zneužití monitorování. Zastánci Dellumsova návrhu zákona oboustranného souhlasu nicméně tvrdí, že je ho třeba, protože v zákoně o jednostranném souhlasu je obrovská skulina. V současné době platí, že pokud odposlouchává účastník hovoru, může nahrávat bez vědomí druhé osoby na druhém konci telefonní linky. (Zaznamenávání soukromých hovorů jiných lidí je nelegální a je trestáno sazbou pěti let ve vězení a pokutou ve výši 10 000 dolarů.) Elektronický průmysl se důsledně řídí Dellumsovým návrhem zákona. Někteří prodejci odposlouchávacích zařízení - včetně společnosti Communication Control System Ltd. vlastnící Counter Spy Shop a dalších podobných obchodů - již do katalogů zařazují varování informující zákazníky o zákoně o jednostranném souhlasu. Prodejci však tvrdí, že nemohou kontrolovat způsob použití jejich výrobků. Společnost Radio Shack uvádí, že uplatňuje politiku nedovolující prodej výrobků, pokud prodavač podezření, že výrobek nebude používán legálně. "Všechno, co v Radio Shack prodáváme, legální účel," říká Bernard Appel, prezident přidružené společnosti Tandy Corp. Dále uvádí, že si Dellumsův návrh zákona ještě neprostudoval, ale že požadavek pípacího tónu při nahrávání "by byl absurdní". Společnost Radio Shack si je přesto vědoma toho, že některé její výrobky jsou kontroverzní. Před několika lety společnost dobrovolně přestala prodávat velmi citlivý mikrofon "Velké ucho". Tento mikrofon, který uměl zachytit i šustění a třepotání křídel, "byl určen jako hračka pro děti při pozorování ptáků", uvedl Appel. "Dostávali jsme však příliš mnoho stížností, že jej lidé zneužívali k tajnému odposlechu sousedů."


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View